تاريخ انتشار: 08 دي 1396 ساعت 22:16:55
تذکر امام(س) به شورای نگهبان و مشخص کردن اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام

«تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‌ دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‌ گیریها است»

جی پلاس، امام خمینی (س) در پیامی که در تاریخ هشتم دی ماه سال 67 خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند، علاوه بر مشخص کردن اختیارات این مجمع، تذکری پدرانه نیز به شورای نگهبان دادند. متن این پیام به شرح زیر است:                         

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

خدمت حضرات آقایان اعضاى محترم مجمع تشخیص مصلحت- دامت افاضاتهم‌

با سلام و دعا و آرزوى موفقیت براى آن مجمع محترم، از آنجا که وضعیت جنگ به صورتى در آمده است که هیچ مسئله‌اى آن چنان فوریتى ندارد که بدون طرح در مجلس و نظارت شوراى محترم نگهبان مستقیماً در آن مجمع طرح گردد، لازم دیدم نکاتى را متذکر شوم:

1- آنچه تا کنون در مجمع تصویب شده است مادام المصلحة، به قوّت خود باقى است.

2- آنچه در دست تصویب است اختیار آن با خود مجمع است که در صورت صلاحدید تصویب مى‌ نمایند.

3- پس از آن، تنها در مواقعى که بین مجلس و شوراى نگهبان اختلاف است، به همان صورتى که در آیین نامه مصوب آن مجمع طرح شده بود عمل گردد. البته ماده پنج به همان صورتى که اصلاح کرده بودم- جلسه با هفت نفر رسمیت پیدا مى‌ کند- باقى باشد. و ماده ده بدین صورت اصلاح گردد: کلمه «مجدداً» حذف گردد؛ و به جاى آن «تنها یک بار» گذارده شود.

تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‌ دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‌ گیریها است. حکومتْ فلسفه عملىِ‌ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى‌ کند. و این بحثهاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوریهاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن‌ بستهایى مى‌ کشاند که منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مى‌ گردد. شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعى صورت نگیرد- و خدا آن روز را نیاورد- باید تمام سعى خودتان را بنمایید که خداى ناکرده اسلام در پیچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوند به همه اعضاى محترم مجمع تشخیص مصلحت توفیق دهد تا هر چه بهتر به اسلام خدمت کنید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

8/ 10/ 67

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

صحیفه امام؛ ج‌21، ص 217 ـ 218

  تعداد بازديدها: 1799
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78995
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.