تاريخ انتشار: 25 مرداد 1391 ساعت 01:05:42
انتقاد شدید رییس جمهور تونس از عربستان

'محمد المنصف المرزوقی' رییس جمهور تونس ازعربستان سعودی كه حاضر به استرداد ' زین العابدین بن علی' دیكتاتور فراری تونس نیست، بشدت انتقاد كرد و بار دیگر از ریاض خواست كه بن علی را به مردم تونس تحویل دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی تونس(وات)، المرزوقی كه برای شركت در اجلاس فوق العاده سران كشورهای عضوسازمان همكاری اسلامی درعربستان بسرمی برد، درگفت وگو با رسانه های سعودی، گفت: چگونه عربستان سعودی به شخصی كه به اسلام ستم ، به قرآن كریم اهانت و اموال مردمش را سرقت كرده است، پاداش می دهد.

وی خاطرنشان كرد: بن علی در حالی در عربستان از مواهب میهمانی برخوردار است كه اینها شایسته مردم تونس است كه مرتكب رفتارهایی شبیه بن علی نشده اند.

المرزوقی كه قبلا از محاكمه عادلانه بن علی در صورت استردادش خبرداده بود، تاكید كرد كه این پرونده در روابط دو كشورعربستان و تونس حساسیت ایجاد كرده است.

مقامات تونسی بارها از عربستان سعودی خواستار استرداد بن علی و ' لیلی طرابلسی' همسر او برای محاكمه و مجازات عادلانه در دادگاه های تونسی شده اند اما ریاض تاكنون پاسخ منفی داده است.

برخی دادگاه های تونس تاكنون بن علی و همسرش را به اتهامات مختلف به حبس های كوتاه و طویل المدت محكوم كرده اند.

بعداز پیروزی انقلاب مردم تونس در 14 ژانویه 2011، بن علی دیكتاتور تونس به همراه همسرش به عربستان سعودی گریخت.

رییس جمهور تونس در پاسخ به پرسشی مسیر انتقال دموكراتیك قدرت در تونس را موفقیت آمیز خواند و گفت كه انتخابات پارلمانی تونس در بهار سال 2013 برگزار خواهد شد.

المرزوقی با استقبال از ابتكارعمل ' عبدالله بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان سعودی در دعوت برای برگزاری اجلاس فوق العاده سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی، افزود:جهان اسلام در شرایط حساس و سختی بسر می برد و برای رهایی ملت ها از مشكلات باید مواضعی یكپارچه و سازنده اتخاذ كنیم.

وی بر موضع ثابت تونس درحمایت از ملت سوریه و مخالفت با نظام بشار اسد، گفت:نظام سوریه مشروعیت خود را بعداز درپیش گرفتن سیاست قتل و ریختن خون از دست داده است.

رییس جمهور تونس تصریح كرد: اجازه نداریم به عنوان رهبران وملت های عرب بعداز انقلاب های تاریخی علیه دیكتاتورها ، ادامه نقض حقوق انسان ها و تجاوز به آزادی ها را بپذیریم.

المرزوقی ابراز امیدواری كرد كه ' سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در چهارمین نشست فوق العاده خود، مواضعی ' قاطع و سرنوشت ساز' در قبال نظام بشار اسد بگیرند.

وی گفت كه ' تلاش هایی برای اعمال فشار بر ایران ، روسیه و چین برای تغییر مواضع حمایتیشان از بشار اسد و سیاست هایش با هدف حل پرونده سوریه وجود دارد'.

رییس جمهور تونس از تصمیم كمیته مقدماتی اجلاس سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در لغو عضویت سوریه در این سازمان حمایت كرد.

المرزوقی همچنین از كشورهای اسلامی خواست كه از ادامه سیاست های اسراییل در یهودی سازی قدس جلوگیری و به اقلیت مسلمانان درمیانمار و كشورهای آفریقایی كمك كنند.

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=23675
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.