تاريخ انتشار: 27 آذر 1396 ساعت 20:50:10
طنز تلخ "گفتگو" (قسمت صدو چهل و هشتم)


گفتم: آقاجون برخی گفتند انتشار شایعه تغییر رئیس کل بانک مرکزی توسط برخی مفسدان و اخلالگران سیستم بانکی از جمله برخی مدیران و سهامداران متخلفی است که از برنامه ساماندهی موسسات مالی متضرر شده اند.
گفت: ضروری است با توجه به اهميت نقش موسسات مالی و اعتباری در ناکارآمد سازی فعاليت شبکه بانکی و سياست گذاري های بانک مرکزی کشور دستگاه های امنيتی و قضايی نسبت به بررسی موضوع مذکور اقدام فوری و جدی داشته باشند.
گفتم: موسسات مالی و اعتباری با تکيه بر کدام ابزار پولی و مالی قادر به ناکارآمد سازی سياستگذاری بانک مرکزی و فعاليت شبکه بانکی برخوردارند؟
گفت: موسسات مالی و اعتباری بدليل عدم رعايت سياست ها و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی در خصوص سقف سود پرداختی به سپرده که از مشتريان دريافت می کنند موفق شدند طی ده ساله گذشته حجم عظيمی از سپرده نزد بانک ها را نيز به موسسات منتقل کنند. موسسات با مديريت پرداخت تسهيلات از محل سپرده ها به فعاليت های غير مولد و سوداگرانه عملا از ورود حجم عظيمی از نقدينگی کشور به اقتصاد توليدی و خدماتی ضروری ممانعت کردند.
گفتم: دولت فعلی و قبلی چرا با درک اين واقعيات نسبت به توقف فعاليت سوداگرانه و تعطيلی موسسات مالی و اعتباری مخل شبکه بانکی اقدام نکردند؟
گفت: وزير وزارت خانه ی تازه تأسيس تعاون در دو سال اول دولت احمدی نژاد با فهم نادرست فعاليت مالی نسبت به اعطای مجوز تعاونی اعتباری اقدام کرد لذا موسسات مالی و اعتباری طی سالهای 84 - 86 براساس قوانين وقت قارچ گونه بواسطه مجوز رسمی وزارت تعاون شکل گرفتند لذا حتی پس از اعلام انحلال وزارت تعاون در نيمه دوم دولت اول احمدی نژاد قانونا انحلال موسسات ثبت شده ممکن نبود.
لذا طی ده سال گذشته اقدام مستمر بانک های مرکزی احمدی نژاد - روحانی با همراهی مرجع قضايی و نيروی انتظامی برای برخورد و توقف فعاليت این موسسات موفق نبود.
گفتم: علی رغم اينکه موسسات مالی و اعتباری با جذب حجم عظيم نقدينگی کشور برای دریافت سود بيشتر از محل تسهيلات پرداختی ناچار از مديريت جريان نقدينگی به بازارهای سوداگری کاذب بود شيوه ناسالم گردش وجوهی که به سادگی سياست گذاری بانک مرکزی و فعاليت شبکه بانکی را ناکارآمد ساختند ، چرا طی سال گذشته به يکباره عدم بازپرداخت سپرده مطرح گريد.
گفت: موسسات مالی و اعتباری بدليل شرايط بازار در جذب مشتری مناسب برای پرداخت تسهيلات گران قيمت با مشکلاتی همراه بودند لذا بروز عدم تعادل در سود پرداختی سپرده های عظيم پرداختی با سود دريافتی از محل تسهيلات گران در يک روند زمانی قابل پيش بينی بود نکته دوم که بايد تا کنون مورد رسيدگی جدی قرار می گرفت تشکيل دفعی صف مشتری برای دريافت اصل و سود سپرده بود که به ناتوانی فوری موسسات و بروز بحران منجر گرديد شرايط بحرانی که سران سه قوه بايد با کسب موافقت رهبری به اتخاذ راهکارهای خاص حل مشکل موسسات اقدام نمايند.
گفتم: يعنی علی رغم تأکيد بر مشکلات ذاتی فعاليت موسسات مالی و اعتباری بايد به سلامت موضوع تشکيل دفعی صف دريافت اصل سپرده توسط مشتريان ترديد داشت؟
گفت: آقاجون اصولا و براساس تجربه جهانی اصل تشکيل يکباره صف مشتريان مضطرب برای دريافت سپرده قادر است بزرگترين بانک های جهان را نيز با مخاطرات بسيار جدی روبرو کند لذا با توجه به مشغله سازی امنيتی و مالی صف مذکور طی هشت ماه گذشته برای حکومت ضرورت داشت نهادهای امنيتی و قضايی در کنار همراهی با بانک مرکزی در ساماندهی موقعيت بحرانی ايجاد شده نسبت به ماهيت تشکيل دهندگان صف ابتدايی ذر برابر موسسات(دولت) بررسی و اعلام نتيجه می کردند

  تعداد بازديدها: 3716
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78917
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.