امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 30 خرداد 1401 ساعت 00:57:45
یادداشتی از: دکتر حسام الدین علامه *
تمام اشکالات ایده پردازی عجیب یک نماینده مجلس در مورد ازدواج بانوان ایرانی!

امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس به عنوان شخصیت حقیقی خود و یک عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اهل بیت ع می‌تواند ایده پردازی نماید ولی با توجه به شأن و جایگاه حقوقی سیاستگذاری و قانون گذاری درمجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی جمعیت، نباید باعث وهن و تمسخر قانون جوانی جمعیت و تشویش اذهان عمومی و فروکاستن سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی به ویژه بانوان گرانقدر این مرز و بوم گردد.

جماران: جناب آقای دکتر امیرحسین بانکی پور نماینده محترم کلانشهر اصفهان در بهارستان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و  عضو جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابتدا در همایش «ایران جوان» که در یکم خرداد در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا س برگزار شد و سپس در مصاحبه منتشرشده در تاریخ 28 خرداد با خبرگزاری ایسنا، ازدواج بین المللی برای ازدواج دختران با سنین بالای 30 سال و نیز برداشتن (محدودیت) سن ازدواج دختران (جوان) به شرط بلوغ اجتماعی را دو راهکار فوری برای مقابله با «ابر بحران پیری» دانستند.

هرچند ایشان بعداز اعتراضات جدی نمایندگان فراکسیون زنان مجلس و فشار افکار عمومی در فضای مجازی، انتشار صحبت هایش در همایش ایران جوان را تقطیع شده و آن سخنان را اختصاصی برای یک همایش علمی دانسته است، اما تکرار همان مفاد سخنرانی در مصاحبه اخیر با خبرگزاری ایسنا دردسترس بینندگان بوده و قابل مشاهده و قضاوت است.

ایشان در این مصاحبه می گوید:  "تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم می‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای ۳۰ سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ چیزی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد و خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند، هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند، یعنی روی هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است؛ وگرنه نگرانی برای دختران ۱۶ تا ۳۰ سال که عموماً با پسران ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج می‌کنند، وجود ندارد. برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج هم سالان است، و توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور، با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته در کشور نیز بر طرف می‌شود. بعضاً افرادی که به عشق ایران و اسلام در کشور و از ملیت‌های آمریکایی، اروپایی، و آفریقایی و آسیایی هستند، آنقدر عاشق یادگیری اسلام و دین و تشیع هستند، که حتی بعضاً جایگاه ویژه خود در کشورهای مبدا را هم ترک کرده و به ایران آمده‌اند. در این افراد آنچنان تعلق اعتقادی بالا است که مسئله فرهنگ را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد."

ایشان در بخشی دیگر از مصاحبه درخصوص برداشتن (محدودیت) سن ازدواج دختران (جوان) به شرط بلوغ اجتماعی می گوید:

"برای ازدواج دختران بلوغ عقلی و عاطفی و اجتماعی نیاز است. روان‌شناسان برای سن شناسنامه‌ای موضوعیت زیادی قائل نیستند، حتی یک فرد استخوان خرد کرده هم نمی‌تواند برای ازدواج سن خاصی به شما معرفی کند. مسئله رسیدن به بلوغ فکری و عقلی است. بلوغ مد نظر به‌صورت نسبی است؛ اما باید توجه داشت که رسیدن به بلوغ عقلی زمان زیادی نمی‌برد، اگر یک دختر ۱۶ ساله خود و خانواده‌اش مصمم به ازدواج او باشند، با یک برنامه‌ریزی یک ساله می‌تواند به بلوغ عقلی قابل قبول دست یابد. باید فرد به یک حد نصابی از بلوغ فکری و اجتماعی رسیده باشد و البته با تربیت درست حاصل می‌شود، البته تربیت طولانی مدت نیاز نیست با یک برنامه تربیتی یک ساله فرد می‌تواند واجد این نوع از بلوغ شود. "

در  نقد منصفانه بیانات جناب آقای بانکی پور،  موارد زیر قابل توجه می باشد:

اصل دغدغه مندی ایشان نسبت به موضوع جوانی جمعیت و چالش سالمندی جمعیت  ارزشمند و قابل تقدیر است.  مسئله جوانی جمعیت  یک مسئله ملی و مورد تاکید مقام رهبری و بسیاری از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی  است؛  از این رو هرگونه مواجهه  احساسی، سطحی، کلیشه ای، کاریکاتوری و جناحی با آن، بخصوص در شرایط فعلی اقتصادی-اجتماعی کشور، سیاست جوانی جمعیت را از یک نیاز و خواست ملی به یک دستور رسمی و سیاست حکومتی تقلیل می دهد؛ در حالیکه در کنار توسعه پایدار زیرساخت ها (فراهم آوردن زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، بهداشتی، زیستی و فرهنگی لازم برای داشتن جمعیتی بیش از جمعیت موجود در کشور) و اعطای مستمر و مؤثر تسهیلات مشوق ازدواج و فرزندآوری برای افزایش متناسب جمعیت، اقناع افکار عمومی  و بویژه همراهی نسل جوان  آگاه و نخبه، بمنظور افزایش توأمان کمی و کیفی جمعیت، ضروری است.

ایشان به عنوان شخصیت حقیقی خود و یک  عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اهل بیت ع  می‌تواند ایده پردازی نماید ولی با توجه به شأن و جایگاه حقوقی سیاستگذاری و قانون گذاری درمجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی  و شورای عالی جمعیت، نباید باعث وهن و تمسخر قانون جوانی جمعیت و تشویش اذهان عمومی و فروکاستن سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی به ویژه بانوان گرانقدر این مرز و بوم گردد.

یکی از مصائب شایع و چالش های جدی سپهر معرفت، سیاست و مدیریت در روزگار اخیر،  بدفهمی سطحی نگرانه و برداشت‌های متحجرانه و اخباری مسلکانه عده‌ای از تحصیل‌کردگان جوان مذهبی حوزوی و دانشگاهی بویژه بعضی از دانشگاه های خاص، نسبت به بیانیه گام دوم رهبر فرزانه انقلاب برای نیل به تمدن نوین ایرانی اسلامی می باشد؛ همانگونه که در علوم انسانی جدید، ضروری است که بومی سازی نظریات علمی و مدل های  اجرایی، متناسب با زیرساخت ها و ارزشهای فرهنگی جوامع صورت پذیرد و از کپی برداری پرهیز شود، در اقتباس از معارف اسلامی برای نظریه پردازی های اجتماعی-اقتصادی و مدیریتی و مدل سازی های اجرائی نیز،  باید محدودیت های عصر حیرت و غیبت طولانی امام معصوم عج،  مقتضیات زمانه و  تفاوتها و تمایزات فرهنگی و تمدنی جامعه ایرانی معاصر مورد توجه قرار گیرد و البته همچنین،  یافته های ارزشمند علم روز و تجارب مثبت دنیای معاصر که منافاتی با گفتمان معرفتی توحیدی ندارند، مورد بی مهری، بهتان و حذف بی دلیل قرار نگیرند. شاید دلیل ایده پردازی عجیب جناب آقای دکتر بانکی  پور در این فقره نیز از همین جنس باشد؛  در رویکرد اسلامی، ملاک اصلی فضیلت آدمی، ایمان و تقوای اوست  و تکثر اقوام و ملل مختلف در مفهوم امت اسلامی به وحدت می رسند؛  اما به راستی بدون فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای تحقق یک الگوی هارمونیک و غیر کاریکاتوری از مفاهیم ارزشمند اسلامی،  میتوان ارزش های منسوخ شده را یک شبه به عنوان توصیه و سیاست اجرایی ترویج نمود؛  آیا در این صورت،  آن ارزش متعالی به عنوان یک ضد ارزش و ناهنجار باعث از هم گسیختگی اجتماعی و استنکاف عمومی نمی گردد؟ برای فهم موضوع مناقشه، مختصرا به نقش مقتضیات زمان و مکان در اجتهاد پویا برای شکل گیری  تمدن نوین اسلامی اشاره می کنم: امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس؛ «کسی که به زمان خویش آگاه باشد، لغزش‌ها و اشتباهات او را احاطه نخواهد کرد.» ؛ شهید مطهری می نویسد: «نیازهای بشر دو گونه است: ثابت و متغیر؛ در سیستم قانونگذاری اسلام برای نیازهای ثابت، قانون ثابت وضع شده و برای نیازهای متغیر، قانون متغیر» که همان قوانین اجتماعی اسلام است، که به حسب تحولات جوامع و مقتضیات زمان، تغییر می کند و نقش زمان و مکان در اجتهاد، در این قسم از احکام، بیشتر ظهور پیدا می کند. ساختار قانونگذاری اسلام اقتضا می کند که احکام اجتماعی اسلام در اثر تغییر موضوعات آن، تغییر کند؛ زیرا تحولات جوامع به حسب شرایط زمانی و مکانی و همین طور نیازهای انسان متفاوت است و مسلم است که شرایط و تحولات جوامع در استنباط احکام تأثیر دارد. به قول شهید مطهری، شرایط و محیطهای گوناگون در افکار فقیه تأثیر دارد و از این روست که فتوای عرب بوی عرب می دهد و فتوای عجم بوی عجم می دهد. پس نمی توان بدون توجه به تحولات جامعه و اعتبارات و هنجارهای عرفی و یا حداقل حرکت فرهنگی تدریجی برای اصلاح موارد رسوخ یافته مغایر با ارزش های متعالی دینی، اقدام به توصیه های جامعه گریز نمود. ضمن اینکه در اسلام نیز ازدواج با هم کفو توصیه شده و ازدواج یک بانوی مسلمان با مرد متخلق و مومن که مثلا فقیر یا زشت رو و یا بیگانه از آن قوم و فرهنگ باشد، احتیاج به تحمل و  مرتبه بالای ایمانی دارد، بطوریکه نمی تواند یک توصیه همگانی محسوب گردد.

البته  ازدواج بین المللی، یک تابو و یا ناهنجاری مطلق نیست؛ مثلاً کشورهای توسعه یافته به ویژه کشورهای غربی، با توجه به مواجهه‌ی طولانی مدت با پدیده سالمندی جمعیت و رشد منفی جمعیت و کاهش نیروی کار، مجبور به اعمال سیاست مهاجرت پذیری از کشورهای مختلف و با  آداب و فرهنگ ها و حتی ادیان و مذاهب متفاوت  شدند. امروزه در این کشور ها، شاهد ازدواج رسمی زوج هایی با فرهنگ ها و ملیت های مختلف هستیم و یا  در کشور خودمان به صورت  موردی و داوطلبانه، شاهد ازدواج های موفق و باثبات  فراوانی  بین پسران و  دختران ایرانی با دختران و پسران لبنانی، عراقی، افغانی و ...  هستیم.  فلذا اگر ازدواج بین المللی  به صورت موردی و داوطلبانه و با حفظ کرامت و عزت جوانان ایرانی و  و بر بستر مفاهمه و انطباق فرهنگی متقابل صورت پذیرد، با توصیه به ازدواج  از سر استیصال و ناچاری و یا بخاطر سیاست رسمی و بسته های تشویقی متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه برای تعمیم چنین ایده هائی، باید پیامد های اجتماعی-فرهنگی و تبعات امنیتی-حقوقی آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد و پیوست های لازم تهیه گردد.

هر چند موضوع اصلی این نوشتار نقد ازدواج بین المللی بود اما  در موضوع سیاستهای جوانی جمعیت نباید به  موارد مهم زیر بی توجه بود:

 بر اساس مباحث جمعیت شناختی، بهترین حالت نمودار جمعیتی به صورت استوانه‌ای بوده و  فارغ از هر گونه تحدب و تقعر یا بیرون زدگی و تو رفتگی گروه های سنی جمعیت  باشد که آنگاه نشان دهنده یک وضعیت ثبات در میزان موالید، فوتی ها، مهاجرت به داخل و خارج می باشد. این که حجم این استوانه،- که نشان دهنده ظرفیت جمعیتی و تحمل زیستی یک کشور می باشد،-مناسب است که چقدر باشد، موضوعی چند جانبه است و احتیاج به بررسی از جنبه های مختلف آن زیست بوم، مانند وضعیت اقلیمی، آب و انرژی، کشاورزی و تغذیه  و وجود زیرساخت های توسعه پایدار و همه جانبه ازجمله توازن بین رشد جمعیت با رشد اقتصادی دارد؛  که پس از بررسی کارشناسی و مبتنی بر شواهد هریک از این موارد، باید یک برآیندگیری از بردارهای متمایز موارد مذکور گرفته شود.

توصیه های سیاستی و بسته های مداخله ای افزایشی و کاهشی جمعیت،  امری مطلق، مقدس و تغییر ناپذیر نیستند  و باید به صورت انعطاف پذیر در دوره های زمانی مختلف با توجه به ظرفیت جمعیتی یک زیست بوم و نرخ باروری آن جامعه تعیین گردند؛  اما نکته مهم که همواره در تحلیل هرم جمعیتی باید مورد توجه قرار گیرد این مطلب است که، افزایش شدید و یا کاهش شدید موالید، هر کشوری را، در سنین مختلف آن گروه جمعیتی نامتوازن- از جمله در سن سالمندی- با  مشکلات متنوع و فراوانی مواجه می کند؛  از این رو حتی سیاست های اصلاحی باید به صورت آهسته و تدریجی انجام شود تا از شوک جمعیتی  به صورت بیش زایی یا کم زایی مفرط پیشگیری نمود.

 در یک دوره زمانی که احتیاج به بسته سیاستی و مداخله ای منجر به افزایش جمعیت داریم باید خط قرمز ما، حفظ سلامت همه جانبه و کامل  همه مادران، جنین ها، نوزادان و شیرخوارگان باشد؛ فلذا طبق  پروتکل های علمی بومی سازی شده و در مواقع لازم و شایسته، تسهیل دسترسی به لوازم پیشگیری از بارداری و نیز به غربالگری پلکانی جنین، حق همه آحاد جامعه می باشد و نباید با رویکرد توهم توطئه و به صورت احساسی و غیر منطقی با این دو موضوع مهم برخورد نمود. البته سیاستهای تشویقی باید متضمن حفظ و ارتقای سلامت روانی-اجتماعی خانواده  و نیز ارتقای کیفی جمعیت هم باشد.

خارج از بحث فرزندآوری و سیاست افزایش جمعیت، توصیه بنده به عنوان یک پژوهشگر حوزه سالمندی جمعیت به آن دسته از متولدین سالهای ۱۳58 تا ۱۳۷۰ که مجرد بوده و یا طلاق گرفته اند و یا ازدواج کرده ولی به صورت اختیاری فرزند نیاورده‌اند، این هست که هر چه زودتر از آخرین فرصت های ازدواج و باروری خود استفاده نمایند و ازدواج کنند و فرزند بیاورند؛ زیرساخت های سالمندی کشور، پاسخگوی پیامدهای سالمندی جمعیت و به ویژه درخصوص سالمندان تنها نخواهد بود و هر چقدر اطرافیان یک سالمند بیشتر باشند امکان گذران یک سالمندی بهتر افزایش خواهد یافت. اما نکته بسیار مهم در سیاست های جمعیتی کشور توجه به این نکته است که با توجه به تقریبا عبور تدریجی این گروه خانم های بیش زایی سالهای 1358 تا ۱۳۷۰،  از سن مطلوب باروری و رسیدن خانم های گروه کم زائی سالهای 1374 تا 1385 به سن باروری، خطر کاهش شدید موالید از سال 1404 تا  1414 (با حضیض سال 1408) وجود دارد؛ که می تواند کشور را به یک چاه جمعیتی و رشد منفی جمعیت بکشاند.

جمعیت یک کشور وقتی با چاله جمعیتی مواجه می شود که نرخ کلی باروری آن به 1.5 یا کمتر برسد حال اگر این نرخ به 1.3 یا کمتر برسد، کشور با چاه جمعیتی مواجه خواهد شد که به معنای عدم امکان اصلاح ساختار جمعیتی و اجبار به قبول سیاست مهاجرت پذیری برای تامین نیروی کار در سالهای آینده خواهد بود؛ که با توجه به جوان بودن بعضی از کشورهای همسایه ایران، از جمله کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق، در دهه های آینده، کشور ایران با تبعات امنیتی- فرهنگی-اجتماعی متأثر از اختلافات قومی و مذهبیِ ناشی از ورود اتباع بیگانه به ویژه در مناطق مرزی مواجه خواهد شد.

فراهم آوردن زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، بهداشتی، زیستی و فرهنگی لازم برای داشتن جمعیتی بیش از جمعیت موجود در کشور ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به توزیع نامناسب امکانات اجتماعی و اقتصادی و به تبع آن توزیع نامناسب جمعیت کشور چنانچه رشد جمعیت بدون بسترسازی و زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی افزایش یابد، افزایش حجم و تعداد جمعیت در نقاط جاذب جمعیت (تهران و چند کلان‌شهر دیگر) کشور تبدیل به گره‌های کوری خواهد شد که گشودن آن‌ها کاری بس دشوار و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.

احساس ناامنی روانی-اجتماعی که منجر به نارضایتی از زندگی و کاهش سرمایه اجتماعی می شود، ریشه اصلی فقر انگیزشی برای ازدواج است؛ احترام به تمایزات فکری و رفتاری، البته در چارچوب های قانونی و رفق و مدارای اسلامی و نیز تلاش برای عدالت اجتماعی و رفع فساد و تبعیض و در یک کلام ایجاد نظام حکمرانی خوب، لازمه امید به آینده و میل به ازدواج و فرزندآوری و کاهش تمایل به مهاجرت از وطن است.

سیاست‌های افزایشی جمعیت در دو دهه آینده منجر به افزایش جمعیت کودک و نوجوان شده و با توجه به افزایش شتابناک جمعیت سالمند در دو دهه آینده، شاخص بار تکفل جمعیت، دو چندان خواهد شد. به عبارتی فشار اقتصادی بر دوش تعداد محدودی از جمعیت خواهد افتاد. این جمعیت می‌بایست از یک‎سو به جمعیت کودک و نوجوان بپردازد و از سوی دیگر در پی تهیه امکانات و فراهم آوردن هزینه‌های نگهداری جمعیت سالمند و سالخورده باشد؛ فلذا سیاستگذاران باید پیامدهای تقارن همزمان افزایش این دو گروه جمعیتی غیرمولد را محاسبه و برای مواجهه با آن برنامه ریزی نمایند.

در پایان عرائضم، تجربیات  ارزشمند پروفسور موری از موسسه بین المللی امدادرسان سالمندی از کشور ژاپن که سالهاست سالمند ترین کشور جهان است را بازگو می کنم و بدون اینکه قصد خودتحقیری داشته باشم، تفاوت یک سیاستگذاری صحیح و تدریجی برای حل مسئله سالمندی جمعیت را بیان می کنم:

همانطور که میدانید سالهاست کشور ژاپن با رشد منفی جمعیت و کاهش نرخ باروری مواجه است؛ در سال های اخیر در مطالعات آسیب شناسی متوجه شدیم که  علت آن، تاخیر در ازدواج و فرزند آوری بانوان است و ریشه این تأخیر در تحصیلات طولانی و اشتغال بانوان می باشد. از طرف دیگر، تحصیل و اشتغال بانوان جزو ارزشهای ژاپن نوین  است از این رو قابل حذف نیست، بنابراین راهکار را با تفکر نقاد در بعضی از تغییرات در روال ها و فرایندهای چرخه عمر جستجو کردیم. بسته جدید مداخله ای ما برای افزایش جمعیت ژاپن این است که ابتدا به دختران نوجوان خود مهارت های ارتباطی می آموزیم سپس در ابتدای جوانی آموزشهای مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده را یاد می دهیم و سپس بستر و زیرساخت ها را برای آموزش بانوان جوان تا مقطع تکنسین و کارشناس فراهم می آوریم و بین رشته تحصیلی با جایگاه شغلی، ارتباط، تضمین و تناظر برقرار می کنیم؛ سپس در حین اشتغال و در دوره باروری زنان، امنیت شغلی ایشان برای مرخصی زایمان و شیردهی را فراهم می آوریم؛ و در پایان دوره باروری، تسهیلات و بستر مناسب را برای ادامه تحصیل مادران در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، متناسب با تجارب کاری و مسائل جامعه در آن حوزه کاری(الگوی دانشگاه های نسل ۳ و ۴) فراهم آورده ایم. با این تغییرات مبتنی بر تفکر نقاد، بدون لطمه به تحصیل و ازدواج بانوان، شرایط را برای ازدواج و فرزندآوری ایشان فراهم می نمائیم."

امید است که همه نقش آفرینان حوزه جمعیت با خردورزی و همه جانبه نگری و توجه دقیق به مولفه های اجتماعی که متضمن همراهی مردم برای تحقق سیاست های جمعیتی مطلوب و متناسب با شرایط کشور است، در مسیر اعتلای ایران اسلامی عزیزمان موفق باشند.

*پژوهشگر سالمندی جمعیت





  تعداد بازديدها: 913


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5365
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65631402
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.