تاريخ انتشار: 05 مهر 1394 ساعت 11:50:33
اختصاصی/تدبّر در قرآن (35)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس سی و پنجم به تاریخ: 5 مهر 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز :  یا سَمیعُ یا بَصیرُ

::هدیه به : حضرت یونس علیه السلام

::تدبر در سوره مبارکه : تین/بخش دوم

﴿ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ ﴾

﴿ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴾﴿1﴾ترجمه: قسم به انجير و زيتون.

«واو» قسم و سوگند بر سر «تين» آمده است يعني سوگند به انجير و سوگند به زيتون. «تين» هم به معني انجير و هم نام كوهي است كه شهر دمشق بر بالاي آن قرار دارد و داراي انجير فراوان است. زيتون هم به معني ميوه ي زيتون و هم نام رشته كوهي است كه بيت المقدس بر بالاي يكي از قلل آن واقع شده است. عده اي معتقدند كه ممكن است خداوند با قسم به اين دو ميوه، در واقع به پيامبراني كه در اين دو ناحيه زندگي مي كرده اند سوگند ياد كرده است.

از آنجا كه خداوند به اين دو ميوه سوگند خورده است نتيجه مي گيريم كه آنها داراي خواص ويژه اي هستنـد و به انسان سلامتي و عافيت عطا مي كنند. با توجه به آيات قرآن، تعدادي از ميوه ها علاوه بر خواص خود داراي برکات خاصی هم هستند. مانند انار، انگور، رطب، انجير و زيتون.

انجير داراي خواص زيادي است. پيامبر(ص) در هنگام تناول انجير به پشت دست خود نگاه مي كرد يعني اين ميوه اثري فوري دارد و به سرعت به بدن انرژي مي دهد. افلاطون حکیم در چهارهزاروپانصد سـال پيش انجير را بسيار دوست مي داشت و به دیگران تجویز می کرد. سقراط كه بزرگترين حكيم بود، انجير را جاذب مواد نافع ودافع مواد مضر مي دانست و اين ويژگي بزرگي است كه به انجير نسبت داده است و او بيماران را با انجير مداوا مي كرد. سقراط انجير را براي درمان قند كودكان و ضعف پيران به كار مي برد و به خصوص ورزشكاران را با انجير تقويت مي كرد. جالينوس كه حكيم و فيلسوف بود، به پهلوانان روم و ايران رژيم انجير مي داد تا قدرتمند شوند. گفته اند كه اگر انجير و عسل را به نسبت مساوي مخلوط و ميل كنند، برطرف كننده ي زخم معده خواهد بود. انجير براي درمان مشكلات معده و تقويت موي سر و استحكام استخوان ها مؤثر است. انجيرخشك، ذهن را تقويت ميكند. همچنين در قرآن آمده است كه استفاده از برخي مواد غذايي در خُلق و رفتار انسان مؤثر مي باشد. پيامبر(ص) فرمود: انجير بيشترين شباهت را به ميوه هاي بهشتي دارد. (ممكن است به دليل جذب سريع آن و دفع امراض باشد(

امام رضا(ع) فرمود: انجير بوي بد دهان را برطرف و لثه ها و استخوانها را محكم و رويش موي سر را سريعتر مي كند. درد را از بين مي برد و با استفاده از انجير نيازي به دارو وجود ندارد.

دانشمنـدان، سلامت انسـان را در گـرو مصـرف زيتـون و روغـن زيتون مي دانند. روغن زيتون دوست كبد و در رفع عوارض كليوي بسيار مؤثر است. سنگ هاي صفراوي و قولنج هاي كليوي را برطرف مي سازد. يبوست مزاج و دردهاي رماتيسمي را برطرف مي كند. قرآن درخت زيتون را شجره ي مباركه ناميده است. زيتون داراي املاح آهن، فسفر، گوگرد، كلسيم، پتاسيم و منگنز مي باشد. علي (ع) فرمود: اهل خانه اي كه همواره در آن زيتون و سركه مصرف مي شود، دچار گرفتاري و بيماري نمي شوند. پيامبران اين مطلب را هميشه تذكر مي دادند. پيامبر(ص) فرمود: زيتون بخوريد و روغن آن را بگيريد و استفاده كنيد زيرا اين درخت بسيار پر بركت است. علي ابن موسي الرضا(ع) فرمود: بهترين خوراكي ها زيتون است بوي بد دهان و همچنين بلغم را برطرف و رنگ پوست را صفا داده و براق و لطيف مي سازد. اعصاب را تقويت كرده و خشم را فرو مي نشاند.

خداوند در اين آيه به انجير و زيتون قسم خورده و از خاك، درختاني پُرسود چون زيتون و انجير بوجود آورده است و اين همه خاصيت را از دل خاك به بشر ارزاني داشته است تا انسان با خوردن آنها به عافيت برسد. پس در واقع خداوند به نشانه هاي خود سوگند ياد كرده است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

  تعداد بازديدها: 4597
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=67234
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.