امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 13 آذر 1397 ساعت 20:33:38
یادداشتی از: نادر نوروزشاد
چرا حضرت امام(س) پس از فتح خرمشهر با ادامه جنگ در خاک عراق موافقت کردند؟

پژوهشگر منصف، با بررسی این عوامل تاریخی، به این نتیجه خواهد رسید که اگر بار دیگر در شرایطی کاملا مشابه آن زمان قرار بگیریم، احتمالاً انتخابی جز تداوم جنگ برای تعقیب متجاوز نمی ‌توانیم داشته باشیم.

برخی افراد هنوز این شبهه را مطرح می کنند که چرا امام خمینی(س) با کشانده شدن جنگ ایران و عراق به خاک عراق موافقت کرد؟ و علی رغم مخالفت اولیه امام، چه کسی امام را راضی کرد که با ورود نیروهای نظامی ایران به خاک عراق موافقت کند؟ نادر نوروز شاد، تحلیلگر مسائل جنگ و مترجم کتاب «جنگ ایران و عراق» در یادداشتی که به جماران داده به این شبهه پاسخ گفته است که این یادداشت را در ادامه می خوانید:

«گفته می ‌شود:

پس از فتح خرمشهر با وجود مخالفت امام(س)، نظامیان موفق شدند نظر ایشان را تحت تأثیر خود قرار داده، جنگ را ادامه دهند. سردار حسین علایی در کتاب «روند جنگ ایران و عراق» خود از نامه‌ای یاد می‌کند که مرحوم حاج سید احمد خمینی در همان زمان خطاب به امام(س) نوشته و تبعات ورود به خاک عراق را یادآور شده‌ است. تبعاتی که تقریبا همه آن به وقوع پیوسته است. با این حال معلوم نیست چرا حضرت امام از نظر پیشین خود عدول کرد و به نظر نظامیان گروید؟ آیا این تغییر نظر ناشی از ضعف مدیریت و رهبری ایشان‌ بوده است؟

بررسی شبهه:

دقیقا مشخص نیست که اشکال از نظر مطرح کنندگان شبهه به کدام موضوع قرار گرفته است؟ آیا به مشورت پذیری و عدم دیکتاتوری حضرت امام در موضوع مهمی مثل جنگ و صلح ایراد وارد است؟ یا به نتیجه تصمیمی که آن زمان تقریبا مورد اتفاق همه صاحب نظران و کارشناسان(در زمان خودش) بوده است؟ و یا اشکال کنندگان قصد دارند با بررسی دوباره حوادث تاریخی آن دوران به تجربه ‌ای برای آینده دست یابند؟

مفروضات شبهه:

برای پاسخ به هر سه موضوع بهتر است شبهه را موشکافی بیشتری کنیم. ممکن است سؤال کننده بر این تصور باشد که در زمان ابتدای پیروزی انقلاب، یا حتی قبل از آن، کشور ما دارای نهاد کارشناسی خاص و به اصطلاح امروز اتاق فکر یا گروه مشاوران تصمیم‌ ساز در امر صلح و جنگ بوده است و حضرت امام از این گروه به درستی بهره نگرفته است و کار را به نظامیان سپرده است.

پس اولین فرض شبهه آن است که ایران(چه در دوران قبل از انقلاب و چه بعد از آن ) دارای ساختار مناسب و یا حتی تجربه لازم برای تصمیم گیری درباره جنگ و صلح بوده است و امام از این ساختار بهره مشورتی لازم را نگرفته است.

این فرض با مطالعه تاریخ کشور به سهولت باطل می ‌شود. زیرا گرچه تصمیم به جنگ و صلح از سوی رهبر و رئیس کشور اتخاذ می ‌شود، اما نهاد و ساختاری که در این زمینه مطالعات لازم را انجام داده، مشورت‌ های لازم را به رئیس کشور ارائه دهد وجود نداشته است. به همین دلیل است که این تصمیم با آن ‌که تصمیمی سیاسی و راهبردی است ولی اغلب تحت تأثیر نظر نظامیان قرار می‌گیرد و آنان علی‌ القاعده حق ابراز ضعف و ناتوانی یا عدم آمادگی برای اجرای فرمان جنگ را به خود نمی ‌دهند.

با این ‌وصف باز هم مسئولان بلند پایه سیاسی کشور در جریان این مشورت بوده‌ اند و مخالفتی با نظر نظامیان نداشتند. علت این هم ‌نظری را در بخش ‌های بعدی بررسی می‌ کنیم.

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله درگیر مسائل مختلف نظامی، اقتصادی، سیاسی، معیشتی و فرهنگی بسیاری شد و هرگز فرصت نیافت تا به طراحی و اصلاح نهادهای اساسی و برقراری رابطه صحیح بین اجزای کشور در این زمینه بپردازد و لذا تنها راه پیش روی رهبر مشورت با بلند پایگان نظامی و سیاسی کشور بود.

دومین فرض شبهه آن است که احتمالا امام(س) ابتدا تصمیمی راهبردی گرفته و سپس بدون حل مسائل و پاسخ به احتمالات مطرح شده در تصمیم خود، نظر خود را تغییر داده است. احتمالاتی که بعدها با گذشت زمان به وقوع پیوست.

این فرض نیز با دقت در نظر ابتدایی حضرت امام باطل می ‌شود. آنجا که متوجه می ‌شویم امام از دو منظر(فقهی و راهبردی) با این موضوع مخالفت کرده و در هر دو منظر نیز پاسخ هایی را دریافت کرده است. از منظر راهبردی پاسخ را در بخش بعدی سخن پی می ‌گیریم. اما در ساحت فقه(و نه از منظر راهبردی) نیز امام(س) به منظور حفظ دم مسلمین به ویژه شهروندان غیر نظامی عراق، با ورود به خاک عراق مخالف بود و آن را مجاز نمی‌ شمرد؛ حال آن‌ که پس از مشورت با صاحب نظران نظامی و عدم مخالفت صاحب نظران سیاسی متقاعد می ‌شود که عدم ورود به خاک عراق باعث به خطر افتادن بیشتر دماء مسلمین، به ویژه شهروندان غیر نظامی ایران می‌ گردد. این موضوع که امام بدون دیکتاتوری به نظر مشورتی صاحب‌ نظران و مسئولان بلند پایه کشور توجه می ‌کند و تا انتهای جنگ نیز مسئولیت تصمیم اتخاذ شده را به عهده می ‌گیرد و مشکلات آن را فرافکنی نمی‌ کند، نقطه قوت و شجاعت و شخصیت بلند ایشان است، نه نقطه ضعف و اشکال.

فرض سوم شبهه، مبتنی بر این تصور است که در زمان اتخاذ تصمیم ورود به خاک عراق، گروهی از اندیشمندان، روشن فکران و سیاسیون با این نظر مخالفت کرده‌ اند. بررسی این نکته به ما کمک می‌ کند تا درک بهتری از شرایط آن زمان داشته باشیم.

از زمان فتح خرمشهر تا زمان اعلام سیاست تنبیه متجاوز و ضرورت ورود به خاک عراق و حتی تا مدتی پس از آن تا عملیات رمضان هیچ مخالفت مشخصی صورت نگرفته است و تنها سند مخالفت، نامه‌ای است از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی به حضرت امام که مشکلات و تبعاتی را برای ورود به خاک عراق پیش بینی کرده است. جالب اینجا است که این پیش ‌بینی ‌ها تقریبا تبعات عادی و معمول ورود به خاک کشور دیگر است و از نظر تصمیم ‌گیران نیز قاعدتا پنهان نبوده است. طبعا بسیاری از این پیش‌ بینی ‌ها در مرور تاریخ به وقوع پیوست، اما در مقابل نیز باید برای مشکلات و تبعات عدم تعقیب متجاوز پیش ‌بینی‌ هایی صورت می‌ گرفت، که نگرفته است.

فرض چهارم شبهه بر این تصور بنا شده است که مشکلات و پیامدهای حاصله از تعقیب متجاوز و ورود به خاک عراق بیشتر و بزرگتر و مهمتر از مشکلات و پیامدهای توقف در پشت مرز و عدم تعقیب متجاوز بوده است.

این فرض که صرفاً بر پایه تحلیل(بدون اتکا به واقعیت رخدادها) است و از طریق واقعیات و رخدادهای بعدی تاریخی قابل اثبات نیست. در طرف مقابل، مشکلات و پیامدهای احتمالی برای توقف جنگ بسیار بزرگتر و خطرناک‌ تر و بیشتر و منطقی‌ تر بود و از واقعیات و رخدادهای تاریخی نیز پشتیبانی می ‌شود.

در این فرض بیش از آن ‌که شخص امام به طور خاص هدف انتقاد و اشکال قرار گرفته باشد، تصمیم ‌گیرندگان و مشورت‌ دهندگان و در سطحی بالاتر تمام روشن فکران آن دوران مورد انتقاد و اشکال قرار می ‌گیرند که چرا چنین تصمیمی گرفته ‌اند و یا چرا با این نظر مخالفت نکرده ‌اند.

اگر سؤال کننده بنا دارد تا بدون قضاوت درباره اشخاص و صرفا برای بازنگری تصمیمات جنگ با تجربه امروز، یک پدیده خاص تاریخی به نام ادامه جنگ بعد از خرمشهر را بررسی کند، باید گفت که نتیجه آن هرچه باشد، با توجه به نکاتی که پیشتر گفتیم، به محکومیت شخص امام منجر نخواهد شد اما لازم است به منظور بررسی تحلیلی و استفاده از تجربیات تاریخی، مروری بر واقعیات صحنه جنگ در این زمینه داشت.

شاید این مرور مشخص کند که چرا  این تصمیم در زمان خود از سوی روشن فکران و صاحب نظران با مخالفت روبرو نشد.

پژوهشگر تاریخی باید واقعیاتی را که در آن زمان وجود داشت و از سوی تصمیم ‌گیرندگان قابل لمس بود، کشف کند و بر اساس آن معیارها تصمیم اتخاذ شده را ارزیابی کند. واقعیاتی نظیر باقی ماندن ادعاهای ارضی صدام علیه ایران و حمایت نهادهای بین ‌المللی از متجاوز و روی دور تک قرار گرفتن قوای نظامی ایران و...

همچنین باید واقعیاتی را که پس از پایان جنگ و گذشت زمان برای تحلیلگران تاریخی رخ نمود، به عنوان درس ‌های تاریخی مورد توجه قرار دهد. واقعیاتی نظیر افشای همکاری های مختلف نظامی و اطلاعاتی و سیاسی ابرقدرت ها با صدام، حمایت آشکار نهادهای بین‌ المللی از جنایات جنگی صدام، مشارکت اعراب مرتجع منطقه در حمله صدام به ایران و نهایتا تصرف کویت به عنوان نمادی از خوی تجاوزگری و اشغالگری صدام.

به نظر می ‌رسد پژوهشگر منصف، با بررسی این عوامل تاریخی، به این نتیجه خواهد رسید که اگر بار دیگر در شرایطی کاملا مشابه آن زمان قرار بگیریم، احتمالاً انتخابی جز تداوم جنگ برای تعقیب متجاوز نمی ‌توانیم داشته باشیم.»

*جماران





  تعداد بازديدها: 2048


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7755
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65633792
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.