امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 تير 1401 ساعت 01:36:59
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی:
هر کجا عدالت هست، دین همانجاست

نخستین بار که از نزدیک با او مواجه شدم، همان روزی بود که برای همکاری در وزارت دادگستری به شورای عالی قضائی دعوت شده بودم. استاد مهرپور تماس گرفت و وقت دیدار با «آیت‌الله بهشتی» را خبر داد. سالهای آغازین پس از انقلاب بود، اواخر سال 1359. روز موعود به دیدارش رفتم و دقایقی بعد خود را در جلسه‌ای یافتم که در آن پنج عضو شورای عالی قضایی حضور داشتند.(1) آیت‌الله بهشتی جلسه را اداره می‌کرد و عملا رئیس شورا بود. پس از پایان جلسه و با همان محبت پدرانه و تبسمی که بر لب داشت، مرا به اتاق خود دعوت کرد و در آنجا به گفتگو نشستیم. در خلال آن گفتگوها از تبار خانوادگی، تحصیلات و مطالعاتم پرسید. آنگاه، درحالی که نوشته «مظلومی بر بالای دار» را که در روزنامه کیهان آن دوران منتشر شده بود، در دست داشت، سوال کرد: «آیا این نوشته شماست؟» پاسخ دادم: «آری!» پرسید: «انگیزه شما از نوشتن آن چه بوده است؟» گفتم انگیزه‌ام نقد حال قهرمانانی بود که در طول تاریخ و در عین حاکمیت، مظلوم بوده‌اند. وقتی این پاسخ را شنید، گویی رنگ چهره‌اش دگرگون شد و برای لحظاتی ساکت ماند!
چه می‌دانم، شاید خود را از تبار همان رهبران مظلوم و تهمت خورده می‌دانست. آن هم در همان ایامی که جمعی برای مطامع سیاسی خود در مقابل انظار مردم فریاد می‌زدند و او را متهم به قتل آیت‌الله طالقانی می‌کردند. یاللعجب!
این تهمت ناجوانمردانه و مردافکنی بود که تصور تحمل آن هم دشوار است چه رسد به شعارهای علنی در خیابانهای تهران که گویی چشمانشان از دیدن حقیقت ناتوان و قلبهاشان از فهم واقعیت مغفول مانده بود. بهشتی، تمام آن تهمتها را با صبر و متانتی مثال زدنی بر دوش می‌کشید و سکوت می‌کرد.
در همین جا باید بگویم وای بر آنان که اخلاق و فتوت و جوانمردی را در پای منافع فردی قربانی می‌کنند و برای رسیدن به مقاصد زودگذر دنیایی و براندازی و بی‌حیثیت کردن رقیب سیاسی یا فرهنگی خود دست به هر تهمت و افترایی می‌زنند.
چنین مردمانی را چگونه امید صلاح و اصلاح می‌توان داشت؟ و یا چگونه جامعه‌ای می‌تواند در چنین فضایی به «رشد» برسد و ساحتهای فرهنگ و اخلاق و ایمان را درنوردد؟ آنجا که جان و مال و آبروی دیگری به چیزی گرفته نمی‌شود؟
گوئیا باور نمی‌دارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند!
***
به هر تقدیر در پایان همان دیدار بود که بر عدالت و آزادی و اخلاق و آسایش محرومان و عدالت قضائی تاکید کرد و خصوصا توجه ویژه‌ای به مساله جوانان نمود. او از اصول و موازینی سخن گفت که چراغ راه آینده من شد... در همان دیدار خود را با روح بزرگ و آگاهی مواجه می‌دیدم که به فرموده امام علی(ع): «خرد خویش زنده ساخته و نفس خویش میرانده است تا در وجودش درشت‌‌ها نازک و غلیظ‌‌ها لطیف گشته و نوری تابان در قلبش مانند برق درخشیده است. آن نور راهش را روشن و او را سالک راه کرده و درها یکی پس از دیگری او را به پیش رانده است تا آخرین در که آنجا باب سلامت است.»(2)
آن روح بزرگ، عدالت و آزادی و آسایش مردم را نه فقط آرمانهای انقلاب اسلامی، که از مبانی آن می‌دانست و قلب بزرگش برای احیای آن امر خطیر می‌تپید. او فقیه متضلع و عالم مدیر و مدبری بود که هم در ساحت انسانی، به رشد ملکوتی رسیده بود و هم در ردای علم و دانش، راست قامت بود. هم در سیاست و اقتصاد و دین و اخلاق دست و نظری داشت و هم بر چند زبان خارجی تسلط. «مقتضیات دنیای جدید» را می‌دانست و با فضای حوزه و دانشگاه بخوبی آشنا بود. مردم و آرای مردم را ستون اصلی جمهوری اسلامی معرفی می‌کرد و بر این نظر تاکید تمام داشت که مشروعیت حکومت و رهبران آن در عصر غیبت نهایتا به مردم بازمی گردد. این همان رکن استوار و مطمئنی بود که با مدیریت کم نظیر وی در مجلس خبرگان در اصل 56 قانون اساسی تبلوری درخشان یافت. این اصل مقرر می‌دارد: «حاکمیت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او، انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعی‏ خویش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هیچکس‏ نمی‌تواند این‏ حق‏ الهی‏ را از انسان‏ سلب‏ کند یا در خدمت‏ منافع فرد یا گروهی‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ این‏ حق‏ خداداد را از طرقی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‌آید اعمال‏ می‌کند.»
بر همین اساس بود که شهید بهشتی برای حراست از «ارزشهای برتر» بر تشکل و تاسیس حزب اصرار می‌ورزید تا به تربیت نیروهای آموزش دیده‌ای بپردازد که حافظ آرمانها و اهداف باشند. نگرانی عمیق شهید از دگرگونی و فراموش شدن اهداف اصلی انقلاب در گفته‌‌ها و نوشته‌های ایشان پیداست. نگرانی از تفسیر و تعبیرهایی که در آینده دگرگون‌کننده ارزشها و تحریف‌کننده آمالی شده که سر از خودکامگی و استبداد و بی‌توجهی به رای مردم درآورد و در نهایت انقلابی علیه انقلاب اصیل و شکوهمند اسلامی سامان گیرد!
شهید بهشتی برآن بود که «کرامت انسان»، ماهیت حکومت و حاکمیت دینی در فقدان عدالت مخدوش می‌شود. این همان نظر سرنوشت سازی بود که در کلام امیرِ کلام در نهج البلاغه آمده و در سخنان امام خمینی و برخی دیگر از اندیشمندان مسلمان تکرار شده است. علی(ع) عدالت را «اساس دین» و مردم را «عمود دین» معرفی می‌کند. بر همین پایه است که در سخنان ابن قیم چنین آمده است: «هرگاه آیات و نشانه‌های عدل چهره نمود، و از هر طریق ممکن، رخسار زیبای دادگری پرده برانداخت، همان سوی و همان سمت، راه دین و جاده مستقیم شریعت است.»(3)
اگر در عبارت بالا دقت کنیم درمی یابیم که می‌گوید: هر کجا عدالت است، دین نیز همان جاست، و مفهوم مخالف آن این است که هر کجا و در هر سرزمینی که دادگری نیست، دین نیز در آن جامعه یا سرزمین مظلوم و مهجور است. طرفه آنکه شهید بهشتی، نه تنها در آثار و سخنرانیها بر عدل و آزادگی پای می‌فشرد، بلکه در عمل نیز به این ارزشها وفادار بود.
فراموش نمی‌کنم که در یکی از جلسات (گویا جلسه انتخاب قضات بود)، فردی که میدانست شهید بهشتی با بنی صدر اختلاف نظر دارد، شروع به بدگویی به بنی صدر کرد و... اما برخلاف انتظار آن فرد، بهشتی سخنان وی را قطع کرد و با حالتی معترض گفت: «ما نباید در غیاب دیگری نسبت‌های ناورا و غیرواقعی را مطرح کنیم.» این موضعگیری بخوبی نشان می‌داد که اختلاف نظر و یا حتی دشمنی شهید، نه بخاطر منافع شخصی یا گروهی بلکه به معیار و میزان دین و وجدان بیدارش بود. (انک غضبت لله)!
افسوس که عمر آن همکاری و شاگردی کوتاه بود و دریغا که دشمن زیرکانه با میدان‌داری عناصر کج فهم و خشک سر، ابتدا شخصیت او را نشانه رفت و سپس برای حذف فیزیکی و «ترور» ناجوانمردانه شخص او و یارانش، قهرمان مظلوم انقلاب را از مردم گرفت، قهرمانی که به قول امام خمینی «مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود!»
شگفتا، مظلوم رفتن بهشتی روشن است، اما مظلوم زیستن، آن هم در بیان رهبر کبیر انقلاب، حیرت انگیز به نظر می‌رسد. ولی با کمال تاسف و چنان که اشارت رفت، گاه قهرمانی در عین حکومت و حاکمیت مظلوم واقع می‌شود و آن زمانی است که آنها که باید بیش از همه قدر و اندازه آنها را بشناسند، او را نمی‌فهمند و با شمشیر نفهمی و ناآگاهی بر سر و جان وی می‌ریزند و او را به ستم از میان برمی دارند... غدا ترون ایامی و یکشف لکم سرائری... فرداست که به یاد روزهای من خواهید افتاد و اسرار من بر شما آشکار خواهد شد...
اندوها که آن ستم و مظلومیت پس از شهادت وی نیز ادامه یافت. در پاسداشت بزرگیهای وی و در تجلیل و تکریم یاد و نام نامی او، گویا به عمد کوتاه آمدند و در بازنمایی نظرات علمی و حکیمانه وی، مظلومیت مضاعفی را باعث شدند. با این همه باید گفت:
«پاهایش را بریدند، پیامش را هرگز!
بالهایش را شکستند، پروازش را هرگز!»
که ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا! نامش جاوید و راهش مستدام.
سید محمد اصغری
ـــــــــــــــــ
1- آیات، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، بجنوردی و ربانی املشی.
2- قَدْ اَحْیَا عَقْلَهُ واَمَاتَ نَفْسَهُ، حَتَّى دَقَّ جَلِیلُهُ ولَطُفَ غَلِیظُهُ، وبَرَقَ لَهُ لَامِعٌ کَثِیرُ الْبَرْقِ، فَاَبَانَ لَهُ الطَّرِیقَ وَ سَلَکَ بِهِ السَّبِیلَ، وَتَدَافَعَتْهُ الْاَبْوَابُ اِلَى بَابِ السَّلَامَهِ وَدَارِ الْاِقَامَهِ، وَثَبَتَتْ رِجْلَاهُ بِطُمَاْنِینَهِ بَدَنِهِ فِی قَرَارِ الْاَمْنِ وَالرَّاحَهِ بِمَا اسْتَعْمَلَ قَلْبَهُ وَاَرْضَى رَبَّهُ.
3- فاذا ظهرت امارات العدل و اسفر وجهه بایّ طریق کان فثم شرع‌الله و دینه.

*جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 1171


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 30820
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65617932
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.