تاريخ انتشار: 11 آبان 1396 ساعت 19:34:50
طنز تلخ "گفتگو"(قسمت صدودهم)


گفتم: آقاجون امروز کانال بيسيمچی نوشته وقتی پوتین در محضر امام خامنه‌ای گزارش می داد از تحریم های اقتصادی آمریکا از سال ۲۰۱۴ تا اتکا اقتصاد روسیه به داخل کشور و خود باوری و پیشرفت صنعتشان، به یک باره احساس کردم گویا آنها سال اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده‌اند و از بیرون علی الخصوص آمریکا قطع امید کردند، و دولت مردان ما هنوز اندر خم یک کوچه‌اند،
فاعتبروا یا اولی الابصار ...
گفت: نويسندگان کانال اگر از مديران عالی کانال که مويی سپيد کردند می پرسيدند حتما متوجه می شدند که روسيه طی هشتاد سال گذشته تنها کشوری در جهان بود و هست که تمام نيازهای کشاورزی ، صنعتی و نظامی کشورش را راسا در داخل اتحاد جماهير شوروی سابق و روسيه امروز توليد کرده است شوروی که علی رغم برخورداری از دومين زرادخانه نظامی جهان و اقتصاد صد در صد خودکفا به يکباره فرو پاشيد و مضمحل شد، روسيه تحقير و در گِل مانده يلتسين با درايت و رهبری کم نظير پوتين در کمترين زمان ممکن به روزهای اوج بازگشت.
گفتم: مشابهات روسيه با کشورمان در برابر تحريم های آمريکا چيست؟
گفت: روسيه در هشتاد سال همزمان با آمريکا به بمب اتم و موشک های قاره پيما دست يافت.
روسيه با تکيه بر توانمندی علمی و ملی بی نظير موفق گرديد در هشتاد سال پيش که کمتر از 1% کشورمان، برق فوايه صنعت برق يعنی لامپ روشانايی را تجربه می کردند مرکز علمی و صنعتی ساگی بعنوان بزرگترين مرکز علمی ، تحقيقاتی و استاندارد سازی جهان را مورد بهره برداری قرار داد، مرکزی که علی رغم گذشت هشتاد سال همچنان بزرگترين در جهان محسوب می گردد.

روسيه هنوز مانند هشتاد سال پيش تنها کشوری است که برای گرمايش يک شهر از سيستم مرکزی بهره می برد.

روسيه بسيار بسيار پيش از آمريکا و اروپا و زمانی که مردم ما تصور می کردند سفر انسان با آهن از طريق آسمان پرداخته شياطين است با بهره گيری از تکنولژی که شايد در دهه های بعد نصيبمان شود تصوير فرود يوری گاگارين را در برابر ديدگان جهانيان به نمايش گذاشت هر چند ما چهل سال پس از واقعه، از اشتياق ديدن جعبه نمايش به هيجان می آمديم.

شايد هنوز بسياری ندانند که در ايام خريد اولين هواپيماهای ملخی توسط نيروی هوايی تازه تأسيس کشورمان هدف قرار گرفتن هواپيمای دور پرواز و استراتژيک 2 B آمريکا در سی هزار پايی توسط موشک های سام روسی جهان را بهت زده کرد. فراموش نمی کنيم آمريکا و تمام شرکای غربی و شرقي اش هنوز موفق نشدند ايستگاه فضايی مير روسی را که در حدود هفتاد سال پيش مورد بهره برداری قرار گرفت مشابه سازی کنند.
گفتم: کانال نويسان بيسيمچی قطعا از توان کم نظير و در برخی موارد بی نظير هشتاد ساله روسيه مطلع و منظورشان اقتصاد تجاری روسيه است که طبيعتا نمی تواند با توانمندی اقتصاد آمريکا برابری کند.
گفت: اولا که اقتصاد روسيه برای هيچ کشوری قابل اغماض نيست

دوما روسيه از همراهی متحدين استراتژيکی مانند چين ، هند ، کشورهای مشترک المنافع ، پيمانهای متعدد مانند شانگهای و ...برخوردار است که در شرايط دشوار قادر به اعطای پشتيبانی هستند.

سوما روسيه يکی از پنج قدرت دارای حق وتو است بنابراين هيچ اقدام جهانی مانند قطعنامه های عليه ايران برای اعمال فشار عليه روسيه قابل بهره برداری نيست.

چهارما روسيه در طول هشتاد سال گذشته همواره مقام اول يا دوم بازار توليد و صادرات تسليحات را در اختيار داشته است.

پنجما روسيه تنها قدرت همسطح يا بالاتر نظامی در برابر آمريکاست.

ششما هيچ کشوری جز آمريکا توان نسبی و جسارت اعلام تحريم عليه روسيه را نداشته و ندارد.
گفتم: بهرحال آمريکا در مواردی تحريم های محدود يکجانبه عليه برخی شرکت های روسی را اعلام کرده است.
گفت: بله اما همان شرکت ها در شرايط اعمال سنگين ترين تحريم های تاريخ سازمان ملل عليه کشورمان مجاز به ادامه فعاليت با ايران بودند.
گفتم: يعنی بدليل تفاوت های بنيادين شرايط دو کشور ايران و روسيه نمی توان به اقدام مشترک عليه تحريم آمريکايی اميد عملی داشت؟
گفت: آقاجون همانطور که رهبری هم در ديدار با پوتين فرمودند ايران و روسيه در موضوع سوريه و مقابله با تروريسم داعش موفق شدند با درک اهداف مشترک به اقدام همسان و مشترک هم دست يابند بنابراين بايد با درک واقعيات تفاوت های دو کشور و پرهيز از سوء استفاده از موضوعات سياست خارجی کشور به يارگيري های حقيرانه حزبی و گروهی با واقع بينی در مسير شناخت و بکارگيری موارد دارای منافع مشترک با ساير کشورها يار و همراه دولت بود.

  تعداد بازديدها: 3231
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78536
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.