امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 30 مهر 1399 ساعت 18:39:58
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
سربازان گمنام انقلاب اسلامی

آیت الله شیخ یوسف صانعی عمر با برکت خود را درگسترش اندیشه امام و یافتن راه حلهای فقهی برای حل معضلات فکری و شرعی و مسایل مستحدثه و نیز پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اعتقادی روز جامعه صرف کرد. و راه های بسیاری را در حوزه اندیشه دینی گشود و در تغییر برخی قوانین و مقررات مهم اجتماعی و متناسب سازی آنها با شرایط روز بسیار اثر گذار بود.

جماران: «...این‌ چند سطر را نوشتم تا کمى از بسیار حقى که به گردن من و انقلاب دارى را ادا کرده باشم. خداوند یار و نگهدارت باد.»

جمله فوق بخشی از نامه تاریخی امام خمینی (ره) به آیت الله شیخ حسن صانعی(دامت برکاته) است.

در جمع همراهان و حلقه اولیه یاران امام خمینی دو برادر از جان گذشته، مخلص و با انگیزه به نام برادران صانعی بیش از دیگران اعتماد و علاقه امام را به خود جلب کردند. برادر بزرگتر آیت الله شیخ حسن صانعی «دام عزه»در پیشبرد نهضت امام نقشی بی بدیل داشت. ایشان از دوستان صمیمی امام و شاید صمیمی ترین دوست امام بود. امام خمینی در مورد ایشان تعبیراتی بکار بردند که در مورد هیچکس بکار نبرده اند. 

حضرت امام در دلنوشته ای زیبا و استثنایی خطاب به ایشان نوشته اند: 

«تو سرباز گمنام این انقلابى، و خودت مى‌دانى که هیچ چیز بهتر از گمنامى نیست. تو فردى هستى که از گذشته‌هاى دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد. زیرکى و کم حرف، دانایى و محتاط»‌  (صحیفه امام، ج‌21، ص: 272)

آری در میان همۀ نامه های «صحیفه امام» شبیه چنین نامه ای را نمی توان یافت. این نامه شاید تنها دلنوشته امام با این سبک و سیاق باشد. زیرا نامه های امام یا خطاب به بستگانشان است که نوعاً شامل احوالپرسی و اطلاع رسانی از سلامتی خود و آرزوی تجدید دیدار است، و یا در پاسخ به سؤالات و درخواست¬های افراد است و یا صدور احکام. اما این نامه نه در پاسخ به درخواستی است و نه برای احوالپرسی و نه جهت صدور حکم برای کسی است. بلکه تنها و تنها دل نوشته ای است از عارفی بزرگ و سالکی وارسته و سیاستمداری هوشمند و فقیهی کم نظیر که در آخرین ماههای عمر شریفش بمنظور حق گزاری برای صمیمی ترین همراه و شاگردش نگاشته است. 

این نامه تاریخی با این عبارت آغاز می شود: « نمى‌دانم از کجاى آشنایى‌ام با تو بنویسم. تو یکى از قدیمیترین افرادى هستى که در کنار من بوده‌اى. هنوز سبزه‌اى بر رخسار نداشتى که صمیمى‌ات یافتم. سالها قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد...» 

در فرازی دیگر عزم استوار و بصیرت وی را چنین ستوده است:

« در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بوده‌اى. کینه‌ات را نسبت به شاه در کمتر کسى دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتى، گرچه گاهى خسته مى‌شدى و افسرده. ...»

اعتماد امام در همه زمینه ها بویژه امور مالی به ایشان مثال زدنی است در بخشی از این نامه می فرماید: 

«من کاملًا به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من مى‌باشى در تمامى زمینه‌هاى شرعى. » 

به هر حال آیت الله شیخ حسن صانعی، که خداوند بر عمر و عزت شان بیفزاید، یکی از باوفاترین و صمیمی ترین یاران امام خمینی است که پس از ارتحال ایشان نیز به رغم داشتن مواضع انتقادی، ذره ای در حقانیت این راه تردید به خود راه نداده و همواره مدافع و حافظ میراث گرانبهای امام یعنی  نظام جمهوری اسلامی بوده است. گرچه همچنان در گمنامی به سر می برد. متاسفانه سالهاست شرایط بگونه ای پیش آمده که جامعه ما بویژه نسل جدید از این گنجینه بزرگ انقلاب اسلامی کم اطلاع و بی بهره است.

 و اما برادر دیگر، آیت الله شیخ یوسف صانعی ( رضوان الله تعالی علیه) است او نیز که از نزدیکترین یاران و حواریّون امام بود بگونه ای دیگر در گمنامی قرار گرفت. آن عالم مجاهد پس از عمری پژوهش در حوزه فقه و مفاهیم دینی و تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق چهل روز پیش رخ در نقاب خاک کشید و مقلدان و ارادتمندانش را غرق در اندوه و ماتم نمود.

 ایشان نیز همچون برادر بزرگتر در کوران حوادث نهضت لحظه ای آرام نداشت. و در روزگاری که امام تنها بود و به قول علامه استاد محمد رضا حکیمی« من انصاری الی الله او را نحن انصارالهی بر نیامد و بالاخره روح خدا تنها ماند» در آن روزهای سخت و طاقت سوز راهی برای انتقال پیامهای امام به جامعه وجود نداشت. هنوز نه کامپیوتر بود نه فضای مجازی، حتی دستگاه ساده کپی و تکثیر وجود نداشت. تنها وسیله تکثیر چاپخانه بود که صاحبانش نه جرئت و نه اجازه  چاپ و انتشار اطلاعیه امام را داشتند. آیت الله شیخ یوسف صانعی در خاطراتش می گوید: وقتی امام بیانیه ای می¬نوشتند من و اخوی از سر شب تا سحر می¬نشستیم و از روی آن با دستخط خودمان تعدادی رونویسی و استنساخ می¬کردیم  و آنها را در پاکت گذاشته  توسط یکی دو نفر انسان فداکار و از جان گذشته با اتوبوس به شهرهای بزرگ می¬فرستادیم تا به دست عالم بزرگ شهر برسانند و او از مواضع امام مطلع شود تا اگر خواست و توانست با اطرافیانش در میان بگذارد. آری این نهضت با زحمات طاقت فرسا و خون دل خوردنهای چنین شخصیتهایی پا گرفت و به ثمر رسید. 

آیت الله شیخ یوسف صانعی عمر با برکت خود را درگسترش اندیشه امام و یافتن راه حلهای فقهی برای حل معضلات فکری و شرعی و مسایل مستحدثه و نیز پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اعتقادی روز جامعه صرف کرد. و راه های بسیاری را در حوزه اندیشه دینی گشود و در تغییر برخی قوانین و مقررات مهم اجتماعی و متناسب سازی آنها با شرایط روز بسیار اثر گذار بود. ایشان به تبعیت از استادش فقه را فلسفه زندگی می¬دانست. از این رو تمام استعداد خود را بکار بست تا فقه را به جای اینکه مانع زندگی باشد، تسهیل کننده امور جامعه و راهگشای سعادت دنیا و آخرت و تأمین کننده یک زندگی سالم و پیشرو برای یکایک پیروان اسلام باشد. او فقه شیعه را که میراث هزار ساله شیخ طوسی هاست بگونه ای مطرح کرد که حتی غیر مسلمانها را هم متوجه حقانیت و جذابیت آن می نمود. کافی است برخی از دیدگاه های خاص فقهی این فقیه بزرگوار را در موضوعات زیر بنگرید تا بیش از پیش به ارزش خدمات سترگ این فقیه بزرگ پی ببرید: 

مرد بودن نه در مرجعیت دینی و نه در هیچیک از مناصب حکومتی شرط نیست، عدم حرمت بازی با آلات قمار بدون برد و باخت، جواز تصدی پست قضاوت برای بانوان، تساوی دیه زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان در دیه نفس و اعضا، ارث بردن غیر مسلمان از مسلمان، حرام نبودن مجسمه سازی و نقاشی انسان و جانداران، نجس نبودن بول و فضله پرندگان، ارث زن از همه اموال شوهر، ازاله عین نجاست بجز در موارد استثنا از مطهرات است، ریش تراشی حرام نیست، حرمت ربا مختص ربای استهلاکی است نه ربای استنتاجی، دختران با نبود سایر شرایط در سیزده سالگی به تکلیف می رسند. مغرب همان غروب عرفی است که با پنهان شدن خورشیدحاصل می شود، حقوق معنوی حق التألیف و حق الطبع محترم است، مسایل مربوط به فرزند خواندگی و غیره.

ایشان به شدت طرفدار فقه جواهری یا همان فقه سنتی بود. منظور از فقه جواهری یک روش علمی در حوزه فقه است که بر اساس معیارهای متخذ از قرآن و سنت و در پرتو مبانی عقلانی دارای قابلیت انعطاف متناسب با شرایط متنوع در هر زمان و مکان می¬باشد. فقه جواهری انجماد نظری را در حوزه احکام اجتهادی می شکند و به فقیه جرئت نوآوری و طرح مباحث جدید و در نتیجه صدور فتوای جدید را می دهد. آیت الله صانعی که از شاگردان خوب و جدی امام خمینی(ره) بود با بهره گیری از روش فقهی امام و تحقیقات گسترده خود توانست تحولی بزرگ در نوع برداشتها و استنباط های فقهی بر اساس چارچوب های مرسوم در حوزه های علمی شیعه ایجاد کند.

گفتنی است امام خمینی کمتر کسی را از لحاظ درجات علمی مانند آیت الله شیخ یوسف صانعی تأیید کرده است. و در مورد هیچ یک از شاگردان خود نفرموده که از مباحثات و صحبتهای علمی او لذت می¬برده است جز آیت الله شیخ یوسف صانعی. امام خمینی(ره) در تعبیری از ایشان به عنوان یک روحانی برجسته و یک مرد عالم نام برده و فرموده است:

«... این آقای صانعی وقتی که سالهای طولانی در مباحثاتی که ما داشتیم تشریف می¬آوردند، ایشان بالخصوص می¬آمدند با من صحبت می¬کردند و من حظ می بردم از معلومات ایشان، و ایشان یک نفر آدم برجسته¬ای بین روحانیون است و یک مرد عالمی است.»( صحیفه امام، جلد 17، صفحه 231)

روانش شاد و راهش پر رهرو باد.





  تعداد بازديدها: 1733


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 26837
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65613949
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.