تاريخ انتشار: 17 آبان 1396 ساعت 18:10:17
اروپا هم عربستان و متحدانش در لبنان را تنها گذاشت

به گزارش جماران به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه بار دیگر حمایت و کمک خود به ثبات در لبنان و وحدتش را در پی بحران به وجود آمده به دنبال استعفای «سعد حریری» نخست وزیر این کشور در روز شنبه اعلام کرد.

سفرای اتحادیه اروپا در بیانیه ای از همه طرف ها در لبنان خواستند که «گفت و گوی سازنده»را ادامه داده و در راستای تقویت نهادهای لبنان و بستر سازی برای انتخابات پارلمانی در اوایل سال 2018 برای پایبندی به قانون اساسی فعالیت کنند.

سفرای اتحادیه اروپا در این بیانیه بر حمایت قوی خود از وحدت و ثبات لبنان و نیز حاکمیت و امنیت و ملت این کشور تأکید کردند و از همه عقلا دعوت کردند که گفت و گوی سازنده را ادامه داده و بر کار روی تقویت نهاهای لبنان و آماده سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اوایل سال 2018 بر اساس قانون اساسی، فعالیت کنند.

در این بیانیه آمده است که سفرای اتحادیه اروپا بر پایبندی مستمر برای ایستادن در کنار لبنان و کمک به این کشور در چارچوب مشارکت قوی برای تضمین ثبات و بهبوی اقتصادی مستمر این کشور تأکید کردند.

پیش از این نیز  ایالات متحده  آمریکا از حاکمیت و ثبات لبنان حمایت کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا  در این زمینه تاکید کرد: روابط ما با دولت لبنانی روابطی محکم و تغییر ناپذیر است و ما از حاکمیت لبنان و ثباتش حمایت می‌کنیم.

سخنگوی این وزارخانه تاکید کرد: ما از دولت لبنان حمایت می‌کنیم و حزب‌الله را «سازمانی تروریستی» می‌دانیم و از قبل درباره استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان اطلاعی نداشتیم.

این در حالی است که  سعد حریری نخست‌وزیر لبنان  شنبه هفته جاری در بیانیه استعفای خود که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، با اعلام استعفایش از این سمت انتقاداتی را متوجه ایران کرد.

وی با بیان اینکه «دستان ایران در منطقه قطع خواهد شد»، مدعی شد: «زمانی که مساله ایران حل شود، مساله خرابی‌ها و فتنه‌گری‌ها در منطقه نیز حل خواهد شد.»

وی در ادامه اظهارات بی‌پایه و اساس خود در قبال ایران گفت: «شری که ایران به منطقه ارسال می‌کند، به این کشور بازخواهد گشت.»

وی با تکرار برخی ادعاها از آنچه استفاده حزب‌الله از سلاح علیه مردم لبنان و سوریه نامید، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دخالت‌های حزب الله موجب بروز مشکلاتی برای ما در منطقه شده است.»

حریری همچنین نگرانی خود از احتمال ترورش ابراز داشت و گفت: «نمی‌پذیریم که لبنان تهدیدی برای ثبات منطقه باشد.»

حریری از نوامبر سال گذشته میلادی به عنوان نخست‌وزیر لبنان  فعالیت می‌کند.

حریری استعفای خود را در حالی اعلام کرد که در ریاض پایتخت عربستان به سر می برد و برخی اخبار مبنی بر این منتشر شد که وی توسط عربستان مجبور به استعفا شده است و در حصر خانگی در این کشور به سر می برد امری که باعث نگرانی هایی شده و «میشل عون» رئیس جمهور لبنان اعلام کرده است تا زمانی که حریری به کشور بازنگردد استعفای وی را نمی پذیرد.

استعفای حریری با دیکته عربستان سعودی در چارچوب ادامه فشار های عربستان سعودی بر لبنان به منظور هدف قرار دادن حزب الله لبنان صورت گرفته است. اگر چه خود عربستان نیز این فشارها را در چارچوب طرح گسترده تری که آمریکا برای هدف قرار دادن محور مقاومت در منطقه  و به طور خاص حزب الله لبنان دارد بر لبنان وارد آورده است.

همچنین حرف و حدیث هایی در این زمینه مطرح شده است که این استعفا زمینه را برای طرح حمله نظامی عربستان سعودی و هم پیمانانش عربش با همراهی رژیم اسرائیل به لبنان برای از بین بردن حزب الله مهیا می کند.

در پی انتشار اخبار در این زمینه سید«حسن نصرالله» یک روز پس از استعفای حریری سخنرانی کرد و گزینه جنگ عربستان علیه لبنان را رد کرد و به لبنانی اطمینان خاطر و آرامش داد.

سید حسن نصرالله وجود طرح عربستانی برای حمله به لبنان در سایه بحران داخلی که در آن به سر می برد و شامل بازداشت تعدادی از شاهزاده ها و وزرا و تاجران به اتهام فساد را نفی نکرد لیکن در امکان انجام چنین حمله ای تشکیک کرد زیرا مرزهای مشترک میان عربستان و لبنان وجود ندارد مگر آن که نیروهای عربستان از طریق اراضی اشغالی فلسطین بیایند. وی در این سخنرانی تأکید کرد که اسرائیلی ها به درخواست عربستان هرگز علیه لبنان جنگ به راه نمی اندازند بلکه فقط به درخواست آمریکا و بر اساس منافعش این کار را می کند.

  تعداد بازديدها: 1550
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78585
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.