امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 آبان 1399 ساعت 21:55:09
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دومین تذکر رهبری به مجلس انقلابی

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد هتک حرمت، سؤالاتی مطرح هست که یک به یک بدان ها خواهم پرداخت.

سؤال اول این است که معنای «هتک حرمت» از نظر فقه یا اخلاق چیست؟ طبق چیزی که جناب زمخشری معنا می کند، «هتک» در لغت به معنای بی آبرو کردن یک فرد است. بی آبرو کردن افراد از نظر اخلاقی کاری بسیار ناپسندی و از نظر فقهی حرام است. یعنی هم از نظر اخلاقی بد است و هم از نظر فقهی حرمت دارد. حرمت هم به این معنا است که دارای آثار سوء و عواقب اخروی است. البته از نظر اینکه حقوق فردی از بین می رود، می تواند کیفر قانونی هم داشته باشد.

سؤال دوم این است که چرا اهمیت هتک حرمت مسئولین از هتک حرمت مؤمنی که مسئول نباشد بیشتر است؟ البته هرکسی دارای مسئولیت هست مسئولیت زمینه ای است که رفتار او مورد رصد قرار بگیرد و مورد نقد باشد. در جایی که می توان نقد منصفانه کرد، چون مسئول است و حقوق انسان ها را در اختیار دارد باید نقد شود که خدای ناخواسته با امضا یا تصمیم آن شخص از حقوق کسی چیزی تضییع نشود.

لذا طبق همین قانون، نقد مسئولین به جا است و به تعبیر حضرت امام، «تخطئه، یک هدیه الهی است.»(صحیفه امام، جلد 20، صفحه 451) اما اینکه باید هتک حرمت مسئولین را  جدی تر گرفت هم یک مسأله درست و کاملا منطبق با فقه و اخلاق است. سرّ مطلب این است که وقتی مسئولی در جامعه ای مورد هتک حرمت قرار بگیرد، غیر از اینکه دارای یک شخصیت حقیقی است و آبروی او باید محفوظ بماند، مسئولین نظام اسلامی اضافه بر آن دارای یک شخصیت حقوقی هم هستند و آسیب به شخصیت حقوقی آنها منجر به این می شود که خدای ناکرده به نظام آسیب وارد شود.

سؤال سوم این است که آیا ما در فقه استثنایی داریم که بتوانیم به حرمت شخصی را بشکنیم؟ استثناء در مواردی که بشود کسی را هتک کرد، یعنی آبروی او را ریخت، در اخلاق مطرح نیست. دوستانی که با علم اخلاق و متون اخلاقی آشنا هستند می دانند که در مسائل اخلاقی این را نداریم. اما در بحث فقه موردی برای استثناء هتک حرمت داریم. آن مورد جایی است که شخصی مستحق استخفاف باشد.

اجازه بدهید این مطلب را از حضرت امام عرض کنم که در فرمان هشت ماده ای که از افتخارات نظام اسلامی است، تعبیر رسا و مهمی دارد و آنجا نوشته اند و به قوه قضائیه داده اند که «هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید.» این فرمایش حضرت امام غیر از اینکه یک بحث اخلاقی است، یک بحث فقهی است. بلکه این تعبیر حضرت امام یک بحث دقیق حکومتی است که ولی فقیه موظف است بر اساس مسئولیتی که دارد از حرمت شهروندان و مخصوصا مسئولین جامعه اسلامی حفظ و حراست کند. این از تعبیرات فقهی ما است.

گاهی هم به شکل «مسلوب الاحترام» تعبیر می شود. مثلا اگر کسی فسق علنی می کند و خدای ناخواسته در معرض عموم شراب می نوشد، خودش احترام خودش را از بین برده و احترامی ندارد تا ما بخواهیم حرمت او را هتک نکنیم. در مسائل مربوط به مسئولیت ها هم اگر کسی ظلم علنی می کند و ظلمش ثابت شده است، نه اینکه یک نفر بنشیند و پیش خودش فکر کند فلان مسئول ظلم می کند، آن شخص از نظر فقهی می تواند مستحق استخفاف باشد. اما همه اینها در جایی است که حتما باید اثبات شود و صلاحیت چنین امری هم در شأن یک فرد، گروه و یا جناح سیاسی نیست و در صلاحیت دادگاه های صالحه است.

پس از آیه شریفه استفاده می شود که روش های ناپسند نسبت به آدمیان در جامعه باعث می شود که بدی شیوع و رواج پیدا کند. اگر یک نماینده مجلس هتک حرمت کند و از کلمات بد و خلاف اخلاق استفاده کند، دیگران هم استفاده خواهند کرد و این روش جامعه را اول به تباهی اخلاقی و بعد به تباهی های فقهی خواهد کشاند.

سؤال دیگری که اینجا مطرح هست اینکه هتک حرمتی که از نظر اخلاقی روشی بسیار زشت و از نظر فقهی حرام است و از نظر قانونی مجاز نیست، آیا تأثیری هم در جامعه دارد؟ یعنی اگر رسانه ها هتک کنند و افرادی مشغول هتک حرمت ها شوند، آیا تأثیری در سطح جامعه دارد یا ندارد؟

اجازه دهید در پاسخ به این سؤال به آیه 19 سوره مبارکه نور اشاره کنم. آنجا خدا می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ». یعنی کسانی که علاقمند هستند هتک حرمت کنند، آبرویی را بریزند و یا کسی را در جامعه بی اعتبار کنند، کسانی هستند که دوست دارند کارهای زشت را در جامعه رواج بدهند. کسانی که کار زشتی را رواج می دهند خداوند در این آیه می فرماید «لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ».

سؤال دیگر این است که از دیدگاه اسلام آبرو، شخصیت و حرمت یک مؤمن چگونه است؟ در اینجا هم روایات بسیار متعددی است که اگر کسی جمع آوری کند، واقعا به شکل یک مقاله مفصل در می آید. مثلا شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمودند خداوند متعال اموری را مورد حرمت قرار داده و باید حرمت اینها حفظ شود. آنها پنج چیز هستند. حرمت رسول الله(ص)، قرآن، آل پیامبر و عترت، کعبه و مؤمن است. یعنی امام صادق(ع) حرمت مؤمن را در ردیف حرمت رسول خدا(ص)، قرآن، ائمه(ع) و کعبه قرار داده است.

روایات دیگری هم داریم که همه نشان دهنده این است که دین نسبت به حرمت مؤمن بسیار حساس است و سفارش فرموده اند که باید حرمتشان حفظ شود.

سؤال پایانی است که آیا غیر از عواقب اخروی عواقب وضعی هم گریبان کسانی که هتک حرمت می کنند را می گیرد؟ پاسخ به این سؤال این است که بله؛ کسانی که وارد عرصه خطرناک ضد اخلاقی و ضد فقهی هتک حرمت شوند، شاید چند صباحی طول بکشد اما قطعا به نقطه ای می رسند که خودشان گرفتار همین هتک ها خواهند شد. وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) هم طبق آنچه که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه نقل می کند فرمود که اصلا هتک حرمت کار اشرار است و افرادی که غیر از شرّ و شرّخواهی چیز دیگری در اندیشه و رفتار آنها نیست. بعد امیرالمؤمنین(ع) مثال می زند که اینها افرادی هستند که همه زیبایی ها و محسنات را رها می کنند و مانند مگسی روی زخم ها می نشینند.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، امیدواریم چنین مسائلی در نظام اسلامی نباشد که باعث رنجش خاطر بزرگان ما شود. حیف است برای مجلسی که نام انقلابی بودن را هم دارد، کمتر از پنج ماه دو بار مقام معظم رهبری به این شکل بسیار جدی تذکراتی بدهند که مفاد حرام در آن وجود داشته باشد. امیدوارم همه ما وظایفمان را بشناسیم و طبق وظایفمان، اخلاقی و شرعی حرکت کنیم.

*جماران





  تعداد بازديدها: 1869


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست
اطلاعیه:
برگزاری مراسم احیای لیالی قدر در هیئت انصارالخمینی (ره)
یادداشتی از: آقای مهندس سعید رحیمی
زندگینامه آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی
علی مطهری : همگی درگیر نوروز هستیم و غزه را فراموش کردیم
مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس:
اگر رسایی وارد هیئت رئیسه شود باید تأسف خورد چرا که اینان فقط دعوا بلدند و بداخلاقی
محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا:
در انتخابات اخیر، کدملی شهروندان در اختیار کسانی قرار داشته و می‌توانسته‌اند با آن رای بدهند/ وزیر کشور نمی خواهد شفاف سازی کند؟
دهن کجی تل‌آویو به شورای امنیت

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23679
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65610791
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.