تاريخ انتشار: 08 شهريور 1394 ساعت 13:31:14
اختصاصی/تدبّر در قرآن (19)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس نوزدهم به تاریخ :8 شهریور 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز :یا ارحم الراحمین

::هدیه به : حضرت سکینه (س) دخت گرامی امام حسین (ع)

تدبّر در : سوره مبارکه فیل/بخش دوم

با توجه به آیه «ألم تر كیف فعل ربك بأصحاب الفیل» مشخص می­گردد که این سوره مباركه خطاب به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مطرح شده است و همین امر نشان می‌دهد كه غرض این سوره در گام نخست «تقویت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مقابل ابرقدرتها» است، البته یادآورى این داستان در عین حال هشدارى به كفار مغرور و لجوج است كه بدانند در برابر قدرت خدا كمترین قدرتى ندارند، خداوندى كه لشكر عظیم فیل را با آن پرندگان كوچك و آن سنگریزه‏هاى نیم‏بند (حجارة من سجیل) در هم كوبید، قدرت مجازات این مستكبران لجوج را نیز دارد. نه قدرت آنها عظیمتر از قدرت ابرهه است و نه هرگز لشكر و نفرات آنها به آن حد مى ‏رسد؟!

این حادثه كه به نحو اعجاز آمیز اتفاق افتاده و مورد باور همگان است، سمبلی برای به تصویر كشیدن یك حقیقت است و آن اینكه خدای متعالی از دین خود در برابر دشمنان محافظت می‌كند و هیچ كس با هیچ قدرتی توان مقابله با او را ندارد. كعبه در این واقعه مظهر دین و دینداری است و اصحاب فیل نمونه دشمنان به ظاهر قدرتمند و غره به زور و مجازات سپاه فیل به وسیله پرندگان كوچك و با سنگریزه‌ها، یادآور این حقیقت است كه همه عالم لشكر خداست و به اذن خدا حتی كمترین و كوچكترین مخلوقات می‌توانند واسطه مجازات مقتدران باشند.

فضیلت سوره

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر كس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند كه او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می دهد كه درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت كنید او از كسانی است كه خداوند او و كارهایش را دوست دارد.

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر كس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند كه او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می دهد كه درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت كنید او از كسانی است كه خداوند او و كارهایش را دوست دارد

آثار و بركات سوره

  • رهایی از شر دشمن

از امام صادق علیه السلام روایت شده است : سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است.

هم چنین آمده است : چهارشنبه كه این سوره را 98 بار بخوان و به جانب دشمنت بدم كه البته مغلوب خواهد شد.

  •  مانع غرق شدن در آب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است كه: هر كس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می دارد.

غلبه بر دشمن

الف: در كتاب حیاة الحیوان آمده است: هر گاه انسان بر كسی كه از شرش می ترسد وارد شود كلمات «كهیعص حم عسق» را كه ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف كه بر زبان می اورد یك انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز كند و به شست دست چب پایان برد. وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ «ترمیهم» رسید ده بار آن را تكرار كند و در هربار تكرار یكی از انگشتانش را كه بسته شده را باز نماید. این دستور تجربه شده است.

ب: هر گاه انسان بر كسی كه از شرش می ترسد سوره فیل را بخواند و «طیراً ابابیل» را خواند وچون به «ترمیهم» رسید از انگشت كوچک دست چپ گرفته تا به انگشت كوچك دست راس برسد 10 بار بگوید: «ترمیهم»و انگشتان را یكی یكی ببندد چون تمام 10 تا را بست از انگشت كوچک دست راست را یكی یكی بگشایدو در هر بار بگوید: «بحجاره من سجیل»  تا به انگشت كوچک  دست چپ برسد و بعد بقیه سوره را  بخواند تا تمام شود و بر آن ظالم بدمد به اذن خداوند غالب شود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

 

  تعداد بازديدها: 4388
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=66647
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.