تاريخ انتشار: 28 مرداد 1394 ساعت 00:30:24
اختصاصی/تدبّر در قرآن (11)

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس یازدهم به تاریخ : 28 مرداد 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

::هدیه به : امام رضا علیه السلام

تدبّر در : سوره مبارکه همزه/بخش دوم

یکی از ثمرات این سوره : دلجویی از کسانی که شخصیتشان لگدمال فخرفروشی و خود برتربینی ثروت اندوزان دنیا گرا شده است .

جمع بندی سوره یا بعبارتی جهت هدایتی سوره :

 هشدار و انذار درباره ثروت و آتش جانسوز جهنم ؛ ثروتی که به پندار جاودانگی ، باعث خود برتر بینی ، عیب جویی و بدگویی از دیگران گردد، آتش شکننده و جانسوز جهنم است . سوره مباركه همزه  مكی است و در سال اول یا دوم بعثت نازل شده است.

  این سوره مباركه وعید دنیاگرایان زراندوزی است، كه بر مردم برتری می‌جویند و استكبار می‌ورزند و به همین دلیل از آنان عیب‌جویی و بدگویی می‌كنند

از كسانى سخن مى‏گوید كه تمام هم خود را متوجه جمع مال كرده و همه ارزشهاى وجودى انسان را در آن خلاصه مى‏كنند، سپس نسبت به كسانى كه دستشان از آن خالى است به دیده حقارت مى‏نگرند و آنها را به باد استهزا مى‏گیرند.

این ثروت‏اندوزان مستكبر و خودخواهان حیله‏گر چنان از باده كبر و غرور مست مى‏شوند كه از تحقیر دیگران و عیب­جوئى و استهزا و غیبت آنها لذت مى‏برند و با آن تفریح مى‏كنند.

و در پایان سوره از سرنوشت دردناك آنها سخن مى‏گوید كه چگونه به صورت حقارت‏آمیزى در دوزخ افكنده می‌شوند و آتش سوزان جهنم قبل از هر چیز بر قلب آنها مسلط مى‏گردد و روح و جان آنها را كه كانون این همه كبر و غرور و این همه شرارت بود به آتش مى‏كشد، آتشى سوزان و مستمر و طولانى.

جهت هدایتی سوره را می‌توان این­گونه تبیین كرد:تهدید عیب جویان و عیب گویان زرپرست به نار الله

یعنی سوره مبارکه می­خواهد به این انسانهای مست باده مال و ثروت که فخرفروشانه دیگران را به باد استهزاء می­گیرند، بفرماید که مالی که شما آن را مایه فخر خویش می­پندارید و به سبب آن از دیگران عیبجویی می کنید و آنان را به باد تمسخر می گیرید، نه تنها مایه فخرتان نیست، بلکه سبب ورودتان به آتش است. شما مال را مایه جاودانگی خود در دنیا پنداشتید و به فخر فروشی افتادید، در حالی که این مال سبب جاودانگی شما نخواهد شد و به زودی خودمایه عذاب شما خواهد شد.

فضیلت سوره:

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام آمده است: هر كس سوره همزه را در نمازهای واجبش قرائت كند فقر او زایل می گردد و روزی به سوی او جلب شده و مرگ های بد از او دور می شود.

همچنین روایت شده است: هر كه در نمازهایش سوره همزه را قرائت كند به اندازه دنیا ثواب به او داده می شود.

از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نیز نقل شده است: هر كه این سوره را قرائت نماید به تعداد كسانی كه حضرت محمد صلی الله علیه و اله وسلم و یارانش را مسخره كردند ده حسنه عطا می شود.

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام آمده است: هر كس سوره همزه را در نمازهای واجبش قرائت كند فقر او ذایل می گردد و روزی به سوی او جلب شده و مرگ های بد از او دور می شود

آثار و بركات سوره:

  •  دفع چشم زخم

از امام صادق علیه السلام روایت است كه هر گاه سوره همزه را برای چشم زخم بخوانند ، اثر چشم به قدرت خداوند از او ذایل می شود.

  • برای چشم درد

هر گاه این سوره را بر چشم دردناك بخوانند ، خداوند او را از آن درد گشایش دهد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

  تعداد بازديدها: 4940
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=66376
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.