امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1401 ساعت 19:32:18
یادداشتی از: محمدحسین شریف زادگان
بازهم نابرابری آموزشی

هر سیاستی نظیر تاسیس مدارس غیر دولتی خلاف صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است حتی ممکن است این تصور ایجاد شود که در کشورهای توسعه یافته نیز نابرابری آموزشی وجود دارد. ولی می‌توان گفت که در فرانسه بر اساس اصل برابری شعار انقلاب فرانسه "تعلیم و تربیت از پیش دبستان تا دانشگاه ، دولتی و رایگان" است و در دیگر کشورهای اروپایی نیز اگرچه ممکن است مدارس غیردولتی وجود داشته باشند ولی سطح کمی و کیفی مدارس دولتی فاصله بین این مدارس با مدارس غیر دولتی را جبران می نماید.

پایگاه خبری جماران: اخیراً گزارشی از نابرابری آموزشی از یکی از کارشناسان دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی منتشر شد که گواهی است بر دیگر مستندات نابرابری آموزشی در ایران. به قول داگلاس نورث "اگر میخواهید بدانید که کشوری توسعه می یابد یا نه دنبال کارخانه های آن نروید در پیش دبستان و دبستان آن را جستجو کنید". نابرابری آموزشی اجازه نمی‌دهد که همه استعدادها و ظرفیت‌های انسانی یک جامعه در معرض آموزش قرار گیرند و بر اساس توانایی ها و ظرفیت های خود به منظور رشد انسانی و مشارکت در فرایند توسعه جامعه ارتقا یابند. بنابراین نابرابری هم به خاطر محروم ماندن از همه ظرفیت ها به ضرر جامعه است و هم از منظر ارتقا انسانی ستمی است به کسانی که مورد نابرابری آموزش قرار می گیرند. از سوی دیگر بدون مشارکت عمومی برای توسعه و آموزش همه استعدادها و ظرفیت‌های انسانی نمی‌توان به این اصل که "آموزش و نظام تعلیم و تربیت نقطه عزیمت توسعه هر کشوری است" نایل آمد.

خلاصه گزارش می گوید از ارزیابی یک نمونه ۱۲ هزار نفری از کسانی که رتبه کنکور سراسری آنها زیر ۳۰۰۰ بوده است:

- ۵۶ درصد قبولی پزشکی داروسازی و دندانپزشکی از دهک دهم پردرآمدها بوده است

- ۶۲ درصد قبولی مهندسی کامپیوتر نیز از گروه درآمدی دهم انتخاب شده اند

- ۵۵ درصد از ورودی های گروه فنی و مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف نیز از گروه درآمدی دهم قبول شده اند

- ۸۰ درصد کل قبولی های زیر رتبه ۳۰۰۰ از دهک ۸ تا ۱۰ درآمدی انتخاب شده اند

- ۳۲ درصد قبولی های گروه ریاضی و ۱۲ درصد گروه انسانی از مناطق ۱ تا ۶ تهران بوده است

- 25درصد قبولی های همه رشته ها از ۹ منطقه تهران بوده است 

این آمار نشان می‌دهد که شانس پردرآمد های جامعه برای ورود به رشته های شاخص دانشگاهی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، روانشناسی و حقوق به طور فاحشی بیشتر است و حاکی از آن است که به علت فقر و نابرابری درآمدی، استعدادهای خوب و متوسط نتوانستند با بهره‌مندی از مدارس غیردولتی و کلاس های تقویتی گران قیمت خود را آماده رقابت در کنکور کنند و عملاً کنکور سراسری صحنه رقابت ناعادلانه ای است بین دانش آموزان خوب و متوسط دارای درآمدکم ومتوسط  با دانش آموزان خوب و متوسط پردرآمدها که نتایج آن عملکرد فوق الذکر و جا ماندن بسیاری از ظرفیت‌ها و استعدادهای جامعه در رقابتی غیر منصفانه و غیر عادلانه است. ممکن است گفته شود که نتایج این وضع نخبه پروری است و نتایج آن به نفع کشور خواهد شد. در پاسخ باید گفت که نابرابری آموزشی از دو سوی جامعه و فرد ، به ضرر توسعه انسانی و اجتماعی و اقتصادی کشور است و از سویی دیگر خلاف اولیه ترین حقوق شهروندی دراستفاده مساوی از آموزش نوجوانان و جوانان ایران زمین است. می‌دانیم که قانون اساسی ایران به طور صریح و روشن آموزش و پرورش را حقوق اولیه انسان ها و آن را تا دیپلم رایگان دانسته و دولت را موظف به اجرای آن می داند.

بنابراین هر سیاستی نظیر تاسیس مدارس غیر دولتی خلاف صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است حتی ممکن است این تصور ایجاد شود که در کشورهای توسعه یافته نیز نابرابری آموزشی وجود دارد. ولی می‌توان گفت که در فرانسه بر اساس اصل برابری شعار انقلاب فرانسه "تعلیم و تربیت از پیش دبستان تا دانشگاه ، دولتی و رایگان" است و در دیگر کشورهای اروپایی نیز اگرچه ممکن است مدارس غیردولتی وجود داشته باشند ولی سطح کمی و کیفی مدارس دولتی فاصله بین این مدارس با مدارس غیر دولتی را جبران می نماید. وآن ها ، هرگز راهکار میلتون فریدمن برای کشور شیلی در زمان حکومت پینوشه را برای آموزش فرادستان جامعه و نخبه گرایی که امروزه به عنوان" بدترین نمونه نابرابری آموزشی "در جهان ذکر می شود انتخاب نکردند. چیزی که امروز در ایران تا حدی چنین شده است.

نابرابری آموزشی حداقل در این گزارش رابطه معنی دار فقر و نابرابری درآمدی و اقتصادی جامعه را با نابرابری آموزشی توضیح میدهد.  راهکار اساسی کاهش فقر و نابرابری در جامعه این است که از طریق اصلاح ساختار اقتصادی کشور مثل اصلاح سیاست خارجی معطوف به توسعه ملی، اصلاح حکمروایی اقتصادی و همچنین ایجاد رشد و توسعه اقتصادی که بتوان در پرتو ایجاد ثروت در جامعه پوشش رفاه اجتماعی ایران را بر اساس توانمندسازی نه توزیع فقر به انجام رساند.

در عین حال رشد و توسعه اقتصادی کافی نیست. میتوان رشد اقتصادی داشت وجامعه نا برایر وغیر عادلانه باشد. بنابراین علاوه بر رشد اقتصادی، جامعه ایران می بایست یک "نظریه رفاه اجتماعی" داشته باشد که خود را با  مناسبات اقتصاد ایران تنظیم و سازگار سازد که به شدت فقدان آن در ایران محسوس است.

رشد و توسعه اقتصادی کاهش فقر و اجرای نظریه رفاه اجتماعی در ایران که می‌تواند نابرابری درآمدی و در نهایت نابرابری آموزشی را کاهش دهد مستلزم پذیرش الزامات و ضرورت های آن است که بدون تن دادن به آنها رشد و توسعه اقتصادی ،کاهش نابرابری و فقر و نابرابری آموزشی تحقق پیدا نخواهد کرد.





  تعداد بازديدها: 273


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
محمد مهاجری
راهبری دهه هشتادی‌ها کار سختی است
فرمانده سپاه همدان: ۷۰۰ نفر در اعتراضات اخیر استان دستگیر شدند/ ۸۰ درصد بازداشتی ها زیر ۲۵ سال بودند
نامه فرماندهان نیرو‌های مسلح به رهبر معظم انقلاب:
در زمان مناسب پاسخی درس‌آموز به توطئه‌گران خواهیم داد
حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی خطاب به سردار اشتری:
در اغتشاشات اخیر توانستید کشور را نگه دارید
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار سردار اشتری:
انتظار این است که جلوی غارت، اختلاس و نجومی بعضی از مسئولین گرفته شود / صرف اینکه کسی آدم خوبی باشد به معنای این نیست که مسئول خوبی هم می‌تواند باشد، عقل و تدبیر لازمه مدیریت است
افتتاح بزرگترین معبد هندوها در امارات (+عکس)
یادداشتی از: محمد کاظم انبارلویی
پاسخ «دو کلمه با آقای انبارلویی»
آخرین آمار مصدومان زلزله خوی؛ هزار و ۱۲۷ نفر
یکی از مجروحان اغتشاشات اخیر تهران به شهادت رسید
وزیر ارتباطات:
درباره زمان رفع محدودیت اینترنت از وزیر کشور سوال کنید، تصمیم‌گیری با من نیست
دادستان کل کشور:
باید آن زمان که هنوز کسب و کار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می‌کردیم / در واتساپ و اینستاگرام شاهد برگزاری کلاس‌هایی برای جنایت، بی‌عفتی و هرزگی هستیم / وکیل خانواده امینی حرف‌های بدون مدرک مطرح می‌کند / اینکه در جریان‌های این روزها، جوانان ۱۶ ساله حضور دارند، به دلیل فضای مجازی است؛ آن‌ها نمی‌دانند در پشت پرده‌ها چه چیز‌هایی نهفته است
روایت ها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام (ره)
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
دو کلام با آقای انبارلویی
یادداشتی از: ​حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
فراموشی آثار و اندیشه امام خمینی در تغییرات آموزشی حوزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
شاخصه های شیعه انقلابی در کلام امام عسکری (ع)
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دو قطبی سازی دینی و غیر دینی
ظریف:
ما مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می‌کنند / حتما اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم می‌توانیم مردم را نادیده بگیریم
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ثروت سه هزار میلیارد تومانی غیر مولد وزیر اشتغال
محمد مهاجری:
قالیباف احساس می‌کند که نظام یک ریاست جمهوری به او بدهکار است
هشدار سلیمی نمین:
خط‌کشی‌های درون نظام زمینه‌ساز عداوت‌ورزی شده‌/ جریان‌های سیاسی داخل نظام نباید نسبت به یکدیگر موضع خصمانه بگیرند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
دیدگاه امام (ره) درباره مفسد فی الارض چیست؟/پاسخ امام به درخواست موسوی اردبیلی/روایت موسوی بجنوردی از ارجاع امام به فتوای آیت الله منتظری
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جرم محبوبیت
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تشویش اذهان عمومی
سیدحسن نصرالله:
به دلیل مرگ مبهم مهسا امینی، کشورهای غربی غوغا به راه انداخته‌اند
فرماندهی که مُهر تایید امام (ره) را گرفت/توصیف جالب نشریه فرانسوی از او
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تهران تا زاهدان
بیانیه‌ وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر کشور
آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین:
اگر نخبگان امین و با اخلاق ورود کنند جامعه به صلاح می رسد
فرمانده بسیج:
با پاره کردن عکس، چیزی از سردار سلیمانی کم نمی‌شود / جمهوری اسلامی از اینکه به اشتباهات خود پی ببرد و در صدد جبران آن بر آید هیچ ترسی ندارد / این که تصور کنیم آمریکا دست از ایران بر خواهد داشت تصور غلطی است؛ مخصوصا زمانی که دموکرات‌ها پای کار باشند
آیت‌الله مقتدایی:
گشت ارشاد خیلی موفق نبوده است/ باید تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد/ کسانی که به مشکلات مردم آشنایی ندارند راه حل‌هایی می‌دهند که خیلی خطرناک است/ نباید طوری باشد که عده‌ای با غرور، تکبر و تندی با مردم رفتار کنند
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
مسئولین حقایق حوادث را هر چه زودتر برای مردم روشن کنند/ اگر کسی بگوید حق ندارید حرف بزنید، نه مطابق با دین است نه مطابق با قانون/ یادم نمی‌آید از اول انقلاب تاکنون چنین اتّحاد رسانه‌ای وجود داشته باشد
فرمانده کل سپاه:
انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج را در دستور کار خود می دانیم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
فسادزایی مشروعیت تظاهر
امام خمینی(ره):
لازمه خدمت به مردم، غلبه بر نفس اماره است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
چگونه میتوان این حجم از نفرت و خشونت متقابل را کاهش داد
عربستان:
حملات ایران به اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم می کنیم
یادداشت:
نظام تک‌حزبی چیست؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
شبی که جای روحانی و غیر روحانی عوض شد!/ مناظرۀ متفاوت در تلویزیون
نماینده زابل:
باید هزینه کار را برای آشوبگران بالا برد؛ باید برخوردی درس‌آموز با آنها داشته باشند / نباید مشمول رأفت اسلامی شوند
یادداشت:
کسانی که با وحدت ملی مخالفند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8104
تعداد بازدید دیروز: 26903
بازدید کل: 50822686
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.