امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 30 آبان 1391 ساعت 01:16:43
سبک‌ها و رسوم عزاداری حسینی در ایران

 منبع : تابناک ،کد خبر: ۲۸۶۲۲۹، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
" اگر هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز سوگواری برای امام حسین(ع) مسافر شهرهای گوناگون ایران باشید، تفاوت در سبک و سیاق غم‌گساری برای امام حسین(ع) اولین سوغات شهرهای گوناگون به شماست. تفاوت مراسم‌ آیینی ریشه و منشائی جز یک زاویه دید نوین و تازه به مقوله عزاداری ندارد. "
 به گزارش ایسنا روزنامه تهران امروز، با این که علت سرازیر شدن اشک‌ها و کوبیدن برسرها و سینه‌ها مشترک است اما شکل و قالب‌های ناهمگون و رنگارنگ، جلوه فرهنگی خاصی را به این آیین‌ها بخشیده است.
 از موسیقی‌های اقلیمی‌ گوناگون که بر سرودن نوحه‌ها و شیوه مداحی اثر گذاشته است تا پختن خوراکی‌هایی با طعم و مزه‌ای ساده که متعلق به خاک خاستگاه مخصوص خود است. اما آن چه در این میان مهم است راز ماندگاری این آداب و رسوم‌ اجتماعی است.
 در دنیایی که یکسان‌سازی و شبیه یک دیگر شدن را الگو و اراده انسان‌ها کرده است چگونه شیوه‌های مختلف عزاداری بر یک غم واحد در بن‌بست تاریخ مدفون نشده است؟
 آذربایجانی‌ها سمبل‌های ویژه‌ای برای عزاداری دارند
 استان آذربایجان نمونه‌ای قابل توجه ازاین شمایل متفاوت است. با این که در نگاه نخست، کلیات اجرای مراسم‌ ماه محرم در آذربایجان بی‌شباهت به شهرهای دیگر به نظر نمی‌رسد، اما رنگ اعتقادات محلی آذری‌ها در میان عزاداری برای سیدالشهدا به خوبی هویداست. تاکید بر ادای احترام به اسب امام‌ حسین‌(ع) «ذوالجناح» و پخش نذری‌هایی که رنگ و بوی محلی دارد نمونه‌ بارزی از این تفاوت‌های احساسی ظریف و ماندگار قومیست.
 با آغاز محرم در استان آذربایجان طلب شفاعت از دسته‌های عزاداری امری عادی و معمول است. استفاده از علم و کتل و اسب به عنوان مظهر ذوالجناح سمبل‌هایی است که نمایانگر خاستگاه کوهستانی آذری زبان‌هاست. ترک‌ها معتقدند دادن نذر برای ذوالجناح موجب گشایش امور آنان خواهد شد. حتی مردم در بسیاری از امامزاده‌ها به قربانی کردن گوسفند می‌پردازند و به این طریق از دسته‌های عزاداری امام‌ حسین (ع) پذیرایی می‌کنند.
 شوشتری‌ها به قدمگاه حضرت عباس (ع) می‌روند
 عزاداری شوشتری‌ها بخش دیگری از این حافظه ماندگار تاریخی را تصویر می‌کند. عاشورای شوشتر با شام غریبان و حجره‌بندی نمادین در امامزاده عبدالله واقع در جنوب این شهر برگزار می‌شود. عنصر نمایش و حرکت و احترام به حضرت قاسم از ویژگیهای مهم عزاداری این خطه از سرزمین ایران است. در روز عاشورا شوشتری‌ها با حمل دو حجره چوبی به میان دسته‌های عزاداری می‌روند؛ زیرا معتقدند این حجره‌ها متعلق به حضرت قاسم است که تازه داماد بوده و به شهادت رسیده است. نواختن سازهای محلی هم چون نی و دهل و طبل و سنچ از دیگر نشانه‌های حضور فرهنگ محلی شوشتری‌ها در این مراسم آیینی است. روز هشتم محرم مردم شوشتر به بارگاهی به نام مقام عباس (ع) می‌روند که بنابر باورهای محلی قدمگاه حضرت عباس (ع) بوده است.
 چهل منبر ابتکار عزاداری گیلانی‌هاست
 در استان گیلان شکل دیگری از چهره متفاوت مراسم‌ آیینی رخ می‌نماید. در این شهر در روز نهم محرم در هر خانه‌ای که مراسم عزاداری برپا می‌کند، منبری نیز در بیرون در انتظار عزاداران است که با برنج و هفتاد و دو خرما به یاد شهدای کربلا از آنان پذیرایی می‌کند. مردم گیلان به برنجی که از این منبر بر‌می‌دارند اعتقاد خاصی دارند و از این برنج برای پختن نذری‌ها و افزایش برکت سفره بهره می‌برند.
 عزاداری بومی‌ ریشه تاریخی محکمی‌ دارد
 دکتر مسلم نادعلیزاده استاد دانشگاه امام صادق (ع) درباره ریشه تفاوت‌های فرهنگی مردم که نمادهایش در برگزاری مراسم‌ آیینی متبلور می‌شود می‌گوید: «ما بحثی داریم به نام ارتباطات میان فرهنگی که امروز بسیار مطرح می‌شود. این بحث بدان معناست که آداب، رسوم و اعتقادات متفاوت یک فرهنگ، سبب تحول در مراسم‌ آیینی آنان می‌شود. به عنوان مثال در فرهنگ ایرانی علامت تایید سخنان طرف مقابل، پایین آوردن سر است. اما در فرهنگ آفریقایی بالا بردن سر نشانه تایید سخنان طرف مقابل است که دو برداشت متفاوت از یک موضوع واحد را نشان می‌دهد. ما باید برای شناخت ریشه‌های آداب و رسوم و عقاید یک ملت به بستر تاریخی و اجتماعی و خاستگاه جغرافیایی اقوام مراجعه کنیم. به عنوان مثال در عراق در جاده‌های منتهی به کربلا هیات‌هایی به نام موکب وجود دارند که هرکدام با فرهنگ محله خود به پذیرایی از دسته‌های عزاداری می‌پردازند و با خوراکی‌ای که متعلق به مهمانان عزیزشان در خانه است به استقبال دسته‌های عزاداری می‌آیند. این مسئله شاید در فرهنگ دیگر اصلا معنای قابل توجهی نداشته باشد.
 وی درباره نهادینه‌شدن یک سبک عزاداری در شهرهای مختلف می‌گوید: «به عنوان مثال در تهران وعظ و خطابه بر رسوم دیگر عزاداری ارجح است. علت این امر هم حضور تاریخی واعظان مشهور و رفت و آمد آنان به تهران بوده است. اما در شهرهای دیگری مثل قزوین یا دامغان یا مشهد و سبزوار تعزیه‌خوانی رواج بیشتری داشته است و معمولا سینه‌زنی و وعظ و خطابه در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. علت این قضیه هم ادیب‌پرور بودن و علاقه به هنر و ادبیات در مناطق حاشیه کویر است؛ زیرا روحیات فردی در دراز‌مدت به ساختن روحیات جمعی منجر می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت مردم این مناطق با تعزیه ارتباطات ماندگارتری برقرار کرده‌اند.»
 دکتر ناد‌علیزاده به سنت سنگ‌زنی که در روستاهای دامغان هم چنان وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «به عنوان مثال در روستا‌های دامغان مردم در هنگام عزاداری دو تکه چوب را بر هم می‌کوبند و معتقدند هنگامی‌ که قبیله بنی‌اسد با اجساد شهدای کربلا مواجه شدند بر سر و صورت خود با سنگ کوفتند که این مسئله به عزاداری‌های آنان منتقل شده است.»
 وی در ادامه به مراسم عمده نخل‌گردانی در یزد و نواحی مرکزی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «مراسم نخل‌گردانی هم چنان از سنت‌های پایدار عزاداریهاست. در این مراسم نخلی را سیاهپوش و به عنوان نماد تابوت امام حسین‌(ع) حمل می‌کنند و این نخل را که نماد جسد بی‌سر امام حسین(ع) است با شور و هیجان خاصی تشییع کرده و به مویه و گریه می‌پردازند. نکته جالب این است که گاهی داخل این تابوت از هنر آینه‌کاری که متعلق به همان مناطق است نیز استفاده می‌شود.»
 در بعضی شهرها روز یازدهم محرم تعطیل است
 دکتر نادعلیزاده به قدرت ماندگاری سنت‌های محلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از این سنت‌ها به قدری قوی و با پیشینه‌های محکم تاریخی وجود دارند که به تقویم نیز وارد شده‌اند. به عنوان مثال در چند شهر کشور روز یازدهم محرم تعطیل رسمی ‌است؛ زیرا از دیرباز مردم یزد و دامغان در روز یازدهم محرم به عزاداری می‌پرداختند. به همین دلیل مدارس و ادارات این شهر نیز در این روز تعطیل رسمی‌ است.»
 تداوم خرده فرهنگ‌های قومی امتیاز فرهنگی است
 ناد‌علیزاده درباره تداوم این فرهنگ‌های قومی‌ در گذر زمان می‌گوید: «زمانی که فرهنگ‌ها ریشه‌ای محکم ‌از درون خاستگاه و مناسبات اجتماعی یک قوم داشته باشند امکان تحریف و گم شدن آنها در زمان کمتر است؛ زیرا این فرهنگ به آنان تحمیل نشده است. به عنوان مثال تعزیه یا پرده‌خوانی محصول فکر و چندین هنر قومی مانند موسیقی و تئاتر و شعر و نمایش است که بررسی آن نشان می‌دهد این هنر محصول فکر یک نفر نیست و تنوع افرادی پدیدآورنده آن در طول تاریخ بوده و تداوم این سنت را نیز تثبیت کرده است.
 وی درباره نقش جنگ در تاریخ ایرانیان و تاثیر این پدیده بر رسوم جاری اقوام ایرانی می‌گوید:‌ «مردم ایران همواره با جنگ و آثار آن در زمان‌های متفاوت درگیر بوده‌اند و مظلوم‌کشی و جنگ بین ظلم و عدالت را بارها تجربه کرده‌اند. به همین دلیل ضربه دیدن از ظلمی‌ که همواره بر آنان رفته است عزاداری را برای بزرگترین مظلوم عالم در وجود آنان نهادینه کرده است.»
 مراسم‌ آیینی معرفی جاذبه مهم فرهنگی است
 نادعلیزاده به سابقه تاریخی مراسم‌ آیینی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر به بررسی سفرنامه سیاحان خارجی که در عهد قاجار یا صفویه به کشورمان سفر کرده‌اند بپردازیم متوجه نگاه خاص و دقیق آنان به برگزاری مراسم این‌چنینی خواهیم شد. بسیاری از این سفرنامه‌ها به قدری دقیق و همراه با ذکر جزئیات به این مراسم پرداخته‌اندکه به نوعی منبع پژوهشی برای بررسی آیین‌های ایرانی تبدیل شده‌اند.»
 به سمت حذف و طرد آیین‌های سنتی حرکت نکنیم
 دکتر ناد‌علیزاده ضرورت تداوم این سنت‌های متفاوت را یک عنصر فرهنگی طلایی بر‌می‌شمارد و معتقد است: « ما هرگز نباید در مسیر ترک و فراموش کردن اجباری یا اختیاری این سنت‌های گوناگون عزاداری حرکت کنیم زیرا این سنت‌ها حافظ منافع قومی و فرهنگی ما هستند. عزاداری جلوه‌ها و میراث تاریخی ما هستند و باید آنان را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. هر چند ما می‌توانیم با نوآوری‌های گوناگون پیرایه‌ها و ایرادات مراسم‌ آیینی را اصلاح کنیم و با ایجاد نوآوری‌های آگاهانه سبب حفظ و ماندگاری آنان در نسل‌های آینده کشور شویم.»
 فرهنگ ملی کشورها بی‌شباهت به دریا نیست
 از اهمیت حفظ و تداوم عناصر فرهنگی بحث و سخن‌های بسیاری به عمل آمده است. همه ما می‌دانیم که نگاه کردن به آینه سنت‌ها در مسیر پیشرفت و جلو رفتن یک جامعه امری ضروریست. اما آن چه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که بدانیم فرهنگ عنصر زنده و هوشمندی است؛ به همین سبب آداب و رسوم تحمیلی و نامتجانس در درون فرهنگ ماندگار نمی‌شوند و عناصر نامتجانس و ناهمگون هرگز به آن تعلق نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد غنای آداب و رسوم‌های قومی ‌از دلایل مهم ماندگاری آنان در دریای خروشان فرهنگ است.






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
محمد مهاجری:
ما اصولگراها هر وقت رقیب جدی نداریم به جان خودمان می‌افتیم/ مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت، مبصر خواهد داشت/ بعضی آدم‌ها به مجلس آمده‌اند که جبهه پایداری‌ها پیش آنها لیبرال حساب می‌شوند
نشست «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی برای نسل نو در ایران و جهان»؛
آیت‌الله احمد بهشتی: نباید بگذارید افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) در نوارها یا کتاب‌ها بماند/ آزاد ارمکی: باید در اندیشه‌های امام بازاندیشی کنیم/ کمساری: باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم
حجت الاسلام ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم: حوزه علمیه قم نزدیک ۴۰۰۰ استاد دارد/ این‌ها آیا حاکی از یأس است؟/ اساتید حوزه با وجود فشارها روی معیشت شان، جایگاه خود را با تمام وجود حفظ می‌کنند/ آزادی بیان در حوزه در اوج است
پوستر:
این اشتباهات را در زمان سیل انجام ندهید!
گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند
یک وعده شکست خورده دیگر دولت رئیسی / بانک ها : پول نداریم وام ودیعه مسکن بدهیم
برای سرقت زیر ۲۰ میلیون پرونده تشکیل نمی‌شود !؛ مردم انتظار دارند اگر توانی وجود دارد صرف مبارزه با سارقان شود
نقش دامادها در دولت‌های مختلف
دامادهای خبرساز در پاستور
وزیر بهداشت : درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
یادداشتی از: آیت‌الله محمد سروش محلاتی
سیلی شرعی به صورت شرع!
خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر 15 ماه یک زایمان کند؟ / ما 3 سوال داریم و یک پیشنهاد
عباس عبدی: مشارکت انتخاباتی ۵ درصدی در تهران زنگ خطر جدی است؛ اصولگرایان هم آن را شنیدند
استقبال عجیب از آقای شهردار در مدرسه‌ای در زنجان
کل ثروت جهان چقدر است؟
پزشکانی که صادر می‌کنیم و پزشکانی که مجبوریم وارد کنیم!
نظام سلامت در خطر فروپاشی
اندیشکده کوئینسی گزارش داد؛
حقه کهنه باکو علیه ایران در واشنگتن / الهام علی اف چگونه علیه تهران در امریکا لابی می‌کند؟
گزارشی از: فرشید عابدی روزنامه نگار
طالبان، دیپلماسی رسانه را بهتر از دیپلمات‌های آبی ایران می‌دانند؟
نجات کودک 8 ساله کرمانی از چنگ آدم‌ربایان قبل از انتقال به افغانستان
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
وضعیت معیشتی مردم خوب نیست به‌جای سایر خدمات دندان پزشکی، دندان‌ را می‌کشند
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری
گر حکم شود که مست گیرند...

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا
دولت و مجلس تابع قانون هستند
گفتگوی با حجت الاسلام عباس امیری فر:
در مورد داماد رئیسی و برادرش /چرا همسر ایشان که جوان هم هستند باید مهمترین تصمیمات را بگیرند؟ /آقای رئیسی این افراد در دولت شما چه کاره‌اند؟
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/2/17
عکس:
درسی از مکتب حاج قاسم
تصویر جدیدی از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
وزیر کشور:
11 هزار و 500 شعبه برای رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس آماده است
امروز سعد اكبر است روزى كه دعا درحق فرزندان به اجابت ميرسد...
رهبر معظم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است/ هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است/ اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «کارگزار صدیق»؛
سید حسن خمینی: امروز «انقلاب درونی» نیاز داریم/ بادامچیان: انقلاب ما مربوط به یک حزب، گروه یا قشر خاص جامعه نیست
در دیدار‌های جداگانه رئیس جهمور در قم مطرح شد
انتقاد جدی مراجع عظام تقلید از دولت بخاطر وضعیت اقتصادی مردم
روزنامه جوان : لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر
امیر حبیب‌الله سیاری: همه ابعاد شخصیت امام خمینی(س) پسندیده و درس‌آموز است/ استکبار نمی‌گذارد اجماع مسلمانان علیه اسرائیل شکل بگیرد/ عملیات «وعده صادق» نابودی اسرائیل را نوید می‌دهد
اختصاصی:
سه پوستر آیینی در توصیف حضرت فاطمه (س)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع)
تحلیل سیاسی هفته
نوری قزلجه، نماینده مجلس: مجلس یازدهم در نظارت بر دولت چندان موفق نبود/ به مجلس دوازدهم بدبین نیستم/ فراکسیونی متشکل از مستقلین، اصولگرایان معتدل و تعداد کمی از اصلاح طلبان تشکیل خواهیم داد
8 نکته درباره سخنان دوم بانکی پور: به جای سرک کشیدن به "تختخواب" دیگران ، حواس تان به "سفره" مردم خودمان باشد
کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
کدام نماینده مجلس ۱۴۰ سکه گرفته است؟ /سرلیست امنا ۵ دستگاه خودرو فیدیلیتی از مجلس گرفته است /ردپای یک هلدینگ در ستاد انتخاباتی اصولگرایان
پایگاه دفاع نظامی بررسی کرد
بازار تسلیحاتی دنبال پهپادهای ایرانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 22445
تعداد بازدید دیروز: 24303
بازدید کل: 67607874
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.