امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 آبان 1394 ساعت 14:35:40
اختصاصی/تدبّر در قرآن (43)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس چهل و سوم به تاریخ:9 آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا زینب کبری (س)

::هدیه به : حضرت زینب کبری (س)

::تدبر در سوره مبارکه : لیل / بخش دوم

تشخیص سیاق های سوره:

این سوره مبارکه دارای دو سیاق است: آیه 1 – 11 و آیه 12 – 21.

وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: فقدان اتصال ادبی و پیوستگی لفظی. گفتنی است، «إنّ» در ابتدای این آیه برای تعلیل محتوای گذشته نیست، زیرا جملات پس از آن، مقدمه آیات یازده به بعد است، به قرینه وجود «فاء» در ابتدای آیه چهاردهم؛

تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست

1. فضای سخن: در فضای این آیات با دو گروه متفاوت از انسانها مواجهیم: متقیانی که اهل انفاق اند و پاداش نیکوی آخرت را تصویق می کنند و بخیلانی که استغنا می ورزند و پاداش نیکوی آخرت را تکذیب می کنند. دلیل استفاده این فضا، صدق و بجا بودن آیات چهارم تا ششم و هشتم و نهم است.

2. جهت هدایتی

‌أ. سه آیه نخست، سوگند و آیات چهارم تا یازدهم، در محدوده جواب آن است. جهت هدایتی سیاق را در جواب سوگند جست و جو می کنیم.

‌ب. آیه چهارم، تأکید بر تفاوت سعی انسانهاست. آیات پنجم و ششم، یکی از دو قِسم تلاش انسان را بیان می کند و آیه هفتم، جزای آن را مطرح می سازد. آیات هشتم و نهم، قسم دوم تلاش انسان را بیان می­کند و آیات دهم و یازدهم، جزای آن را. از مقسم مجمل که بگذریم، دو قسم مذکور در قبال هم به صورت شرط و جزا طراحی شده است و جهت هدایتی آن در جزاست.

بر این اساس، جهت هدایتی این آیات چنین است: «متقیان اهل انفاق در مسیر سعادت ابدی، و مکذّبان بخیل در مسیر شقاوت ابدی»

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم

1. فضای سخن: تکذیب و روی گردانی از جانب عده ای و انفاق خالصانه از سوی گروهی دیگر، فضای این آیات است که از صدق و بجایی آیات شانزدهم و هجدهم قابل فهم است.

2. جهت هدایتی: آیات دوازدهم و سیزدهم، مقدمه انذار در آیه چهاردهم است. آیات پانزدهم و شانزدهم، معرفی معذّبان است و آیات هفدهم تا بیست و یکم، معرفی نجات یافتگان از عذاب. مهم‌ترین وصف این نجات یافتگان، انفاق است و به قرینه تقابل می توان فهمید که مهم‌ترین وصف معذبان، بخل است.

بنابراین، جهت هدایتی این آیات چنین است: «انذار مکذّبان بخیل و تبشیر متقیان اهل انفاق: ای انسانها برحذر باشید از آتشی که مکذبان بخیل را در بر می گیرد و متقیان اهل انفاق از آن در امان‌اند».

فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

1. فضای سخن: فضای سخن هر دو سیاق مانند یکدیگر است. بنابراین فضای سوره نیز وجود دو گروه متفاوت است: متقیان اهل انفاق خالصانه و مکذبان بخیل.

3. جهت هدایتی: هماهنگی جهات هدایتی این دو سیاق آشکار است و بر همین اساس، جهت هدایتی سوره چنین خواهد بود: «تشویق به انفاق و هشدار درباره بخل: انفاق در دنیا و آخرت، راهگشا و بخل در دنیا و آخرت، مشکل زاست».

محتوا و فضيلت سوره:

در آغاز سوره بعد از ذكر سه سوگند مردم را به دو گروه تقسيم مى‏كند: انفاق كنندگان با تقوا، و بخيلانى كه منكر پاداش قيامتند، پايان كار گروه اول را خوشبختى و سهولت و آرامش، و پايان كار گروه دوم را سختى و تنگى و بدبختى مى‏ شمرد.

در بخش ديگرى از اين سوره، بعد از اشاره به اين معنى كه هدايت بندگان بر خداست، همگان را از آتش فروزان دوزخ انذار مى‏كند.

و در آخرين بخش كسانى را كه در اين آتش مى ‏سوزند و گروهى را كه از آن نجات مى‏يابند با ذكر اوصاف معرفى مى‏ كند.

در فضيلت تلاوت اين سوره از پيغمبر گرامى صلّى اللّه عليه و آله آمده است كه فرمود:

 «هر كس اين سوره را تلاوت كند خداوند آنقدر به او مى ‏بخشد كه راضى شود، و او را از سختي ها نجات مى‏ دهد و مسير زندگى را براى او آسان مى‏ سازد».

شأن نزول:

مفسران براى كل اين سوره شأن نزولى از ابن عباس نقل كرده‏ اند كه چنين است: «مردى در ميان مسلمانان بود كه شاخه يكى از درختان خرماى او بالاى خانه مرد فقير عيالمندى قرار گرفته بود، صاحب نخل هنگامى كه بالاى درخت مى‏ رفت تا خرماها را بچيند، گاهى چند دانه خرما در خانه مرد فقير مى‏افتاد، و كودكانش آن را برمى‏ داشتند، آن مرد از نخل فرود مى‏ آمد و خرما را از دستشان مى‏ گرفت.

مرد فقير به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شكايت آورد.

پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: برو تا به كارت رسيدگى كنم. سپس صاحب نخل را ملاقات كرد و فرمود: اين درختى كه شاخه‏هايش بالاى خانه فلان كس آمده است به من مى‏ دهى تا در مقابل آن نخلى در بهشت از آن تو باشد! مرد گفت: من درختان نخل بسيارى دارم، و خرماى هيچ كدام به خوبى اين درخت نيست- و حاضر به چنين معامله‏ اى نيستم.

كسى از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اين سخن را شنيد، عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من بروم و اين درخت را از اين مرد خريدارى و واگذار كنم، شما همان چيزى را كه به او مى‏ داديد به من عطا خواهى كرد؟

فرمود: آرى.

آن مرد رفت و صاحب نخل را ديد و با او گفتگو كرد، صاحب نخل گفت: آيا مى‏ دانى كه محمّد حاضر شد درخت نخلى در بهشت در مقابل اين به من بدهد- و من نپذيرفتم.

خريدار گفت: آيا مى‏ خواهى آن را بفروشى يا نه؟

گفت: نمى ‏فروشم مگر آن كه مبلغى را كه گمان نمى‏ كنم كسى بدهد به من بدهى.

گفت: چه مبلغ؟

گفت: چهل نخل.

خريدار تعجب كرد و گفت: عجب بهاى سنگينى براى نخلى كه كج شده مطالبه مى‏ كنى، چهل نخل! سپس بعد از كمى سكوت گفت: بسيار خوب، چهل نخل به تو مى‏ دهم.

فروشنده (طمعكار) گفت: اگر راست مى‏ گوئى چند نفر را به عنوان شهود بطلب! اتفاقا گروهى از آنجا مى‏ گذشتند آنها را صدا زد، و بر اين معامله شاهد گرفت.

سپس خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و عرض كرد اى رسول خدا! نخل به ملك من در آمد و تقديم (محضر مباركتان) مى ‏كنم.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به سراغ خانواده فقير رفت و به صاحب خانه گفت: اين نخل از آن تو و فرزندان توست.

اينجا بود كه سوره ليل نازل شد- و گفتنيها را در باره بخيلان و سخاوتمندان گفت.

در بعضى از روايات آمده كه مرد خريدار شخصى به نام «ابو الدحداح» بود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 4402


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/2/24
وقتی نورچشمی‌ها غرق فساد باشند، ناگزیر به قاعده شتر دیدی، ندیدی عمل می‌کنیم!
در آستانۀ 76سالگی رژیم صهیونیستی؛
هآرتص: اسرائیل صد سالگی خود را نخواهد دید
یادداشتی از: عباس عبدی
از اسب افتاده نه از اصل
گزارشی از: خانم بنفشه سام گيس
تعطيل شدن 5 مركز حمايت از زنان آسيب ديده تهران طي 32 ماه
محمد مهاجري
افكار عمومي و زيباكلام
طالبان با شلیک به معترضان در بدخشان 30 نفر را به خاک و خون کشیدند
احمد علیرضا‌بیگی ؛ قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بر همان پاشنه انتخابات مجلس بچرند | مجلس یازدهم برخورد با تخلفات دولت را تف سربالا می‌داند
آیت‌ا... محسن غرویان*
شورای نگهبان افکار عمومی را قانع کند
گزارش شاخص‌های ملی و جهانی درباره فقر
جان گرفتن فقر در اقتصاد بیمار
امام خمینی(ره) در تشریح وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی:
به خدای بزرگ پناه می‌برم از غرور
بیانات مقام معظم رهبری در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما در جریان بازدید از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران
دکتر حسن روحانی:
نامۀ شورای نگهبان یعنی عالی‌ترین مقام منتخب مستقیم ملت در حد یک شهروند هم آزادی بیان ندارد
روزنامه فرهیختگان : آیا موضوع زمین ازگل و پرونده کاظم صدیقی قرار است رسیدگی شود یا نه؟
فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
دبیرکل خانه پرستار کشور خبر داد: مرگ ۳ پرستار در خواب به دلیل کار زیاد طی یک ماه گذشته!
کاهش ۲۰۰ درصدی مشارکت در انتخابات، نسبت به دور دوم مجلس نهم!
ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی امکانپذیر نیست
تأکید رهبر انقلاب بر معرفی ائمه به جهانیان/ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
عکس | بلای تلخی که زاکانی بر سر خیابان صدساله تهران آورد؛ ولیعصر تغییر چهره داد!
حسین علایی: امام خمینی(س) حاکمیت را حق آحاد مردم می‌دانستند/ کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یعنی اکثریت مردم سیاست‌های جاری کشور را قبول ندارند/ کسی که با رأی هشت درصد مردم به مجلس می‌رود که نماینده اکثریت مردم نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران حج
در گفت‌وگو با آیت‌الله استادی
مخارج بی‌حساب در مجالس ترحیم
ادای احترام پیروان ادیان الهی به امام خمینی(س) برگزار می‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا
دولت و مجلس تابع قانون هستند
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/2/17
گفتگوی با حجت الاسلام عباس امیری فر:
در مورد داماد رئیسی و برادرش /چرا همسر ایشان که جوان هم هستند باید مهمترین تصمیمات را بگیرند؟ /آقای رئیسی این افراد در دولت شما چه کاره‌اند؟
عکس:
درسی از مکتب حاج قاسم
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
امروز سعد اكبر است روزى كه دعا درحق فرزندان به اجابت ميرسد...
وزیر کشور:
11 هزار و 500 شعبه برای رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس آماده است
رهبر معظم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است/ هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است/ اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست
تصویر جدیدی از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
یادداشتی از: جمال ریان، خبرنگار رسانه:
دخالت امارات در امور همه کشور ها
گزارشی از: داوود سلیمانی
فریاد دانشجویان امریکا
روزنامه جوان : لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر
واکنش محمد مهاجری به پست جدید جمیله علم‌الهدی؛ وای به حال دانشگاهی که بانوی اول عضو هیات جذب اساتیدش باشد
تحلیل سیاسی هفته
یادداشتی از: مهرداد خدیر
چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟
امارات با ساخت یک محله کاملا یهودی در کشور موافقت کرد
گزارشی از: رها معیری
خطر خالی شدن بیمارستان های دولتی از پزشکان مجرب


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1554
تعداد بازدید دیروز: 31288
بازدید کل: 67503971
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.