امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 16 مهر 1399 ساعت 21:06:03
در ارمنستان، آذربایجان و قره باغِ شوروی چه اتفاقی رخ داد؟

در اوایل سال 1988، شاهد تظاهرات گسترده سیاسی و درگیری‌های قومی بین جمهوری‌های جنوبی شوروی یعنی ارمنستان و آذربایجان بودیم. برگزاری مجدد تظاهرات و درگیری‌های خیابانی در اواسط ماه مه منجر به برکناری سران حزب کمونیست در هر دو جمهوری شد. در آن مقطع جو استورک در مورد پیشینه این درگیری‌ها با رونالد گریگور سانی مدرس تاریخ شوروی و ارمنستان در دانشگاه میشیگان، گفتگو کرد.

وبسایت تاریخی «مریپ» (Merip) نوشت: در اوایل سال 1988، شاهد تظاهرات گسترده سیاسی و درگیری‌های قومی بین جمهوری‌های جنوبی شوروی یعنی ارمنستان و آذربایجان بودیم. برگزاری مجدد تظاهرات و درگیری‌های خیابانی در اواسط ماه مه منجر به برکناری سران حزب کمونیست در هر دو جمهوری شد. در آن مقطع جو استورک در مورد پیشینه این درگیری‌ها با رونالد گریگور سانی مدرس تاریخ شوروی و ارمنستان در دانشگاه میشیگان، گفتگو کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این مصاحبه که در 1988 انجام شده، در ادامه می آید:

اوایل سال جاری بود که درگیری بین ارامنه شوروی و آذربایجانی‌ها درگرفت، شما این درگیری را چگونه تشریح می‌کنید؟

منطقه قفقاز مدتهاست صحنه درگیری‌های جدی اجتماعی، مذهبی و قومی بوده است. در قرون وسطی، قبل از مهاجرت مردم ترکیه از آسیای مرکزی، این منطقه یعنی شرق قفقاز به آلبانی قفقاز معروف بود. این نام البته هیچ ارتباطی با آلبانیای بالکان ندارد و افراد ساکن مردمی مسیحی کاملاً نزدیک به ارامنه بودند. هنگامی که ورود ترکان سلجوقی در قرن یازدهم آغاز شد، آلبانیایی‌ها در منطقه کوهستانی قره باغ تا ارمنستان تاریخی عمدتاً مسیحی باقی ماندند و سرانجام با ارامنه ادغام شدند. آلبانیایی‌های دشت شرقی منتهی به دریای خزر با جمعیت ترکی مخلوط شده و سرانجام مسلمان شدند.

قره باغ در حقیقت مرز بین این دو قوم است. در قرن هجدهم، قره باغ و شرق قفقاز یعنی آذربایجان امروزی تحت حاکمیت پارسیان بود، اما روسای مستقل ارمنی در قره باغ و اطراف آن نوعی گرایش روسی ایجاد کرده بودند. آنها همراه با عناصر کلیسای ارمنستان می‌خواستند با پیوند با تزار مسیحی در شمال، ارمنستان را آزاد کنند.

در اوایل قرن نوزدهم روس‌ها این منطقه را ضمیمه خاک خود کردند. وقتی آنها منطقه را به استان‌های مختلف تقسیم می‌كردند، منطقه قره‌باغ را به دشتهای شرقی ابتدا استان خزر و بعداً استان الیزاتپول متصل كردند و از لحاظ اداری قره باغ را جدا از استان ایروان قرار دادند، ایروانی که بعداً به مرکز ارمنستان شوروی تبدیل شد.

اکثر ارمنی‌ها، گرجی‌ها و آذری‌ها دهقان بودند، اما به هر حال تمایزاتی میان آن‌ها دیده می‌شد. از نظر گرجی‌ها طبقه مسلط اشراف محلی بودند که سرانجام خود را با اشراف روسی شناختند و به عنوان سربازان و مدیران به درجات عالی رسیدند. از نظر ارامنه طبقه پیشرو بازرگان و صنعتگران بورژوازی شهری بودند که سرانجام بر اقتصاد بازار در حال توسعه در قفقاز مسلط می‌شدند. باکو که در اواخر سال 1918 به پایتختی آذربایجان مستقل انتخاب شد، یک طبقه متوسط ​​در حال رشد ارمنی را که با دولت روسیه همکاری می‌کردند در خود جای داده بود. این در حالی بود که در حومه شرق قفقاز جمعیت بسیار زیادی از مسلمانان ترک زبان زندگی می‌کردند. روس‌ها از آنها به عنوان تارتار یاد می‌کردند، اما ما اکنون آنها را آذری می‌دانیم، مردمی که با زبان و فرهنگ خاص خود کاملا متمایز از ارامنه هستند.

ساختار جمعیتی این منطقه چگونه بود؟

در کل اولین گروه ساکن قفقاز آذری‌ها هستند و پس از آنها ارامنه و سپس گرجی‌ها در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. آذری‌ها تا زمان انقلاب روسیه حضور چندانی در جوامع شهری نداشتند و زمانی هم که وارد جوامع شهری شدند همیشه جزو طبقات پایین بودند. کارگران آذری در صنعت نفت کمترین رتبه‌های کارگران میدانی غیر ماهر را داشتند.

با وقوع انقلاب 1905 شاهد درگیری‌های بسیار خونین و جدی بین آذری‌ها و ارمنی‌ها بودیم، درگیری‌هایی که ناشی از تفاوت اجتماعی-فرهنگی ناشی می‌شود.

تأثیر انقلاب بلشویکی بر روابط ارامنه و آذری‌ها چه بود؟

ترک‌های عثمانی در فوریه و مارس 1918 با هدف رسیدن به باکو به قفقاز حمله کردند. باکو خود توسط شوروی تحت سلطه بلشویک‌ها اداره می‌شد و در مارس 1918 درگیری بین شوروی و آذری‌های محلی درگرفت. ارمنی‌ها به رهبری حزب داشناک از شوروی حمایت کردند و به شکل خونینی این انقلاب قوم آذری را سرکوب کردند. این مبارزات سیاسی و طبقاتی خیلی زود رنگ و بوی قومیتی به خود گرفت. آذری‌ها البته طرفدار ترک‌ها بودند، در حالی که ارامنه مسیحی روابط دوستانه‌ای با روسیه داشتند. در سپتامبر 1918، ارتش ترکیه باكو را تسخیر کرد و آذری‌ها با قتل عام حدود 20 هزار ارمنی، انتقام روزهای مارس را از ارامنه گرفتند. خاطرات این دو مردمان یعنی ارمنی‌ها و آذری ها در طول دوره اتحاد جماهیر شوروی باقی مانده و عاملی برای آخرین تحولات امروز است.

آذری‌ها که در دوره تزاری هنوز به عنوان یک ملیت مطرح نشده بودند، در دوره اتحاد جماهیر شوروی با انجام یک سری اقدامات فرهنگی و ایجاد اپرا، ایستگاه‌های رادیویی، تئاتر و غیره به ملیتی منسجم و آگاه تبدیل شدند. علی‌رغم دیدگاه معمول غربی‌ها مبنی بر اینکه سیاست اتحاد جماهیر شوروی یکپارچه سازی و روسی سازی است، حداقل در قفقاز شوروی روند دقیقاً برعکس، به سمت تحکیم قومیت‌های مختلف پیش رفته است. دوره اتحاد جماهیر شوروی یک ملت سازی بوده و در واقع ملتی را در آذربایجان ایجاد کرده که یکی از آنها از لحاظ تاریخی وجود نداشته است.

استراتژی پشت سیاست ملت سازی آذری چیست؟

لنین به ضرورت سازش با آرمانهای قومی ملیتهای غیر روسی حساس بود. وی معتقد بود که سرانجام با توسعه اقتصادی بر ملی گرایی غلبه خواهد کرد. استالین که خودش اصالتا گرجی بود نسبت به این موارد حساسیت کمتری داشت. وی راهی بسیار موثر برای حفظ یک امپراتوری ایجاد کرد و با همکاری نخبگان قومیت‌های مختلف آن‌ها را مطیع مسکو ساخت. با مرگ استالین در سال 1953، ملتهای بسیار منسجم و خودآگاه در قفقاز تشکیل شده بودند. برای آذری‌‌ها، ملت سازی آنها به معنای فرسایش تدریجی حضور ارمنستان در جمهوری آنها بود. در دهه 1920 کمونیستهای برجسته ارمنستان و روسیه هنوز در آذربایجان حکومت می‌کردند و در دهه 1940 بود که خود آذری‌ها قدرت را به دست گرفتند.

با این حال یک ناهنجاری بزرگ در زمینه محاصره قره باغ که 80 درصد آن ارمنی‌نشین است، وجود دارد. ارمنیان در قره‌باغ توسط حزب کمونیست حاکم آذربایجان مورد تبعیض واقع شده و توسعه فرهنگی آنها به عنوان ملت ارمنی توسط باکو محدود شد.

چرا قره باغ توسط روس‌ها به عنوان بخشی از خاک ارمنستان لحاظ نشد؟

سوال خیلی خوبی است. درست پس از الحاق آذربایجان در آوریل 1920، کمونیستهای محلی آذری اعلام کردند که قره باغ به جمهوری ارمنستان شوروی ملحق خواهد شد، اما از آنجا که ارمنستان بسیار فقیر بود و در سال 1920 ارامنه آواره شده توسط عثمانی‌ها به آنجا پناه برده بودند، قره باغ در آذربایجان وضعیت بهتری پیدا می‌کرد. بنابر این الحاق قره باغ به آذربایجان اگرچه توجیه قومی یا فرهنگی نداشت، اما از نقطه نظر اقتصادی منطقی بود.

آیا مدتهاست که این موضوع مورد اختلاف بوده است؟

ارامنه در سال 1964، از خروشچف خواستند که به شکل علنی قره باغ را در اختیار آنها قرار دهد و البته هیچ پاسخی از وی دریافت نکردند. چندین بار در دوره برژنف، به ویژه در سال 1977 در جریان بحث‌های قانون اساسی جدید، این درخواست دوباره از طریق نامه، مقاله و دادخواست دوباره مطرح شد که البته باز هم ارامنه هیچ پاسخی از مسکو نگرفتند.

چرا آذربایجانی‌ها در برابر الحاق قره باغ به ارامنه مقاومت می‌کنند؟

فکر می‌کنم علت اصلی آن جنبه میهن پرستانه موضوع باشد. قره باغ از نظر اقتصادی برای آذری‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار نیست، اما حدود 20-25 درصد از جمعیت قره باغ را اهالی آذری زبان تشکیل می‌دهند. هنوز هم صدها هزار ارمنی در بسیاری از مناطق آذربایجان زندگی می‌کنند و آذری‌ها به طور کلی فکر می‌کنند ارمنی‌ها دسترسی بیشتری به حزب مرکزی و رسانه ها دارند در نتیجه یک نوع احساس حقارت تاریخی هنوز در میان بسیاری از آن‌ها حکم‌فرما است.

چه چیزی باعث تظاهرات و درگیری در ماه فوریه شد؟

سال گذشته، در سال 1987، دوباره دادخواست‌هایی تازه از جانب ارامنه مطرح شد. ارمنی‌ها احساس کردند که با آغاز اصلاحات سیاسی گورباچوف می توان این خواسته‌ها را با قوت بیشتری مطرح کرد. آنچه در این سال در قره باغ اتفاق افتاد در تاریخ شوروی بی سابقه بوده است.

هنگامی که تظاهرات در قره‌باغ آغاز شد، همزمان تظاهرات مسالمت آمیز و عظیم ارامنه در ایروان، پایتخت ارمنستان نیز برگزار گردید، در جریان این تجمعات صدها هزار نفر توسط یک کمیته کوچک سازمان یافته در آن شرکت کردند. سپس حزب کمونیست قره‌باغ رأی به پیوستن به ارمنستان داد. بدیهی است که این اقدامات مدیون سیاستهای اصلاحات گورباچوف بود. ارمنیان در ایروان حتی حزب کمونیست محلی را مجبور کردند تا از کمیته مرکزی در مسکو درخواست کند تا موضوع الحاق قره باغ به ارمنستان بررسی شود.





  تعداد بازديدها: 78


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:
به عقائد دیگران احترام بگذارید
توضیح آیت الله اراکی درباره بیانیه خود علیه سید کمال حیدری
امام جمعه نجف اشرف:
غرب کینه خود را نسبت به اسلام نشان داد/ آمریکا بزودی فرو می‌پاشد
یادداشتی از: محمدکاظم تقوی
دو رهنمود بر زمین مانده!
پس از انتخاب بایدن موضع ایران چه خواهد بود؟/ یادداشت سعید حجاریان با دیدگاه روزنامه کیهان!
جهانگیری:
هیچ کس نباید به نام آزادی و دموکراسی به پیامبر اسلام اهانت کند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
التماس نخبگان و مهاجران
سرکرده گروهک الاحوازیه دستگیر شد
خانم معصومه ابتکار:
تندروها با فشار زیاد بر آذری جهرمی به دنبال بستن اینستاگرام بودند؛ ایستادگی دولت مانع این اتفاق شد
یادداشتی از: حسین عرب پور
شهید قاضی طباطبایی دوست قدیمی و عالم انقلابی
رای الیوم:
ارزیابی واکنش‌ها درباره توهین به پیامبر (ص) در فرانسه؛ ترکیه کالا‌های فرانسوی را تحریم کرد، عربستان کالا‌های ترکیه‌ای را / در دنیای اسلام چه خبر است؟
سیدحسن نصرالله:
حادثه نیس فرانسه را به‌شدت محکوم می‌کنیم/ فاشیسم اسلامی وجود ندارد
درخواست مهم وزارت بهداشت از مبتلایان به کرونا
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت سید نیاز نقوی
اختصاصی:
محمد رسول الله (صلی الله علیکم...) "اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
محمد هاشمی رفسنجانی:
گروه‌هایی که تمایل به مشارکت حداقلی دارند، خلاف اندیشه امام رفتار می‌کنند/ آیت‌الله هاشمی همیشه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد/ مشارکت حداکثری توطئه را خنثی می‌کند
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
ماکرون، داعش، اسرائیل و نوفل لوشاتو
در پیامی به وزیر کشور مطرح شد؛
دستور جهانگیری برای برخورد با عوامل برگزاری جشن مشهد
درآیین افتتاح طرح های ملی وزارت نیرو؛
روحانی: بالاترین خیانت به مردم ایران، ناامید کردن مردم است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خواب زدگی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی: بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت حجت (عج)
یا طاووس اهل جنه ""اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سپهری و فلوید
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
اسلام ابوبکربغدادی و سلیمانی
بازنشر/ آیت‌الله العظمی وحید خراسانی:
هر کس شهادتین بگوید مسلمان است و جان و آبرو و مال او مانند پیرو مذهب جعفری محترم است
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد حیدری
امام جمعه قم و بیان «نیم حقیقت»!
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دومین تذکر رهبری به مجلس انقلابی
نامه عرفانی امام خمینی(س) به عروسشان و اهدای کتاب "آداب الصلوه" به ایشان
در دیدار حناچی و چند تن از معاونین وی؛
تقدیر سید حسن خمینی از خدمات شهرداری تهران در دوره اخیر
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
اتهام به امام (س)
بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» همچنان ادامه دارد؛
اگر مراسم بیعت در مشهد مجوز نداشت، کدام نهاد باید از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد؟
رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه:
حرکت رئیس جمهور فرانسه باج دهی به صهیونیزم جهانی است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناد ذاتی جریان ...
دادستان نظامی خراسان رضوی خبر داد؛
بازداشت مامور متخلف در ماجرای مرگ جوان مشهدی
استقبال از سخنان مقام معظم رهبری
مجید انصاری: اهانت‌کنندگان فراموشکارند
عضو مجلس خبرگان رهبری:
در شرایطی که یک داروی ساده را هم نمی توانیم پیدا کنیم، وقت دعوا نیست/ مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی/ باید مرز ادب را رعایت کنیم
تسلیت سید حسن خمینی به پیروز حناچی
تسلیت رهبرانقلاب
در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلیان
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
بانوی ایثار و مهربانی
پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3020
تعداد بازدید دیروز: 15681
بازدید کل: 34631026
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.