تاريخ انتشار: 01 شهريور 1395 ساعت 19:15:18
امام خمینی(ره) پزشکان را مجتهد کار خودشان می دانستند

یکی از اعضای تیم پزشکی امام خمینی (س)، با تأکید بر اینکه امام خمینی (س) پزشکان را در رابطه با کار خودشان مجتهد و عمل به دستورات آنها را تکلیف شرعی می دانستند، گفت: توصیه های امام به پزشکان بیشتر در زمینه اخلاق عمومی بود.

دکتر غلامرضا باطنی در گفت و گو با جماران به مناسبت روز پزشک ، با اشاره به ایام بستری بودن امام خمینی (س) در بیمارستان قلب، اظهار داشت: پزشک هایی که با امام کار داشتند به شهادت اکثرشان امام بهترین بیماری بود که در طول عمرشان دیده اند. علتش این بود که حضرت امام دستورات پزشک را به طور کامل و دقیق اجرا می کرد. یعنی اگر دارویی برای ایشان تجویز می شد که باید هر 3 ساعت بخورند و یک وعده آن ساعت 3 صبح بود، تأکید داشتند که همان ساعت از خواب بیدارشان کنند و دارو را به ایشان بدهند.

عضو تیم پزشکی امام ادامه داد: کمتر پیدا می شوند بیمارانی که دستورات پزشک را به طور دقیق آن طور که گفته اجرا کنند. علتش این بود که امام پزشکان را در رابطه با کار خودشان مجتهد می دانستند و می گفتند چیزی که آنها می گویند ما باید به عنوان یک تکلیف شرعی به طور کامل و دقیق انجام دهیم. نکته دیگری که امام روی آن تأکید داشتند این بود که هر نوع خوارکی، غذا و یا میوه ای می خواستند مصرف کنند از پزشکان رابطه آن خوراکی را با سلامتی و یا مشکلاتی که خودشان داشتند را می پرسیدند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد توصیه های امام به پزشکان، گفت: امام خیلی توصیه ای به این شکل به پزشکان نداشتند. ولی نکات خاص و ویژه ای که امام روی آن تأکید کنند بیشتر بحث های اخلاقی و موارد این چنین بود. توصیه خاصی که فقط مربوط به پزشکان باشد را خیلی نداشتند و بیشتر توصیه عمومی و اخلاق عمومی بود.

باطنی اخلاق پزشکی را یک مقوله بسیار گسترده دانست و افزود: اخلاق پزشکی در قدیم به این بر می گشت که پزشک رازدار و امانتدار باشد. امروزه بحث اخلاق پزشکی در جامعه ما خیلی گسترده تر شده است. این اخلاق پزشکی فقط به پزشک بر نمی گردد و یک حوزه میان رشته ای است. یعنی به طور مثال در بحث پیوند اعضا باید نظر فقها را بگیریم. نظرات قانونی، قضایی و یا حقوقی نیز در این امر دخیل است.

وی ادامه داد: به هر حال امروز اخلاق پزشکی نسبت به گذشته خیلی توسعه پیدا کرده است. ولی در دانشکده پزشکی شاید به اندازه این توسعه روی آن تأکید نمی شود. بزرگترین و مهمترین شکایت هایی که بیماران از پزشکان می کنند خیلی مربوط به کار درمانی نیست؛ بلکه بیشتر مربوط به برخورد پزشک با بیمار می شود. این برخوردها را اخلاق پزشکی اصلاح می کند. یعنی کار اخلاق پزشکی اصلاح رابطه پزشک و بیمار است. ولی به نظر می رسد که در جامعه امروز ما جای این امر خالی است و باید بیشتر روی آن کار شود.

باطنی تأکید کرد: چون در دانشکده های پزشکی خیلی روی این امر تأکید نمی شود، پزشکانی که اخلاق پزشکی را رعایت می کنند به دلایل شخصی است. یعنی خودشان دارند تلاش می کنند که این کار انجام شود. اگر آموزش آکادمیک انجام شود قاعدتا تعداد بیشتری به آن عمل می کنند. افراد باید اخلاق پزشکی را بفهمند تا بتوانند انجام دهند. چون نمی دانند و آشنا نیستند ممکن است نتوانند انجام دهند.

  تعداد بازديدها: 1206
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=73024
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.