امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 شهريور 1397 ساعت 01:14:59
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
اصول گرایی واصلاح طلبی ریشه در مکتب حسینی

جماران: بعد از شهادت امام على علیه السلام که مرکز حکومت اسلامى از مدینه و کوفه به شام انتقال یافت  و در زمان معاویه و بعد پسرش یزید ، «امامت  و  رهبری» به صورت آشکار به «سلطنت و پادشاهی» تبدیل شد  و رابطه « امام و امتی » جای خود را با پدیده « شاه و رعیتی » جایگزین کرد  آنگاه  فساد و تباهى و فاصله طبقاتی در سرزمین هاى اسلامى به اوج  رسید.

در این هنگام ، امام حسین علیه السلام چون اوضاع سیاسى و اجتماعى اسلام و مسلمین را این گونه آشفته و مضطرب دید ، قیام بر ضد حکومت شیطانى  آغاز کرد. آن حضرت در این راه هرگز از ملامت راحت طلبان و توجیه مصلحت اندیشان تردیدى به دل راه نداد. تا پاى جان به همراه یارانش در این وادى ماند و با حماسه اى تاریخى ، اساس حکومت یزیدى را به یک باره ویران ساخت.

سید الشهداء علیه السلام هنگام خروج از مدینه طی وصیتی که به برادرش محمد حنفیه دارد به اهداف و انگیزه های خود در این نهضت اشاره می کند و در آن دو عنصر « اصلاح طلبی و اصول گرایی » را از جمله اهداف مهم خویش   معرفی کرده و می فرماید :

 «اِنًى لَم اَخرُج اَشِرا و لا بَطِرا و لا مُفسِدَا و لا ظالِما و اِنما خَرَجتُ لِطلب اِلاصلاح فى اُمه جَدى. اُریِد اَن آمِرَ بالمعروف و اَنهى عن المُنکَر و اَسیرَ بِسیره جَدِى و اَبى على بن اَبى طالب(علیهماالسلام)» - موسوعه کلمات الامام الحسین ، ص 291

نهضت و خروج من  از روی خود خواهی ، خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری نیست . من فقط به خاطر اصلاح در امت جدم ، امر به معروف  و نهی از منکر و بازگشت به سیره و سنت جدم رسول خدا و پدرم علی ابن ابیطالب قیام کردم.

  سه عنصر مهم در این سخن تاریخی ، مورد تاکید حضرت واقع شده است :

1 ـ اصلاح در میان امت. ( اصلاح طلبی)

2 ـ اجراى امر به معروف و نهى از منکر.

3 ـ  بازگشت به سیره  و سنت پیامبر(ص) و امام على علیه السلام. ( اصول گرایی)

اگر چه این سه عنصر در یک سیاق واحد  آمده  و از ظاهر عبارت بر می آید که همه در یک مرتبه و درجه بوده باشند   ولی قرائن و شواهد دیگر نشان می دهد، اجرای عنصر دومی  ، مقدمه  و برای رسیدن و تحقق  آن دوی دیگر است. بنابر این هدف اصلی از نهضت امام حسین علیه السلام بر محور همین دو عنصر ( اصلاح طلبی و اصول گرایی)  می چرخد.

چنانکه آن حصرت در جای دیگر  طی فرمایشی بدون اشاره به اصل امربه معروف و نهی از منکر ،به همین دو عنصر تاکید دارد و می فرماید:

اَلًلهّمَ اِنّکَ تَعلَمُ ما کانَ مِنّا تَنافُساً فِی سُلطانٍ و لا اِلتماساً مِن فُضول الحِطامِ و لکِن لِنَرُدَ المَعالِمَ مِن دِینک و نُظهِرَ اِلاصلاحَ فِی بِلادِک و یَامِنَ المَظلُومُونَ مِن عِبادِک و یعمل بفرائضک وسننک واحکامک.  - تحف العقول ، ابن شعبه حرانی ، ص 243 وبحارالانوار ، مجلسی ، ج 97 ، ص 80

بار خدایا تو می دانی آنچه از ما اظهار شده برای رقابت در قدرت و چنگ آوردن ثروت دنیوی نیست ، بلکه هدف ما این است که مبانی و نشانه های دین و اصول آن را به خود باز گردانیم و اصلاح امور در همه شهرها آشکار کنیم تا مردم ستمدیده در امنیت ، راحت و آسوده باشند و با خیال راحت به واجبات ، سنت ها  و دستورات دینی عمل کنند.

پس، دو عنصر «اصول گرایی و اصلاح طلبی» در نهضت و قیام حسینی تعیین کننده می باشند و هر کدام  در کنار هم به یک اندازه موثر هستند، این دو  به منزله دو بال یک پرنده به شمار می آیند که هر کدام با قطع نظر از دیگری نمی توانند کار آیی داشته باشند.

درس ها و عبرت ها

دو گروه سیاسی موسوم به « راست و چپ » که بعد از پیروزی انقلاب در کشور شکل گرفتند با الهام از همین مکتب حسینی بود، چنانکه در دهه هفتاد نامشان را به « اصول گرا و اصلاح طلب » تغییر دادند. بنیانگذاران هر دو  از شاگردان انقلابی امام خمینی به شمار می آمدند و هدفشان نیز این بود که به مانند دو بال یک پرنده در خدمت انقلاب ، نظام ، امام  ، رهبری و مردم باشند. امام خمینی هم با الهام از مکتب جدش ابا عبدالله از هر دو گروه حمایت می کردند.

اما طولی نکشید اهداف و انگیزه های اصلی به ورطه فراموشی سپرده شد. اختلاف سلیقه ها و رقابت های سالم و دوستانه جای خود را به نزاع ها و درگیری های جناحی داد. افراطیون از هردو طرف  دو عنصر ارزشمند اصلاح طلبی و اصول گرائی را فقط وسیله خود محوری ، انحصار طلبی و نفی رقیب قرار دادند.

تندرو های اصلاح طلبان در ایام حاکمیت دوم خردادی ها هر چه خواستند کردند از اصول تا فروع ، ریشه همه را زدند. روزنامه های زنجیره ای به راه انداختند و در لابلای آن ، برخی  مقدسات را به سُخره گرفتند. تقلید را که یک امر عقلی بود و هست ، غیر منطقی  و ضد عقل جلوه دادند. عزاداری برای امام حسین را ارتجاعی  و عقب ماندگی خواندند. حتی بعضی ها به خارج  رفتند با دشمنان قسم خورده دست به یکی شدند و وجود امام زمان را هم انکار کردند و در یک کلام اصلاح طلبی را که یک اصطلاح ارزشی  و ریشه ای بود  در عمل  به معنای ولنگاری و بی دینی گرفتند.

البته کله شق ها و خود سر های اصول گرایان دست کمی از اینان نداشتند. آنها هم با غرور و تحجر و کج سلیقگی  و کج اندیشی که گرفتارش بودند ، فقط نوک دماغشان را دیدند. به غیر از خود همه را کافر و ملحد و مشرک پنداشتند. به بهانه دفاع از انقلاب به هر کار غیر اخلاقی دست زدند. رقبای سیاسی خود را منافق ، فتنه گر خواندند تا جایی که نزدیک بود نظام اسلامی که بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفته بود به « دیکتاتوری دینی » مبدل سازند.  از دل همین گروه مدعی ، جریان انحرافی بیرون آمد و همه کاسه  و کوزه های نظام را به هم ریخت و رهبری ، ولایت فقیه ، قوای سه گانه و مردم را به بازی گرفت. . اینان با رفتار و کردارهای جاهلانه و ناشیانه  هر روز برای  مردم مظلوم  و کشور درد سر درست کردند ،  با حرف های نسنجیده قطعنامه های سازمان ملل را کاغذ پاره خواندند و انقلاب و نظام  را گرفتار انواع و اقسام تحریم ها کردند ، ایران  را زیر « فصل هفتم منشور ملل» بردند و برای شیطنت  های دشمنان بهانه خوبی درست نمودند  و در نهایت کشور را به ویرانه ای  تبدیل ساختند.

تجربه چهل ساله   ثابت کرد که اصلاح طلبی بدون اصول گرایی سر از ولنگاری ، سوکولار و بی دینی در می آورد و اصول گرایی با قطع نظر از اصلاح طلبی هم آدمی را به بن بستِ تنگِ و تاریکِ تحجر ، کج اندیشی و خوارج مسلکی و خود محوری و توهم گرفتار می سازد. اولی نتیجه اش اسلام آمریکایی  است و دومی به اسلام داعشی و مسلک خوارجی منتهی می گردد.

 ضرورت بازگشت به مکتب حسینی

 امروز هر کسی در هر مقامی و به هر بهانه ای  تخم کینه و کدورت و اختلاف در میان مردم می کارد ، فردا خیانت به شهدا و امام  و جنایت به مردم  درو خواهد کرد. باید به نهضت حسینی بازگشت و از این مکتب انسان ساز در بُعد فردی ، سیاسی و اجتماعی درس زندگی آموخت ، باید هردویِ اصلاح طلبی و اصول گرایی را در کنار هم  و  برای هم به کار گرفت. باید همانند ابا عبدالله الحسین هم اصول گرا شد و هم اصلاح طلب ماند. اصلا هیچ اصول گرای واقعی نمی تواند اصلاح طلب نباشد و هیچ اصلاح طلبِ صادق نمی پذیرد اصول گرا نشود. البته در میان هر دو جناح ، انسان های شریف ، عاقل و معتدلی بودند ، همین اوصاف را داشتند و حضور آنها مانع از بدتر شدن اوضاع شد.

 امروز انقلاب ، نظام  و مردم ما به  «اصولگرایان اصلاح طلب» و «اصلاح طلبان اصولگرا»  یعنی  همان انسان های عاقل ،  مومن ، متدین ، مخلص و اعتدالیون واقعی نیاز مبرم دارد. کسانی  که ماهیت و هویت نهضت حسینی را خوب درک کنند و به آن ایمان داشته باشند  و بعد در مرحله عمل آن را بکار گیرند و ملتزمش باشند. انقلاب اسلامی   ایران همان طوری که در حدوث از مکتب حسینی الهام گرفت و پیروز شد  در بقا و ادامه راه و رفع مشکلات هم نیاز مبرم به این مکتب حیاتبخش دارد ؛ بایستی عقلای هر دو جناح  دست دوستی و همکاری به هم دهند و  افراطیون  را از خود دور کنند ؛ تنها در این صورت است که  گره  از مشکلات امت ،  کشور و انقلاب باز خواهد شد ، ان شاالله .





  تعداد بازديدها: 1689


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18211
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65644248
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.