امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 16 آذر 1395 ساعت 22:09:31
وهابیت ابتدا با کدام شعار شکل گرفت؟/ انگیزه خداپرستان و بت پرستان از پرستش معبود خود

وهابى گرى روز نخست در لباس مبارزه با بدعت ها و خرافات وارد ميدان شد از اين جهت نظر گروهى را به خود جلب كرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی در نوشتاری به بررسی تفکرات پایه گذار سلفی گری دینی، ابن تیمیه حرانی «توحید در عبادت» پرداخته اند .

مشروح نوشتار این مرجع تقلید در ذیل می آید؛

رواج باطل در جامعه در گرو اين است كه با لعابى از حق عرضه شود، زيرا هيچ گاه باطل لخت و پيراسته از هر نوع حق، نمى تواند در جامعه اثرگذار باشد. در اين جا سخنى از اميرمؤمنان(عليه السلام) وارد شده است كه شايسته است به آن توجه شود:

«فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ; وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ، انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ. وَلكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هذَا ضِغْثٌ، وَمِنْ هذَا ضِغْثٌ، فَيُمْزَجَانِ! فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ، وَيَنْجُو «الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنَى». (1)

«اگر باطل با حق آميخته نمى شد، حق بر خواهان آن پوشيده نمى گشت، و اگر حق از اشتباه به باطل جدا مى شد (و فقط حقِ خالص در ميان بود) زبان بدگويان از آن بريده مى گرديد. ولى برخى از حق و برخى از باطل گرفته و به هم آميخته مى گردد آنگاه شيطان بر دوستان خود مسلط مى شود، و در مقابل، كسانى كه لطف خدا شامل حال آنان گرديده است نجات مى يابند».

* وهابیت ابتدا با کدام شعار شکل گرفت؟

وهابى گرى روز نخست در لباس مبارزه با بدعت ها و خرافات وارد ميدان شد از اين جهت نظر گروهى را به خود جلب كرد حتى امير محمد بن اسماعيل يمانى مؤلف كتاب «سُبُل السلام فى شرح بلوغ المرام» وقتى از حركت محمد بن عبدالوهاب آگاه شد و اين كه او مى خواهد با خرافات و پيرايه هاى باطل كه بر پيكر دين آويخته شده، مبارزه كند او را در ضمن قصيده اى ستود كه نخستين بيت آن اين است:

سلام على نجدِ و مَنْ حلّ فى نجد   وان كانَ تسليمى على البُعد لايُجْد

درود من بر نجد و آن كس كه در نجد به سر مى برد   هر چند درود من از اين راه دور چندان سود نمى بخشد»

ولى آنگاه كه از واقعيت اين خيزش كه در حقيقت نوعى فتنه گرى بود آگاه گشت و اين كه اين فتنه گر در لباس توحيد در صدد تكفير مسلمانان و غارت اموال آنهاست، قصيده اى در نقد اين كردار او سرود كه نخستين بيت آن اين است.

رجعتُ عن القول الذى قلتُ فى النجد   و قد صّح عنه خلافُ الذىِ عِنْدِى

«من از گفتار خود درباره آن مرد نجدى بازگشتم   زيرا آن چه كه فهميدم بر خلاف آن است كه قبلا مى انديشيدم»

بنابراين افراد واقع بين و بندگان صالح خدا نبايد فريب دلربائى فتنه گران را كه آلت هوى و هوس و يا آلت ديگران هستند، بخورند بلكه بايد در داورى بردبارى به خرج دهند تا چهره واقعى دعوت روشن شود.

* توحيد در عبادت اصل مشترك در شرائع الهى

همه پيامبران بر تثبيت يك اصل برانگيخته شدند و آن پرستش خدا و دورى از پرستش طاغوت است آنجا كه فرمود:

«وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّة رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». (2)

«ما در هر امّتى رسولى برانگيختيم كه: خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!».

در حقيقت كليد حل اختلاف در اين مسأله تبيين معنى توحيد در عبادت است زيرا همه مسلمانان جهان در اين كه فقط بايد خدا را پرستش كرد وحدت نظر دارند و هيچ فردى را نمى توان مسلمان ناميد مگر اينكه پرستش را از آنِ خدا بداند و بس.

هنگامى كه پيامبر تصميم گرفت كه با مسيحيان نجران مباهله كند به امر خدا اين اصل را مطرح كرد: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَة سَوَاء بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً» (3)

بگو پيروان كتاب (انجيل)! همگى بياييد بر يك اصل عمل كنيم و آن اينكه جز خدا را نپرستيم و براى او شريكى قائل نشويم.

اين آيه حاكى از آن است همه شرايع ابراهيمى بر تثبيت همين اصل مبعوث شده اند و به قول فردوسى:

همه بندگانيم و يزدان يكى است       پرستش جز او را سزاوار نيست

بنابراين اصل ضابطه (پرستش از آنِ خداست) جاى سخن نيست سخن در مواردى مانند «بوسيدن ضريح پيامبران و اولياء» است كه آيا اين نوع اعمال تكريم آنهاست و يا پرستش آنها.

جداسازى اين نوع اعمال از پرستش در گرو اين است كه «عبادت» به صورت كامل و روش تعريف شود تا محكى براى جداسازى اين نوع موضوعات باشد و حكم مورد ياد شده و نظائر آن روشن گردد.

* تعريف عبادت و پرستش

حقيقت پرستش بر دو پايه استوار است.

* خضوع و اظهار كوچكى به وسيله يكى از اعضا، البته خضوع يك امر قلبى است اما مظهر آن ركوع و سجود يا اشاره به سر و غيره است.

* اعتقاد خاص انسان درباره آن كس كه در مقابل او خضوع مى كند.

مثلا نماز، عبادت و پرستش خداست، الفاظى كه بر زبان جارى مى كنيم يا سجده و يا ركوعى كه انجام مى دهيم همگى پايه نخست را تشكيل مى دهد ولى انگيزه ما براى اين نوع خضوع ها اين است كه او را آفريدگار انسان و جهان و مدبر آن دو مى دانيم. بنابراين هر جا كه اين دو پايه وجود داشته باشد مجموع آن عمل پرستش تلقى مى شود يكى خضوع با اعضا، ديگرى اعتقاد به ربوبيت او.

البته در كتاب هاى لغت «عبادت» به نحو وسيع تفسير شده است آنان مى گويند عبادت از عَبَدَ به معناى خَضَعَ است مسلماً اين نوع تفسير، تفسير به اعم است و لغت نويسان معمولا موارد به كارگيرى لفظ را بيان مى كنند خواه معنى حقيقى باشد يا معنى مجازى و در صدد تحديد مفهوم به صورت جامع و مانع نيستند.

شما مى توانيد واقعيت عبادت را به نحوى كه بیان شد از بررسى انگيزه خداپرستان، و يا بت پرستان به دست بياوريد

* انگيزه خداپرستان

انگيزه مسلمانان جهان از عبادت خداوند اين است كه خدا را خالق، مدبر، مدير و سرنوشت خود را در دست او دانسته، و خود را نيازمند و او را رافع نيازهاى خويش مى دانند. همين نمازى كه مسلمانان در هر روز مى خوانند اگر درون آن را بشكافيد هر دو ملاك عبادت را در آن مى بينيد؛

* خضوع مى كنند؛

* اعتقاد به برترى خدا و اين كه سرنوشت انسان در دست او است.

مسلمانان معتقدند كه حيات و ممات آن ها در دست اوست. در هر جاى دنيا وقتى از يك نمازگزار بپرسند كه چرا خدا را مى پرستى؟ مى گويد: چون همه چيز من دست اوست، بايد او را بپرستم.

البته عارفان كه گروه خاصى هستند علاوه بر اين انگيزه، انگيزه ديگرى در درون آنها است كه فعلا براى ما مطرح نيست.

* انگيزه بت پرستان

بايد درباره عمل بت پرستان (مراد ما بت پرستانى هستند كه در زمان رسول خدا (ص) بودند) تحقيق شود، كه چرا بت ها را مى پرستيدند؟ آيا فقط آن ها را شفعيع مى دانستند يا عقيده ديگرى هم درباره آنها داشتند؟

وهابيون مى گويند: بت پرست ها فقط بت ها را شفيع مى دانستند. اما وقتى به كتاب الهى نگاه مى كنيم كه «لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه» مى فرمايد: آنها در خالقيت، موحّد بوده اما در ربوبيت مشرك بودند، و تدبير جهان يا بخشى از جهان را در دست بتها مى دانستند و مى گفتند خدا تدبير زندگى ما را به اينها تفويض كرده است. البته آنان بتها را نماد و سمبل آن آلهه غيبى و دست نايافتنى مى دانستند و خضوع در برابر بت هاى تراشيده شده را نوعى خضوع در برابر آن آلهه معنوى خود مى انديشيدند.

* اثبات شرك ربوبى مشركان

ممكن است كسى بپرسد گواه بر شرك ربوبى بت پرستانِ عصر رسالت چيست؟ مسلماً اين سؤال جنبه كليدى دارد. در پاسخ گفته مى شود دو آيه ياد شده در زير:

* «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا». (4)

«و آنان غير از خدا، معبودانى را براى خود برگزيدند تا مايه عزّتشان باشد!(چه پندار خامى!)».

وهابيون اصرار دارند كه مشركان، بت ها را فقط شفيع مى دانستند نه اينكه سرنوشت خود را در دست بتها بدانند اما قرآن مى فرمايد: «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا».

غير از خدا خدايان ديگرى براى خود انتخاب نمودند زيرا تصور مى كردند عزت و ذلت به دست اين بتهاست. لذا در برابر آنها خضوع و خشوع مى كردند.

خداوند در رد اين عقيده مى فرمايد: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً» عزت و ذلت در دست اين بتها نيست بلكه عزت در دست آفريدگار جهان و انسان است.

* «وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ». (5)

«آنان غير از خدا معبودانى براى خويش برگزيدند به اين اميد كه يارى شوند!».

بت پرستان پيروزى در نبردها را در دست بتها مى دانستند. لذا در جنگ با پيامبر (ص) در سرزمين اُحد بت «عزى» را همراه خود مى آوردند و شعارشان اين بود: نحن لنا العزّى ولا عزّى لكم؛ پيامبر (ص) نيز در مقابله با اين شعار، فرمود بگوييد: الله مولانا ولا مولى لكم.

در اين صورت چگونه مى توان گفت مشركانِ عصر رسالت بت ها را فقط شقيع مى دانستند در حالى كه آنها تدبير امور خويش را در دست بتها مى ديدند. لذا قرآن در جواب آنان مى فرمايد: «وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ».

آيات ديگرى نيز هست كه پرده از راز درونى مشركان برمى دارد از جمله:

* «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ». (7)

«بعضى از مردم، خدايانى غير از خداوند براى خود انتخاب مى كنند و آنها را همچون خدا دوست مى دارند».

اگر بت پرستان بت ها را فقط شقيع مى دانستند نبايد قرآن بفرمايد: «آنان بت ها را «ند» همتا براى خدا مى دانستند و فكر مى كردند رزق و تدبير در دست بت هاست.

پاورقی:

(1)- نهج البلاغه، كلام50.

(2)- نحل: آيه 36.

(3)- آل عمران: آيه 64.

(4)- مريم: آيه 81.

(5)- يس: آيه 74.

(6)- آل ‏عمران:  126.

(7)- بقره: آيه 165.

(8)-  "آشنايى با عقايد وهابيان" آیت الله العظمی سبحانی.





  تعداد بازديدها: 1698


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
آیت‌الله مددی، استاد خارج فقه و اصول:
کشور در خطر است/ به هیچ وجه بحث انقلابی و ضد انقلابی نکنید/ دلار به 61 هزار تومان رسیده؛ دردآور است، بیش از 9 هزار بار پول ما سقوط کرده/ ایرانی مجبور شده با این وضعیت بسازد؛ پول مثل خون است
حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی:
افکار، اندیشه‌ها و سلیقه‌های مختلف را باید به رسمیت بشناسیم
انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم
انتقاد تند وزیر بهداشت روحانی: مگر همه ما مرده‌‌ایم؟
جرات داشته باشید بگویید چرا فردوسی‌پور را کنار گذاشتید + اتهام ده سال پیش
سخنی آموزنده از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
نمودار:
بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/1/6
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 30026
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65656063
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.