امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 30 شهريور 1399 ساعت 23:00:04
یادداشتی از: محمد رضا زائری
ضرورت بازخوانی دقیق منشور روحانیت توسط روحانیت

رهبر حکیم انقلاب در سال‌های اخیر رویکرد امام در منشور روحانیت را به دقت تعقیب کرده‌اند و در دیدارهای پی در پی خود با روحانیون از آن سخن گفته‌اند. گویا، وظیفه ما روحانیون و طلاب است که در سالگرد انتشار این نامه تاریخی به بازنگری و بازخوانی دقیق آن بپردازیم و برای حرکت آینده حوزه‌ها و حضور سرنوشت‌ساز روحانیت در جامعه از آن بهره گیریم.

اگر روزگاری تفریط دوری از سیاست و تجنب از انزوا و انفعال خطرناک بود، امروز افراط دوری از جایگاه اصیل معنوی و قدسی روحانیت خطرناک‌تر است. قرار بود سیاست ما دینی بشود و امروز دین ما سیاسی شده و گویا، دین ما عین سیاست ما هست، ولی نه این قدر!

قیام تاریخی امام خمینی (ره) و شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران که پیش از هر چیز ماهیتی دینی داشت، متکی به رابطه عمیق میان مردم و روحانیت بود و تصویری تازه از نقش اجتماعی و سیاسی روحانیت رقم زد.

امام خمینی(ره) در فضای سنتی حوزه، چهره تازه‌ای از روحانیت انقلابی و روزآمد و پیشرو را نشان داد که در متن زندگی طلبگی و در مسیر فقاهت جواهری از واقعیت‌های بیرونی و عینی و ملموس جامعه غافل نیست و در عین دعوت به آخرت، می‌داند که مسیر اصلاح آخرت از اصلاح دنیا می‌گذرد.

این رویکرد مبتنی بر حفظ جایگاه اصیل روحانیت به عنوان متولیان دین و اصالت ارزش‌های اسلامی و رابطه عمیق میان مردم و روحانیت بود. امام چنان که صراحتا گفتند عدم موفقیت تجربه سیدجمال را نبود پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم می‌دانستند (1) و عمیقا به این موضوع باور داشتند که هنر و صداقت و تعهد روحانیت، موجب اقبال و اعتقاد مردم به روحانیت شده است (2) و در سخت‌ترین شرایط اجتماعی، از باور و دلبستگی مردم به روحانیت ناامید و نگران نبودند.

یکی از بزرگان علما برای من نقل کرد که پس از اوج‌گیری گرایش‌های ضددینی پیش از انقلاب تصمیم به ترک لباس روحانیت و خروج از حوزه گرفتم و این موضوع را به حضرت امام عرض کردم.

ایشان فرمود که به رغم ظواهر امر، هرگز مردم از روحانیت و دین جدا نیستند و شما خواهید دید که مردم در عمق وجود خود، دیندار و مذهبی هستند و با روحانیت همراهند. این همان باوری است که مقام رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز همواره نسبت به مردم و به ویژه جوانان داشته و دارند.

شاید حساسیت و اهمیت همین پیوند است که باعث می‌شود حضرت امام در آخرین ماه‌ها و روزهای زندگی مبارک خود به نوشتن و انتشار نامه تاریخی خود خطاب به روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه (منشور روحانیت) مبادرت کنند. زیرا امام بزرگوار به خوبی می‌دانست اگر این جایگاه آسیب ببیند و این پیوند عمیق گسسته شود، هیچ عامل دیگری نخواهد توانست جای آن را پر کند و بی‌تردید انقلاب و نظام و کشور به سراشیبی سقوط خواهد افتاد.

امام در شرایطی از پیوستگی دین و سیاست سخن گفت و کلام مرحوم سید حسن مدرس (دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست) را فریاد کرد که محیط مذهبی جامعه و فضای فکری حوزه‌ها در رخوت و انفعال شدید می‌بود و به دلایل گوناگون از جمله تراکم تجربه‌های تلخ تاریخی از هر گونه دخالت در مسایل اجتماعی و سیاسی پرهیز می‌کرد و وظیفه و رسالت خود را تنها در مباشرت اعمال عبادی فردی یا مناسک دینی محدود اجتماعی می‌دانست.

امام کوشید تا با بذل جان و عمر و آبروی خود، این فضای به شدت دور از جامعه و سیاست را آرام آرام به متن زندگی سیاسی اجتماعی نزدیک کند و با ظرافت و دقت فراوان (3) ضمن حفظ اصالت و سلامت آن اصل و اساس قویم و بنیادین به پیراستن شاخ و برگ‌ها پرداخت.

بدین ترتیب، امام می‌گفت حوزه و روحانیت وظیفه دارد، رسالت الهی خود در دعوت مردم به حق و ترویج ارزش‌های دینی مانند معنویت و عدالت را در متن زندگی به انجام برساند و پیام قرآن و رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) را در جریان واقعیت‌های بین‌المللی و داخلی به مخاطبان گسترده عرضه کند و با قیام لله برای تحقیق امر به معروف و نهی از منکر بشتابد.

اکنون سال‌ها از آغاز انقلاب گذشته است و گویا، تجربه حضور سی و سه ساله اجتماعی و سیاسی روحانیت، نیازمند مطالعه و بررسی جدی و عمیق باشد. آنچه در نگاهی گذرا به چشم می‌آید، این است که اگر حضرت امام امروز در حیات ظاهری بود، شاید به ما هشدار می‌داد که: کمی آرامتر، زیادی تند رفته‌اید.

در فضای سیاسی این روزهای برگزاری انتخابات و حواشی رقابت‌های حزبی و جناحی که شاید بیش از سال‌های گذشته حضور پررنگ و جدی روحانیت را نشان می‌دهد و حتی سخنگویان بسیاری از گروه‌ها در پوشش روحانیت هستند، این پرسش جدی را در ذهن مخاطب عام می‌رساند که راستی چه قدر از این آشوب و جنجال به خاطر حفظ دین خدا و میراث الهی حوزه‌هاست؟ آیا واقعا تکلیف شرعی روحانیت را به این سطح از حضور و فعالیت مستقیم و جدال سیاسی انتخاباتی کشانده است؟

شاید امروز، اعتدال در میزان مشارکت اجتماعی و سیاسی روحانیت بیش از هر زمان ضروری و لازم باشد. اگر روزگاری تفریط دوری از سیاست و تجنب از انزوا و انفعال خطرناک بود، امروز افراط دوری از جایگاه اصیل معنوی و قدسی روحانیت خطرناک‌تر است. قرار بود سیاست ما دینی بشود و امروز دین ما سیاسی شده است و گویا، دین ما عین سیاست ما هست ولی نه این قدر!

مردم باید با دیدن یک روحانی به یاد خدا بیفتند و در حضور او آرامش یابند و با کردار او به آخرت ترغیب شوند و از گفتار او حکمت و معرفت بیاموزند و از همنشینی با او گوهرهای معنویت بیندوزند.

این اساس و اصل است و حالا قرار بوده ببینند که می‌شود در کنار این اساس و اصل، حضور اجتماعی و سیاسی فعال نیز باشد. قرار بوده از گفتار و کردار روحانیت در عرصه اجتماعی و سیاسی تقوا و اخلاص و ادب و معنویت فراگیرند و از حضور و محضر همه بزرگان حوزه از مراجع بزرگوار تقلید تا یک امام جمعه منطقه‌ای و یک امام جماعت محلی درس دینداری و معنویت بیاموزند. از گفتارشان ادب و حکمت و از حضورشان آرامش و صفا یابند و ببینند که می‌شود هم روحانی اصیل و سنتی حوزه بود و هم مبارز و مجاهد میدان خدمت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی.

از این روست که امام در آخرین روزها و ماه‌های زندگی خود در وصیتنامه اختصاصی خود خطاب به روحانیون با آن شور و حرارت و حرص و نگرانی از خطرات آینده برای حوزه‌ها و روحانیت می‌نویسند و می‌کوشند تا به وارثان دستاوردهای گرانقدر مجاهدت علمای سلف هشدار و بیم دهند.

رهبر حکیم انقلاب در سال‌های اخیر رویکرد امام در منشور روحانیت را به دقت تعقیب کرده‌اند و در دیدارهای پی در پی خود با روحانیون از آن سخن گفته‌اند. گویا، وظیفه ما روحانیون و طلاب است که در سالگرد انتشار این نامه تاریخی به بازنگری و بازخوانی دقیق آن بپردازیم و برای حرکت آینده حوزه‌ها و حضور سرنوشت‌ساز روحانیت در جامعه از آن بهره گیریم.

اگر در خود فرورفتن حوزه‌ها و خزیدن روحانیان به کنج عزلت موجب نفوذ بیگانگان و خطر انحراف نظام و جامعه و تهدید خارجی باشد، دخالت بیش از اندازه در جزییات امور و غلتیدن به جنجال‌ها و آشوب‌های سیاسی، باعث از دست رفتن موقعیت مردمی روحانیت و فقدان آن پایگاه اصیل ملی و مذهبی و تهدید داخلی خواهد بود. حساسیت رسالت تاریخی روحانیت دقیقا حفظ تعادل حرکت خود بین این دو تهدید جدی خارجی و داخلی است تا بدون سیاسی شدن دین برای دینی‌ شدن سیاست بکوشد و به اعتدالی برسد که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانتمان باشد.

پی‌نوشت‌ها:

(1) صحیفه امام ، ج 5 ص 290

(2) همان ، ج 21 ص 276

(3) مانند نوع برخورد با علما و مراجع ناسازگار با حرکت انقلاب و تأکید بر حفظ حرمت آنان در عین قاطعیت، تشکیل دادگاه ویژه روحانیت، اصرار بر حفظ شیوه‌های سنتی و اصیل حوزه‌های علمیه و امثال اینها که خود نیازمند بررسی مستقل است.

*جماران





  تعداد بازديدها: 114


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
خانم معصومه ابتکار:
تندروها با فشار زیاد بر آذری جهرمی به دنبال بستن اینستاگرام بودند؛ ایستادگی دولت مانع این اتفاق شد
یادداشتی از: حسین عرب پور
شهید قاضی طباطبایی دوست قدیمی و عالم انقلابی
رای الیوم:
ارزیابی واکنش‌ها درباره توهین به پیامبر (ص) در فرانسه؛ ترکیه کالا‌های فرانسوی را تحریم کرد، عربستان کالا‌های ترکیه‌ای را / در دنیای اسلام چه خبر است؟
سیدحسن نصرالله:
حادثه نیس فرانسه را به‌شدت محکوم می‌کنیم/ فاشیسم اسلامی وجود ندارد
درخواست مهم وزارت بهداشت از مبتلایان به کرونا
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت سید نیاز نقوی
اختصاصی:
محمد رسول الله (صلی الله علیکم...) "اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
محمد هاشمی رفسنجانی:
گروه‌هایی که تمایل به مشارکت حداقلی دارند، خلاف اندیشه امام رفتار می‌کنند/ آیت‌الله هاشمی همیشه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد/ مشارکت حداکثری توطئه را خنثی می‌کند
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
ماکرون، داعش، اسرائیل و نوفل لوشاتو
در پیامی به وزیر کشور مطرح شد؛
دستور جهانگیری برای برخورد با عوامل برگزاری جشن مشهد
درآیین افتتاح طرح های ملی وزارت نیرو؛
روحانی: بالاترین خیانت به مردم ایران، ناامید کردن مردم است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خواب زدگی
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
در جلسه هیات دولت؛
روحانی: توهین به پیامبر(ص) اهانت به ارزش‌های انسانی است/ اروپا در امور مسلمانان دخالت نکند
وزیر ارشاد دولت دهم:
نباید مناقشات به این سطح برسد که آرزوی اعدام یک مسئول در نظام اسلامی شود/ نباید مناظره های آمریکا الگوی ما باشد/ نیازی به فحاشی، هتاکی، تحقیر و تمسخر نیست
یک فعال سیاسی اصولگرا:
اهداف برگزار کنندگان تجمع اخیر مشهد سیاسی بود/ آنها در این راه به سلامتی و جان مردم فکر نمی کنند/ سلامت جامعه بر برگزاری هرگونه مراسمی ارجح است/ پیشنهادم استفاده از قوه قهریه است
عضو مجلس خبرگان رهبری:
در شرایطی که یک داروی ساده را هم نمی توانیم پیدا کنیم، وقت دعوا نیست/ مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی/ باید مرز ادب را رعایت کنیم
پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناد ذاتی جریان ...
رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه:
حرکت رئیس جمهور فرانسه باج دهی به صهیونیزم جهانی است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی: بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت حجت (عج)
یا طاووس اهل جنه ""اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
امامت تا زعامت
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست همصدایی با آمریکا
به مناسبت شهادت امام عسکری(ع)؛
مناظره امام حسن عسکری(ع) و اسحاق کندی
۳۸ سال پیش در چنین روزی؛
نکات مهم و قابل تامل در وصیتنامه شخصی امام (س) به حاج احمدآقا
نوام چامسکی:
ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پومپئو را ترور کند / اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا
انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب از توهین به دولت و رییس جمهور: هتک حرمت حرام است/ انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد/ هتک حرمت کار امثال آمریکایی هاست/ امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد
کدام مجازات در انتظار رسول پناه است؛ حبس یا شلاق؟!
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سپهری و فلوید
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
اسلام ابوبکربغدادی و سلیمانی
انتقاد هیات رئیسه از اقدام عجیب یک نماینده در اهدای دناپلاس به خیرین مدرسه‌ساز: اموال مجلس را بذل و بخشش نکنید /خانه یا ماشین خودتان را هدیه بدهید
بازنشر/ آیت‌الله العظمی وحید خراسانی:
هر کس شهادتین بگوید مسلمان است و جان و آبرو و مال او مانند پیرو مذهب جعفری محترم است
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد حیدری
امام جمعه قم و بیان «نیم حقیقت»!
کنایه آشنا به نمایندگان تندرو پس از سخنان امروز رهبری: در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که صدای ملت را نشنیدید؛ حداقل در سال ۹۹ سخن رهبری را بشنوید
در دیدار حناچی و چند تن از معاونین وی؛
تقدیر سید حسن خمینی از خدمات شهرداری تهران در دوره اخیر
به رغم تاکید مقام معظم رهبری/ توهینی به مراتب ناشایسته تر از قبل
رهبری این مدعیان انقلابی‌گری را نهی کرده، باز به دنبال راه در رو هستند!
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دومین تذکر رهبری به مجلس انقلابی
نامه عرفانی امام خمینی(س) به عروسشان و اهدای کتاب "آداب الصلوه" به ایشان
چرا بودجه موسسات بی شمار در قم مانند موسسه آیت الله مصباح در طرح اصلاحات ساختاری قطع نمی‌شود؟ / عضو کمیسیون اقتصادی: این مسئله ای نیست که مجلس بتواند درباره آن تصمیم گیری کند / نه درباره فرآیند فعالیت این موسسات و نه درباره نتایج فعالیت این سازمان‌ها، داده‌های کافی در ایام بودجه در اختیار مجلس نیست / این ردیف‌های پراکنده بودجه را غیرموثر می‌کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3283
تعداد بازدید دیروز: 11796
بازدید کل: 34615608
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.