تاريخ انتشار: 22 آذر 1390 ساعت 23:34:21
بی اعتنایی امام خميني به اميني نخست وزیر

  در آن هنگام که دکتر علی امینی بر حسب تمایل آمریکا نخست وزیر شد که اصلاحات ارضی را انجام بدهد به این خاطر در قم به دیدار علما و مراجع وقت رفت و بنا گذاشت که خدمت امام هم برسد در آن وقت من هم آن جا بودم آقا سعید پسر مرحوم حاج میرزا عبدالله چهل ستونی با یکی از وعاظ معروف تهران که با امینی ارتباط داشت آمده بودند که آقا را وادار کنند به امینی احترام نمایند، آقای محمدی گیلانی هم در همان اتاق بیرونی خدمت امام نشسته بود، هر دو دست هایش را از آستین عبا بیرون آورده بود و خیلی مؤدّب نشسته بود من به آقای گیلانی گفتم : این طور ننشین و دستهایت را از عبا بیرون نیاور وقتی که امینی می آید.

 

 امام گفتند: آقای محمدی همیشه این طوری است رسماً این طوری می نشیند و خیلی مؤدب و خوش لباسند و با اخلاق پسندیده رفتار می نمایند.

 

 در هر صورت دکتر امینی وارد شد جلوی در اتاق که رسید آقا سعید پسر مرحوم چهل ستونی به امام اصرار کرد که بلند شوید سرپا بایستید و احترام کنید، ایشان هیچ گوش ندادند و اعتنا نکردند .

 

امینی هم دم درب اتاق برای باز کردن بند کفش عمداً مقداری ور رفت تا قدری طول بکشد و آقا بلند شود و از او احترام کند به هر حال امینی با شریف العلمای خراسانی وارد شدند و چون  وارد اتاق شده و نشستند آقا بلند شدند و فوراً هم نشستند، امینی که خواست صحبت کند آقا مهلت نداد ایشان صحبت کنند و خودشان شروع کردند به صحبت و نصیحت کردند و او هم خداحافظی کرد و رفت.

 

 در تاريخ 19 دي ١٣۴٠در هر صورت دکتر امینی با امضای تصویب نامه ای برنامه اصلاحات ارضی را شروع کرد، درمورخه  تصویب نامه صادر کردند و اعتنائی به علما ننمود مرحوم آیت الله خوانساری علیه این جریان اقدام کرد و پیشاپیش جمعیت به عنوان اعتراض در بازار به راه افتاد ولی دولت وقت جلوگیری کرد و به ایشان اهانت شد.

 

 منظور آمریکائی ها و دولت وقت ایران از اصلاحات ارضی این بود که پس از آن تمام مردان و زنان در حقوق مساوی باشند هم انتخاب شوند و هم انتخاب کنند و برای این که هم نسبت به اسلام بی تفاوتی کنند و هم اصحاب دیگر ادیان را وارد معرکه نمایند حتی قسم خوردن به قرآن را مبدّل کرده بودند به کتاب آسمانی این جا بود که علما قیام کردند و حضرت امام نیز فعالیت  زیادی نمود و اقدامات چشمگیری در این زمینه داشتند.[ ١]

 --------------------------------------------------------------------------------

پاورقي :

 

 ١ ] . مجله پاسدار اسلام، بهمن ١٣٧١ ، شماره ٨۶ ، مصاحبه با آیت الله پسندیده.

 

منبع :  جلوه های حسینی در سیمای خمینی ، سید نعمت الله حسینی - ، صفحه ٢٠٢

 

(استفاده از اين مطلب بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=5826
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.