تاريخ انتشار: 11 بهمن 1396 ساعت 21:04:43
رییس جمهور روحانی: مردم‌سالاری صرفاً انتخابات نیست/ حکومت‌ها باید صدای انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند

رییس‌ جمهوری، جمهوریت و اسلامیت را یادگار حضرت امام(س) دانست و با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران هرگز از این دو اصل برنخواهد گشت، اظهارداشت: آن قدرت‌های استکباری که شورای امنیت سازمان ملل را برای آینده سرنوشت ایران فرا می‌خوانند باید به خوبی درک کنند و بفهمند که ملت ایران هرگز از یادگار امام یعنی اسلامیت و جمهوریت باز نخواهد گشت.
به گزارش جماران، حسن روحانی، جمهوریت و اسلامیت را یادگار حضرت امام (س) دانست و با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران هرگز از این دو اصل برنخواهد گشت، اظهارداشت: آن قدرت‌های استکباری که شورای امنیت سازمان ملل را برای آینده سرنوشت ایران فرا می‌خوانند باید به خوبی درک کنند و بفهمند که ملت ایران هرگز از یادگار امام یعنی اسلامیت و جمهوریت باز نخواهد گشت.

رییس جمهور روحانی روز چهارشنبه در حرم امام خمینی(س) و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "بازگشت به عقب از محالات است ، مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذاشته اند و هیچ کس از نور به ظلمت گذشته برنمی‌گردد"، گفت:  امام به ما آموخت که بقاء و ادامه  و سرزندگی حکومت با نظر و رأی مردم است و  این مردم هستند که حاکمیت ملی و  استقلال و آزادی را به دست آورده اند و حفظ خواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه پاس می‌دارند.

حسن روحانی با تاکید بر اینکه در این سرزمین سه اصل " اسلام ، ملت ایران و کشور ایران " برای ما اساس است، اظهارداشت: همه چیز باید حول این سه محور در چرخش باشد. تا زمانی که اسلام هست و مردم عاشق فرهنگ اسلام‌اند و به ایرانشان عشق می‌ورزند و وحدت ملی را پاس می‌دارند،  هیچ قدرت و ابرقدرتی نمی‌تواند مسیر این ملت را عوض کند.

رییس جمهوری راه اصلی مردمسالاری را انتخابات دانست و گفت: مردم از طریق انتخابات و پای صندوق آراء نظر خود را اعلام می‌کنند. جمهوری اسلامی که دوازده انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس شورای اسلامی، 5 انتخابات مجلس خبرگان رهبری، 5 انتخابات شوراها و چندین همه پرسی را پشت سر گذاشته است، به خوبی می‌داند سرنوشتش با قواعد مردم‌سالاری، پای صندوق آراء تعیین خواهد شد.

حسن روحانی با اشاره به اینکه "البته این بدان معنا نیست که مردم‌سالاری صرفاً انتخابات است و بس"، خاطرنشان کرد: در کنار انتخابات،  حضور ، مشارکت دائمی و تعاون و یاری مردم به یکدیگر و همچنین نقد و اعتراض حق مردم است و هیچ کس نمی‌تواند، ملت بزرگ ایران را از بیان اظهار نظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه گوش همه مسئولین کشور باید در برابر مطالبات و خواست مردم، گوش شنوایی باشد، اظهارداشت: رژیم گذشته‌ای که فکر می‌کرد سلطنتش مادام‌العمر و حکومت سلطنتی ابدی دارد به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم و صدای مصلحان ، ناصحان ، علما و بزرگان و فرهیختگان را نشنید.

رییس جمهوری افزود: رژیم گذشته صدای اعتراض مردم را هم نشنید و  فقط یک صدا شنید و آن انقلاب مردم بود. برای حکومتی که فقط می‌خواهد صدای انقلاب را بشنود،  بسیار دیر است . حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست ، مطالبه ، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما در کنار این مقبره منور  و در کنار این مرد بزرگی هستیم که در اینجا آرامیده است،  او به ما جرأت ایستادگی ، نقد و انتقاد یاد داد و به ما آموخت تا در برابر استکبار و مستکبرین با قدرت بایستیم. او به ما یاد داد که صندوق آراء را نباید رها کنیم، او به ما یاد داد که به فکر محرومان و مستضعفان جامعه باشیم و اخلاق، معنویت و دین را از یاد نبریم.

رییس جمهوری گفت: او به ما یاد داد که در برابر متجاوزین بایستیم و نگذاریم هرگز استبداد و استعمار به این سرزمین برگردد. دولت در کنار مردم برای اجرای خواست مردم، بیش از همیشه آماده است تا مجری نظرات مردم برای پیشرفت کشور عزیز ایران باشد. ما بار دیگر در کنار حرم مطهر امام با امام پیمان می‌بندیم راه، آرمان او را رها نکنیم.

حسن روحانی افزود: ما به امام عزیز و به همه عزیزانی که به خاک خفته‌اند، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مرحوم حاج سید احمدآقای خمینی و به همه عزیزانی که در این دیار دم فرو بستند و جسم‌شان به زیر خاک رفته است و روح‌شان به آسمان‌ها پرواز کرده است و به همه شهیدان‌ و ملت‌مان متعهد هستیم که راه انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.

رییس جمهوری تاکید کرد که ملت ما در 22 بهمن امسال بار دیگر نشان خواهد داد که چگونه به انقلاب، نظام و  رهبری‌اش وفادار خواهد بود.  ما این ایام مبارک را به ملت بزرگ ایران، به رهبر معظم انقلاب اسلامی به یادگار امام حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و به همه خدمتگزاران این مرز و بوم تبریک می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم که پاسدار راه امام و راه شهیدان‌مان باشیم.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود نیز با تسلیت ایام فاطمیه گفت: چهل سال پیش در چنین روزهایی یعنی یازدهم و دوازدهم بهمن 56، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که با یک نهضت و انقلاب دینی و مردمی، رژیمی تا دندان مسلح را می‌توان سرنگون کرد و مردم می‌توانند بر سرنوشت خود مسلط شوند.

رییس جمهوری افزود: آن روزهایی که در تهران جام را به جام اربابان می‌زدند و به احساسات ، عواطف و فرهنگ دینی و ملی مردم احترام نمی‌گذاشتند و ایران تحت حاکمیت خود را جزیره ثبات می‌نامیدند، هرگز فکر نمی‌کردند که در یک سال بعد در چنین روزهایی آن یار سفر کرده و محبوب مردم بعد از سال‌ها تبعید در ترکیه ، عراق و فرانسه به کشور باز می‌گردد و طی 10 روز با قیام ، مجاهدت و فداکاری مردم، آن نظام ظالمانه را سرنگون می سازد.

دکتر روحانی با بیان اینکه "امام به خوبی آن رژیم و ابعاد سیاسی آن جامعه را می شناخت" ، اظهارداشت: امام می‌دانست آن کسی که بنا بود پادشاه مشروطه باشد به حاکمیتی تبدیل شده بودکه همه قدرت را خود به تنهایی در دست گرفته بود و رقیبان و حریفان را با انواع توطئه‌ها از پیش پای رژیم استبدادی خود برداشته بود.

رییس جمهوری افزود: امام به خوبی آن رژیم را می‌شناخت که یک نفر بود و فکر می‌کرد بجای همه ملت باید فکر کند و بجای همه ملت باید فرمان دهد و همه آنهایی که به عنوان مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری بودند ، جز نوکری، جان‌نثاری و مطیع اوامر شاهانه ، سخن دیگری نداشتند.

حسن روحانی در پایان گفت: امام می‌خواست به دست و قیام مردم، یک حکومت مردم‌سالار در پناه اسلامیت را در این سرزمین مستقر کند و آنچه امام برای ما به یادگار آورد می‌توان اساس آن را جمهوریت و اسلامیت دانست و ملت بزرگ ما هرگز از این دو اصل برنخواهد گشت.

  تعداد بازديدها: 1937
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79211
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.