امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 15 دي 1400 ساعت 23:46:04
یادداشتی از: حسن پویا
فاطمه، روح اعظم

سخنان امام خمینی (ره) درباره خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دارای ابعاد گوناگون است. گاه صرفاً نگاه معنوی و عرفانی دارد و به توضیح جایگاه بلند معصومانه آنان می پردازد و گاه از جنبه تربیتی و خانوادگی مطالبی دارد و گاه در بیان ابعاد اجتماعی و سیاسی آنان سخن گفته است.

جماران: من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همۀ مسلمین و بر شما برادران عزیز‌‎ ‎‌ارتشی، سپاهی و بسیج و بر حضرت بقیة الله ـ ارواحنافداه ـ تسلیت عرض می کنم. این‌‎ ‎‌خانۀ کوچک فاطمه ـ سلام الله علیها ـ  و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به‌‎ ‎‌حسب عدد، چهار ـ پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند،‌‎ ‎‌خدمتهایی کردند که ما را و شما را و همۀ بشر را به اعجاب درآورده است. خطبۀ فاطمه‌‎ ‎‌زهرا ـ سلام الله علیها ـ در مقابل حکومت و قیام امیرالمؤمنین و صبر امیرالمؤمنین در‌‎ ‎‌مدت بیست و چند سال و در عین حال کمک کاری به حکومت موجود و بعد هم‌‎ ‎‌فداکاری در راه اسلام و فداکاری دو فرزند عزیزش، امام مجتبی که یک خدمت بسیار‌‎ ‎‌بزرگ و دولت جابر اموی را با آن خدمت رسوا فرمود و خدمت بزرگ برادر ارجمندش‌‎ ‎‌حضرت سیدالشهدا، چیزهایی بود که همه می دانید و می دانیم. (صحیفه امام، ج 16، ص 87)

متن بالا آغاز یکی از سخنرانی های  امام خمینی در سالروز وفات صدیقه طاهره حضرت زهرا(س) است که در سال 1360 در حسینیه جماران ایراد شده است.

سخنان امام خمینی درباره خاندان  عصمت و طهارت علیهم السلام دارای ابعاد گوناگون است. گاه صرفاً نگاه معنوی و عرفانی دارد و به توضیح جایگاه بلند معصومانه آنان می پردازد و گاه از جنبه تربیتی و خانوادگی مطالبی دارد و گاه در بیان ابعاد اجتماعی و سیاسی آنان سخن گفته است.

در سخنان یاد شده، در سرآغاز این یادداشت، چنانکه ملاحظه می‌شود ابتدا به تربیت یافتگان بیت رفیع عصمت و طهارت (ع) اشاره دارد که در آن خانه، حسنین و زینبین تربیت شده اند و سپس به خطبه بلند و بنیان برانداز حضرت زهرا(س) در مقابل حکومت وقت و فداکاری اهل این خانه به ظاهر کوچک، در راه اسلام و زنده نگهداشتن قرآن و فدا کردن جانهای پاک خود در این راه که این نیز به تعبیر امام خمینی سرچشمه گرفته از روح الهی و روح ایمانی است، پرداخته است.

در 11 اسفند سال 1364 نیز آنگاه که به یاد کرد حضرت زهرا(س) می پردازد، می فرماید:

من راجع به حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم،‌‎ ‎‌فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و‌‎ ‎‌آن روایت این است که حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ می فرماید:فاطمه ـ سلام الله علیهاـ‌‎ ‎‌بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و‌‎ ‎‌جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت‌‎‎‌ عرض می کرد و مسائلی از آینده‌‎ ‎‌نقل می کرد.‌ ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده ای‌‎‎‌ بوده است؛ یعنی،‌‎ ‎‌رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقۀ اول از انبیای عظام‌ ‎‌دربارۀ کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته‌‎ ‎‌است و مسائل را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به‌‎ ‎‌ذریۀ‌‎‎‌ او می رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است،‌‎ ‎‌کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است ـ‌‎ ‎‌والبته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم ـ کاتب وحی‌‎ ‎‌حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است. مسئلۀ آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئلۀ‌‎ ‎‌ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید، این یک‌‎ ‎‌تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح‌‎ ‎‌اعظم است.(همان، ج 20، ص 5-4)

در این بیان امام خمینی، جایگاه عظیم و معنوی حضرت زهرا(س) که جایگاهی منحصر به فرد است، تبیین شده و ایشان این فضیلت را برترین فضیلت می شمارد:

در هر‌ ‎‌صورت من این شرافت و فضیلت را از همۀ فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ‌‎ ‎‌با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است ـ این فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر‌‎ ‎‌انبیا ـ علیهم السلام ـ آن هم نه همۀ انبیا، برای طبقۀ بالای انبیا ـ علیهم السلام ـ و بعض از‌‎ ‎‌اولیایی که در رتبۀ آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیری که مراوده‌‎ ‎‌داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تاکنون واقع نشده و این از‌‎ ‎‌فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ است.(همان، ص 6-5)

امام خمینی در کتاب شریف آداب الصلوه، در باب دوم از مقاله سوم، درباره اسرار معنوی قیام در نماز، روایت ذیل را نقل می کند:

‌‌رُوِیَ اَنّ اِبراهیمَ علیه السلام کانَ یُسْمَعُ تَأَوُّهُهُ عَلی حَدِّ‌‎ ‎‌میلٍ، حَتّی مَدَحَهُ اللّه بِقَوْلِهِ: «اِنّ اِبراهیمَ الَحَلیمٌ اَوّاهٌ مُنیبٌ.» وَ کانَ فی صَلوٰتِهِ‌‎ ‎‌یُسْمَعُ لَهُ اَزیْر کَاَزیرِ الْمِرْجَلِ. وَ کَذلِکَ یُسْمَعُ مِنْ صَدْرِ سیدِنا رَسولِ اللّه صلی اللّه‌‎ ‎‌ علیه وآله مِثْلُ ذلِکَ. وَ کانَتْ فاطِمةُ علیها السَّلامُ تَنْهَجُ فی الصَّلوٰةِ مِنْ خیفَةِ‌‎ ‎‌اللّه (مستدرک الوسائل، کتاب الصلوه، باب 2، حدیث 15)؛ یعنی صدای مناجات حضرت ابراهیم(ع) از فاصله زیادی شنیده میشد تا آنجا که خداوند ایشان را این چنین ستوده است:«همانا ابراهیم، بردبار، بسیار آه کشنده و انابه کننده به سوی خدا بود» (سوره هود، آیه 75) و در نماز صدایی همانند صدای دیگ جوشان از سینه او شنیده میشد. چنین صدایی از سینه سرور ما رسول الله(ص) نیز شنیده میشد. و فاطمه علیها السلام نیز در نماز از خوف الهی از حالت عادی خارج می گردید و نفس ایشان به شماره می افتاد.(آداب الصلوه، ص 151)

در این حدیث شریف جایگاه و عظمت حضرت ابراهیم(ع) در حال نماز بیان شده و رسول خدا(ص) و فاطمه زهرا(س) أم الأئمه در این ردیف قرار گرفته که در حال نماز، حالتی چنین داشته و محو جمال الهی بودند تا آنجا که نفس پاکش به شمارش می افتاده است.

امام خمینی در فصل دیگری از کتاب آداب الصلوه، در بیان حقیقت «لیله القدر» نکات بسیار مهمی را با استناد به برخی روایت، بیان کرده است و «لیله مبارکه» در آیه 3 سوره دخان را به فاطمه زهرا(س) تفسیر کرده و می‌فرمایند.

شیخ عارف، شاه آبادی(دام ظله) می فرمودند: که دورۀ محمّدیه،‌‎ ‎‌«لیلة القدر» است. و این یا به اعتبار آن است که تمام ادوار وجودیّه دورۀ‌‎ ‎‌محمّدیّه است؛ و یا به اعتبار آن است که در این دوره اقطاب کمّل محمّدیّه و‌‎ ‎‌أئمّۀ هداة معصومین «لیالی قدر» می باشند. و دلالت بر آنچه احتمال دادیم از‌‎ ‎‌حقیقت لیلة القدر می کند حدیث شریف طولانی که در تفسیر ‌‌برهان ‌‌از ‌‌کافی‌‎ ‎‌شریف نقل فرموده و در آن حدیث است که نصرانی گفت به حضرت موسی بن‌‎ ‎‌جعفر که تفسیر باطنِ ‌‌حم، وَ الکِتابِ المُبینِ اِنَّا اَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبٰارَکَةٍ اِنّٰا کُنّٰا مُنْذِرِینَ‌‎ ‎‌فِیهٰا یُفْرَقُ کُلُّ اَمْرٍ حَکیم‌ چیست فرمود: «اما «حم» محمّد صلّی اللّه علیه و‌‎ ‎‎‌آله است. و اما «کتاب مبین» امیر المؤمنین علی است. و اما «اللیلة» فاطمه‌‎ ‎‌علیهاالسلام است».(آداب الصلوه، ص 329-330)

بیان عظمت فاطمه زهرا(س) در این روایات مبهوت کننده است و بازگشت انسان به کلام امام خمینی در این باره بسیار درس آموز است که فرمود: من راجع به حضرت صدیقه(س) خودم را قاصر می دانم که ذکری  بکنم.

روایت دیگری که امام خمینی در این کتاب از آن بهره می‌گیرد، از تفسیر برهان است که به حسب آن امام باقر(ع) می فرماید:

خانه علی و فاطمه حجره رسول الله(ص) است و سقف خانه شان عرش رب العالمین .... و همانا خداوند بر قوت دیده محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) چنان افزوده است که عرش را مشاهده می کردند.(ر.ک: آداب الصلوه، ص 331-330)

از بیان این حدیث شریف معلوم می شود، حجره پیامبر خدا(ص) محل نزول ملائکه بوده است، از این رو راهی به عرش الهی داشته و علی علیه السلام فاطمه سلام الله علیها نیز از این رحمت و عظمت و نعمت الهی برخوردار بوده‌اند و چنان زیستند که عرش الهی را در زندگی مشاهده می کردند.

و پایان کلام اینکه در فصل سوم در تعقیبات نماز به تسبیح حضرت زهرا(س) پرداخته و می فرماید:

از جملۀ تعقیبات شریفه، تسبیحات صدّیقۀ طاهره سلام اللّه علیها‌‎ ‎‎‌است که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله به آن معظّمه تعلیم فرمود. و آن افضل‌‎ ‎‌تعقیبات است. در حدیث است که اگر چیزی افضل از آن بود، رسول خدا‌‎ ‎‌صلی اللّه علیه و آله آن را به فاطمه علیهاالسلام عطا می فرمود.‌‎‎‌ و از‌‎ ‎‌حضرت صادق مروی است که این تسبیحات در هر روز در تعقیب‌‎ ‎‌هر نمازی پیش من محبوبتر است از هزار رکعت نماز در هر روز.(همان، ص 378-377)

سپس به بیان آداب قلبیه و باطنیه این تسبیحات پرداخته و مختصری از حقایق معنوی را بیان داشته و می‌فرماید:

پس عبد سالک باید در تعقیب نماز قدری تفکّر کند در نقص‌‎ ‎‌خود و عبادت خویش و غفلتهای در حال حضور، که خود گناهی است در‌‎ ‎‌مذهب عشق و محبّت؛ و حرمان خود را از حظوظ حضور و محضر مقدّس حق‌‎ ‎‌جلّ جلاله به نظر آورد.(همان، ص 378)

امام خمینی در پایان این کتاب که قدر آن مجهول است و جایگاه آن ناشناخته، آن را با دعاهایی به پایان می‌برد و در بخشی از آن با حالت تضرع به درگاه الهی عرضه داشته:

بار خداوندا که ما بندگان ضعیف را بی سابقۀ خدمت و طاعتی یا احتیاج‌‎ ‎‌به بندگی و عبادتی با تفضّل و عنایت و محض رحمت و کرامت لباس هستی‌‎ ‎‌پوشانیدی، و به انواع نعمتهای روحانی و جسمانی و اصناف رحمتهای باطنی‌‎ ‎‌و ظاهری مفتخر فرمودی، بی آن که از نبود ما خللی در قدرت و قوت تو راه‌‎ ‎‌یابد، یا از بود ما به عظمت و حشمت تو چیزی افزاید، اکنون که سرچشمۀ‌‎ ‎‌رحمانیّت تو جوشید و چشم خورشید جمال جمیل تو درخشید و ما را به بحار‌‎ ‎‌رحمت مستغرق و به انوار جمال منوّر فرمود، نقایص و خطیئات و گناهان و‌‎ ‎‌تقصیرات ما را نیز به نور توفیق باطنی و دستگیری و هدایت سرّی جبران فرما،‌‎ ‎‌و دل سر تا پا تعلّق ما را از تعلّقات دنیاویّه برهان و به تعلّق به عزّ قدس خود‌‎ ‎‌آراسته نما.‌(همان، ص 380)





  تعداد بازديدها: 134


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: ​حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
معرفی کتاب «الاستصحاب»؛ دوره شش جلدی اصول فقه امام خمینی (ره)
واکنش محمود صادقی به اخراج اساتید از دانشگاه‌ها: نمی‌توانیم ادعا کنیم دانشگاه‌ها استقلال دارند/ 70 درصد اختیارات خارج از کنترل وزارت علوم است/وزیر علوم اختیار کامل ندارد؛گروه در سایه تصمیم گیرنده هستند/میل به مهاجرت در دانشگاهیان روزبه‌روز افزایش می‌یابد
یادداشتی از: سید مرتضی افقه
درباره وعده مسکن
مداحی عجیب در شورای شهر شیراز
عضو کنست رژیم صهیونیستی:
اسرائیل امروز بیشترین شباهت را به رژیم آپارتاید دارد
یادداشتی از: جاوید قربان‌اوغلی
رئیسی در مسکو
در پستی اینستاگرامی مطرح شد؛
تبریک سید حسن خمینی در پی صعود تیم ملی هندبال ایران به جام جهانی
اعتراض مردم به نحوه توزیع غیرعادلانه کمک‌های خارجی در افغانستان
یادداشتی از: غلامرضا فروتن‌فومنی
کوچک جنگلی و محمدامین رسول‌زاده
«اُمیکرون» در ایران غالب شد
امام ‌خمینی (ره):
کاری نکنید که مردم از جمهوری اسلامی برگردند
دفاع معاون سیاسی دولت از یک جمله پرحاشیه
«در خدمت شما هستم» دیپلماتیک نیست
محسنی ‌اژه‌ای خبر داد:
سرقت در صدر عناوین مجرمانه کشور
یادداشت:
مرثیه‌ای برای منبر نماز جمعه
اعتراض به یک برنامه جهت‌دار صداوسیما
زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق
‌تفاوت دیدگاه امام جمعه مشهد از آن دولت به این دولت
آیا دو علم‌الهدی در کشور وجود دارد؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
گام - دوم
گزارش:
تقدیر از هنرمند آیینی آقای علی اکبر میرزایی
امیرعبداللهیان:
اگر لازم باشد برای توافق خوب، گفتگو با آمریکا را نادیده نمی‌گیریم / در موضوع هسته‌ای در نقطه‌ای هستیم که باید تصمیم گیری شود
یادداشتی از: زهرا نوروزعلی
هدف خطبه های نمازجمعه؛ راهگشایی یا سرخوردگی؟!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
توهم اهمیت
سازمان بین‌المللی کار:
بیش از نیم میلیون نفر پس از سلطه طالبان شغل خود را از دست داده‌اند
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
شورای ختم سلطنت
رایزنی‌های گسترده برای سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه
در دیدار رئیس بانک مرکزی؛
آیت الله العظمی جوادی آملی: اختلاس های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست/ اگر ملت بخواهد بایستد، باید جیبش پر باشد/ فقیر ستون فقراتش شکسته؛ از حکومت حرف شنوی ندارد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
کتاب میشل و نماز رئیسی
اختصاصی:
پوستری از آقای علی اکبر میرزایی بمناسبت روز مادر
براساس گزارش مرکز پژوهش‌‌های مجلس
حوزه‌های علمیه چقدر بودجه دولتی می‌گیرند‌؟
دادگاه سرکرده گروه تروریستی حرکه‌النضال برگزار شد
تحلیل سیاسی هفته
اعتماد به شرق همزمان با مذاکرات در غرب
یادداشت:
برای حفاظت از امنیت منطقه
مخالفان بن سلمان می‌توانند مانع دستیابی او به تاج و تخت پادشاهی شوند؟
دسیسه‌های درون کاخ سلطنتی عربستان
برجام تورم را تا ٢٥درصد كاهش مي‌دهد
بررسی آخرین تحولات عراق در گفتگو با محمدصالح صدقیان، کارشناس مسائل عراق
بررسی آخرین تحولات عراق
چه کسی باید تنبیه شود؟
جنگنده‌های اماراتی در 15 نوبت صنعا را بمباران کردند
جمعی از مداحان اهل بیت (ع)، یکشنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
استقبال مشروط علم‌الهدی از حضور بانوان در ورزشگاه‌‌
یادداشتی از: سیدمالک لطفیان وکیل دادگستری
پول‌شویی و پست‌شویی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11428
تعداد بازدید دیروز: 30780
بازدید کل: 43783634
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.