امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 مهر 1398 ساعت 21:31:01
مراسم اربعین هیأت ایثارگران در حسینیه جماران؛
سروش محلاتی: باید از زیارت امام حسین(ع) تحول درونی اتفاق بیفتد/ اگر رفتار فرد اصلاح شد، در جامعه هم تأثیر می گذارد

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ شأن و جایگاه زیارت امام حسین(ع)، گفت: اگر ما کرور کرور رفتیم و برگشتیم و نشانی از تغییر در بیرون ندیدیم، معلوم می شود تغییری در درون هم اتفاق نیفتاده و توفیق زیارتی که ائمه فرموده اند را پیدا نکرده ایم. شکل، ماکت و ظاهر زیارت کار دشواری نیست. چرا ما باید امر حقیقی و ریشه داری که با اعتقاد و جان ما آمیخته است را فرو بکاهیم و به برخی از مسائل سطحی و زودگذر تنزل دهیم؟ و فکر کنیم که توانسته ایم از زیارت اربعین استفاده کنیم.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم عزاداری اربعین هیأت ایثارگران در حسینیه جماران طی سخنانی گفت: مسأله زیارت اباعبدالله(ع) در فرهنگ تشیّع سابقه ای ریشه دار و موقعیتی اساسی دارد. ولی در سال های اخیر که زیارت اربعین به شکل گسترده تر و با عظمت بیشتری برگزار می شود، این سؤال را برای بسیاری از افراد پدید می آورد که «فلسفه برگزاری این زیارت چیست؟» پاسخ های متفاوتی در برابر این پرسش مطرح می شود. بسیاری از افراد این اجتماع باشکوه را یک مانور قدرت در دنیای امروز تلقی می کنند و معتقدند شیعیان با این اجتماع قدرت خود را به نمایش می گذارند.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود گفت: وقتی به زیارت قبور شهدا در شهرستان های مختلف می روید، معمولا تابلوهایی با این سخن امام هست که «مظهر قدرت ایران شهدا هستند». این تعبیری که در برخی از روایات ما هست را حضرت امام(س) از روایات گرفته بودند. ایشان جملات دیگری هم دارند نظیر اینکه «شهید نظر می کند به وجه الله»، و مضامین دیگری از این قبیل درباره موقعیت شهدا. این جملات نشان می دهند که در میان ملت یک قدرت فوق العاده وجود دارد. تعبیر «قدرت» را می توان در گوشه و کنار فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دید.

سروش محلاتی با اشاره به مضمون و محتوای زیارت امام حسین(ع) اظهار داشت: این سفر دو جنبه درونی و بیرونی دارد. مسأله انکار جنبه بیرونی نیست؛ اما باید از این سفر تحول درونی اتفاق بیفتد؛ آن مانوری ارزشمند است که این تحول را ایجاد کند. اگر این تغییر اتفاق افتاد همه گناهان فرد بخشیده می شود. این سفر یک سفر عادی و معمولی نیست. نباید این زیارت را تنزل دهیم، کوچک کنیم و قدر و منزلت او را پایین بیاوریم؛ برای کسی که بتواند حق این زیارت را ادا کند، خیلی با ارزش است. انگار زائر امام حسین(ع) آمده تا آنچه حضرت از او می خواست را ادا کند و بگوید تمام وجود  من امروز در اختیار شما است.

وی با اشاره به کتاب «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» گفت: آیت الله مهدوی کنی در این کتاب نوشته، بعد از اینکه امام از ترکیه به نجف تبعید شدند، به نجف و از آنجا به کربلا رفتم و در حرم امام حسین(ع) زیارت جامعه خواندم. فرد کنارم از این حال من و اطمینانی که داشتم بسیار ناراحت بود و زیر لب جملاتی علیه ما زمزمه می کرد. آن فرد با عصبانیت گفت چه می گویی؟ دروغ را بس کن. مگر می شود انسان با اطمینان خاطر این حرف ها را  بزند؟! یک مرتبه به ذهن من خطور کرد که آیا می توانم این زیارت را با این ادعاها بخوانم؟! قاعده فقهی «اخبار بداعی انشاء» به ذهنم رسید. گفتم منظورم این نیست که چنین ادعاهای بزرگی را داشته باشم. ولی ائمه(ع) به ما یاد داده اند که این را بخوانید و بخواهید این طور باشید.

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر تغییر در درون انسان اتفاق بیفتد، به تبع آن بیرون و رفتار فرد اصلاح می شود. اگر رفتار فرد اصلاح شد، در جامعه هم تأثیر می گذارد و رفتار جامعه هم تغییر پیدا می کند. اما اگر ما کرور کرور رفتیم و برگشتیم و نشانی از تغییر در بیرون ندیدیم، معلوم می شود تغییری در درون هم اتفاق نیفتاده و توفیق زیارتی که ائمه فرموده اند را پیدا نکرده ایم. شکل، ماکت و ظاهر زیارت کار دشواری نیست. چرا ما باید امر حقیقی و ریشه داری که با اعتقاد و جان ما آمیخته است را فرو بکاهیم و به برخی از مسائل سطحی و زودگذر تنزل دهیم؟ و فکر کنیم که توانسته ایم از زیارت اربعین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کسی که زائر امام حسین(ع) می شود باید گواهی های داخل زیارت اربعین را بدهد. این گواهی ها زبانی نیست و اعتقادی است؛ نگاه ما یک نگاه تک بعدی است. این بدان معنا نیست که نگاه ما از پایه و اساس درست نیست. درست است، اما تک بعدی است. نگاه جامع و کامل به مسأله زیارت آن است که در خود متن این زیارتنامه ها هست. اگر انسانی در این مکتب با این الگو تربیت شود آن وقت وظیفه خودش را در صحنه سیاست و جامعه هم به خوبی انجام می دهد. اما متأسفانه همین خطا و اشتباه ظاهرگرایی که در مسأله زیارت برای برخی از افراد اتفاق می افتد، در یک سطح وسیع تر و عام تر در بسیاری از مسائل دینی دیده می شود؛ که ما هم می خواهیم دین را داشته باشیم و هم می خواهیم دین ما قدرت محور و قدرت مفسر و اختیاردار  دین باشد. در حالی که باید دین حاکم بر قدرت باشد و قدرت را جهت دهی کند.

سروش محلاتی با تأکید بر اینکه اگر قدرت بر دین سوار شود چیزی از دین باقی نمی ماند، افزود: ما تجربه های تلخی در این زمینه در عالم اسلام داریم. وقتی قدرت وارد صحنه می شود و دین را مصادره و کنترل می کند، اتفاقات بدی می افتد. هر جایی می بینید حکمی تبصره ای خورده و دستکاری صورت گرفته باید ردّ پای سیاست و قدرت را ردیابی کرد. هر جایی که پای حفظ منافع قدرت ها در میان باشد ممکن است این اتفاق بیفتد. باید بر غیر معصوم دین حاکم باشد و او را کنترل کند.

وی گفت: علامه طباطبایی کتابی به نام «رسالت تشیع در دنیای معاصر» دارد. آنجا بحث هایی را با پروفسور کربن مطرح کرده است. یکی از مطالبی که علامه برای کربن مطرح کرده این است که بعد از پیامبر اکرم(ص) دستکاری هایی کردند. مثلا در اذان یک دستکاری کردند و «حیّ علی خیر العمل» را برداشتند. خلیفه دوم گفت باید این را حذف کرد. استدلال این بود که ما الآن داریم به اقصی نقاط عالم نیرو می فرستیم و داریم قلمرو اسلام را گسترش می دهیم؛ نیروی انسانی می خواهیم. اگر به این مسلمانان بگویید «خیر العمل» نماز است، کم کم باعث می شود در میدان جنگ حضور کمتری پیدا کنند. باید جبهه قدرت را تقویت کرد و تقویت آن به این است که فعلا این جمله را از اذان برداریم. شاید او نمی خواست برای همیشه بردارد ولی برداشتند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمود، «پایداری قدرت اصالت ندارد»؛ اما خلفای دیگر این طور  نبودند. اگر قدرت در ساحت دین ورود کند، فساد دارد. یک موقع دین را از دین شناسان می گیریم و یک موقع دین را از رجال سیاسی می گیریم. دینی که از رجال سیاسی گرفته شود لغزندگی دارد و ممکن است پایه و اساس درستی داشته باشد یا نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اول کتاب جهاد کافی نامه ای از امام باقر(ع) به خلیفه اموی آورده که تو جهاد را خراب کردی. اتفاقا آنها جهاد را تعطیل نکردند ولی آن را خراب کردند. اولین حدّ جهاد این است که مردم باید از بردگی انسان ها آزاد شوند و فقط بنده خدا باشند. حضرت(ع) می نویسد شما دارید جهادی می کنید که مردم را برده خود کنید. امروز مردم دو گروه شده اند. مردمی که شما برای میدان جنگ می فرستید کارگر و مزدور هستند و برای حقوق می روند؛ در حالی که جهادی که قرآن فرموده معامله با خدا است. دومین گروه کسانی هستند که خودشان در میدان حضور ندارند ولی بار جنگ را باید تحمل کنند. آنها را در فقر نگه می دارید برای اینکه جنگ را تقویت کنید.

سروش محلاتی در پایان تأکید کرد: نگاه انتقادی ائمه(ع) این نیست که چرا حکومت را به ما نمی دهید. حکومت حق امام باقر(ع) است؛ ولی انتقاد و اشکال بالاتر از این است. نگاهش این است که هم دین خدا را به استخدام در آورده اید و هم مردم بیچاره را مصادره کرده اید. نه راهی برای دین و نه چیزی برای ملت باقی مانده است. لذا الگوی اسلام این نیست که مثل مسیحیت بگوید ما با قدرت کاری نداریم و قهر می کنیم. قدرت هست؛ اما این قدرت حاکم بر سرنوشت اسلام نیست. بلکه دین، اخلاق و اصول انسانی جهتگیری قدرت را مشخص می کند.





  تعداد بازديدها: 2108


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1686
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65627723
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.