امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 09 تير 1401 ساعت 08:52:08
یادداشتی از: تهمتن برومند
کنکور پدیده‌ای به نفع پولدارها

پیش‌آهنگ: سال‌ها پیش، ۱۵، ۱۶ سال پیش، به رسم بچه‌زرنگ‌های مدرسه‌ای، با افتخار (مثلا) توانمندی خود را در دروس پیچیده ریاضی، فیزیک و شیمی در بوق و کرنا می‌کردیم و به هرچه دروس عمومی ادبیات، عربی، زبان و... بود فحش می‌دادیم. آرزوی دیرین داشتیم که این کنکور لعنتی دست از سر ما بردارد یا حداقل دروس عمومی را بردارند. به چه درد کسی می‌خورد؟

بچه بودیم و خام و نادان. واقعا نا‌دان. به معنای کلمه نادان!

پرده اول: اوایل دهه 80 خورشیدی، برای اولین بار، با تصمیم یا مداخله رسمی و همکاری چندین نهاد دولتی در ایران (مجلس و مشخصا مرکز پژوهش‌ها، وزارت علوم و مشخصا سازمان سنجش) در پویشی علمی و با برگزاری همایشی در اصفهان، تشکیک در کلیت برگزاری آزمون سراسری کنکور به‌عنوان ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور رسمیت پیدا کرد.

از خروجی‌های این پویش‌ها، دو مقاله/گزارش/طرح عملیاتی تحت عنوان بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائه الگوی مناسب اثر قلی‌پور، شجاعی و شکوهی و همچنین آسیب‌شناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو نوشته سبحانی و شهیدی بود. برخی از نکات اشاره‌شده در این آثار، قابل تأمل است؛ برای نمونه این برداشت از رشته‌های علوم پایه و ادبیات:

«اگر راه‌های دستیابی به موقعیت‌های برتر اجتماعی و تحرک طبقاتی متنوع‌تر شوند، می‌توان احتمال داد اصولا آمار داوطلب ورود به دانشگاه به معنی امروزی کاهش می‌یابد. مثلا اگر جوانی بداند با ورود به هنرستان یا یک مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای راه استخدام او در یک کار‌خانه یا مزرعه فراهم‌تر از این است که مثلا لیسانس «ریاضی یا ادبیات» بگیرد، مطمئنا راه اول را انتخاب می‌کند...» (سبحانی، ۱۳۸۶).

 روی‌هم‌رفته ایده جا‌افتاده از چنین پویشی را می‌توان در ویژگی‌های زیر خلاصه کرد:

 ۱. جدا‌سازی فرایند سنجش از پذیرش دانشجو

۲. مبنا قرار‌دادن نمرات دروس اختصاصی و عمومی دانش‌آموزان دوره متوسطه در پذیرش دانشجو

۳. درنظرگرفتن زمینه‌های خلاقیت، کار‌آفرینی، ابداع و کار‌های علمی دانش‌آموزان

۴. استفاده از آزمون‌های تشریحی در سنجش (قلی‌پور و همکاران، ۱۳۸۴).

حاصل اما؟ با هم بشماریم. ۸۱، ۸۲، ۸۳... حتی حوصله من هم سر رفت، تا ۱۴۰۰! 20 سال، پاس‌کاری مداوم بین مصوبه‌های غیر‌اجرائی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش. اما کنکور ۱۴۰۱ همچنان به شکل سابق بر‌گزار خواهد شد.

میان‌پرده: سال ۱۳۸۸ و واقعا بر حسب اتفاق و نه چیز دیگری، وارد دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر شدم. طبق یک قرار‌داد کلامی نا‌نوشته و بعد‌ها طبق رده‌بندی ارائه‌شده از دانشگاه‌های کشور، در دسته‌بندی دانشگاه‌های فنی و مهندسی، سه دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر‌کبیر و مجموعه پردیس فنی دانشگاه تهران با فاصله بهترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند (که البته از بنده کمترین با سابقه تحصیلات و پژوهش و پیاده‌سازی در آموزش و آموزش عالی بشنوید که هر سه دانشگاه مشکل و مسئله زیاد دارند). مواجهه اجتماعی من در این سه دانشگاه، کلونی‌های دوستی از پیش جا‌افتاده بود! کلونی‌ها مربوط به چند دبیرستان و ارتباطات بین آن دبیرستان‌ها بود. خبری از آن گوناگونی قومی و تفاوت‌ها و نخبگان گوشه و کنار ایران نبود. رفقای دیرین چند دبیرستان حالا مجددا کنار هم در فضای بزرگ‌تری بودند. سؤال می‌پرسیدم، از خودم البته! اینها چرا همه همدیگر را می‌شناسند؟!

 پرده دوم:بر اساس گزارش متأخر و البته بسیار با تأخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اعتراف عاملی، کنکور پدیده‌ای به نفع پولدار‌هاست. البته این نتیجه‌گیری حتی حاصل رصد دقیق و علمی نهاد‌های سیاست‌گذاری آموزشی من‌جمله خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؛ چرا‌که نتایج باز‌تاب‌شده، حاصل کار‌های پیشین پژوهشگران مستقلی بوده است که سال‌ها این مطلب را بیان و در سکوت رسانه‌ای سرکوب شده‌اند. علی‌ میرزایی و همکاران (۱۴۰۰) در مطالعه تأثیر افتراقی تمول استانی بر سختی سؤالات ماده ریاضی در کنکور، نشان داد پول بیشتر، سؤالات آسان‌تری را برای داوطلبان به همراه دارد. این به آن معناست که امکانات مادی در ایران و در ساختار آزمون کنکور، مستقیما چیزی جز سیطره ثروتمندان در اشغال تمام فرصت‌های تحصیلی نیست. پایان‌نامه اینجانب در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۷ نشان داد طبق خود‌اظهاری، بالای ۷۵ درصد از دانشگاهیان مشغول به تحصیل در پنج دانشگاه برتر کشور در میان تمام زیر‌گروه‌های تحصیلی در ایران از دهک‌های بالای درآمدی هستند. علاوه بر این، ۷۶ درصد این افراد از مدارس خاص و ۶۵ درصد‌شان هویتی محفلی (حتی در دانشگاه) از آن مدارس می‌گیرند. جدا از پیچیدگی‌های تناظر‌های موجود در چنین تحلیلی، به زبان ساده این را باید گفت:

سفره‌ای از بچه پولدار‌های بانفوذ طبقه متوسط و پولدار پهن است، دور هم درس می‌خوانند. از دبیرستان تا دانشگاه! (و بله، حتی خود من هم عضوی از همین خوان گسترده‌ام).

با گسترش انواع رسانه‌های در دسترس جوانان، انواع مختلفی از امکانات بین این افراد توسعه پیدا کرد. یکی از چیز‌هایی که به این واسطه در بین سال‌های اوایل دهه ۹۰ تا همین سال‌ها دیده‌ام، تأکید دانشجویان جوان سال پایینی من به سندرومی به اسم OCD از نمود‌های بیماری‌هایی با ریشه افسردگی بود. نکته جالب، نوعی افتخار نهفته در اعلان این موضوع به صورت کلامی یا به واسطه توضیحات خود‌نوشته در بایو شبکه‌های اجتماعی بود. من با اجتماع‌های فشرده‌ای در دانشگاه‌های امیر‌کبیر و تهران مواجه بودم که اکثرا از مدارس مشترکی (شامل سمپاد‌های مختلف در کشور و مدارس خصوصی بنام در تهران) آمده بودند و همگی در بروز برخی رفتار‌های وسواس‌گونه هم‌داستان و مفتخر بودند!

پرده سوم: هر‌ساله، نزدیک به کنکور، سنت اهل رسانه، مصاحبه با روان‌شناسان و روان‌پزشکانی است که از بدی‌های استرس‌آور کنکور بنالند و راهکار‌های مقابله با اضطراب بدهند؛ اما موضوع کمی جدی‌تر از این حرف‌هاست. بر‌اساس آمار پایگاه داده بین‌المللی ourworldindata ایران (و با توجه به جمعیت نسبتا جوان آن) دارای بیشترین سرانه ابتلا به بیماری‌های با پایه افسردگی‌ است. این مطلب را در کنار این واقعیت قرار دهید که معتمدی (۱۳۸۵) در مطالعه‌ای نشان داد میزان افسردگی و نشانه‌های بیمار‌گونه آن در سه بازه زمانی عدم مواجهه با کنکور، در زمان کنکور و حتی پس از آن تفاوت معنا‌داری دارد. دانش‌آموزان پس از مواجهه با کنکور و حتی پس از پشت سر گذاشتن آن، افت شدیدی در شاخص‌های سلامت چشم و روان، خصوصا افسردگی را تجربه می‌کنند. حالا در نظر بگیرید که همچنان این فرضیه و حدس اولیه علمی برای من بعد از حصول دانش در نظریه‌های اجتماعی و روانی تقویت شده و افرادی با نارسایی‌های OCD یا حتی ADD و پیشینه ADHD که همگی سندروم یا بروز افسردگی‌های حاد هستند، امکان موفقیت در کنکور را بیش از دیگران دارند. این حقیقت تلخ را نیز اضافه کنیم که بر‌اساس گزارش تخصصی «تعیین ابعاد کژ‌کار‌کرد‌های کنکور؛ باز‌خوانی مستندات» که به سفارش مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور در وزارت علوم باز‌نمایی شده است، کنکور در هر دو سال، حداقل یک قربانی نوجوان زیر ۱۸ سال از بابت خود‌کشی خود‌خواسته به بهانه کنکور داشته است. و این موضوع چیزی جز سخن سعدی علیه‌رحمه را به یاد نمی‌آورد «تن آدمی شریف است به جان آدمیت!» از جان پر‌پر‌شده چند نوجوان چه چیزی اهمیت بیشتری می‌تواند داشته باشد؟

میان‌پرده:  چندین سال است که در ایران، به اشتباه و با سر‌افکندگی و اعتراف به این فرهنگ کلامی زشت، تحلیل‌های آبکی و گفته‌های دون استناد و سطحی را تحلیل‌های درون تاکسی می‌نامیم. مجددا با پوزش از رانندگان تاکسی، اما تحلیل‌های کنکوری از قبیل سهمیه‌های فلان و بهمان جلوی پیشرفت‌مان را گرفته‌اند، در دانشگاه‌های آمریکا هر کسی دلش بخواهد وارد دانشگاه می‌شود، آنجا یک قیف بر‌عکس است، در کجای دنیا ادبیات و زبان امتحان می‌گیرند و... همگی تحلیل‌های آبکی‌ای هستند که بررسی عمیق و داده‌محور را پس پرده آزمونی با این اهمیت، با این گستردگی و مقوله‌ای با این پیچیدگی را غیرممکن می‌کند. نظام آموزش عالی، از پیچیده‌ترین سیستم‌ها و از تأثیر‌گذار‌ترین پدیده‌ها در زندگی یک شخص به حساب می‌آید. قطعا راه‌حل‌های این‌چنینی نباید در آن کار‌آمد باشد.

پرده آخر: مرکز پژوهش‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارش تخصصی خود در سال ۱۳۹۸ با یک بررسی اجمالی از وضعیت کنکور در ایران، به همراه ارائه راهکار‌های شفاهی به نکات عجیب‌و‌غریبی اشاره کرده است.

برای نمونه، در بخشی از این گزارش به‌عنوان راهکار آمده است «استفاده از تجربیات جهانی مانند مؤسسه خدمات سنجش آموزشی ETS (سازمان سنجش آمریکا!) حالا در نظر بگیرید ایالات متحده آمریکا نه پذیرش کشوری و سراسری در آموزش عالی دارد، نه عمده امتحان‌های برگزار‌شده از سوی این سازمان تماما خصوصی(!) که شامل آزمون‌های تافل و GRE است، برای پذیرش دانشجویان بومی کاربردی دارد و همان دو آزمون تافل و جی‌آر‌ای هم که صرفا شامل زبان (ادبیات و زبان انگلیسی) و ریاضیاتی بر پایه منطق محاسباتی ساده است

 (arithmatics). چه ترازی بین این دو (سازمان سنجش در ایران و ETS) اصولا می‌توان بر‌قرار کرد؟

در بخش دیگری مجددا آمده است که «برای مثال در آمریکا، کنکور وجود ندارد؛ ولی تست‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه وجود دارد. فرد پس از دیپلم (؟!) آزمون SAT را می‌دهد و چنانچه حد‌ نصاب لازم را کسب کند، شرط اول را برای ورود به دانشگاه دارد و بعد دانشگاه‌ها بر‌اساس انتظاری که از داوطلبان در رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و... دارند، از داوطلب می‌خواهند که تست‌های استاندارد را پشت سر بگذارند. این تست‌ها در روز معین و مشخصی نیست و می‌تواند چند ‌بار در سال تکرار شود!».

بیایید یک بار به‌عنوان نمونه، به جز فرایند‌های اپلای دانشجویان برون‌مرزی آمریکا که دیگر بر اکثریت واضح شده که از این دست خبر‌ها در روند پذیرش دانشجو نیست، روند پذیره‌نویسی در دو دانشگاه برتر آمریکا در مقطع کار‌شناسی را بررسی کنیم.

دانشگاه هاروارد: نمرات دوره متوسطه - توصیه‌نامه استادان دبیرستانی - نمره امتحان‌های استاندارساز (مثل همین SAT و ACT) - مدارک کمکی (مثل جوایز، گواهی‌نامه، اثر هنری و...)

دانشگاه MIT: اطلاعات شناسایی - جستار‌های علمی، مقاله و فعالیت‌های فوق برنامه - کارنامه دوره متوسطه - توصیه‌نامه استادان - نمرات آزمون‌های استاندارد‌ساز - مصاحبه شفاهی - کارنامه خلاقیت.

پس ما با برداشت‌های رسمی اما در این حد اشتباه و کج‌ طرفیم. مسئله اما راهکار‌هاست. راهکار‌هایی که از پس این برداشت‌ها آمده‌اند و متأسفانه شوخی‌شوخی در حال جدی‌شدن هستند. به عنوان نمونه، آورده‌اند «برگزاری کنکور در ۲ تا ۳ نوبت در سال که باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود!»

شما فرض کنید زیر‌ساخت‌های‌ آموزشی یکسان، ظرفیت یکسان، نظام رتبه‌بندی و سنجش دانشگاه‌های کشور یکسان، آن وقت بدون درک از تفاوت آزمون‌های استاندارد‌ساز (که نمونه‌های خارجی نام‌برده از جمله آنهاست) و آزمون‌های افتراقی (که کنکور برای پذیرش دانشگاهی متأسفانه از جمله آنهاست) راهکاری ارائه کنیم که حداقل مواجهه استرس‌آمیز داوطلب را با کنکور دو برابر کند و از سوی دیگر نتایج هر آزمون میزان داوطلب واجد شرایط برای ظرفیت زیر‌ساختی ثابت در کشور را مجددا حداقل دو ‌برابر کند!

 پس‌آهنگ: چندسالی از همان اولین مواجهه خام من با کنکور گذشته است. حالا زمین و زمان آن‌قدر چرخ خورده است که به لطف فلسفه زبان ویتگنشتاین و کوشش‌های زبان‌شناسانه اجتماعی لابوف و بوردیو، می‌دانم زبان و ادبیات نقش مقدم بر اندیشه و بنابر‌این نقش مقدم بر ساختن واقعیت دنیای بیرون (در واقع ساختن و نظم‌دادن بر درک ما از جریان زندگی بیرون از خود) دارد. حالا می‌دانم این زبان و گفتمان رسمی است که برای همگان توجیه و تصدیق است. می‌دانم که حتی اگر عدد و رقم گواه چیزی خلافِ درکِ رسمیِ جمعیِ ما از واقعیت باشد، همچنان باور بر همان گفتمان رسمی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو بخش از مفاد جزئی اصلاحیه قانون سنجش و پذیرش آورده‌اند کنکور از فلان تاریخ سالی دو ‌بار برگزار شده و نتایج آن تا دو سال معتبر باشد. این همان است که مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری گفت. و این همان است که از ‌ ETS کپی‌برداری شده! با همه آن تناقضاتی که عرض شد.

جایی دیگر گفته‌اند دروس عمومی از آزمون حذف شده و فقط دروس اختصاصی مرتبطه در آزمون کنکور مورد سنجش قرار خواهند گرفت؟ این را چنانچه پیش‌تر آوردم با تکیه بر آزمون‌هایی نظیر SAT گفته‌اند. حال آنکه خود SAT آزمون‌های تخصصی در موضوعات محض ریاضی و فیزیک را معلق کرده است و دقیقا با تشریح کتبی و رسمی بیان کرده‌اند صرفا به سنجش ادبیات و درک مطلب زبانی و ریاضیات در حد پایه حساب اکتفا می‌کنند. چرا؟ چون پایه منطق و ملزومات درک علمی هستند!

گواه این عدم هماهنگی سختی تصنعی کنکور سراسری ایران به عنوان آزمون افتراقی است که میانگین دروس اختصاصی آن زیر ۷ درصد و میانگین دروس عمومی آن زیر ۲۱ درصد است! در حالی که برای آزمون SAT مشابه میانگین کل نمره بین ۶۰ تا صفر درصد است (برومند، ۱۳۹۸).

حالا پرسش من این است: آیا برداشت‌های کژ اما رسمی از یک نظام آموزشی سرمایه‌دارانه و امپریالیستی در حالی که حتی از نظر امکانات زیر‌ساختی و سخت‌افزاری هیچ شباهتی با طراحی نظام آموزشی ایران که بر مبنای آموزش عالی مجانی و توسعه عدالت‌محور آموزشی بوده است، به نظر از پیش شکست‌خورده نمی‌آید؟ آیا با بیش از پنج هزار معدل 20 در هر زیر‌گروه، این روش‌ها، محافل انحصاری مدارس خاص را بر هم خواهد زد؟ آیا با افزایش تعداد آزمون کنکور، چاپ کتاب‌های کم‌ارزش کمک‌آموزشی کنکوری و رونق امتحان‌های آزمایشی کم خواهد شد؟ اهمال ما در علوم انسانی چطور؟ حذف به‌اصطلاح دروس «عمومی» با آن چه خواهد کرد؟

پاسخ بنده کمترین بعد از چندین سال تخصیص پژوهش مستمر درباره کنکور و آموزش عالی این است: ما پیش از هر چیزی نیاز به تعیین یک فلسفه آموزش برای کل کشور و طراحی نظام یکپارچه آموزش براساس آن داریم. سنجش نتیجه منطقی طراحی درست نظام آموزش خواهد بود. ضرورت تعلیق کنکور به‌عنوان یک سازوکار اشتباه سنجش و پذیرش به جای خود و در اولویت. اما راهکار واقعی و متناسب هم در جای خود و اولویت!

منابع در روزنامه موجود است 

*روزنامه شرق





  تعداد بازديدها: 96


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کنایه آذری جهرمی به ادعای تکمیل ماهواره خیام در دولت سیزدهم
«فقط یک کلمه از سوی آیت الله سیستانی کافی است» / تحلیل «میدل ایست آی» از وضعیت آینده عراق پس از تشدید اعتراضات طرفداران مقتدی صدر
جانشین فرمانده کل سپاه:
سپاه دست فلسطینی‌ها را پُر خواهد کرد
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت همسر مرحوم آیت‌الله ابطحی کاشانی
گزارش تصویری:
مراسم سوگواری ظهر عاشورای حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/17
شام غریبان در دارالزهرا(س)؛
آیت‌الله سروش محلاتی: امنیت جمهوری اسلامی به برکت فداکاری شهدای عزیز است/ ای کاش آن روحیه، صفا، اخلاص و اعتقاد به درستی به نسل بعد منتقل می‌شد/ مبادا ما با خون شهدا تجارت کنیم/ اسلام هرگز اجازه سکوت در برابر ظالم را نمی‌دهد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مغایرت با اندیشه امام خمینی (س)
یادداشتی از: مهرداد خدیر
فرادینی و قابل توضیح با ارزش‌های انسانی
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
وهن دین!
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
علمدار
امام خمینی(ره):
در تمام دوره از صدر اسلام تا‌‎ ‎‌آخر نگذاشتند که یک حکومت دلخواه اسلام وجود پیدا بکند/قرآن الآن در حجاب است/سپاه و ارتش جندالله باشند و جهات‌‎ ‎‌سیاسی را کنار بگذارند
تکذیب وجود پرونده در مورد ترور امام خمینی (س) از سوی وزارت اطلاعات
اطلاعیه ی برگزاری مراسم ظهر عاشورا در هیئت انصارالخمینی (ره)
شمار قربانیان انفجار کابل به ۸ شهید و ۲۲ مجروح رسید
شمار شهدای غزه به ۳۲ تن رسید
انتقاد معاون اول قوه قضائیه از تزئین ماشین با گُل به نام حضرت قاسم:
مگر با عقل جور در می‌آید که روز عاشورا عروسی اتفاق بیافتد/ گاهی به نام اباعبدالله مجالسی برگزار می‌شود که اتاق فکر دشمن برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند
دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر:
۴ هزار تن از فرزندان مسئولان خارج از کشور هستند
یادداشتی از: مهرداد خدیر
درباره طرح عجیب در مجلس؛ مجوز مشاورۀ روان‌شناسی را حوزۀ علمیه صادر کند!
تاسوعا و عاشورا به چه معناست؟
تذکر مهم امام به مرحوم محتشمی پور در دهه اول محرم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
چهارمین شب مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/10
گزارش تصویری:
پنجمین شب مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/11
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دقت های عقلانی و اخلاقی در اجرا احکام دینی و حدود شرعی
اطلاعیه:
قدردانی هیئت انصارالخمینی (ره) از ریاست محترم کلانتری 161 ابوذر
پوستر:
اطلاعیه ی اولین سالگرد درگذشت پدر بزرگوار شهید والامقام رسول سفید رخ
حکمی که امام برای نماز ظهر به هنگام خواندن نماز جمعه داد
روایتی از اعلامیه ای که در شور محرم دمید
گزارش تصویری:
ششمین شب مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/12
اطلاعیه:
قدردانی هیئت انصارالخمینی (ره) از ریاست محترم سر کلانتر دهم فاتب
چگونگی دلجویی امام عظیم الشان از یکی از دوستانشان
گزارش تصویری:
هشتمین شب مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/14
گزارش تصویری:
هفتمین شب مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1401/5/13
دکتر روحانی:
اردیبهشت 97 حاصل دی 96 بود/ توطئه بیرونی بود اما علامت داخلی هم دادند/ چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟/ اگر می‌گذاشتند به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم/ حدود 110 میلیون دوز واکسن خریداری کردیم
یادداشتی از: زنده‌یاد رضا بابایی
جُرم یزید!
واکنش محمد مهاجری به انتقادات ذوالنور از دولت رئیسی:
بصیرت مردم یکسال از شما جلوتر است
شهروند ایرانی‌تبار، سفیر آمریکا در جمهوری چک شد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مالیات از مهریه و...
یادداشتی از: محمدحسین شریف زادگان
بازهم نابرابری آموزشی
یادداشتی از: اسماعیل علوی
عاشورا حاصل فراموشی پیام غدیر
امام جمعه اردبیل:
حکومت های آرمانی امنیت خبرنگاران را امنیت خود می دانند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2198
تعداد بازدید دیروز: 35629
بازدید کل: 48884415
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.