مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 23 آبان 1396 ساعت 21:44:58
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی (20 تا 26 آبان)
جامعه بی‌مطالعه، جامعه خطرناکی است

بهارنیوز - حسن بهنام*
پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بحث آموزش و پرورش به مفهوم عام کلمه دارد (نه لزوما وزارت آموزش و پرورش) . بنیان و اساس توسعه هر جامعه و کشوری، داشتن انسان‌های دانا و سالم است. دانایی محوری، مفهوم انسانی توسعه است. بدون وجود انسان‌های دانا و سالم، توسعه در حد یک بحث و یک آرزو خواهد ماند. با رصد اوضاع امروز جامعه، شاخص‌های این دو مؤلفه مهم توسعه، یعنی «¬دانایی و سلامت» را بسیار وخیم، نگران کننده، تهدید آفرین، فرصت سوز، هزینه افزا، بحرانی و برهم زننده نظم آینده جامعه در تمام حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و. . . می‌توان تلقی کرد.

راه برون رفت از این وضعیت، تلاش برای آموزش بیشتر افراد جامعه است. رشد آگاهی‌ها و شعور و درک اجتماعی و مفاهمه ملی بین آحاد مردم و مدیران کشور، منجر به رشد سرمایه اجتماعی خواهد شد. ریشه بسیاری از معضلات و مشکلات امروز ما، فرهنگی و ناشی از فقر دانایی است. فقر دانایی الزاماً فقر سواد و مدرک تحصیلی نیست. دانایی، عنصر و جوهره و اساس رفتارهای درست و مبتنی بر عقلانیت است. اصلاً عقلانیت زاییده توسعه است و از سوی دیگر، "توسعه" به‌ خصوص توسعه سیاسی، فرآیندی است که ضرورتاً در بستر"عقلانیت" رشد می‌نماید.

توسعه یافتگی و عقلانیت چنان درهم تنیده هستند که جدایی آن‌ها قابل ‌تصور نیست. دوری از خشونت یا مهار و کنترل آن، تزریق آرامش در جامعه، سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های درست و علمی و کارشناسی خرد و کلان ملی که بر زندگی فرد فرد ما تأثیرگذارند و سلامت روحی، جسمی، اخلاقی و اجتماعی ما را به دنبال دارد، همه و همه دریک کلمه خلاصه می‌شود: "توسعه و عقلانیت". تأکید بر این نکته ضروری است که "مسیر توسعه کشور" از "پیشرفت و ارتقای فرهنگی" جامعه می‌گذرد که آن نیز بدون ارتقای سطح آگاهی، دانش، معرفت و فضیلت شهروندان جامعه میسر نیست.

به نظرمی رسد پیمودن این "مسیر"باید با رویکرد فرهنگی باشد تا مانایی و پایداری فرهنگی اتفاق افتد و یک راهش، خواندنِ کتاب‌های مفید و مؤثر است. بدون‌تردید و یقیناً یکی از ابزارهای بسیار مؤثر در توسعه فرهنگی، "کتاب" و استفاده مناسب از ظرفیت‌های آن در مسیر تعلیم و‌تربیت آحاد جامعه به‌ عنوان عناصر سازنده جامعه پویا و توسعه‌ یافته است. در واقع "کتابِ "خوب و مفید، خشت اول بنای توسعه است. هر شهروند ایرانی با هر کتابی که می‌خواند به ساختن این بنا کمک کرده است. در این میان بهترین و مؤثرترین رویکرد در سیاست گذاری برای تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تشویق، جذب و‌تربیت کودکان و نوجوانانِ ما- در خانه و مدرسه- است، یعنی پایه گذاری یک عادت خوب در سنین پایین.

البته نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی مدارس ما- به عنوان موتور توسعه فرهنگ مطالعه- بسیار مهم‌تر و چشمگیرتر است.
یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد بین میزان استفاده از کتابخانه‌های آموزشگاهی و پیوند دانش آموزان با مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی هرچقدر وضعیت کتابخانه مدرسه مطلوب‌تر باشد به همان‌اندازه نیز پیوند دانش آموزان با مدرسه بهتر است. همچنین بین میزان استفاده از کتابخانه‌های آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
اما براساس آمارها و تحقیقات، فقدان یا وضعیت نامطلوب کتابخانه‌های آموزشگاهیِ مدارسِ کشور، بسیار ناامیدکننده است، به گونه‌ای که میزان استفاده دانش آموزان از آنها در سطح بسیار پایین بوده و یا اصلا استفاده نمی‌کنند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت کتابخانه‌های مدارس از لحاظ ساخت و فضا، تجهیزات فیزیکی، تعداد کتاب ومنابع کتابخانه ای، بودجه، ارائه خدمات، نیروی انسانی متخصص، استفاده از فناوری‌های جدید مانند رایانه، لوح‌های فشرده آموزشی و. . . با مشکل اساسی روبرو بوده و در تمام زمینه‌ها در حد استاندارد کتابخانه‌های مدارس نیستند و به طور کلی می‌توان گفت با چالش‌های جدی مواجه‌اند و توان پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان را ندارند.

این در حالی است که امروزه جذابیت ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خیره کننده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی مانند تلگرام و. . . که توانسته‌اند کاربران پرشمار و روزافزونی را برای ساعت‌های طولانی به خود مشغول کنند، کارِ تشویق و‌ترغیب افراد به مطالعه کتاب را بسیار سخت‌تر و ضروری‌تر از قبل هم کرده است. اما همین رسانه‌های مجازی در کنار افزونگی اطلاعات و پیشرفت‌های شتابان فناوری اطلاعات، گرچه اطلاعات مورد نیاز را به سرعت در اختیار قرار می‌دهد اما با ایجاد چالش هایی برای جامعه امروزی و به خاطر تنوع در شیوه‌های دسترسی به منابع و همچنین پایین بودن سواد رسانه‌ای اغلبِ کاربران، موجب سردرگمی آنها خصوصا دانش آموزان شده است. تجهیز کودکان و نوجوانانِ امروز به اطلاعات و مهارت‌های لازم برای زندگیِ فردا توسط آموزش و پرورش، باعث می‌شود تا سایر نهادهای جامعه در ارائه نقش خود موفق‌تر عمل کنند. کتاب و کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی، ابزارهای مؤثری هستند که در کنارِ نظام آموزشیِ موجود، اطلاعات مورد نیاز را دراختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.

چنین ضرورت هایی می‌طلبد متولیان امر سمت و سوی تلاش ها، طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای «توسعه یادگیری»  به گونه‌ای سامان دهند که دانش آموزان در فضای کتابخانه‌ای مجهز و آکنده از زیبایی، جذابیت، شادی و نشاط، زندگی کنند، کاوش و مطالعه کنند، یادبگیرند، تجربه بیندوزند و تمرین مباحثه و تفکر انتقادی و گفت وگو نمایند و به این باور برسند که «کتاب، نماد آگاهی» است.
در فضای عمومی جامعه نیز می‌توان با تشویق و مشارکت مردم، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت و بازارکساد مطالعه را رونقی دوباره بخشید. تقویت راه‌های آسان و کم هزینه‌ای مانند: ایجاد ایستگاه مطالعه، طرح نذرکتاب-نذر دانایی، طرح کتابت را بخوان و جا بگذار، و. . . در مترو، اتوبوس، پارک ها، اداره ها، سازمان‌ها و. . . می‌تواند به گسترش فرهنگ کتابخوانی و جذب افراد کم مطالعه و بی مطالعه منجرشود. مردم باید به این باور برسند که جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است! به عنوان مثال، تحقیقات مؤسسه بین المللی مطالعاتی اقتصاد و صلح در بیش از 160 کشور جهان در سال‌های 2015 تا 2017  نشان داد که بین سطح مطالعه و میزان انواع خشونت در جامعه رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. جالب این که در بررسی‌های این مؤسسه، 30 کشور اول، از آرام‌ترین، امن‌ترین و مهربان‌ترین کشورهای جهان، در صدر لیست کشورهای پرمطالعه هستند و در مقابل، میزان مطالعه در کشورهای خشونت آمیز و ناامن بسیار پایین گزارش شده است.

در این گزارش، ایران با بیش از 6 میلیون نزاع خیابانی و انواع خشونت-که دومین عامل مرگ ومیر ناشی از حوادث در کشور، بعد از تصادفات جاده‌ای  بوده- و بیش از 15 میلیون پرونده جدید در محاکم قضایی در سال گذشته، جزو کشورهای با خشونت بالا قرار گرفته است که باتوجه به پایین بودن سطح مطالعه در کشور، جای تأمل و تلاش فراوان دارد و تنها راه جلوگیری از بروز چنین حوادثی و کاهش انواع آسیب‌های اجتماعی، آموزش بیشتر به مردم و ارتقای فرهنگ عمومی برای داشتن جامعه‌ای سالم است.     
به هرحال با چنین دغدغه هایی است که شعار محوری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران "یک کتاب بیشتر بخوانیم" و در هفته کتاب امسال نیز " آینده روشن با خانواده کتابخوان" عنوان شده است. پس برای این که مجبور نشویم تمام تاریخ را دوباره تجربه کنیم بیایید"کتاب"،  "بیشتر" بخوانیم و با خواندن و مطالعه کتاب آشتی کنیم تا ملتی توسعه یافته، صاحبِ عقلانیت، دانا و سالم باشیم.

* فعال فرهنگی-اجتماعی و معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز





  تعداد بازديدها: 153


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دشمن را شادمان نکنید
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدوهفتادویکم)
پیام تسلیت وزیر اطلاعات در پی سانحه ی جانگداز نفت کش ایرانی
وزیر اطلاعات: انرژی کشور صرف دامن زدن به اختلافات درونی نشود
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار میهمانان سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی: «غلط زیادی» امریکا در خصوص قدس به سرانجام نخواهد رسید
روحانی در نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی: اسلام دین مردمسالاری و صلح است نه دین جنگ / پاسخِ غرب را با صندوق‌های رای می‌دهیم/ هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم؛ حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف‌نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام همکاری کنیم / متاسفانه برخی کشورها مسیر را اشتباه می‌روند / فرافکنی مشکلات داخلی به بیرون نمی‌تواند خشونت را از میان بردارد
اتهامات مالی شهرداران تهران؛ از کرباسچی تا قالیباف/ نعمت احمدی: جرم جنبه عمومی دارد، مدعی العموم باید ورود کند
روزنامه جمهوری اسلامی: فضاسازی علیه رئیس جمهور را کسی راه اندازی کرده که مبانی اعتقادی را نمی شناسد
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو هفتادم)
آیت الله العظمی فیاض: علمای ما فقر شدیدی را تحمل کردند اما هرگز حاضر نشدند کمکی از دولت بپذیرند/ آنچه مربوط به اسلام و شیعه است را با لسان و اخلاق خوب به مردم بیان کنید
از عجیب ترین پرونده های تاریخ "اتاق 342"
از وجوه شرعی تا بودجه عمومی
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو شصت ونهم)
سریال اهانت علیه مردم
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو شصت وهشتم)
عکسی از کشتی فله بر چینی که موجب غرق کشتی نفتکش سانچی شد.
سید حسن خمینی: از آیت‌الله هاشمی بت نمی‌سازم اما او حقیقتا یک انقلابی شجاع بود / آنقدر روح بزرگی داشت که براحتی می‌توانستیم عملش را نقد کنیم و او می‌پذیرفت/ دشمنانش را راحت می‌بخشید / همانگونه که فرمانده جنگ بود قهرمان صلح هم بود / از ریاکاری به دور بود؛ همیشه همان گونه بود که بود / می‌توانستیم شخصیت امام را از طریق شخصیت هاشمی بشناسیم
جهانگیری: راهکار مشکلات کشور راه اندازی گفت‌وگوی ملی است
تخریب یک مسجد تاریخی در مشهد/ عکس
اطلاعیه دفتر رییس جمهور
انتساب جمله "امام زمان (عج) هم قابل نقد است" به رئیس جمهور، کذب محض است/ یک چهره سیاسی جملات رییس جمهور را هدفمندانه تقطیع و تحریف کرده است/ اطلاعیه دفتر رییس جمهور در پاسخ به کدام چهره سیاسی است؟
بر فراز "عصمت" و دعوت به "نقد" یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دعوت به تقوا
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو شصت وهفتم)
درپی جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش
پیام تسلیت مقام معظم رهبری

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
یک اثر زیبای گرافیکی خط کوفی* کاری از خانم شیرین نوشیروان *
"اعتصام" قصیده ای از علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
تناقض و خرازی
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو شصت ودوم)
روحانی: آیت‌الله هاشمی اسلام‌شناسی برجسته و سیاستمداری ممتاز و مورد احترام جهانیان بود / نقش ایشان در کشور غیرقابل انکار است/یکپارچگی جناح‌ها و مذاهب علیه آشوبگران موفقیت دیگری در برابر دشمنان نظام آفرید
"اقبال دنیا" غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
در کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛
سروش محلاتی: نگاه به «شریعت سهله» همه چیز را در نگاه آیت الله هاشمی تغییر می داد/ ایازی: اعتدال به عنوان مهارت زندگی شناخته می شود/ غرویان: هاشمی یک اندیشمند اعتدالی بود
وزیر دفاع: تمام نیازهای صنایع دفاعی بومی هستند
مصاحبه‌ منتشر نشده از آیت‌الله هاشمی: با این تفکر اصول‌گرایان هر روز منزوی‌‌تر می‌شویم
درمان عمومی
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو شصت وسوم)
مراسم اولین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: امروزه همه از عقلانیت هاشمی در نظر و اعتدال او در عمل می گویند/ ما عقلانیت و اعتدال آیت الله هاشمی را یک روش برای فهم جمهوری اسلامی می دانیم
در جلسه هیات دولت با استقبال از فرمایشات رهبر معظم انقلاب:
دستور رییس جمهور روحانی به وزیر کشور برای تهیه گزارش از حوادث اخیر
اقدامات جدید وزارت اطلاعات در برخورد با عناصر آشوب طلب
مطهری: باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم/ مجلس و دولت انفعالی عمل می‌کنند / باید برداشت درست از اصل ولایت فقیه داشته باشیم
روزنامه جمهوری اسلامی؛
ماجرای واقعی انتخاب رهبری چه بود؟
در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد؛
تحلیل سید حسن خمینی از وقایع روزهای اخیر در کشور
سید مهدی طباطبایی: باید بگریم که چرا این همه تهمت به هاشمی زدند / تهمت زنندگان به این مرد ضرر کردند / آیا سزاوار بود این همه تهمت و افترا ؟ امروز هم دیر نشده؛ توبه کنید و با مردم باشید
سخنگوی سپاه: خانواده صدام در اغتشاشات ایران نقش آفرینی کردند
نکات مهمی که قبل از خرید لپ تاپ باید بدانیم!
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام مظاهری
عارف: آقای هاشمی بعد از سال 84 به این نتیجه رسید که یک جناح نمی تواند کشور را اداره کند/ از منش ایشان در گفت و گوی ملی استفاده خواهیم کرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1436
تعداد بازدید دیروز: 12964
بازدید کل: 19441098
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.