تاريخ انتشار: 30 شهريور 1394 ساعت 18:04:38
معماي آبي شهر جدید پرند

وزارت راه و شهرسازي و وزارت نيرو خود را براي تامين آب و برق مسكن مهر متعهد مي دانند. در مصاحبه‌هاي مسئولان بارها بر اين نكته تاكيد شده و ديده‌ايم كه تامين زيرساخت‌هاي مسكن مهر در دستور كار وزارتخانه‌هاي مرتبط قرار دارد اما آيا در شرايط بحران آبي فعلي تامين آب مناطق كم آبي مانند پرند به هر قيمتي لازم است؟

به گزارش تابناک، در شهر جديد پرند 700 هزار نفر به جمعيت 80 هزار نفري بومي منطقه اضافه شده است. اين جمعيت مساوي است با مصرف 48.5 ميليون مترمكعب آب مصرفي؛ حال آنكه پيش از اين نياز منطقه براي تامين آب پرند 3.4 ميليون مترمكعب برآورد مي‌شد. 

اين ميزان نياز آبي حتي اگر چاه هاي عميق هم حفر شود از منابع آب موجود در منطقه قابل تامين نيست، به همين دليل در اواخر دولت گذشته موضوع انتقال آب از جاده دو هزار به پرند مطرح شد.

اگرچه اين طرح هنوز در مرحله بررسي است و تصميم نهايي براي آن اتخاذ نشده است اما كارشناسان معتقدند با اين اقدام شرايط اكولوژيك جاده دو هزار كامل بر هم خواهد ريخت.

از يك طرف نياز آبي پرند از طرق ديگر قابل تامين به نظر نمي رسد و از سوي ديگر، انتقال آب از نقاط ديگر به معني دستكاري در آن مناطق و حذف حق آبه بخش‌هاي ديگر است.

به همه اين‌ها بايد اضافه كرد كه حتي در صورت اجرايي كردن طرح انتقال آب از جاده دو هزار به پرند نيز اين طرح تا چهار سال آينده قابليت بهره‌برداري نخواهد داشت و در يك پروسه طولاني اين انتقال صورت خواهد گرفت.

مسئولان وزارت راه و شهرسازي گرچه خود را براي انجام تعهدات مسكن مهر مكلف مي‌دانند و تاكيد بر تامين زيرساخت‌ها دارند اما تا كنون براي تامين آب اين منطقه تصميمي نگرفته‌اند.

از سوي ديگر با دستكاري هاي اكولوژيك در ساير مناطق تحليلگران اين هشدار را مي‌دهند كه شرايط وخيم تجربه‌هاي گذشته مانند درياچه اروميه در ساير مناطق تكرار شود.

  تعداد بازديدها: 1178
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=67119
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.