تاريخ انتشار: 16 آبان 1396 ساعت 17:40:39
به بهانه اربعین؛ یادی از حضرت زینب(س)

او کسی است که در کوفه وقتی یک اشارت نمود، مردمان کوفه در خاموشی رفتند و معترف بودند آن لحظه علی(ع) را دیدیم که ظهور کرده!

۱) طبق نقل تاریخ ابن عباس هم از زینب(س) به؛ "عقیلتنا بنی هاشم " نام برده، پس ایشان قبل از کربلا هم به یک دختر و یا زن کاملی از جهت فهم نام برده شده. درتاریخ و تفسیر نوشته شده ایشان در ایام زندگی در زمان حیات پدر ، در شهر کوفه برای زنان سوره مریم را تفسیر می فرموده.

۲) اما معنای عقیله بنی هاشم؛ "عقل" یعنی فهم صحیح و رفتار درست است و  "عقیل" یعنی کسی که همواره در امور از عقل بهره‌مند است و "عقیله" یعنی کسی که بسیار اندیشمند و فهیم است و هیچ چیزی و از حیث زمان و مکان و شرایط اطراف، او را از اندیشه صحیح و انتخاب درست غافل نمی کند.

۳) زینب کبرا(س) از دسته سوم است که بسیار اندیشمند و درست کار و صحیح النظر بوده؛ چرا که آن همه مصائب که چه بسا هر فردی را از تصمیم گیری صحیح و به موقع، محروم می کند، ایشان را متزلزل و محروم نساخت!

۴) شاهد این ادعا؛ الف) رفتار او در مدیریت کاروان اهل بیت(ع) از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام است.

ب)  برخورد اعجاب آفرینش در مقابل ابن زیاد و یزید.

ج)  خطبه ایشان در کوفه.

چنین شخصی باید از قبل مقدماتی را در قلب و رفتار خود تعبیه کرده باشد.

۵) آن مقدمات؛ طبق حدیث پیامبر(ص) ایمان است و وزیر ایمان که علم است و وزیر علم که ظرفیت بالاست و وزیرش که رفق و محبت به دیگران و وزیرش که صبر و شکیبایی می باشد.

۶) ذکاوت و قدرت عقل زینب کبرا(س) در تشخیص صحیح مسیر حق و انحرافات فکری و سیاسی زمان خویش بود .

۷) در این پایان نوشته کوتاهم نباید از "شجاعت" زینب(س) غافل باشم ... در شجاعتش چه می توان نوشت؟!

او کسی است که در کوفه وقتی یک اشارت نمود، مردمان کوفه در خاموشی رفتند و معترف بودند آن لحظه علی(ع) را دیدیم که ظهور کرده!

و او با یک تشر به یزید در آن مجلس غیر قابل توصیف که اجازه اظهار حشمت و شوکت و شجاعت، به کسی نمی داد، یزید را سکه یک پول سیاه کرد!

  تعداد بازديدها: 1770
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78572
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.