تاريخ انتشار: 26 آذر 1390 ساعت 17:00:43
نگاهي كوتاه به زندگي شهيد آيت الله دكتر محمد مفتح

مفتح‌، محمد (آيت‌الله)

شهيد آية‌الله دكتر محمد مفتح‌، عالم انديشمند، مبارز ژرف‌انديش‌، استاد دانشگاه‌، نويسنده و مترجم معاصر، در سال 1307   ش در همدان متولد شد. پس از دوره دبستان‌، جهت فراگيري معارف اسلامي به مدرسه مرحوم آخوند ملاعلي معصومي همداني (ره‌) رفته و پس از آن در 15 سالگي به حوزه علميه قم هجرت نمود و در آن جا به سرعت مدارج و مراحل علمي را با استفاده از محضر حضرات امام خميني (سلام‌الله عليه‌)، آية‌الله بروجردي‌، علامه طباطبائي و آية‌الله محقق داماد پيمود و به درجه اجتهاد رسيد.

 

در كنار آن‌، دكتراي فلسفه را نيز از دانشكده الهيات دريافت نمود و در نزديك كردن دو قشر دانشجو و طلبه سعي فراوان كرد. پس از اوج‌گيري مبارزه روحانيت و تبعيد حضرت امام خميني به مبارزه در ابعاد مختلف آن ادامه داد كه منجر به اخراج وي از آموزش و پرورش و تبعيد به نقاط دورافتاده گرديد.

 

پس از تبعيد ناچار به اقامت در تهران شد و فصل ديگري از زندگاني مبارزاتي او آغاز گشت‌. وي در منبر و درس عليه استبداد و استعمار فرهنگي به مبارزه پرداخت‌. در سالهاي 1340 ـ 1342 جزء مبارزان نهضت امام بود و پس از آن سالها در خط امام حركت مي كرد. بارها دستگير، تبعيد و ممنوع‌المنبر گرديد.

 

در سال 1352، مسجد جاويد را احيأ و با تشكيل كلاسها، حركت فرهنگي خود را آغاز نمود، اما ساواك آن مسجد را تعطيل كرد و او را به همراه حضرت آية‌الله خامنه‌اي دستگير و روانه زندان ساخت‌. پس از آن‌، مسجد قبا را تأسيس نمود و آن را به صورت پايگاه مهمي در جهت فعاليتهاي مبارزاتي عليه رژيم شاه درآورد. در سال 1356 و 1357 نماز عيد فطر را با عظمت برگزار كرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌، به عضويت شوراي انقلاب و جامعه روحانيت مبارز درآمد. وي هم چنين رياست دانشكده الهيات را به عهده گرفت‌.

 

 شهيد مفتح در 27 آذر 1358، در حالي كه وارد دانشكده مي‌شد، به دست مزدوران آمريكا (موسوم به گروه فرقان‌) به شهادت رسيد. از آثار وي حاشيه بر منظومه‌، ترجمه تفسير مجمع‌البيان و روش انديشه مي‌باشد.

 

منبع : شهيد آية‌الله دكتر مفتح به روايت اسناد ساواك ، مركز بررسي اسناد تاريخي

گنجينه دانشمندان ، محمد شريف رازي

 

(استفاده از اين مطلب با ذكر نشاني سايت اشكال ندارد)

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=5914
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.