امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 05 مرداد 1398 ساعت 20:50:54
یادداشتی از: محمد علی رستمیان*
ضرورت‌ها و ابعاد مشارکت مردمی

فرهنگ غنی ملت بزرگ ایران که ریشه در آموزه‌های اصیل اسلامی و تمدنی طولانی و افتخارآمیز دارد، مملو از برادری، احسان، نوع‏دوستی و ایثار است.
تقریبا هیچ مقطعی از تاریخ پر فراز و نشیب کشور عزیزمان، خالی از حضور و نقش‏آفرینی آحاد مردم نیست و با اطمینان می‌توان گفت که هرجا موفقیت و عزتی بوده، حاصل مشارکت آحاد ملت مسلمان ایران بوده و هر تلخی و ناکامی هم ریشه در بی‌توجهی حاکمان و دولت مردان به مردم داشته است.
مدل اتکاء به جریان عظیم و بی‌منتهای مردم، در تار‏وپود نظام اجتماعی کشور، نقش بسته و گویا موفقیت و پیروزی در تمام مراحل پیشرفت کشور، به پشتیبانی و همراهی مردم گره خورده است و این اصل در کنار محتوا و مضمون نظام – یعنی اسلام- هموار در بیان و سیره عملی امام راحل عظیم‏الشان (ره) و رهبری فرزانه انقلاب، متجلی و نمایان بوده است.
مردم و ملت، واژگانی بلند است که هیچ‏گاه در کلام بزرگان و دلسوزان کشور، کم‌رنگ نبوده و توصیه همگان بر این بوده است که کارهای بزرگ، با اتکا به ظرفیت مردم طراحی و اجرا شود.
مردم در این مقاطع مختلف نه تنها حامی و پشتیبان انقلاب و کشور بوده‌اند، بلکه جوانان برومند خویش را راهی جبهه‌ها کرده و در کنار آن، در ابعاد پشتیبانی و لجستیکی جنگ هم ورود کردند و معادلات تازه‌ای را در مدیریت جنگ رقم زدند و اگر نبود، فداکاری و بسیج میلیون‌ها ایرانی غیور، معلوم نبود امروز ایران و خاورمیانه و جهان، درچه نقطه‌ای از خسران و ناامنی قرار داشت.
با این مقدمه کوتاه، این سوال قابل طرح است که بار سنگین مبازره با فقر و محرومیت و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را چگونه می‌توان از زمین برداشت و بر آن فائق آمد؟ آیا دولت‌ها و سازمان‌های حاکمیتی، به تنهایی قادر خواهند بود که با این معضل بزرگ جوامع بشری، مقابله کرده و دست و پنجه نرم کنند؟
جواب، قطعاً منفی است‏. مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی در کنار تجربه‌های مدیریتی، به وضوح حاکی از آن است که تنها راه ریشه‏کنی فقر و محرومیت، «توسعه مشارکت مردم» در این زمینه است.
توسعه مشارکت‌های مردمی، مفهومی گسترده است که جای خود را در ادبیات و ساختار سازمان‌های حمایتی، به عنوانی یکی از اصول مدیریت این سازمان‌ها باز کرده و افقی روشن برای ایفای نقش این سازمان‌ها در مقابله با محرومیت و آسیب‌های اجتماعی گشوده است.
مشارکت‌های مردمی، به عنوان شراکت راهبردی مردمی در فقرزدایی و محرومیت‌زدایی، از یک سو دارای مبانی نظری عمیق و جدی در متون و آموزه‌های اسلامی است و از سوی دیگر به عنوان یک امر فطری و انسانی، دارای ادبیات مشترک بین اقوام و مذاهب و حتی ملیت‌های مختلف در دنیا است.
البته تقلیل و تنزل مفهوم مشارکت مردمی به اعانات و کمک‌های مالی مردم به اقشار مستضعف، نوعی انحراف در برداشت از این مقوله مهم است؛ اگر چه یکی از مصادیق و کارکردهای مهم مشارکت مردمی، کمک و دستگیری مادی از نیازمندان است. لکن آنچه امروز مراد ما از مشارکت‌های مردمی است، امری فراتر از مشارکت مادی است. مشارکت مردمی، امروزه یک «امر اجتماعی» که در آن فرد فرد جامعه، دارای یک «مسئولیت اجتماعی» نسبت به محیط پیرامون خود هستند. در این تعریف، اقوام و بستگان، دوستان و آشنایان، همسایگان و همشهریان، درباب نیازهای یکدیگر نسبت به هم مسئولیت دارند. مشارکت مردمی یعنی آحاد مردم، از احوالات اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و سلامت جسمانی اطرافیان خود مطلع بوده و نسبت به کمبودها و مشکلات یکدیگر اهتمام داشته باشند. مشارکت مردمی یعنی بی‌تفاوت نبودن به بیماری و یا نیازهای مالی اقوام و بستگان و شتافتن به سمت رفع معضلات و مشکلات همسایگان و هم‏محلی‌ها و ...
به راستی، اگر متمکنین و توانمندان فامیل و محله، نیازهای اطرافیان خود را شناسایی و مرتفع کنند، چه میزان از مشکلات باقی خواهند ماند و چه تعداد از شهروندان به سازمان‌های حمایتی و امدادی مراجعه خواهند کرد.
البته بدیهی است که این امر، چیزی از تکلیف نظام و حاکمیت اسلامی کم نمی‌کند، لکن تمرکز و کیفیت خدمت‌رسانی دولت به طبقاتی از جامعه که در اطرافیان خود، فردی توانمند ندارند را افزایش داده و کارآمدی نظام اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.
مشارکت‌های مردمی در جامعه امروز ما، حداقل چهار زمینه مختلف را پوشش می‌دهد. حوزه اول، حوزه مسکن که بخش قابل توجهی از سبد هزینه خانوار را شامل می‌شود و چه بسا اگر مشکل مسکن دهک‌های پایین اقتصادی حل شود، بسیاری از مشکلات این هم‏وطنان در سایر حوزه‌ها نیز به خودی خود مرتفع می‌شود. خیرین مسکن‌ساز، حقیقتاً بازوی موثر برای دولت و حاکمیت در راستای مبارزه با فقر و محرومیت هستند؛ خیرینی که در ابعاد خرد و کلان، زیرساخت زندگی مطلوب را برای مددجویان سازمان‌های حمایتی فراهم می‏کنند.
مهندسان، فروشندگان لوازم ومصالح ساختمانی و عموم خیرین، در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته‌اند که قابل تقدیر است. حوزه دوم، حوزه درمان است که سهم مهمی در ایجاد و استمرار فقر و محرومیت دارد. پزشکان خیر، فعالان حوزه سلامت و همچنین عموم مردم و خیریه‌های تخصصی این حوزه، سهمی مهم در این زمینه داشته‌اند که با توجه به اهمیت حوزه درمان و سلامت، همچنان این بخش نیازمند حضور و مشارکت عموم مردم است. حوزه آموزش و تحصیلات مددجویان و محرومان جامعه، سومین حوزه‌ای است که می‌تواند به فقر و محرومیت پایدار، ضربه‌های جدی وارد کرده و فقر بین نسلی را از میان بردارد. اگر خانواده‌هایی که به هر دلیل دارای مشکلات مالی هستند، فرزندان‏شان از تحصیل باز بمانند این مشکل به نسل بعد از آن خانواده نیز منتقل خواهد شد و در غیراین‏صورت توانمندسازی، در مهم‌ترین وجه خود اتفاق خواهد افتاد و فرزندان و اعضای تحصیل‏کرده نه‏تنها مشکلات خود، بلکه مشکلات خانواده خویش را به خوبی حل خواهند کرد.
بسیاری از مردم عزیزمان، با درک این ضرورت، مشارکت خود را در حوزه آموزش و تحصیلات متمرکز کرده‌اند. معلمان خیر، خیرین مدرسه ساز، انتشارات و موسسات علمی آموزشی که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعال هستند، همه و همه گام خوب و ماندگاری در این زمینه برداشته‌اند و در نهایت معیشت، خوراک، پوشاک و سایر نیازهای مددجویان و محرومان، مورد توجه عموم خیرین است که در قالب کمک‌های نقدی، کالا و خدمات دراختیار هم‏وطنان عزیزمان قرار گرفته است. این وحدت و همبستگی مردم نوع‏دوست و خیر که به عنوان «مشارکت‌های مردمی» از آن یاد شد، در حوادث و رخدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله و‏... به جبهه‌ای ملی و پویشی سراسری تبدیل می‌شود که تحسین همگان را بر‏می‌انگیزاند.
حال، بر ما مسئولان و مدیران، واجب است که این نعمت بزرگ الهی، یعنی حضور مردم و توانمندهای سرشار ایشان را قدر بشناسیم و با استناد به تجربیات موفق گذشته، دستان خود را در دستان پرمهر و توانایی مردم قرار دهیم و مشکلات و موانع پیش‌روی راه از میان برداریم.
* مدیر کل امور مشارکت‏های مردمی سازمان بهزیستی

*روزنامه ابتکار





  تعداد بازديدها: 117


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
جزئیات طرح شناور شدن ساعت کاری دستگاه‌های دولتی تهران
زلزله گیلان و قزوین را لرزاند
نخست‌وزیر سابق قطر:
ایران تا ابد همسایه ماست و ما قدردان این کشور هستیم
در مراسم رونمایی از دو کتاب«فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس»؛
محقق داماد: امان از زمانی که مدیریت جامعه به دست کسانی باشد که جاهلند و ندانند که جاهلند
پیام تسلیت وزیر اطلاعات در پی درگذشت آقای اسدالله عسگراولادی
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل وهفتم)
شکوه مقاومت
یادداشتی از:غلامرضا بنی اسدی:
پناهیان و ماجرای «واعظ غیر متعظ»
" نشنال اینترست":
سیاست فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است
پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم تا به جیب صهیونیست‌ها نرود» / پس از حوزه علمیه، «دبیرستان» پناهیان هم از راه رسید / «دبیرستان» پناهیان چقدر درآمد خواهد داشت؟ / از شهریه ۱۰ میلیونی «دبیرستان» تا برنامه ریزی برای تاسیس «دبستان» / آیا مدافع شفاف بودن آرای نمایندگان، درمورد فعالیت‌های اقتصادی خود شفاف‌سازی می‌کند؟
هشدار رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به زائران اربعین/ داروهای ممنوعه کدام است؟
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
ابوذر زمان؛ فریادگر آزادی و اتحاد و همدلی:
یادداشت:
تفرقه افکنی از تریبون نماز جمعه و سرمایه‌ای که به خطر می‌افتد
موسوی تبریزی:
حرف‌های برخی از مداحان در شأن دین و ائمه نیست
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل وششم)
داستان ظهوری که ریشه در آموزه های شیعی ندارد.
گزارش تصویری از مراسم شام غریبان در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/19
از سوی رئیس دفتر ایشان صورت گرفت؛
تشریح نقش آیت‌الله العظمی سیستانی در عرصه مذهبی و سیاسی
گزارش تصویری از مراسم روز عاشورا در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/19
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل و پنجم)
دید موسی یک شبانی را به راه
به همت آقای حاج حسن وفایی
سخنانی گهر بار از امام سجاد علیه السلام
توییت کرد؛
واکنش محمود صادقی به اظهارات پناهیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری از خاتمه ی مراسم شب نهم در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/17
گزارش تصویری از مراسم شب دهم در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/18
حادثه در کربلا چندین کشته و زخمی برجای گذاشت/ یک دیوار بتنی مقابل حسینیه تهرانی فرو ریخت
در کانون توحید تهران مطرح کرد؛
فلسفه قیام عاشورا از نگاه داود فیرحی/ چرا امام حسین(ع) به «بازگشت به سنت» اصرار دارد؟
سروش محلاتی:
اختیارات، توام با پاسخگویی و مسئولیت پذیری باشد/ آن روز است که دیگر خودسری نخواهیم داشت
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل وچهارم)
امیدهای عاشورایی
در مراسم شب عاشورای حرم امام(س)؛
وزیر اطلاعات: برای حفظ حکومت اسلامی هم نباید مرتکب خلاف شرع شد
توسط آقای سعید رحیمی
تصاویری گرافیکی از مراسم عزاداری در هیئت انصارالخمینی(ره)
یادداشتی از: سید سراج الدین موسوی*
دعایی و ما ادراک ما دعایی؟
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل و پنجم)
دید موسی یک شبانی را به راه
گزارش تصویری از مراسم روز عاشورا در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/19
گزارش تصویری از مراسم شام غریبان در هیئت انصارالخمینی(ره) 1398/6/19
از سوی رئیس دفتر ایشان صورت گرفت؛
تشریح نقش آیت‌الله العظمی سیستانی در عرصه مذهبی و سیاسی
توییت کرد؛
واکنش محمود صادقی به اظهارات پناهیان
به همت آقای حاج حسن وفایی
سخنانی گهر بار از امام سجاد علیه السلام
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل وششم)
داستان ظهوری که ریشه در آموزه های شیعی ندارد.
هشدار رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به زائران اربعین/ داروهای ممنوعه کدام است؟
موسوی تبریزی:
حرف‌های برخی از مداحان در شأن دین و ائمه نیست
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
ابوذر زمان؛ فریادگر آزادی و اتحاد و همدلی:
یادداشتی از:غلامرضا بنی اسدی:
پناهیان و ماجرای «واعظ غیر متعظ»


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6989
تعداد بازدید دیروز: 11010
بازدید کل: 28793865
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.