تاريخ انتشار: 16 دي 1390 ساعت 17:36:59
افتتاح باغ موزه مدرن دفاع مقدس؛ بزودی در تهران

مسئله نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس یکی از مهم ترین دغدغه ها است که برای دستیابی به این مهم اقدامات متعددی از قبیل تولید فیلم و سریال، اعزام جوانان، دانش آموزان و دانشجویان به مناطق جنگی در قالب کاروان های راهیان نور و یا تولید برنامه های متنوع تلویزیونی و بیان خاطرات هشت سال دفاع مقدس انجام می شود، اما شاید یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای انتقال ...

با وجود این به نظر می رسد که تا چندی پیش تنها موزه قابل ذکر در انتقال بخشی از فرهنگ ایثار به نسل فعلی و نسل های آینده موزه شهدای موجود در بهشت زهرا (س) است، این در حالی است که این موزه در این زمینه اثرگذاری چندانی نداشته است.

از این رو بود که شهرداری تهران تصمیم گرفت با احداث باغ موزه در جوار مترو شهید حقانی به این مهم جامه عمل بپوشاند، به همین منظور و با هدف آشنایی بیشتر هیئات مذهبی تهران با چارچوب کار این موزه و ایجاد زمینه های مفید همکاری و تعامل میان این باغ موزه و هیئت های مذهبی شهر تهران، جلسه ای با حضور مسئولین هیئات مذهبی این شهر و مسئولان این باغ موزه که با نام باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت طراحی و ساخته شده است، برگزار شد.

در این مراسم که در محل باغ موزه برگزار شد، سید جواد هاشمی هنرمند سینما و تلویزیون ایران با اجرای سه تئاتر شرکت کنندگان در این مراسم را ابتدا به حال و هوای روزهای جنگ و دفاع مقدس برگرداند و گوشه ای از چشم انتظاری مادران رزمندگان برای بازگشت آنان و مقاومت و ایستادگی شیرزنان ایران در قبال شنیدن خبر شهادت فرزندانشان را بیان کرد.

پس از آن بود که گزارشی از روند ساخت باغ موزه و مکان ها و تالارهای موجود در آن ارائه شد. بر اساس گزارش ارائه شده، این باغ موزه حاوی 9 تالار خواهد بود که نام این تالارها به شرح زیر است.

تالار آستانه، تالار حقانیت و هجوم، تالار دفاع، تالار آرامش و مقابله، تالار شهادت با رویکرد فرهنگ عاشورا، تالار پیروزی، تالار سرانجام، تالار پروانه ها و نهایتا تالار مسجد جامع خرمشهر.

در ادامه این گزارش اعلام شده که باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در زمینی به مساحت 22 هکتار و زیربنای 170 هزار متر مربع ساخته شده است و به زودی افتتاح خواهد شد و شرایط بازدید از آن برای عموم فراهم خواهد شد.

در بخش پایانی این مراسم نیز سردار بنی احمدی قائم مقام باغ موزه دفاع مقدس در سخنانی به تشریح برنامه ها و اهداف ساخت این باغ موزه پرداخت و گفت: این باغ موزه به منظور دستیابی به دو هدف عمده و بسیار مهم ساخته شده است. هدف اول تجلیل از دوران هشت سال دفاع مقدس و بازیابی و یادآوری خاطرات رشادت های رزمندگان اسلام و قدردانی در خور این رزمندگان از ایثارگری های آن ها و هدف دوم ترویج فرهنگ عاشورایی ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل فعلی و نسل های آینده.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: در واقع هدف از ایجاد این باغ موزه این است که به نسل فعلی و نسل های آینده نشان دهیم که پدران و اجداد آنان چگونه از کشور خویش دفاع کردند و دشمنان این مرز و بوم را به خواری کشاندند. این باغ موزه در آینده نزدیک و در یک مناسبت مربوط به دفاع مقدس افتتاح خواهد شد و این در حالی است که این باغ موزه یک موزه استثنایی و بی بدیل است که با موزه های دیگر تفاوت های عمده ای دارد.

سردار بنی احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که برای این موزه از ابزار و کالاهای معمولی که در موزه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد کمتر استفاده شده است، افزود: در حیاط این باغ موزه نیز تعداد کمی از ادوات و ابزار جنگی مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر از سامانه های الکترونیکی و دیجیتالی برای نشان دادن ابعاد حماسه هشت سال دفاع مقدس و مقاومت جانانه مردم ایران در برابر دشمن استفاده شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: این باغ موزه شامل هفت تالار اصلی و دو تالار فرعی مقاومت و پروانه ها است و از امکانات و فناوری های روز دنیا برای طراحی و ساخت آن استفاده شده است.

اما شاید جالبترین و مورد توجه ترین بخش این موزه مسجد جامع خرمشهر در جوار آن باشد که دقیقا به شکل و ابعاد مسجد جامع شهر خرمشهر که یادآور حدود دو سال مقاومت جانانه شهر خونین شهر در برابر تجاوز دشمن بعثی بود، طراحی و ساخته شده است.

منبع : سایت شفاف

گفتنی است : پیرو دعوت بعمل آمده توسط مسئولین محترم باغ موزه دفاع مقدس یکی از اُمنای هیئت در مراسم فوق الذکر شرکت نمودند ، که گزارش اجمالی آن پشتر تقدیم کاربران گرامی گردیده است .

   


 
23 فروردين 1392   
shadi
خوب بود فقط باید بگم الاآن افتتاح شده و من آدرس باغ موزه دفاع مقدس با تلفنشو می خواستم.ممنون.



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=6782
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.