تاريخ انتشار: 15 آبان 1390 ساعت 23:18:55
چکیده ای از کلام امام خمینی (ره) در باره عید قربان

روز دهم ذى‌الحجه يكى از اعياد بزرگ مسلمانان است.خداوند متعال اين روز را به پاس آمادگى حضرت ابراهيم در قربانى كردن فرزند و تسليم حضرت اسماعيل براى قربانى شدن عيد قرار داد.

آن چه در پي مي‌آيد برگرفته از كتاب صحيفه نور معمار كبير انقلاب اسلامي به مناسبت عيد قربان است.

« امام خميني(ره) درباره عيد قربان چنين فرموده‌اند :

"عيد قربان، عيدي است كه انسانهاي آگاه را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي‌اندازد؛ قربانگاهي كه درس فداكاري و جهاد در راه خداي بزرگ را به فرزندان آدم و اصفيا و اولياي خدا مي‌دهد...

اين پدرِ توحيد و بت‌شكن جهان، به ما و همه انسان‌ها آموخت كه عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيدي بگيريد. خود و عزيزان خود را فدا كنيد و دين خدا را و عدل الهي را برپا نماييد. به همه ما ذريه آدم فهماند كه مكه و مني قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحيد و نفي شرك كه دلبستگي به جان و عزيزان نيز شرك است. "

"عيد سعيد قربان از اعياد بزرگ اسلام و ميعادگاه پيامبران عظيم الشان، از حضرت ابراهيم تا حضرت محمد صلى الله عليه و آله، بنيان گذاران توحيد و عدالت و رهبران صراط مستقيم عبوديت است . (صحيفه نور جلد 15، ص 178  )

"عيدى كه انسان‌هاى آگاه را به قربانگاه ابراهيمى مى‌اندازد، قربانگاهى كه درس فداكارى و جهاد را در راه خداى بزرگ به فرزندان آدم و اصفياء و اولياى خدا مى‌دهد."

( صحيفه نور جلد 18، ص 87 )

" عيد شريف فطر كه ضيافت الله است، مقدمه‌اى است براى عيد شريف قربان كه لقاءالله است." (صحيفه نور جلد 18،ص 104 )

"... و ابراهيم سلام الله عليه، عيد براى او، براى ذبيح الله است كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كه فدا كند."»

( صحيفه نور جلد 18، ص 105)

منبع : www.smtc.ac.ir

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4591
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.