تاريخ انتشار: 26 اسفند 1394 ساعت 14:37:30
رهایـی از فکر گنـاه

  • هرگاه فکرگناه بر کسی هجوم بَرد ، نباید آنرا انجام دهد، بلکه با پناه بردن به خدا و توکّل بر او از دام شیطان رهایی یابد . حضرت امام صادق (سلام الله علیه) فرمودند : کسی که به فکرگناه افتاد ، انجام ندهد ؛ زیرا چه بسا بنده ای در حضور خدا مرتکب گناهی می شود و خدای بزرگ می فرماید :به عزّت و جلالم قسم ، از این پس تو را نمی آمرزم.ذکر خدا راه رهایی از گناه : کسی که از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست . پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد .
  • حضرت امام صادق(سلام الله علیه) می فرمایند : شیطان توان وسوسه کردن بنده ای را ندارد ، جزآنکه او از یاد خدا اعراض کند و فرمانش را سبک شمرد و به نافرمانیش روی آورد و آگاهی خدا از اسرارش را فراموش کند .

و نیز فرموند : هرگاه شیطان وسوسه ات می کند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد ، پس از او به خدا پناه ببر [و بر خدا توکلّ کن] ، که او به کمک حقّ بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند ؛ چرا که خود فرمود : شیطان بر مؤمنان و برکسانی که بر خدا توکلّ کنند سلطه ای ندارد.  [ سوره نحل ، آیه 99]

  • نکته : یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکارِ رهایی از دام شیطان است ؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست ، هیچ زبانی هم نباید ساکت و خاموش از یاد خدا باشد ؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز ؛ یاد خدا ی بی نیاز است که همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است ، از این رو اگر در زمان یا مکان یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت .


کتاب مفاتیح الحیاة حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
الکافی ج2، ص272
مصباحه الشّریعه ،ص79 ،بحارالانوارج69، ص 124
 ر.ک: تسنیم ،ج 7 ،ص554

  تعداد بازديدها: 1224
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=70475
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.