تاريخ انتشار: 27 شهريور 1394 ساعت 14:20:44
اختصاصی/تدبّر در قرآن (32)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس سی و دوم به تاریخ: 27 شهریور 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : یا ظاهِرُ یا باطِنُ

::هدیه به : حضرت یعقوب علیه السلام

::تدبر در سوره مبارکه : علق / بخش چهارم

  •  آيه 8)- سپس اين طاغيان مستكبر را مورد تهديد قرار داده، مى‏ فرمايد: «و به يقين بازگشت (همه) به سوى پروردگار تو است» (ان الى ربك الرجعى(

و اوست كه طغيانگران را به كيفر اعمالشان مى‏رساند.

و همان گونه كه بازگشت همه چيز به سوى اوست، و همه  می میرند «و ميراث آسمان و زمين براى ذات پاك او مى‏ ماند» (آل عمران/ 180)

در آغاز نيز همه چيز از ناحيه او بوده، و جاى اين نيست كه انسان خود را بى‏نياز بشمرد و مغرور گردد، و طغيان كند.

  •  آيه 9)- سپس به قسمتى از كارهاى طغيانگران مغرور، ممانعت آنها از سلوك راه حق و پيمودن طريق هدايت و تقوا پرداخته، مى‏ افزايد: «به من خبر ده آيا كسى كه نهى مى‏كند» (ا رايت الذى ينهى(.
  •  آيه 10)- «بنده‏اى را به هنگامى كه نماز مى‏ خواند» آيا مستحق عذاب الهى نيست؟ (عبدا اذا صلى(.

در احاديث آمده است: «ابو جهل» از اطرافيان خود سؤال كرد: آيا محمّد در ميان شما نيز (براى سجده) صورت به خاك مى ‏گذارد؟

گفتند: آرى! گفت: سوگند به آنچه ما به آن سوگند ياد مى‏ كنيم، اگر او را در چنين حالى ببينم با پاى خود گردن او را له مى‏ كنم! به او گفتند: ببين، او در آنجا مشغول نماز خواندن است! ابو جهل حركت كرد تا گردن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را زير پاى خود بفشارد، ولى هنگامى كه نزديك آمد عقب نشينى كرده و با دستش گوئى چيزى را از خود دور مى‏كرد! به او گفتند: اين چه وضعى است كه در تو مى‏ بينيم؟

گفت: ناگهان ميان خودم و او خندقى از آتش ديدم و منظره‏اى وحشتناك و همچنين بال و پرهائى مشاهده كردم! در اينجا پيغمبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «قسم به كسى كه جانم در دست اوست اگر به من نزديك شده بود فرشتگان خدا بدن او را قطعه قطعه مى‏كردند و عضو عضو او را مى‏ربودند»!- اينجا بود كه آيات فوق نازل شد.

  •  آيه 11)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر، مى‏افزايد: «به من خبر ده اگر اين بنده (نمازگزار) به راه هدايت باشد» (ا رايت ان كان على الهدى(.
  •  آيه 12)- «يا مردم را به تقوا فرمان دهد» (او امر بالتقوى(.

آيا نهى كردن او سزاوار است؟ و آيا مجازات چنين كسى جز آتش دوزخ مى‏ تواند باشد؟!

  •  آيه 13)- «به من خبر ده اگر (اين طغيانگر كه رهروان راه حق را از نماز و هدايت و تقوا باز مى‏دارد) حق را انكار كند و به آن پشت نمايد» آيا مستحق مجازات الهى نيست؟ (ا رايت ان كذب و تولى(.
  •  آيه 14)- «آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مى‏بيند» و همه را براى حساب و جزا ثبت و ضبط مى‏كند؟ (الم يعلم بان الله يرى (.
  •  آيه 15)- به دنبال بحثى كه در آيات گذشته پيرامون طغيانگران كافر و مزاحمت آنها نسبت به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و نمازگزاران آمده بود، در اينجا آنها را زير رگبار شديدترين تهديدها گرفته، مى‏ فرمايد: «چنان نيست» كه او مى‏ پندارد (كلا(.

گمان مى‏ كند مى‏تواند پا بر گردن پيغمبر به هنگام سجده بگذارد و او را از اين برنامه الهى باز دارد.

 «اگر دست (از اين جهل و غرور خود) بر ندارد ناصيه‏اش [- موى پيش سرش‏] را گرفته» و با ذلّت و خوارى به سوى عذاب مى ‏كشانيم (لئن لم ينته لنسفعا بالناصية.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

  تعداد بازديدها: 4640
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=67064
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.