تاريخ انتشار: 13 آبان 1390 ساعت 20:34:51
رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در باره حج(1)

سخنرانى مقام معظم رهبري در ديدار با حجة الاسلام و المسلمين رى‏شهرى، روحانيون، مسئولان و بازرسان كاروانهاى حج‏

01/ 03/ 1370

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم‏

 

من هم از همه‏ى برادران و خواهرانى كه در تدارك اسباب حج امسال زحمت كشيدند، از مسئولان اجرايى در بخشها و دستگاه‏هاى مختلف، مخصوصاً از جناب آقاى رى‏شهرى كه زحمت كشيدند و اين كار بزرگ را تعقيب كردند و وسايل حج امسال اين ملت عزيز و عظيم‏الشّأن را فراهم نمودند، صميمانه تشكر مى‏كنم. إن شاء اللّه شكر و سپاس الهى و قبول ذات مقدس پروردگار آن وقتى خواهد شد كه اين مراسم بزرگ، آن‏چنانى كه مورد رضاى اوست و با همان جهت‏گيرى كه اسلام براى ما ترسيم كرده و امام عزيزمان تجديد نموده است، انجام بگيرد.

 

اين وظيفه‏ى همه است كه سعى كنند حج را مايه‏ى آبروى اسلام، و بخصوص براى ما ايرانيها، مايه‏ى آبروى امام قرار بدهند. همه‏ى آحاد برادران و خواهران مؤمنى كه‏ به حج مى‏روند، جا دارد كه حج را يك امر كاملًا شخصى به حساب نياورند. يك‏وقت عبادت و واجبى بر عهده‏ى كسى است، مى‏رود انجام مى‏دهد و برمى‏گردد؛ ولى قضيه فقط اين نيست؛ اين بخشى از قضيه است.

 

هركدام از حاجيان امسال ما كه از ايران حج مى‏كنند، جزيى از يك حركت عظيم و از يك كار بزرگ جهانى و اسلامى و انقلابى و سياسى و عبادى هستند؛ بايد خودشان را جزيى از اين مجموعه به حساب بياورند و آن‏گونه عمل كنند. پس، لازمه‏ى اين احساس آن است كه همه مراقب رفتار خودشان باشند. در اخلاق، در برخورد با مسلمين ساير كشورها، در چگونگى رفتار، در خانه، در مسير، در حرم، در هنگام اداى مناسك هرجا كه هستند رفتار و اخلاق خود را طورى بكنند كه براى اسلام و انقلاب و امام مايه‏ى آبرو باشد.

همه بايد اين نكات را رعايت كنند؛ منتها هرچه به طرف مسئوليت و معرفت بيشتر حركت مى‏كنند كه نوبت به امثال شما برادران و خواهران مى‏رسد بايد بيشتر رعايت كنند. بعضى از عاداتى كه در بين مردم هست، بايد كم بشود و تحت‏الشعاع جنبه‏ى حج قرار بگيرد. نمى‏گوييم بعضى از خريدها بكلى موقوف بشود، ليكن در حدى باشد كه مساسى با حيثيت جامعه‏ى انقلابى و ملت بزرگ ما پيدا نكند.

 

اميدواريم كه إن شاء اللّه اين سفر مورد توجه و نظر حضرت ولىّ‏عصر (أرواحنا فداه) قرار بگيرد. همه‏ى شما، چه در آنجا و چه در هنگام اجراى مناسك، مشمول تفضلات آن بزرگوار باشيد و بهره ببريد و إن شاء اللّه با اعمال مقبول الهى مراجعت كنيد.

 

و السّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته‏

  
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4514
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.