امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 05 مرداد 1399 ساعت 23:31:57
یادداشتی از: آیت الله سیدعباس قائم مقامی
اقناع مردم؛ شرط عدالت احکام قضایی و تصمیمات سیاسی

در پی مباحث پیش آمده پیرامون برخی احکام قضایی و لزوم شفافیت بیشتر مبانی فقهی و دینی در این گونه احکام؛ مطلب ذیل، برگرفته از دروس فقهی آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی، در جهت روشنگری بیشتر زوایای این موضوع و ضرورت شفاف سازی مبانی تصمیم گیری های مرتبط با امور اجتماعی؛ تقدیم می شود:

جماران: همانطور که از آموزه ها و نصوص دینی نظیر صحیحه ابن ابی یعفور (۱) استفاده می شود، عدالت یک مفهوم اثباتی است نه ثبوتی، یعنی صرفا در خلاء و در ذهن تعریف نمی شود. بلکه باید مورد تایید و تصدیق دیگران قرار گیرد.

مثلا یک امام جماعت وقتی، شرط عدالت را داراست که در نزد مأمومین به عدالت شناخته شود نه اینکه در ذهن و باور خودش یا خواصی که او را به هر دلیل پذیرفته اند واجد معیارهای عدالت باشد. بنابراین عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند و معیارهای انتزاعی برای داوری در مورد عادل بودن کسی؛ یا عادلانه و ناعادلانه بودن یک فعل و یک حکم کافی نیست.

وقتی گفتیم بر اساس مبانی فقهی؛ عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند، یعنی آنجا که عدالت، موضوع احکام شرعی قرار می گیرد، منظور «مطلق عدالت» و به اصطلاح «عدالت ثبوتی و نفس الامری» نیست بلکه منظور «عدالت عینی» و عدالتی است که «در نگاه دیگران( جامعه) به اثبات رسیده» باشد. 

بنابراین بطور مثال اگر یک حکم قضایی، در موضوعات مرتبط با امور عمومی نظیر اتهامات سیاسی و اجتماعی قرار دارد؛ حتما باید افکار عمومی نسبت به عادلانه بودن حکمی که صادر می شود اقناع شود و عادلانه بودن آن را بپذیرد و در این صورت است که می توان نسبت به عادلانه بودن آن حکم اطمینان پیدا کرد. این است که حضرت امیر (سلام الله علیه) در عهدنامه مالک اشتر حاکمان را به عدل فراگیر (العدل الأعمّ ) فراخوانده است.(۲)

 به نظر می رسد منظور از  العدل الاعم همین «عدل اثباتی» است که مورد تصدیق و پذیرش عمومی قرار گرفته باشد. به همین جهت، آن حضرت بلافاصله پس از مسأله «عدل عمومیت یافته ( العدل الأعمّ)»، مساله «رضایت عمومی(رضی العامّة )» را  مطرح می کند.

یعنی عدل فراگیر و عمومیت یافته از نگاه حضرت امیر(ع)؛ عدلی است که بتواند رضایت عمومی را جلب نماید. اینکه تنها، گروهی از مردم و طبقه ای خاص، از رفتارها و تصمیمات حکومتی و نهادهای عمومی اقناع شوند، قطعا نمی تواند تامین کنندۀ عدل اثباتی و همگانی مورد نظر حضرت امیر (ع) باشد.

یعنی بسا ممکن است گروه و طبقه ای خاص در جامعه، به دلایل مختلف؛ از جمله دسترسی به منابع و اطلاعات ویژه و یا احیانا اعتماد و ارادت به برخی نهادها و شخصیت ها، نسبت به یک رفتارحکومتی و حکم عمومی، کاملا اقناع شده باشند و آن را عادلانه بدانند، ولی بر مبنای معیار پیش گفته؛ اقناع و رضایت گروه های خاص نمی تواند هرگز جایگزین اقناع افکار عمومی شود و رافع مسئولیت شفاف سازی دولتمردان و حاکمان در  برابر  افکار عمومی باشد.

بنابراین از نگاه دینی و مبانی فقهی؛ تا زمانی که در چنین مواردی رضایت عامه و اقناع عمومی صورت نگرفته، نمی توان نسبت به عادلانه بودن یک تصمیم حکومتی و حکم قضایی مربوط به امور عمومی مطمئن بود و وظیفه حاکمان و دولتمردان را پایان یافته تلقی کرد.

به همین دلیل حاکمان نمی توانند و نباید به صرف اینکه رفتار و تصمیمات خود را بر اساس معیارهای انتزاعی و نفس الامری، عادلانه می دانند؛ به پرسش های مردم و شبهات موجود در افکار عمومی بی اعتنا باشند و از مسئولیت شفافیت سازی، شانه خالی کنند و حق استیضاح عمومی را نادیده بگیرند. بلکه همانطور که در توصیه های حضرت امیر(ع) آمده، باید مبانی تصمیم خود را برای مردم توضیح داده و درجهت کسب رضایت عمومی و اقناع جامعه تلاش نمایند. و معطوف بر همین مبانی دینی و ادله فقهی است که وجود و حضور هیات منصفه به عنوان برگزیدگان گروه های مختلف جامعه که جامعه مدنی و افکار عمومی را نمایندگی می کنند، در فرایند رسیدگی به اتهامات، خصوصا در پرونده های مرتبط به جرایم عمومی، عامل مطمئنی است که می تواند تامین کننده ملاکات و معیارهای مورد نظر شارع در این موارد باشد. و باید تدبیری اندیشیده شود که نه به صورت موردی، بلکه به صورت سیستماتیک و نهادینه شده درون ساختارهای تصمیم گیری حکومت، خصوصا در ساختار قضایی، «اصل مهم‌ شفافیت مبانی تصمیم گیری» که در ارتباط مستقیم با تأمین و تضمین مشروعیت نظام سیاسی قرار دارد مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

متاسفانه در روند موجود؛ پاره ای از اقدامات که به انگیزه شفاف سازی و اقناع صورت می گیرد، نه تنها چنین هدفی را تامین نمی کند بلکه بعضا بر ابهام و تردید افکار عمومی می افزاید و «در مواردی بر اساس ملاکات دینی و فقهی؛ خود مصداق تضییع حق و ظلم مضاعف در حق متهمان می باشد و شرعا ممنوع و حرام است».

____________________

۱) این روایت که مهمترین و بلکه تنها روایتی است که مستقیما به تعریف عدالت پرداخته؛ در زبان اصحاب از آن به صحیحه تعبیر می شود و علی رغم پاره ای مناقشات سندی، در مجموع سند صدوق در «من لایحضره الفقیه» تلقی به قبول شده است. و نکته مهم اینکه در  این روایت بجای تعریف ذاتی عدالت، نشانه های پدیداری آن در مرکز توجه قرار دارد:

«عن عبدالله بن أبی یعفور، قُلْتُ: لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( ع) بِمَ تُعْرَفُ عَدَالَهُ الرَّجُلِ بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ حَتَّى تُقْبَلَ شَهَادَتُهُ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ فَقَالَ(ع): أَنْ تَعْرِفُوهُ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ... وَ تُعْرَفُ بِاجْتِنَابِ الْکَبَائِرِ الَّتِی أَوْعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا النَّارَ ...وَ الدَّلَالَهُ عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ أَنْ یَکُونَ سَاتِراً لِجَمِیعِ عُیُوبِهِ حَتَّى یَحْرُمَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ مِنْ عَثَرَاتِهِ وَ عُیُوبِهِ وَ تَفْتِیشُ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ وَ یَجِبَ عَلَیْهِمْ تَزْکِیَتُهُ وَ إِظْهَارُ عَدَالَتِهِ فِی النَّاس‌»

(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۳،ص ۳۸)

۲)   «وَلْیَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ» ( نهج البلاغه، نامه ۵۳)





  تعداد بازديدها: 129


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی: در استقبال از عید سعید غدیر (8)
پنج اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
میشل عون احتمال وجود عامل خارجی در انفجار بیروت را رد نکرد
رئیس بانک مرکزی:
همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد / به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است
واعظی: در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم / ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:
برگزاری عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) مطالبه عموم مردم است / مطالبه یک عده‌ای برای تعطیلی جلسات نباید رویکرد عمومی جلوه داده شود / هیچ زمانی دشمنان فرصتی این چنین برای صدمه زدن به مجالس امام حسین (ع) نداشته‌اند / سخنرانی مقام معظم رهبری نشان داد که درگیری اصلی ایشان با آمریکاست؛ بهترین محمل برای تبیین این مسئله، مجالس عزاداری محرم است
اعمال روز عید غدیر
آیت‌الله سیدعلی قاضی چگونه عید غدیر را گرامی می داشت؟
سید حسن نصرالله:
حزب‌الله به سفر و کمک‌های ماکرون به دید مثبت نگاه می‌کند / نه انباری متعلق به ما بوده نه نیتراتی و نه موشکی / قاطعانه می‌گویم هیچ چیزی در بندر بیروت از آن ما نبوده / از لحظه نخست انفجار، نبردی با حزب الله آغاز کردند / باید هر کس مسئول است، بدون هیچ گونه حمایتی محاکمه شود
یادداشتی از:دکتر ابوالفضل فاتح
چرا وضعیت رسانه‌ای کشور این گونه است؟
علی اکبر محشتمی پور مطرح کرد:
چرا امام خمینی (س) دستور توقف اعزام نیروهای ایران به سوریه و لبنان را صادر کردند؟
وزیر بهداشت:
به زودی خبر‌های خوبی در زمینه درمان کرونا خواهیم شنید
روحانی: ‎
متولیان مراسم عزاداری، مسئول صیانت از سلامت و جان عزاداران هم هستند / از این مرحله به بعد، آنچه مهم است، مسئولیت‌پذیری متولیان مراسم‌ها و مراعات خود مردم است
دکتر امیر ساعدی داریان، استاد دانشگاه و متخصص سازه :
ماده اصلی حادثه انفجاری بندر بیروت «نیترات آمونیوم» بود، اما این ماده به آسانی قابل انفجار نیست / احتمالا یک ماده منفجره به عنوان چاشنی در انفجار بیروت برای منفجر کردن نیترات آمونیوم به کار رفته است / حادثه بندر بیروت ۱۰۰۰ برابر حادثه انفجاری اوکلاهامای آمریکا مواد قابل انفجار بیشتری داشت / حادثه بیروت بزرگ‌ترین انفجار شهری تاریخ در زمان خارج از جنگ است / این انفجار معادل انفجار ۸۰ تن تی‌ان‌تی بود
مخالفت مجدد چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت
در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۳ پروژه بزرگ و ملی وزارت نفت مطرح شد؛
خبرهای خوب رییس جمهور در مورد پتروشیمی/ هدیه ای برای خبرنگاران
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگاه متفاوت امام خمینی به غدیر؛ عدالت صدای بلند غدیر
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سناریوی دشمن سازی
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره)
بمناسبت تاسیس حسینیه در شب عید سعید غدیر
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دستاورد پوچ هیجان زدگی
روایت نشریه آنلاین «عربی ۲۱» از
فرضیه ها درمورد پشت پرده انفجار مهیب بیروت

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
نخستین تصویر منتشرشده از جمشید شارمهد پس از دستگیری توسط وزارت اطلاعات
اختصاصی: در استقبال از عید سعید غدیر (8)
پنج اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
حجت الاسلام والمسلمین مازنی:
از سیاسی کردن ایام عاشورا پرهیز کنیم/ ستاد ملی مقابله با کرونا «فصل الخطاب» است
بنیاد شهید:‌
شهدای سلامت از امتیازات افراد «در حکم شهید» برخوردار می‌شوند
انتقاد صریح روحانی از سیاه نمایی ها درباره آینده کشور
وزیر بهداشت:
حتی یک بیمار، پشتِ درِ بیمارستان سرگردان نمانده / در کمتر از ۲ ماه از واردکننده به صادر کننده تجهیزات پزشکی تبدیل شدیم / به جای اینکه برای خرید واکسن کرونا به کشور‌های بلاتکلیف، پیش پرداخت بدهیم، روی زیرساخت‌های خودمان سرمایه‌گذاری کردیم
فرمانداری:
زنجان محرم امسال پذیرای عزاداران حسینی از دیگر مناطق کشور نخواهد بود
حضرت آیت‌الله سبحانی:
عزاداری محرم، با حفظ سلامت جامعه انجام شود
رهبر معظم انقلاب:
مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نظام چیست؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دستاورد پوچ هیجان زدگی
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره)
بمناسبت تاسیس حسینیه در شب عید سعید غدیر
عاملان انتشار عکس های حاشیه ساز در پارک‌ تهران بازداشت شدند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سناریوی دشمن سازی
ارتش یمن یک پهپاد آمریکایی را ساقط کرد
یادداشتی از: اسماعیل علوی
حج زمینه ساز آمال بشری
همزمان با اوج گیری شیوع کرونا؛
یک بیماری نادر به جان انگلیس افتاد
در نامه ای به علی عسگری؛
اعتراض محسن هاشمی به تخریب شخصیت آیت الله هاشمی در صداوسیما: چرا با پول بیت المال به جعل، تقطیع و تحریف می پردازید؟ / بهتر است دوربین های صداوسیما را به اندرونی بسیاری از مدعیان انقلابی گری بفرستید که عیار مردمی بودن شان مشخص شود
انتقاد علی مطهری از رفتار دولت چین با مسلمانان و توهین یک نماینده به وی
تجمع حامیان طالبان در پارک ملت تهران + عکس و جزئیات


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9079
تعداد بازدید دیروز: 16911
بازدید کل: 32902432
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.