تاريخ انتشار: 13 دي 1390 ساعت 22:29:30
آهاي مسئولين به داد بيكاران برسيد!! (14)

افزایش ۱٫۶درصدی نرخ بیکاری؛

 

سايت آفتاب گزارش داد : بیش از ۲سال از دوران حیات دولت دهم می‌گذرد و هر روز بر تعداد وعده‌های عملی نشده دولتی‌ها افزوده می‌شود. مهم‌ترین وعده دولت اما ریشه کن کردن بیکاری و وعده ایجاد ۲. ۵ میلیون شغل بود که نه تنها محقق نشد بلکه بررسی گزارش نرخ بیکاری چهار فصل ۸۹ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در فصل بهار و تابستان نرخ بیکاری ثابت و با اندکی کاهش در پاییز، در زمستان دوباره صعودی شده است.

 

اما نکته مهم این جاست، هر چند روز یک‌بار یکی از مدیران اقتصادی دولت از عزم مسوولان اقتصادی برای برطرف کردن بیکاری سخن می‌گوید و و وزن منابع و سپرده‌های بانکی را نیز برای این منظور بسیار پر بار اعلام می‌کند.

 

آخرین وعده آقاي محمود احمدی‌نژاد اما در جمع مردم ایلام مطرح شد. رئیس دولت دهم در جمع مردم ایلام با اشاره به حجم بالای سپرده‌های بانکی کشور گفت : «با حجم موجود سپرده‌های بانکی برای ایجاد ۵/۲ میلیون شغل به هیچ‌وجه کمبود منابع نخواهیم داشت.» ولی با این وجود به نظر می‌رسد مسوولان دولتی در مورد مسائل اقتصادی تنها در کلام با قاطعیت برخورد می‌کنند و در عمل خبری نیست که نیست.

 

در هر حال، نرخ بیکاری در بهار ۸۹ معادل ۱۳/۵ درصد، تابستان ۸۹ معادل ۱۳/۶ درصد، پاییز ۱۲/۱ و زمستان هم ۱۴/۶ درصد بوده است که با توجه به اظهارات قاطع دولتی‌ها درباره ایجاد شغل، بالا رفتن این آمار در زمستان ۸۹ عجیب به نظر می‌رسد!

 

نرخ بیکاری اما در کل سال گذشته هم ۱۳/۵ درصد اعلام شده است. این نرخ در بهار سال جاری طبق اعلام مرکز آمار به ۱۲/۳ درصد و در تابستان نیز به ۱۱/۱ درصد رسیده است. با این حال صرفا در سال گذشته اعلام شد که هر یک از استان‌ها توانسته‌اند تعهدات خود را در زمینه اشتغال زایی محقق کنند اما این که مشاغل ایجاد شده از چه کیفیتی برخوردار بوده و چند درصد از آن‌ها فصلی و مقطعی و چه میزان آن با امنیت و ماهیت دائمی است آماری ارائه نشد و یا دست کم منتشر نشده است.

 

بررسی نرخ بیکاری سال ۸۸ نیز نشان می‌دهد که وضعیت بیکاری در این سال معادل ۱۱/۹ درصد و بیشتر از ۱۰/۴ درصد سال ۸۷ بوده است و در این سال وضعیت بیکاری در ۲۱ استان نسبت به ۸۷ بد‌تر شده است. این موضوع از آن جا اهمیت دارد که همین روند با وجود ادعای ایجاد فرصتهای شغلی در سال ۸۹ به میزان ۱/۶ میلیون نفر ادامه داشته و نرخ بیکاری سال ۸۹ به ۱۳/۵درصد و ۱/۶ درصد بیشتر از سال ۸۸ است.

 

بی‌تردید، آمارهای ضد و نقیض دولت درباره ریشه کن کردن بیکاری و ایجاد دو نیم میلیون شغل در طول فعالیت دولت دهم چیزی را عوض نکرده است و جوانان و به خصوص قشر تحصیل کرده، هم چنان زیر فشارهای ناشی از بیکاری و فقر، دست و پا می‌زنند وباید پرسید آیا با این روند قرار است فقر در کشور ریشه کن شود؟!

 

از سوی دیگر کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند اشتغال را باید با تولید و صنعت سنجید. بررسی وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد، اوضاع برای تولید و صنعت چندان مطلوب نیست و علاوه بر واردات بی‌رویه، تولید کشور به دلیل عدم پرداخت یارانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است تا جایی که جز ایجاد شغل‌های مقطعی راهی برای افزایش شاغلین نیست.

 

به نقل ازسایت شفاف افزایش تعداد ورودی‌ها به بازار کار نیزعاملی است که دولتی‌ها می‌گویند باعث افزایش آمار بیکاری است اما این مساله نیز نمی‌تواند افزایش بیکاری را توجیه کند چرا که در سال‌های گذشته همواره میزان ورودی‌های به بازار کار در هر سال به میزان یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر اعلام شده است.

 

باید منتظر ماند و دید آیا وعده‌های دولت دهمی‌ها درباره اشتغال به واقعیت تبدیل خواهد شد یا همواره فاصله طولانی بین حرف تا عمل حفظ خواهد شد؟!

 

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=6726
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.