امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 26 شهريور 1399 ساعت 23:38:21
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
امام خمینی و نهضت حسینی : علل و عوامل نهضت حسینی

در نگاه امام خمینی وارونه جلوه دادن اسلام و حفظ پوسته اسلام و محو کردن مغز و حقیقت آن، انحراف عظیم و خطر بزرگی بود که وقتی امام حسین(ع) با آن مواجه شد، وظیفه خود دانست که در مقابل آن قیام کند و از عقب گرد جامعه اسلامی ، از اسلام به جاهلیت و از هدایت به ضلالت و از نور به تاریکی، جلوگیری کند.

جماران: یکی از ابعاد و فصول بسیار مهم و تعیین کنندة نهضت حسینی، بررسی عوامل و علل به وجود آورنده آن میباشد. یعنی لازم است بررسی شود که چه شد پنجاه سال پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، عزیزترین عزیزان آن حضرت ، به آن وضع دلخراش و جانگداز به شهادت میرسند و زنان و اطفالشان به اسارت برده میشوند؟ چه عواملی آن وضعیت را به وجود آورد و زمینه های آن رخداد چه میباشد؟

این پرسش اساسی و کلیدی به «چرایی» نهضت حسینی میپردازد و البته در مرحله بعد باید «چگونگی» آن نیز با دقت و به صورت مستند بررسی شود.

درباره علل و عوامل قیام حسینی نظرات و دیدگاههای مختلفی مطرح میباشد. بعضی از صاحب نظران عامل و علت قیام سیدالشهدا(ع) را دعوت مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی به امامت سیدالشهدا(ع) میدانند. چنانکه بعضی عامل امتناع امام حسین از بیعت با یزید را عامل حادثه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند. عامل «امر  به معروف و نهی از منکر» هم از نظر بعضی از دانشمندان و صاحب نظران، قیام حسینی را به وجود آورد. چنانکه بعضی کار امام حسین(ع) را مأموریتی خاص و ویژه آن حضرت از سوی خداوند میدانند تا از این طریق دین خدا حفظ شود و استمرار یابد و چراغ هدایتگر اسلام به دست دودمان ابوسفیان خاموش نگردد، یعنی تکلیف خاص، علت قیام بوده است. امام خمینی که فراوان از نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) سخن گفته، درباره عوامل و علل نهضت حسینی میگوید:

«او (سیدالشهدا) مسلم را فرستاد که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد، این حکومت فاسد را از بین ببرد» (صحیفه امام، ج 2، ص 373)

از این تبیین حضرت امام چنین فهمیده میشود که دعوت مردم کوفه را باید عامل / دلیل، یا یکی از عوامل قیام سیدالشهدا دانست. آن حضرت به خاطر دعوت مردم کوفه مبنی بر تصدی منصب امامت و زمامداری آنها به سوی کوفه رهسپار گردید. امام خمینی در بیانات دیگر خود، نهضت حسینی را این گونه معرفی میکند:

«با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛... ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت.»(صحیفه امام، ج 5، ص 75)

«محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده ...» (صحیفه امام، ج 5، ص 177)

ایشان در تشریح آن ظلم سیاه بنی امیه که عدالت نبوی را به محاق برده بود، و آن باطلی که حق را به مذبح فرستاده بود، به کارنامه سراسر تباهی و سیاهی بنی امیه اشاره دارد که چگونه انوار اسلام را به تاریکی جاهلیت برگردانده بودند:

«در صدر اسلام پس از رحلت پیمبر ختمی ـ پایه گذار عدالت و آزادی ـ میرفت که با کج روی های بنی امیه اسلام در حلقوم ستمکاران فرو رود و عدالت در زیر پای تبهکاران نابود شود که سیدالشهدا نهضت عظیم عاشورا را بر پا نمود.» (صحیفه امام، ج 5، ص 283)

«حضرت سیدالشهداـ سلام الله علیه ـ دیدند که معاویه و پسرش ـ خداوند لعنتشان کند ـ اینها دارند مکتب را از بین میبرند، دارند اسلام را وارونه جلوه میدهند...» (صحیفه امام، ج 8، ص 336)

«خطری که معاویه و یزید برای اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند، این یک خطر کمتر از آن بود، خطری که اینها داشتند این بود که اسلام را به صورت سلطنت در میخواستند بیاورند، میخواستند معنویت را به صورت طاغوت در آورند، به اسم اینکه ما خلیفه رسول الله هستیم، اسلام را منقلب کنند به یک رژِیم طاغوتی این مهم بود.»(صحیفه امام، ج 8، ص 9-10)

«سیدالشهدا هم چون دید اینها دارند مکتب اسلام را آلوده میکنند، با اسم خلافت اسلام خلاف کاری میکنند و ظلم میکنند و این منعکس میشود در دنیا که خلیفه رسول الله دارد این کارها را میکند، حضرت سیدالشهدا تکلیف برای خودشان دانستند که بروند و کشته هم بشوند و محو کنند آثار معاویه و پسرش را.»(صحیفه امام، ج 8، ص 420)

در نگاه امام خمینی وارونه جلوه دادن اسلام و حفظ پوسته اسلام و محو کردن مغز و حقیقت آن، انحراف عظیم و خطر بزرگی بود که وقتی امام حسین(ع) با آن مواجه شد، وظیفه خود دانست که در مقابل آن قیام کند و از عقب گرد جامعه اسلامی ، از اسلام به جاهلیت و از هدایت به ضلالت و از نور به تاریکی، جلوگیری کند.

حکومت معاویه و فرزندش یزید که تحقق بخش آرزوهای اسلام ستیزانه ابوسفیان و استمرار ارزشهای جاهلی بنی امیه بوده، از مصادیق مهم و بسیار خطرناک «حاکمان جائر» بوده است، جائرانی که نه به احکام الهی وقعی میگذاشتند و نه برای حقوق مردم ارزشی قائل بودند، جائرانی که یکجا،«حدودالهی» و «حقوق مردم»را به مسلخ برده بودند. در چنین وضعیتی امام حسین(ع) خود را مخاطب این سخن جد بزرگوارش نبی گرامی اسلام میدانست که فرمودند:

«ایها الناس من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرام الله، ناکثاً لعهد الله، مستأثرا لفی الله، معتدیاً لحدود الله، فلم یغیّر علیه بقولٍ و لافعلٍ، کان حقاً علی الله أن یدخله مدخله. ألا و إنّ هولاء القوم قد احلّوا حرام الله و حرّموا حلال الله و استأثروا فیء الله» (تاریخ طبری، ج 4، ص 304)

امام حسین(ع) هم این سخن نبوی را بیان میکند و هم بنی امیه را مصداق چنین جائرانی معرفی میکند که پیامبر اکرم(ص) قیام و مخالفت و مقابله با آنها را تکلیف کردند؛ چرا که هم محرمات الهی را مرتکب میشوند و هم عهد و پیمان الهی را زیر پا میگذارند و هم بیت المال را مال شخصی میپندارند و به حدود الهی تجاوز میکنند. امام حسین علیه السلام می فرماید: عدم مقابله با آنان عذاب جهنم را در پی دارد. طبق نقل طبری از ابومخنف حضرت سیدالشهدا(ع) این سخنان را خطاب به یاران خود و نیز سپاه حر ـ که راه را بر کاروان حسینی به سوی کوفه بسته بودند ـ بیان فرمودند.

«سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ وقتی میبیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین مردم دارد حکومت میکند، تصریح میکند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت میکند، ظلم دارد به مردم میکند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند، هر قدر که میتواند.»(صحیفه امام، ج 4 ، ص 151)

در مقام جمع بندی این مطالب میشود گفت که از نظر امام خمینی، امام حسین(ع) در شرایطی قرار داشت و با وضعیتی مواجه بود که از یک سو مردم کوفه برای مقابله با بنی امیه، از آن حضرت دعوت کردند تا به سویشان روانه گردد و امامت و رهبری آنها را در دست بگیرد و به همین خاطر آن حضرت جناب مسلم بن عقیل را جهت ارزیابی وضعیت کوفه و آماده تر شدن زمینه برای ورود امام(ع) روانه کوفه کرد. اما از سوی دیگر اسلام را در معرض نابودی میبیند و مشاهده میکند که بنی امیه با تمام توان در صدد زنده کردن جاهلیت هستند، یعنی همان میراندن سنت و زنده کردن و رواج دادن بدعت که در نامه امام حسین(ع) به مردم بصره یادآوری گردیده است:

«فان السنه قد امیتت، و إن البدعه قد اُحییت ...» (تاریخ طبری، ج 5، ص 357)

و مشخصاً حکومت و حاکم جائری را میبیند که با هتاکی هرچه تمامتر ارزشهای اسلامی را هتک میکند و در میان مردم ظلم و ستم میکند، که پیامبر اکرم (ص) تکلیف همگان را در برابر چنین جائری بیان کردند و حسین(ع) خود را سزاوارتر از هر کسی میبیند که باید این وضعیت سیاه و جور و جفا را تغییر دهد. «و أنا أحقّ من غیّر»(مقتل الحسین خوارزمی، ج 1، ص 235)

چنین تبیین و تحلیلی از عوامل و علل نهضت حسینی همان تفسیری است که متفکر شهید آیت الله مطهری در تحلیل حماسه حسینی بیان کرده است. ایشان سه عامل را به عنوان قیام حسینی ذکر میکند: عامل بیعت خواستن یزید که امام(ع) به شدت از آن امتناع میکند و پاسخ «هیهات مناالذله» و «مثلی لایبایع مثله» را میفرماید. عامل دعوت مردم کوفه و درخواست یاری و تقاضای کمک از امام(ع) برای تغییر اوضاع ستم آلود حکومت اموی، و عامل امر به معروف و نهی از منکر و هجوم به حاکم جائر و بدعتهای او.(ر.ک حماسه حسینی ـ مجموعه آثار اسناد شهید مطهری، ج 17، از ص 140 تا ص 155)

مجموعه این علل و عوامل، زمینه قیام و نهضت حسینی را به وجود آورد تا فرزند پیامبر(ص) برای حفظ اسلام و ارزشهای قرآنی آن حماسه  جاودانه را خلق کند و خلقی را تا دامنه قیامت حیران آن حادثه و مجذوب حماسه خود سازد.





  تعداد بازديدها: 206


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
خانم معصومه ابتکار:
تندروها با فشار زیاد بر آذری جهرمی به دنبال بستن اینستاگرام بودند؛ ایستادگی دولت مانع این اتفاق شد
یادداشتی از: حسین عرب پور
شهید قاضی طباطبایی دوست قدیمی و عالم انقلابی
رای الیوم:
ارزیابی واکنش‌ها درباره توهین به پیامبر (ص) در فرانسه؛ ترکیه کالا‌های فرانسوی را تحریم کرد، عربستان کالا‌های ترکیه‌ای را / در دنیای اسلام چه خبر است؟
سیدحسن نصرالله:
حادثه نیس فرانسه را به‌شدت محکوم می‌کنیم/ فاشیسم اسلامی وجود ندارد
درخواست مهم وزارت بهداشت از مبتلایان به کرونا
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت سید نیاز نقوی
اختصاصی:
محمد رسول الله (صلی الله علیکم...) "اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
محمد هاشمی رفسنجانی:
گروه‌هایی که تمایل به مشارکت حداقلی دارند، خلاف اندیشه امام رفتار می‌کنند/ آیت‌الله هاشمی همیشه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد/ مشارکت حداکثری توطئه را خنثی می‌کند
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
ماکرون، داعش، اسرائیل و نوفل لوشاتو
در پیامی به وزیر کشور مطرح شد؛
دستور جهانگیری برای برخورد با عوامل برگزاری جشن مشهد
درآیین افتتاح طرح های ملی وزارت نیرو؛
روحانی: بالاترین خیانت به مردم ایران، ناامید کردن مردم است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خواب زدگی
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
در جلسه هیات دولت؛
روحانی: توهین به پیامبر(ص) اهانت به ارزش‌های انسانی است/ اروپا در امور مسلمانان دخالت نکند
وزیر ارشاد دولت دهم:
نباید مناقشات به این سطح برسد که آرزوی اعدام یک مسئول در نظام اسلامی شود/ نباید مناظره های آمریکا الگوی ما باشد/ نیازی به فحاشی، هتاکی، تحقیر و تمسخر نیست
یک فعال سیاسی اصولگرا:
اهداف برگزار کنندگان تجمع اخیر مشهد سیاسی بود/ آنها در این راه به سلامتی و جان مردم فکر نمی کنند/ سلامت جامعه بر برگزاری هرگونه مراسمی ارجح است/ پیشنهادم استفاده از قوه قهریه است
عضو مجلس خبرگان رهبری:
در شرایطی که یک داروی ساده را هم نمی توانیم پیدا کنیم، وقت دعوا نیست/ مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی/ باید مرز ادب را رعایت کنیم
پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناد ذاتی جریان ...
رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه:
حرکت رئیس جمهور فرانسه باج دهی به صهیونیزم جهانی است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی: بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت حجت (عج)
یا طاووس اهل جنه ""اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
امامت تا زعامت
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست همصدایی با آمریکا
به مناسبت شهادت امام عسکری(ع)؛
مناظره امام حسن عسکری(ع) و اسحاق کندی
۳۸ سال پیش در چنین روزی؛
نکات مهم و قابل تامل در وصیتنامه شخصی امام (س) به حاج احمدآقا
نوام چامسکی:
ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پومپئو را ترور کند / اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا
انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب از توهین به دولت و رییس جمهور: هتک حرمت حرام است/ انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد/ هتک حرمت کار امثال آمریکایی هاست/ امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد
کدام مجازات در انتظار رسول پناه است؛ حبس یا شلاق؟!
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سپهری و فلوید
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
اسلام ابوبکربغدادی و سلیمانی
انتقاد هیات رئیسه از اقدام عجیب یک نماینده در اهدای دناپلاس به خیرین مدرسه‌ساز: اموال مجلس را بذل و بخشش نکنید /خانه یا ماشین خودتان را هدیه بدهید
بازنشر/ آیت‌الله العظمی وحید خراسانی:
هر کس شهادتین بگوید مسلمان است و جان و آبرو و مال او مانند پیرو مذهب جعفری محترم است
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد حیدری
امام جمعه قم و بیان «نیم حقیقت»!
کنایه آشنا به نمایندگان تندرو پس از سخنان امروز رهبری: در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که صدای ملت را نشنیدید؛ حداقل در سال ۹۹ سخن رهبری را بشنوید
در دیدار حناچی و چند تن از معاونین وی؛
تقدیر سید حسن خمینی از خدمات شهرداری تهران در دوره اخیر
به رغم تاکید مقام معظم رهبری/ توهینی به مراتب ناشایسته تر از قبل
رهبری این مدعیان انقلابی‌گری را نهی کرده، باز به دنبال راه در رو هستند!
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دومین تذکر رهبری به مجلس انقلابی
نامه عرفانی امام خمینی(س) به عروسشان و اهدای کتاب "آداب الصلوه" به ایشان
چرا بودجه موسسات بی شمار در قم مانند موسسه آیت الله مصباح در طرح اصلاحات ساختاری قطع نمی‌شود؟ / عضو کمیسیون اقتصادی: این مسئله ای نیست که مجلس بتواند درباره آن تصمیم گیری کند / نه درباره فرآیند فعالیت این موسسات و نه درباره نتایج فعالیت این سازمان‌ها، داده‌های کافی در ایام بودجه در اختیار مجلس نیست / این ردیف‌های پراکنده بودجه را غیرموثر می‌کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3683
تعداد بازدید دیروز: 11796
بازدید کل: 34616008
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.