تاريخ انتشار: 05 آبان 1396 ساعت 20:46:46
طنز تلخ "گفتگو"(قسمت صدوهفتم)


گفتم: آقاجون عضو فقهای شورای نگهبان گفته براساس برداشتی از کلام امام(ره) در نقاطی که اکثریت مسلمان باشند غیرمسلمان نمی‌تواند بعنوان نماينده مسلمانان انتخاب گردد.
گفت: نمايندگی مجلس شورای اسلامی بدليل حق انحصاری قانون گذاری که بايد منطبق با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام باشد نسبت به نمايندگی شوراهای شهر که متولی تصويب و نظارت بر حسن اجرای برنامه ، بودجه و امور خدمات شهری است از اهميت بسيار بالاتري برخوردار است لذا حضور قانونی اقليت های مذهبی در مجلس بيانگر سستی و غير قابل اتکا بودن منطق توضيحی عضو فقهای شورای نگهبان است.
گفتم: نمايندگان اقليتهای مذهبی به انتخاب هموطنان زرتشتی ، کليمی ، مسيحی و ارمنی انتخاب و بعنوان نماينده مردم ايران وارد مجلس شورای اسلامی می شوند در حالی که مسلمان نيستند.
گفت: براساس نص اصول قانون اساسی تمامی نمايندگان به يک اندازه نماينده ملت هستند نمايندگان يک رای دارند نمايندگان می توانند در تمام موضوعات کشور اعلام نظر و به تمام مصوبات رای دهند مصوبات با آراء مخالف و موافق نزديک می تواند با تجميع و همسويی رای نمايندگان اقليت مذهبی برای اکثريت مسلمان کشورمان تصويب يا فاقد رای باشد بنابراين اينکه نمايندگان توسط چه کسانی با چه مذهبی انتخاب می شوند مهم نخواهد بود.
گفتم: يعنی با استناد به منطق توضيحی فقيه شورای نگهبان در خصوص عضو غير مسلمان يکی از شوراهای شهر بطور اُولی اقليتهای مذهبی بدليل اثرگذاری مستقيم در قانونگذاری برای مسلمانان نبايد در مجلس شورای اسلامی نيز باشند؟
گفت: فقهای تدوين و تصويب کننده قانون اساسی قطعا با علم به مبانی فقهی اسلام نسبت به لحاظ حقوق اقليتهای مذهبی کشورمان در چرخه قدرت بذل توجه داشتند، امام راحل و ساير مراجع معظم تقليد وقت نيز با رای به قانون اساسی مذکور صحت شرعی چنين قوانينی را مورد تأييد قرار دادند اما اينکه چرا برخی فقهای شورای نگهبان امروز با استناد به فرازی از فرمايشات امام(ره) و برخلاف نص قانون اساسی و قانون انتخابات شوراها به چنين رويه ای روی آورده اند جای تأمل دارد.
شورای نگهبان در صورت باور به چنين استنباطی می توانستند در شرايط معمول دهه های گذشته و بدون ايجاد حساسيت در شرايط خاص انتخابات به توضيح و ارائه لايحه قانونی رفع ابهام از قانون شوراها اقدام کنند که هرگز چنين نکردند لذا بايد مسئوليت تبعات اجتماعی ، فرهنگی ، سياسی و امنيتی چنين اقدامات غير معمولی را پذيرا باشند.
گفتم: در صورت اصرار شورای نگهبان به ناديده انگاری نص قانون اساسی و قانون انتخابات شوراها با چه شرايطی مواجه خواهيم بود؟
گفت: موضوع مذکور با اصرار مجلس شورای اسلامی يا وزارت کشور به اجرای قوانين موجود طبيعتا بايد به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع و توسط مجمع اعلام نظر گردد. همچنين وژارت کشور بعنوان متولی اجراي قوانين انتخاباتی می تواند با اشاره به رويه جديد و مغاير با قانون اساسی و قانون انتخابات فقهای شورای نگهبان موضوع را جهت صدور دستور خدمت رهبری ارسال نمايد.
تلاش برخی فقهای شورای نگهبان برای ناديده انگاری نص قانون اساسی با استناد به يکی از فرازهای سخنان امام راحل در دهه شصت که اصولا انتخابات شورای شهر وجود و مفهوم نداشت می تواند به همه حوزه های قانونی و تصميم گيری تسری يافته و آغازی برای حذف عملی قانون اساسی در کشور باشد.
گفتم: آقاجون آيت الله یزدی عضو شورای نگهبان که در انتخابات خبرگان موفق به کسب رای اعتماد مردم نشد در خصوص نمايندگان اقليتهای دينی گفته اين ارفاق نظام اسلامي به اقليت‌هاست که اجازه داده برای خود نماینده داشته باشند.
گفت: مرور متن مذاکرات شورای انقلاب متشکل از علما و فقهای تدوين و تصويب کننده قانون اساسی مانند آيت الله مطهری ، آيت الله بهشتی ، آيت الله منتظری ، آيت الله مشکينی ، رهبری ، مرحوم آيت الله هاشمی ، آيت الله مهدوی کنی و بسياری ديگر بيانگر اين واقعيت است که هرگز چنين استنباطی نداشته و انتخاب و منتخب بودن را حق هر هموطن می دانستند.
گفتم: يزدی مدعی است استنباط فقهی ما متکی به فرمايشی از حضرت امام(ره) می باشد.
گفت: حضرت امام(ره) پايبندی به قانون اساسی و حتی قوانين جاری جمهوری اسلامی ايران را ارجح بر هر ديدگاه و نظری اعلام فرمودند قانون اساسی در حضور معظم له تدوين و مورد تأييد امام(ره) بود. انتخابات گذشته نيز تماما براساس همين قانون و ساير قوانين جاری برگزار شده است. منتخب زرتشتی شورای شهر يزد نيز در دوره قبل منتخب مردم و عضو شورا بود لذا استناد به جمله ای از امام برای ناديده انگاری قانون اساسی مبنای پر مخاطره ای برای قانونمندی کشور محسوب می گردد ضمن اينکه ولی فقيه حی برای پاسخگويی به ابهامات و شبهات در اختيار جامعه اسلامی قرار دارند که طبيعتا در مواجه فقهای شورای نگهبان با بن بست و ابهام بايد مورد رجوع فقهای شورای نگهبان نيز باشند.
گفتم: آيت الله يزدی عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کردند که این ارفاقات در هيچ كجاي دنيا مشابه ندارد آن جوامعي كه خود را سكولار هم مي‌دانند اجازه مي‌دهند يك مسلمان نماینده شود؟
گفت: شايد يزدی واقعا نمی داند يا از اطلاعات عمومی کافی برخوردار نيست بهرحال ضروری است آيت الله يزدی عضو فقهای شورای نگهبان نيز بدانند که قيد شرط مذهب برای انتخاب نماينده در حال حاضر منحصر به چند کشور از است بايد بدانند که اکثر قريب به اتفاق کشورها در کنار ذکر شرايط عمومی مانند سلامت روانی و حداقل سن حتی شرط مليت را حذف و به تابعيت چندساله اکتفا کردند.
گفتم: يعنی در شرايط موجود مهاجری با مليت ايرانی و مذهب شيعه که تابعيت کشوری را پذيرفته می تواند بعنوان کانديد نمايندگی مجلس از سوی شهروندان کشور ميزبان با مذهبی متفاوت گردند.
گفت: آقاجون در همين لحظه ايرانيان قابل توجهی با مليت ايرانی و مذهب شيعه بعنوان منتخب مردم کشور ميزبان در مجالس کشورهايی مانند نيوزلند ، کانادا ، استراليا ، فرانسه.، بريتانيا ، آلمان ، سوئد و بسياری ديگر حضور و فعاليت دارند.

  تعداد بازديدها: 4247
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78479
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.