تاريخ انتشار: 23 آبان 1396 ساعت 20:24:19
درخواست سازمان ملل برای بازگشت مسلمانان میانمار به کشورشان

دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در اجلاس سران آ.سه.آن با تاکید بر پیامدهای منفی بحران مسلمانان آراکان مانند بی‌ثباتی در منطقه خواهان بازگشت آنها به میانمار شد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری آناتولی،« آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل  طی سخنانی در سی و یکمین اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در مانیل پایتخت فیلیپین گفت: «بحران میانمار موجب رادیکالیسم و بی ثباتی در منطقه خواهد شد. نمی توانم نگرانی خود از مهاجرات غم انگیز صدها هزار نفر از میانمار به بنگلادش را پنهان کنم».

وی همچنین با قدرانی از کمک های انسانی کشورهای عضو آ.سه.آن تصریح کرد:«وضعیت اندوهبار موجود در آراکان منبع احتمالی بی ثباتی و رادیکالیزه کردن در منطقه است. خواهان فراهم شدن شرایط برای بازگشت کسانی که از خشونت ها به بنگلادش فرار کرده اند هستیم». 

«هری روگ» سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین نیز در یک نشست مطبوعاتی ضمن ابراز نگرانی نمایندگان کشورهای عضو آ.سه.آن از وضعیت پناهجویان آراکانی، اظهار داشت:«آنگ سان سو چی رهبر میانمار برای بازگشت مسلمانانی که به بنگلادش پناه برده اند اطمینان داده است. گزارش کمیسیون همبستگی آراکان به وی ارائه شده است».

«کوفی عنان» دبیرکل سابق سازمان ملل رئیس این کمیسیون نیز پیشنهادات قانونی مانند ارائه شهروندی، برابری در مقابل قانون و همچنین اعطای دیگر حقوق اولیه به مسلمانان آراکانی در میانمار به سوچی ارائه شده است».

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده‌اند اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در دست نیست. همچنین بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.طبق آخرین گزارش سازمان ملل شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 613 هزار نفر رسیده است.از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد.

  تعداد بازديدها: 1352
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78642
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.