تاريخ انتشار: 25 آذر 1394 ساعت 08:31:56
آیا میتوانم بر تقلید از امام خمینی (ره) باقی بمانم ؟

سلام- من مقلد امام خمینی (ره) بودم هنوز بر تقلیدشان باقی ماندم حکمش چیست ؟ آیا میتوانم بر تقلید از ایشان باقی بمانم ؟ اگر نه مجتهد جدید را چگونه انتخاب کنم ؟ باسپاس

با سلام و تحیت

اگر مرجع تقلید فوت کند، ارتباط تقلیدی مقلد با او قطع میگردد و در مسئله بقا بر تقلید میت،  باید به مرجع اعلم زنده رجوع کند، و نمیتواند در این مسئله از مرجع فوت شده تبعیت نماید. پس باید تحقیق کند که در بین مراجع زنده کدامیک اعلم می باشد و بعد در مسئله بقا بر تقلید میت ببیند نظر او چیست، آیا بقا بر تقلید میت اعلم را واجب می داند و یا جایز ؟ آیا در همه مسائل بقا را واجب می داند و یا در مسائلی که عمل کرده است؟

راه های شناخت مرجع تقلید اعلم:

مجتهد و اعلم را از سه راه مى توان شناخت : اول آن که خود انسان یقین کند ، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوم آن که دو نفر عالم عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند ، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.

سوم آن که عده اى از اهل علم که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند ، و از گفته آنان اطمینان پیدا مى شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند.(رساله توضیح المسائل، امام خمینی(س)، ص 2، م 3)

اگر شناختن اعلم مشکل باشد باید از کسى تقلید کند که گمان به اعلم بودن او دارد ، بلکه اگر احتمال ضعیفى هم بدهد که کسى اعلم است وبداند دیگرى از او اعلم نیست بنابر احتیاط واجب باید از او تقلید نماید و اگر چند نفر در نظر او اعلم از دیگران و با یکدیگر مساوى باشند باید از یکى از آنان تقلید کند.(همان، م 4)

والسلام علیکم و رحمه الله

* پرتال امام خمینی (ره)

  تعداد بازديدها: 1141
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=68991
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.