امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 آبان 1400 ساعت 20:54:38
فیرحی به کدام گفتمان فکری تعلق داشت؟
راه سوم؛ استراتژی ناتمام

سال گذشته همین وقت ها بود که حجت الاسلام داود فیرحی، استاد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه تهران، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. او یکی از استادان برجسته در زمینه اندیشه های سیاسی در اسلام بود و کتب و مقالاتش هنوز از منابع معتبر برای پژوهشگران و دانشجویان به شمار می رود. فیرحی همچنین راهنمایی بسیاری از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکترا را بر عهده داشت و از این منظر نیز خدمات شایانی به علاقه مندان به اندیشه های اسلامی ارائه داد. مرحوم فیرحی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای دکترای تخصصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از این دانشکده در سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شده بود. از این نویسنده و پژوهشگر سرشناس حوزه و دانشگاه، تالیفات و کتب و مقالات علمی فراوانی برجای مانده است که بخش مهمی از آن به حوزه «فقه و سیاست» و «دین و دولت» اختصاص دارد. داود فیرحی در سال ۱۳۴۳ در زنجان چشم به جهان گشود. او مقدمات دروس حوزوی را بین سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزه علمیه ولی عصر شهرستان زنجان گذراند و پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد. از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸ به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکترای وی اندیشه سیاسی بود.

رساله کارشناسی ارشد فیرحی ب «اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» بود که در آن به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی-سیاسی ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تاثیرگذار بودند پرداخته است. رساله دکترای مرحوم فیرحی «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» نام داشت که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شد. وی همچنین عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» ارائه می کرد.

مرحوم حجت الاسلام فیرحی از سال ۷۸ عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و تا درجه استادی نیز پیش رفت. او در مقطع دکترا دروسی مانند اندیشه سیاسی در ایران معاصر، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، در مقطع کارشناسی ارشد تدریس فقه سیاسی و افکار سیاسی در ایران و اسلام، بنیادگرایی و رادیکالیسم اسلامی معاصر و در مقطع کارشناسی، نظام سیاسی و دولت در اسلام، تاریخ تحول دولت در جهان اسلام و مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام را تدریس می کرد.

قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی، نظام سیاسی و دولت در اسلام، تاریخ تحول دولت در اسلام، روش شناسی و اندیشه سیاسی در اسلام، دین و دولت در عصر مدرن، فقه و سیاست در ایران معاصر؛ فقه سیاسی و فقه مشروطه، «فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی»، «آستانه تجدد؛ در شرح تنبیه الامه و تنزیه المله» و «فقه و حکمرانی حزبی» عناوین تعدادی از کتاب های تالیفی او هستند. همچنین ده ها عنوان مقاله و پژوهش های علمی طی سال ها فعالیت علمی و دانشگاهی از وی منتشر شده بود.

حالا به مناسبت نخستین سالگرد این اندیشمند، مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه همایشی با عنوان «فیرحی، اندیشمند راه سوم» برگزار کرده است که در آن نشست آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه و قدیر نصری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، درباره مرحوم فیرحی به گفت وگو پرداختند.

فیرحی  به روایت محقق داماد

به گزارش «ایکنا» آیت الله محقق داماد درباره او با اشاره به اینکه حکمای یونان باستان فلسفه را طوری تعریف می کردند که جامع تمام علوم بود، گفت: «آنها حکمت را به حکمت نظری و حکمت عملی تقسیم و حکمت علمی را به سه بخش سیاست مدن، تدبیر منزل و اخلاق تقسیم می کردند. حکیمان اسلامی بعد از ورود دانش یونان به تمدن اسلامی در بخش های دیگر فلسفه با دست باز وارد شدند، ولی در بخش سیاست جز فارابی و ابن سینا کاری ارائه نشد، زیرا فقیهان متصدی امور سیاست شدند و از نگاه دین به مباحث سیاست پرداختند. در جامعه شیعی حتی فقیهان به سیاست نپرداختند. البته گاه فقیهان شیعه در سیاست دخالت می کردند ولی نه اینکه از موضع نظریه پردازی فقهی وارد شوند، بلکه گاهی موضع منتقدانه و گاه مویدانه داشتند. در ابتدای قرن حاضر در ایران نهضتی شکل گرفت که رهبرانش روحانیون و فقهایی بزرگ بودند. این نهضت با عنوان نهضت مشروطه خواهی شکل گرفت. هرچند فقهای شیعه درباره آن دیدگاه های مختلفی داشتند، ولی سرانجام این نزاع به نفع مشروطه خواهان خاتمه یافت. رهبران نظریه مشروطیت چند فقیه بزرگ بودند و در راس آنها ملامحمدکاظم خراسانی حضور داشت. آثاری که از آن دوران در دسترس ماست، نشان دهنده یک واقعیت است و آن اینکه فقیهان شیعی از موضع فقهی سخن گفتند و به مبانی فقهی تمسک کردند. آخوندخراسانی، میرزای نایینی و... از لسان فقهی درباره مشروطیت سخن می گفتند. مرحوم فیرحی به مطالعه و بررسی آثار این دوره اهتمام داشت. ایشان نه فقط نگاه تاریخی بلکه نگاه عمیق فقهی و اصولی و احیانا فلسفی داشتند».

همچنین در این نشست قدیر نصری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، درباره مرحوم فیرحی گفت: «یک سال از درگذشت دکتر فیرحی سپری شده است و از این پس باید برای احترام ایشان آثارشان را بررسی کنیم؛ یعنی باید نقد دقیق و روشمند آثار استاد انجام شود؛ بنابراین سویه بحث من روایی نخواهد بود، بلکه انتقادی و پیشنهادی است. بدین ترتیب عنوان راه سوم که برای بزرگداشت مرحوم فیرحی انتخاب شده عالمانه و دقیق است».

او افزود: «پرسشی را مطرح می کنم و جوابی را پیشنهاد می دهم که مبتنی بر آثار دکتر فیرحی است. دگر مرحوم فیرحی در ۱۰ کتابی که نوشتند چه بود؟ شاید یافتن پارادایم ایجابی دکتر فیرحی به راحتی میسر نباشد ولی یک روش میانبر وجود دارد و آن اینکه او در مقابل چه حرکت و پارادایمی موضع می گرفت؟ اهمیت او در مقایسه با سنت های فکری مشابه و نزدیک به او در ۲۰۰ سال اخیر چیست؟ فیرحی چه تمایزی داشت که او را از اندیشمندان دیگر در ایران معاصر جدا می کرد؟ اگر تاریخ اندیشه ایران را مرور کرده باشیم، می بینیم که سخن هرکس لحن و لهجه ای دارد. دکتر فیرحی کدام رویه را نمی پسندید و در آثارش کوشش می کرد که آن رویه وجود نداشته نباشد؟ همچنین روش او در آثارش برای امکان پذیری رویه ایدئالش چه بود؟».

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: «در پاسخ به این پرسش حس می کنم که فیرحی جریان های فکری را کالبدشکافی کرد و سه جریان را دگر خودش یافت و می خواست مانند این سه نباشد و فاصله خودش را با آنها حفظ کند. اولین پارادایمی که می خواست تمایزش را با آن حفظ کند، پارادایم سیاست نامه نگاری و سلطنت اندیشی بود که نمادش جواد طباطبایی است. دلیل اینکه فیرحی پارادایم سیاست نامه نگاری را نمی پذیرفت و حس می کرد که اینها نمی توانند جامعه ایرانی را مدیریت کنند این بود که همه اندیشه های ایرانی قابل ذخیره سازی در دستگاه سلطنت نیست، خصوصا اینکه شریعت بزرگ تر از آن است که در دایره سلطنت جا شود. از نظر او مرجعیت، حوزه و قواعد مندرج در فقه و شریعت به قدری در زندگی ایرانیان نفوذ یافته بود که اگر سلطنت اندیشان می خواستند، نمی توانستند این میراث را از بین ببرند».

او ادامه داد: «دومین دگر فیرحی عبارت بود از شریعت تفسیرناشده یا عریان؛ شریعتی که تجلی عینی آن مرحوم مصباح یزدی و هواداران قرائت رسمی از دین بودند. در این چارچوب فیرحی معتقد بود فقه لخت و تفسیرناشده و متصل به اقتدار حکومتی نمی تواند جامعه ایران را مدیریت کند».

نصری گفت: «سومین و مهم ترین دگر از بین دگرهای مرحوم فیرحی تجدد بود، تجدد منهای شریعت و فقه. چرا فیرحی با تجدد مشکل داشت؟ فیرحی تجسم این سه کلمه بود و بین این سه ضلع در رفت و آمد بود: نخست اینکه نمی خواست یا در ذهنش میسر نبود که  فقه و شریعت را باید به دور انداخت و نظامی منهای شریعت تاسیس کرد. دومین ضلعی که بخشی از وجود فکری فیرحی به آن متصل بود، مشروطیت و حدزدن به حکمرانی فقه بود. سومین ضلع نگرش او، جامعه رشدیابنده بود. این امر نشان می دهد که نگرش فیرحی به جامعه پویاست».

مرحوم «فیرحی» اتحاد بین تجدد و دین سالاری را فراهم کرد

 نعمت احمدی   حقوق دان

یکی از ضایعات بزرگی که جامعه ادبی، فقهی و دانشگاهی به خود دید، مرگ نا بهنگام استاد داوود فیرحی بود. مردی متفکر و اندیشمند که بین فقه، حقوق و تاریخ آشتی به وجود آورد. به عنوان نو اندیش آکادمیک توانست فاصله طولانی بین فقه سیاسی و اندیشه اصلاح گرایانه فقها در صد سال گذشته یعنی از دوران مشروطه تاکنون را تبیین کند. نواندیشی که ساختارهای فقهی و اندیشه سیاسی مدرن را به درستی درک کرد و راه برون رفت از نقاط بحث انگیز و مشکل را به مسئله ای قابل حل و حذف تبدیل کرد. باید سال ها بگذرد تا اندیشمندی مانند داوود فیرحی ظهور کند که اندیشه دانشگاه و حوزه را در بستر فقه و تاریخ و در فضایی مدرن و متجددانه به نقد بنشیند. تسلط و سیطره داوود فیرحی به عنوان استادی مسلم بر اندیشه مدرن، سال ها توانست دانشجویان علاقه مند به مدرنیسم را در غالب سنت کنار هم بنشاند. با کلام گرم و نگاه نافذ و تسلط بر تاریخ و احاطه بر نگاه مجتهدانه و نو اندیشانه ای که حتی در چارچوب فقه سنتی نمی گنجد، توانست در فقه سیاسی بین اندیشه های دینی و نگاه نوگرایانه به مسائل روز اتفاق و اتحاد ایجاد کند. مرحوم فیرحی، مجتهد دین دار و نواندیشی بود که با تکیه و تسلط خود بر تاریخ و روند تکاملی آن، راه و روشی نو پیش پای محققان گذاشت. وی آن میزان اصالت کلام و استقلال فکر داشت که در چارچوب سنتی های بسته محکوم به ایستایی نباشد و آن میزان از حرکت مدرن جامعه به سوی تعالی آگاهی داشت که بر این باور باشد که دموکراسی می تواند در غالب دین سالاری به نوع مردم سالاری دینی برسد. فقه شیعی در باب اندیشه سیاسی از ابزارهای مختلفی از جمله اجتهاد مجتهدان اندیشمند برخوردار است که می توانند در مسائل عبادات و طهارات با تکیه بر مستحدثات روز، راه و روش اندیشمندانه پیش پای کسانی بگذارد که می خواهند در غالب مردم سالاری دینی به موضوعات پیرامونی نگاه کنند. از آن روزی که در دانشگاه الازهر حزب تشیع، در زمان آیت الله بروجردی و با حمایت شیخ شلتوت و دیگران به عنوان مذهب پنجم اسلامی پذیرفته شد تا امروز حضور افرادی اندیشمند مانند داوود فیرحی راهگشا و مانع ایستایی ذهن بسیاری از افراد بوده است؛ افرادی که جرئت تفکر نوگرایانه نداشتند. مرحوم فیرحی مانند چراغ راهنمایی بود که با تکیه بر اندیشه ای متجددانه امکان اتفاق و اتحاد بین تجدد و دین سالاری را فراهم کرد. ضایعه نابهنگام درگذشت دکتر فیرحی از مصائبی است که جبران ناپذیر است.

*شرق





  تعداد بازديدها: 2098


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
رشیدی کوچی نماینده مجلس :
پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح حجاب را اجرا کنیم
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
زیباترین مسجد جهان
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
در مصلای امام خمینی (ره)
متن خطبه‌های نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی
۹ مبنای فقهی برای اثبات اول ماه قمری
حامی لایحه عفاف و حجاب: فردی که قانون حجاب را رعایت نکند، از سفر خارجی محروم می شود
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
آیا باز چیزی هست و آیا چیز دیگری می‌خواهید؟!
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پويا
عید وصال
پلیس: طرح عفاف و حجاب از شنبه (26 فروردین) با جدیت بیشتر اجرا می شود
جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
روحانی: در انتخابات خبرگان حساب‌شده من را رد کردند
به بهانه ی عروج ملکوتی جانباز سرافراز (قطع پا) شهید حاج ولی پوراحمدی
سیر و سلوک "غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 25802
تعداد بازدید دیروز: 37350
بازدید کل: 66590772
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.