تاريخ انتشار: 12 بهمن 1396 ساعت 23:26:27
آن روزی انقلاب از بین خواهد رفت که آرمان هایش، آرمان های نسل جدید نباشد/ قرار بود ما یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نکنیم/ به رهبری انقلاب افتخار می کنیم

اینکه بر ساده‌زیستی تاکید می‌کنیم خطاب‌مان به مردم نیست چرا که آنها آنچنان ثروت و مال ندارند که بخواهند در تجمل زندگی کنند بلکه خطاب اصلی ما کسانی هستند که در قدرت قرار دارند. شما که نمی توانید همه مشکلات مردم را حل کنید.لااقل طوری رفت و آمد کنید که مردم وقتی شما را می بینند باری بر دوششان افزوده نشود.

مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(س) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به کشور صبح امروز (پنج‌شنبه 12بهمن) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم، شخصیت‌های لشکری و کشوری همچنین نماینده‌های اقلیت‌های دینی در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

ججت الاسلام  و المسلمین سید علی خمینی یادگار گرامی امام  صبح امروز (پنج‌شنبه 12 بهمن) در مراسم بزرگداشت سی‌ونهمین سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن در حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: دهه فجر دهه بازخوانی آرمان‌های انقلاب است و بزرگداشت دهه فجر بزرگداشت آرمان‌های اصیل ملت ایران است.

وی افزود: لازم  است هر سال در ایام دهه فجر بازگردیم و آرمان‌ها را مرور کنیم، اینکه آرمان‌های ملت‌ ما چه بود و ملت ایران به کدامین دلیل انقلاب کرد و برای رسیدن به کدام آرمان‌ها قیام کرد، این رمز گرامیداشت دهه فجر است.

سید علی خمینی عنوان کرد: باید وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کنیم، امروز کجا ایستاده ایم و بدانیم  آرمان چه بوده که به کجا برسیم،  اساساً مرده و زنده بودن یک انقلاب به این است که آیا امروز  آرمان‌های امروز انقلاب ما همان آرمان های ملت ما است. ایا مردم ما همان آرمان‌های را که در  سال 1357 داشتند دارند؟ اگر همان آرمان‌ها هم امروز باشد انقلاب زنده و پویا است. آن روزی انقلاب از بین خواهد رفت که آرمان هایش ارمان های نسل جدید نباشد.

یادگار امام  امام تصریح کرد: ما مدعی هستیم که انقلاب ما زنده است دلیل ما هم این است که  امروز همان آرمان‌هایی که ملت ما چهل سال پیش داشتند حالا نیز دارند و مردم همان آرمان‌ها را می‌خواهند. لذا در این دهه ما باید بازگشت به آرمان‌ها داشته باشیم. ببینیم آرمان های ما کدام بوده است و برای نسل جدید و جامعه امروز روشن کنیم که قله کجاست، قرار است به کجا برسیم و امروز در کجا ایستاده ایم.

وی اظهار داشت: امروز 3 یا 4 مورد از آرمان‌های ملت ایران و امام خمینی را بازخوانی خواهم کرد. . تا ببینیم که آیا امروز هم این آرمان ها آرمان ملت ما است یا نیست؟ اگر این آرمان‌ها امروز نیز آرمان ما باشد، می توانیم با افتخار بگوییم که انقلاب ما زنده  و پویا است.

سید علی خمینی گفت: یکی از اساسی‌ترین آرمان‌های  انقلاب ما استقلال‌طلبی بود، استقلال مانند اکسیژن در هوا و نعمتی است که وقتی هست دیده نمی‌شود اما وقتی نباشد و انسان خود را ذلیل و تحت سلطه دیگران ببیند آن وقت است که ارزش استقلال برای او روشن می‌شود.

وی افزود: قبل از انقلاب برای یکا یک مردم این معنا بود که باید یا  تحت سلطه شرق باشند یا غرب، به طوری که در  بعضی اسنادی که از رژیم  پهلوی وجود دارد  بعضی از مسئولین بلند مرتبه پهلوی می گویند: "چقدر باید جلوی آمریکا کوتاه بیاییم و امتیاز بدهیم؟"، و هر چه امتیاز می دهیم این ها سیر نمی شویم. امروز هیچ کس به‌غیر از فردی که مغرض انصاف را رعایت نکند، هیچ کس منکر این نیست که نظام برامده از انقلاب نه نتها خوددش مستقل است بلکه تلاش کرده است که منطقه خودش را هم مستقل کند.

نوه بنیان گذار انقلاب عنوان کرد: مقام معظم رهبری خطاب به آمریکایی ها فرمودند: "ما آمریکا را در دهه 50 از کشور بیرون کردیم و دهه 90 از منطقه بیرون کردیم".

وی در ادامه اظهار داشت:  اگر یک روز  رفت و آمد  شاه کشور  در سفارتخانه‌های کشورهای غربی تصویب و تدبیر می‌شد. اینها که با بزک رسانه‌ای قابل انکار نیست. زمانی که مستشاران آمریکایی در این کشور هر کاری می کردند و کسی نمی توانست به آن ها بگوید که بالای چشم شما ابرو است امام فریاد زد و به شاه گفت: این ها اگر به تو هم جسارت بکنند در این کشور شما نمی توانید آن ها را ماخزه و محاکمه کنید. امروز از نظر استقلال ما خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم. اگر تصمیم می گیریم که در منطقه ورود کنیم خودمان تصمیم می گیریم. ، اگر بخواهیم از کشوری دفاع کنیم خودمان تصمیم می‌گیریم، اینها برای ما ارزش است. اما این استقلال باید باطنی باشد. ما توانسته ایم قدرت های شرق و غرب را از کشور بیرون کنیم. اما برادران و خواهران عزیز مهم تر از این ها این است که ما غرب زدگی و شرق زدگی را از قلب ها و ذهن های خودمان دور کنیم. اهمیت این استقلال بسیار بیشتر از استقلال ظاهری است.

نوه امام ابراز داشت: امام می فرمایند: ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی استقلال ما امکان پذیر است. امام به صراحت می گویند اگر شما از نظر فرهنگی مستقل نباشید در نهایت از دیگر جهات هم  وابسته خواهید شد. امروز بسیاری از اندیشمندان ما معتقدند که برای ما هم از نظر اقتصادی و هم از نظر و اجتماعی، مساله، مساله غرب زدگی است. به این معنا که ارزش های ما را تغییر دهند. اگر فکر شما را دگرگون کردند یقین بدانید از همه چیزتان عبور خواهید کرد. امام مهمترین کاری که در تمام طول نهضت کرد این بود که توانست ارزش های جامعه را عوض کند. امام کاری کرده بود که ساده زیستی ارزش شده بود.

 

دومین آرمانی که می خواهم به آن اشاره کنم مساله آزادی خواهی است. آزادی تا جایی که مخل دیگران نباشد آرمان ملت ما بود. ملت ما از استبداد دوران شاه رنج می دید. امام با فریاد آزادی خواهی به میان مردم امد. امام می فرماید: حکومت اسلامی یعنی آزادی و استقلال، یعنی ما هر جا به آزادی ها و استقلال طلبی های ملت نزدیک شویم به حکومت اسلامی نزدیک شده ایم. حکومت اسلامی یعنی آزادی و استقلال. امام می گوید ما حجت داریم، کسی که حجت دارد از آزادی بیان نمی ترسد. کلام امام و اعتقاد امام این بود کسی که حجت دارد از آزادی بیان نمی ترسد. بعضی ها خیال می کنند این تعبیر آزادی بیان از غرب آمده است. خیر ما این ها را از امام داریم امام هم از اسلام دارد. اسلام است که به دنبال آزادی و آزادگی است.

در جای دیگر می فرماید هیچ فردی حق ندارد جامعه یا ملتی را از آزادی محروم کند. در زمان شاه گفتند ما آزادی را اعطا می کنیم. امام فرمودند همین جمله جرم است. مگر آزادی اعطا شدنی است. آیا آزادی خواهی امروز هنوز آرمان ملت ما هست؟ اگر هست بدانیم که انقلاب اسلامی هنوز زنده است.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با تاکید بر اهمیت رای مردم در جامعه اسلامی، ادامه داد: امام خمینی (ره) رای مردم را میزان و مقام معظم رهبری آن را حق‌الناس تلقی کرده‌اند و این تعبیرات میزان بسیار مهم است. حق و باطل با میزان شناخته می شود.تابیر حق الناس هم تابیر بسیار دقیقی است اینگونه نیست که ما در حق مردم لطف کرده و به آنها اجازه حضور در انتخابات را دادیم، بلکه بدان معناست که انتخابات و حضور در آن حق آنهاست. حق‌الناس یعنی ریشه انتخاب ما در شرع ماست و ما آن را از اسلام گرفته‌ایم نه از غرب و شرق.

وی با تاکید بر اینکه اسلام‌خواهی سومین آرمان بزرگ ملت ایران در انقلاب اسلامی بود، گفت: مردم انقلاب کردند تا قوانین و بالاتر از آنها و همچنین سمت و سوی حرکت ملت و حکومت به سمت تحقق اسلام باشد. آیا امروز ملت ما اسلام را نمی خواهد؟ آن اسلامی که امام عرضه کرد، آن اسلامی که پاسخ گوی نیاز امروز است و در زمان و مکان تفسیر می شود. در همین راستا ولی فقیه باتقوا نظارت می‌کند تا حرکت نهادها به سمت تحقق حداکثری آرمان‌های انقلاب قرار بگیرد.

نوه امام در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تلاش عده‌ای برای تخریب کردن جایگاه ولایت فقیه گفت: عده‌ای بسیار تلاش می‌کنند تا ولایت فقیه را تخریب کنند اما این افراد ولایت فقیه و نقش آن در نظام اسلامی را نفهمیده‌اند. این افراد بسیار تلاش می‌کنند تا شخص ولی فقیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تخریب کنند اما ما به وجود ایشان افتخار می‌کنیم و از بن دندان معتقدیم که پس از امام خمینی (ره) هیچ شخصی به جز آیت‌الله خامنه‌ای را نداشته‌ایم که بتواند جای امام را پر کند.

وی تاکید کرد: امروز به وجود رهبری بزرگوار افتخار می‌کنیم، عده‌ای بسیار تلاش کردند تا ایشان را تخریب کنند اما عزت ازآن خدا است. این افتخار ما این است که می‌بینیم فردی سردمدار حکومت اسلامی است که از روی صداقت، زمانی که در مجلس خبرگان به او ریاست و ولایت کل جامعه را پیشنهاد، درخواست و اصرار می‌کنند، ایشان نه از بابت تعارف بلکه حقیقتاً معلوم است که دنیا را پس می‌زند و مخالفت می‌کنند، امروز شما این نحوی که خبرگان اتفاق افتاد را با حزب های دنیا مقایسه کنید ببینید چه قدر پول و هزینه می کنند تا به یک مقام زود گذر دنیایی برسند، اما ما افتخار می‌کنیم فردی ولی فقیه و سردمدار حکومت ما است که از بن دندان مقام را پس می‌زند.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با اشاره به انتشار تصاویر بخش‌هایی از جلسه انتخاب جایگزین امام خمینی (ره) در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: همه رفتار آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه انتخاب رهبری در مجلس خبرگان را دیدند و اسناد آن نیز موجود بود اما در فیلمی که اخیرا منتشر گردید این موضوع بر همه روشن شد.

وی آخرین آرمان انقلاب را مساله مبارزه با اشرافیت نامید و ابراز داشت: یکی از آرمان های اساسی ملت ما مبارزه با اشرافیت است. در انقلاب ما ساده زیستی به عنوان ارزش مطرح است نه تجمل گرایی، مسئولین محترم جمهوری اسلامی، الگوی ما باید امیر المومنین باشد. امام علی (ع)فارق از این که امام بود یک رئیس جامعه بود و حکومتش هم از حکومت های شما بسیار وسیع تر بود.

 

سید علی خمینی اظهار کرد: امام علی می فرمود: آیا خودم را قانع کنم که به من بگویند امیرالمومنین هستم در حالی که با مردم در دشواری های روزگار همراه نباشم یا این که باید در سختی های زندگی همراه آن ها باشم. این نگاه اسلام است، امام با این فرمایشات انقلاب کرد. امام خمینی (ره) نیز تاکید داشتند که اگر می‌خواهید در مقابل فساد و باطل بایستید و از حق خود دفاع کنید و ابرقدرت‌ها و سلاح‌های پیشرفته آنان و همچنین شیاطین و توطئه آنها در شما اثر نکند، خود را به ساده‌زیستی عادت دهید و از تعلق قلب به مال دنیا بپرهیزید. مردان بزرگ اکثر ساده زیست و بی علاقه به مادیات دنیا بوده اند آن ها که در پی دنیا هستند برای رسیدن به ان تن به هر ذلتی می دهند و در مقابل قدرت های دنیا ضعیف و نسبت به توده های مردم ستمکار و زورگو هستند.

وی با اشاره به ساده‌زیستی مبلغان دین و همچنین انقلابیون پیش از پیروزی انقلااب اسلامی، خاطرنشان کرد: بسیاری از مبلغان دینی و همچنین انقلابیون پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیه اشرافی‌گری مبارزه می‌کردند و برچیده شدن اشرافی‌گری را از آرمان‌های خود می‌دانستند. ما با این آرمان‌ها انقلاب کردیم و قرار بود که ارزش‌های جامعه عوض شود، قرار بود  ما یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نکنیم. قرار بود نگاه ما به مستضعفین باشد.قرر بود بدانیم انقلاب ازآن مستضعفین است چرا که هر گاه برای جمهوری اسلامی مشکلی پیش آمده این مستضعفین بودند که به داد مردم رسیده اند.

نوه امام با بیان اینکه، اینکه می‌گوییم ساده زندگی کنید و تجمل نداشته باشید که خطاب به مردم نیست، تصریح کرد: اینکه بر ساده‌زیستی تاکید می‌کنیم خطاب‌مان به مردم نیست چرا که آنها آنچنان ثروت و مال ندارند که بخواهند در تجمل زندگی کنند بلکه خطاب اصلی ما کسانی هستند که در قدرت قرار دارند. شما که نمی توانید همه مشکلات مردم را حل کنید. الاقل طوری رفت و آمد کنید که مردم وقتی شما را می بینند باری بر دوششان افزوده نشود.

یادگارامام با اشاره به نحوه زندگی امام خمینی (ره) و ساده‌زیستی ایشان، گفت: همگان زندگی امام خمینی را دیده‌اند و هیچ کس از دشمنان قسم خورده ایشان تا دوستان بی‌شمار در این موضوع تردید ندارند که امام در زندگی خود چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از پیروزی انقلاب تغییری ایجاد شده باشد. امام خمینی (ره) از مال دنیا به دو سه دست لباس اکتفا کرده بود و هیچ چیز نداشت و به دنبال به دست آوردن مال دنیا نیز نبود. امام زمانی که می‌خواستند از دستمال کاغذی استفاده کنند با وجود کیفیت پایینی که این دستمال‌ها در آن زمان داشتند آنها را دو لایه می‌کردند و دو بار از آن استفاده می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه امروز دنیا نیز دیگر تجمعات  را نمی‌پسندد، گفت: متاسفانه گاهی اوقات در داخل کشور گام‌هایی به 20 سال پیش غرب بر می‌داریم و اشتباهاتی که امروز آنها به دنبال جبران آن هستند را مرتکب می‌شویم. امروز غرب نیز از مظاهر گذشته خود عبور کرده است.

نوه امام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم رفع تبعیض در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که حکومت پهلوی را زمین زد، نهادینه شدن تبعیض در جامعه بود. مردم ممکن است فقر را تحمل کنند اما آنچه که قابل تحمل نیست و داغ فقر را دوچندان می‌کند، تبعیض است چرا که تبعیض تحمل شدنی نیست.

وی گفت: اسلام با ثروت مشکلی ندارد و چه بسا ثروتمندان از ارکان پیشرفت اسلام بوده‌اند اما زمانی جامعه ناتوان است و قدرت ندارد، افراد ولو اینکه ثروتمند باشند حق ندارند در خانه‌های گران قیمت و تجملاتی زندگی کنند. در این زمینه امام خمینی (ره) فرموده‌اند که روزی که به مظاهر دنیا و کاخ‌ها توجه کنیم، آن روزی است که باید فاتحه دنیا را بخوانیم.

نوه امام با تاکید بر اینکه امروز زندگی مقام معظم رهبری نیز مانند امام راحل است و ایشان نیز در ساده‌زیستی الگو هستند، گفت: پدرم روزی تعریف می‌کرد که زمانی به منزل آیت‌الله خامنه‌ای رفته بودند و در آنجا فرشی بود که او از زبری آن به موکت پناه برده بود.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی ایران موضوع پیشگیری از اشرافی‌گری را رعایت می‌کنند و حتی مقامات در سطح رییس‌جمهوری نیز زندگی‌های ساده‌ای داشته‌اند، اظهار کرد: امروز نیز بسیاری از مسئولان رعایت می‌کنند و اگر غیر از این بود فریادها بلندتر می‌شد. اینکه بر آنها تاکید می‌شود که از اشرافی‌گری بپرهیزند، بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است.

نوه امام با بیان اینکه به لطف خدا امروز دغدغه بازگشت مردم بیش از پیش در مسئولان وجود دارد، گفت: یکی از جنایت‌های بزرگی که منافقین در نظام انجام دادند، به جز ترورها تنها باعث شدند که جوهای امنیتی در جامعه پدید بیاید.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری راهپیمایی سراسری در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: در اوج دهه فجر، مراسم راهپیمایی 22 بهمن قرار دارد که امسال یکی از مهم‌ترین سال‌هایی است که ما با آن مواجهه می‌شویم. دشمنان برنامه‌های بسیاری برای ناامید و کم‌رنگ کردن اجتماعات ما دارند اما هر ساله زمانی که 22 بهمن فرا می‌رسد موج عاشقان انقلاب اسلامی و دلبستگان این اندیشه به این میدان‌ها می‌آیند و آنها را ناامید می‌کنند و مهم‌تر از آن در دل دوستان‌مان در داخل و خارج امیدی به آینده روشن نظام ایجاد می‌کند. این حضور پیامی را اعلام می‌کند که مردم ما با همه نارضایتی‌هایی که دارند زمانی که اصل نظام مطرح است به میدان می‌آیند.

نوه امام با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم در داخل کمترین حد نفاق را داشته باشیم، گفت: باید تلاش کنیم که وحدت را در سراسر کشور حفظ کنیم و جذب حداکثری داشته باشیم. آن کسانی که بعد از اعتراضات ملت ما را قیام نامیدند، بیایند و ببینند.

وی در پایان گفت: حضور مردم در مراسم 22 بهمن به معنای رضایت آنها از عملکرد دستگاه‌های مختلف بر قوای سه‌گانه نیست بلکه حضور آنها برای اسلام و جمهوری اسلامی بوده، هست و خواهد بود.

*جماران

  تعداد بازديدها: 1913
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79219
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.