امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1399 ساعت 21:45:12
آیت الله عندلیب همدانی تشریح کرد؛
4 دستورالعمل امام علی (ع) به کارگزاران برای فقر زدایی از جامعه

آیت الله محمد عندلیب همدانی ضمن تبریک میلاد امام علی(ع)، اظهار کرد: سیره امام علی(ع) در زمینه فقر و فقرزدایی همان نکاتی است که از قرآن کریم استفاده می شود و به نظر بنده تأکید بر سه محور اساسی هست که هر سه محور به نوعی امتحان و آزمایش است.

شفقنا: محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، فقر و محرومیت را امتحانی برای فقرا، ثروتمندان و صاحبان قدرت دانست و گفت: حضرت علی(ع) برای فقر زدایی از جامعه چهار دستورالعمل به کارگزاران دارند از جمله اینکه امانت دار باشید، با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله کنید، فقیر پروری نکنید و کرامت فقرا از هر دین و مذهبی را حفظ کنید. شأن حکومت دینی فقیر پروری و کمک های موردی به فقرا نیست، شأن حکومت علوی این است که فقر و فقیری در جامعه نباشد.

آیت الله محمد عندلیب همدانی ضمن تبریک میلاد امام علی(ع)، اظهار کرد: سیره امام علی(ع) در زمینه فقر و فقرزدایی همان نکاتی است که از قرآن کریم استفاده می شود و به نظر بنده تأکید بر سه محور اساسی هست که هر سه محور به نوعی امتحان و آزمایش است.

ثروت و فقر امتحان الهی است

وی به محور اول این امتحان اشاره کرد و گفت: امتحان اول، امتحان خودِ افرادی است که به فقر مبتلا شدند، از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه ی امیرالمومنین علی(ع) هم غنا و ثروت و هم فقر امتحان است. مهم این است که انسان از این امتحان الهی چگونه بیرون بیاید. در فقر عنصر اساسی پیروزی در امتحان، صبر و از دست ندادن شخصیت انسانی است. طبیعتاً در هر امتحانی عده ای پیروز و عده ای مردود هستند. بعد از آنکه غنا و فقر به محضر پروردگار متعال عرضه شد، معلوم می شود که غنی حقیقی و فقیر واقعی کیست.

کسانی با ضعف در یقین، نقصان در تدبیر و سستی در دین در امتحان فقر مردود شده اند

آیت الله عندلیب همدانی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۴۵۲ نهج البلاغه می فرماید: «الْغِنَى وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ» چه بسا غنی به صورت ظاهر که امتحان غنایش را درست نداده است، در نزد خداوند غنیِ فقیر است و چه بسا فقیری که از اموال دنیوی کم بهره است، اما غنایِ نفس دارد، این شخص به ظاهر فقیر و در باطن قوی است. آموزه امیرالمومنین علی(ع) این است که هم غنا و هم فقر را در محضر خداوند ببینیم و امتحان الهی بدانیم. امیرالمومنین در روایتی از کسانی نام می برد که با ضعف در یقین، نقصان در تدبیر و سستی در دین در امتحان فقر مردود شده اند.

فقر امتحان حاکم و صاحبان قدرت و دولتمردان است  

وی به محور دوم این امتحان اشاره و تصریح کرد: محور بعد، امتحان مردم و اغنیاست. کسی که در جامعه به هر علتی دچار فقر از نظر مالی شده است، هم خودش آزمایش می شود و هم اغنیا و ثروتمندان جامعه آزمایش می شوند که آیا وقوف الهی خود را نسبت به این فقرا انجام داده اند یا خیر. امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه می فرماید: «إنَّ اللهَ سُبحانَهُ فَرَضَ فی‌اَموالِ الأغنیاءِ اَقواتَ الفُقراءِ، فَما جاعَ فقیرٌ اِلاّ بِما مَنَع غنی» خداوند واجب کرده که با اموال ثروتمندان، زندگی فقیران را اداره کنند، هیچ فقیری یافت نمی شود مگر اینکه یک غنی حق واجب خودش را ادا نکرده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: اما آنچه در سیره امیرالمومنین علی(ع) مهم تر است و در دوره حکومت حضرت ظاهر می شود این است که فقر امتحان حاکم و صاحبان قدرت و دولتمردان است. من با تأمل در تمام آنچه امیرالمومنین علی(ع) در این زمینه مخصوصاً از کلمات ایشان در نهج البلاغه استفاده می شود، چنین به دست می آورم که ایشان در زمینه امتحان و آزمایش حاکمان چهار دستورالعمل اساسی دارند، یک؛ آن حاکم و دولتمرد و صاحب قدرتی که بیت المال را همچون اموال شخصی خود بپندارد، باید بداند در اثر این عمل، فقر در جامعه گسترش پیدا می کند و این یعنی مردود شدن این دولتمرد در امتحانی که به وسیله فقرا از او گرفته می شود. در برابر آن حاکمی که امانت دار بیت المال است و نظام مند از بیت المال استفاده می کند، بیت المال را برای خود و اطرافیانش نمی داند، در این امتحانی که با وجود فقرا در جامعه از او گرفته می شود، پیروز است. امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّهُ لَیْسَ لِی دُونَکُمْ إِلاَّ مَفَاتِیحُ مَالِکُمْ مَعِی وَ لَیْسَ أَنْ آخُذَ دِرْهَمًا دُونَکُمْ؛ مردم بدانید که من هیچ حق شخصی در این بیت المال ندارم، من کلیددار بیت المال هستم و حق ندارم درهمی را جا به جا کنم.»

دستورالعمل اول علی(ع) به حاکمان؛ امانت دار باشید

آیت الله عندلیب همدانی گفت: حضرت علی(ع) در نامه به اشعث بن قیس می فرماید: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ؛ حکمرانی برای خداست، تو فقط امانت دار هستی.» یا آن برخوردی که حضرت علی(ع) با برادرش عقیل داشت، نشان می دهد که حاکمان در حال امتحان هستند. بنابراین دستورالعمل اول برای پیروزی در این امتحان «امانت داری» است، خود را خزانه دار دیدند نه اینکه خود را صاحب اختیار و مالک نسبت به اموال عمومی دانستند.

دستورالعمل دوم علی(ع) به حاکمان؛ با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله کنید

دستورالعمل دوم این است که حاکمی در این زمینه امتحان صحیحی می دهد که نه تنها خود خطا نمی کند و در بیت المال خیانت نمی کند بلکه با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله می کند. نامه های امیرالمومنین علی(ع) را به حکام خود ببینید، کوچکترین خطایی را از آنان نمی بخشد. اگر می خواهیم فقر ریشه کن شود و اساسی از بین برود باید این موارد رعایت شود.

دستورالعمل سوم علی(ع) به حاکمان؛ فقیر پروری نکنید

دستورالعمل سوم اینکه امیرالمومنین علی(ع) دستور می دهد که حاکم فقیر پروری نکند، شأن حکومت دینی فقیر پروری و کمک های موردی به فقرا نیست که البته باید به جای خود باشد، اما شأن حکومت علوی این است که فقر و فقیر در جامعه نباشد. امیرالمومنین در خطبه ۸۷ نهج البلاغه می فرماید: «من با عدالتی که بین شما برقرار کردم، عافیت، رفاه، آسایش و آرامش برای شما به ارمغان آوردم.» بنابراین اگر رسیدیم به جایی که فقیر در محوطه، شهر و جامعه ما نبود، آن زمان ارزشمند است.

دستورالعمل چهارم علی(ع) به حاکمان؛ کرامت فقرا از هر دین و مذهبی حفظ شود

چهارم، دستورالعملی که هم به حاکمان و هم به مردم می دهد و آن این است که کرامت فقرا را از هر دین و مذهبی که هستند، حفظ کنید. هیچ انسانی نباید به جهت اینکه فقیر است، عزت او لکه دار شود و ذلت برای او باشد. همگان شنیده ایم که مرحوم شیخ طوسی در تهذیب نقل می کند؛ پیرمرد فرتوت و نابینایى، در حال گدایى، بر امیرمؤمنان علی(ع) گذشت.

امام فرمود: این مرد کیست و چرا گدایى مى کند؟ جواب گفتند: نصرانى است. امام(ع) فرمود: تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تأمین روزى وى دریغ مى ورزید؟ از بیت المال زندگى او را تأمین کنید.

وی نسبت به حفظ کرامت فقرا تأکید کرد و گفت: ای برادران ثروتمندی که به فقرا کمک می کنید، مراقب باشید و مانند امیرالمومنین کمک کنید و کرامت فقرا را حفظ کنید. ای مسئول محترمی که از اموال عمومی به فقرا کمکی می کنید، مبادا آبروی آنها ریخته شود. این آبرو داری و حفظ کرامت دستور امیرالمومنین علی(ع) است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: فقرا مایه امتحان ثروتمندان جامعه هستند، ثروت نیز در دست این ثروتمندان هم امانت، هم نعمت و هم مایه آزمایش اوست، قرآن و کلمات امیرالمومنین در نهج البلاغه به این مطلب اشاره دارد. اما مهم ترین نکته اینکه حاکمان و قدرتمندان جامعه اگر می خواهند جلوه ای کوچک و بسیار کوچک از سیره امیرالمومنین علی(ع) را به مردم جامعه نشان دهند باید زدودن فقر را سیاست اصلی حکومت خود قرار دهند.

از جامعه فقیر و محتاج انتظار دینداری کامل نداشته باشیم

آیت الله عندلیب همدانی در مورد آثار و پیامدهای تداوم و گسترش فقر و محرومیت در جامعه از منظر امام علی(ع)، گفت: فقر و محرومیت هم پیامدهای شخصی و هم پیامدهای اجتماعی دارد. وقتی من دچار فقر باشم، تحمل، صبر و شکر خود را از دست بدهم چه بسا ناسپاسی کنم، چه بسا سخن نابه جا و کار نا به جایی که نشانه ضعف در یقین و دین است از من صادر می شود. اما اثر اجتماعی فقر گسترده تر است، این نکته در سخنان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین وجود دارد و ما نباید از جامعه فقیر و محتاج انتظار دینداری کامل داشته باشیم. وقتی یک مرد خانواده برای ضروریات زندگی خود باید عزت خود را لکه دار کند، پیش هر کسی زانو بزند و التماس کند، ما چطور از این مرد و خانواده انتظار دینداری داریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: مسئول کم شدن یقین و دین در جامعه در اثر فقر، تنها به فقیر بر نمی گردد که بگوییم صبر و شکر کند. بخش عمده گناه و مسئولیت بر عهده ثروتمندان است. چنانکه امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه فرمودند: «بخش عمده این عواقب سوئی که در فقر هست بر دوش مسئولین فاسد یک جامعه است یا حداقل مسئولین نالایق که نتوانستند ترتیبی اتخاذ کنند که لااقل خانه، پوشاک و غذای مردم محیا باشد و احتیاج اساسی آنها برآورده شود.





  تعداد بازديدها: 1749


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
رشیدی کوچی نماینده مجلس :
پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح حجاب را اجرا کنیم
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
زیباترین مسجد جهان
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
در مصلای امام خمینی (ره)
متن خطبه‌های نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی
۹ مبنای فقهی برای اثبات اول ماه قمری
حامی لایحه عفاف و حجاب: فردی که قانون حجاب را رعایت نکند، از سفر خارجی محروم می شود
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
آیا باز چیزی هست و آیا چیز دیگری می‌خواهید؟!
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
پلیس: طرح عفاف و حجاب از شنبه (26 فروردین) با جدیت بیشتر اجرا می شود
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پويا
عید وصال
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
روحانی: در انتخابات خبرگان حساب‌شده من را رد کردند
به بهانه ی عروج ملکوتی جانباز سرافراز (قطع پا) شهید حاج ولی پوراحمدی
سیر و سلوک "غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 48909
تعداد بازدید دیروز: 37350
بازدید کل: 66613879
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.