تاريخ انتشار: 14 بهمن 1396 ساعت 16:34:46
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو هشتادو نهم)

گفتم: آقاجون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به ریاست صادق واعظ زاده آشتیانی فرزند آیت الله محمد واعظ زاده در پاسخ به نقد بودجه چند میلیارد تومانی تخصیصی به آن مرکز اظهار داشت: راهبرد مرکز این نیست که ثمرات و نتایج فعالیتش را در قالب تبلیغاتی ارائه کند بلکه برای جامعه علمی و در میان تصمیم‌سازان کلان کشور انعکاس می دهد تا ضمن نقد و ارتقاء، به سند نهایی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی منتهی شود و زمینه عملیاتی پیدا کند تا در موعد مناسب که ابلاغ خواهدشد الگو رسماً به عنوان برنامه پنجاه ساله کشور ابلاغ گردد. لذا عدم اطلاع گسترده افراد از فعالیت‌های این مرکز طبیعی است اما این عدم آگاهی دلیل بر صحت قضاوت ها نیست.
گفت: با توجه به توضیح مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به دو نکته اشاره کرد.
1- واعظ زاده بدلیل نسبت با مقام معظم رهبری از روزهای پیروزی انقلاب بعنوان معتمد دانشگاهی شناخته شد لذا در سال ۶۱ در امور دانشجویی فعال و در سن ۲۴ سالگی توسط رییس جمهور به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد وی با بازگشایی دانشگاه ها و اخذ مدرک کارشناسی بدلیل گذراندن دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه دولتی کوبیننز کانادا از حضور در دفاع مقدس محروم ماند.
واعظ زاده از بدو تاسیس تا ۱۳۶۹ عضو شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم بوده سال های ۶۳-۶۹عضو رسمی ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و طی سالهای ۶۸-۶۹ معاون امور دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود ، همچنین رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی ۶۵–۱۳۶۸ را عهده دار و عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی کشور طی ۷۸–۱۳۸۴ شد ، مشاور وزیر فرهنگ و آموزش عالی از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ و رئیس بنیاد ملی نخبگان برای ۸۵–۱۳۸۸ بوده اند ، اولین معاون علمی رئیس جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۱۳۸۱ تاکنون است ، دبیر جلسات کرسی نظریه پردازی در حضور مقام معظم رهبری از ۱۳۸۸ ، رئیس مرکز الگوی اسلا می-ایرانی پیشرفت از ۱۳۹۰ و عضوحقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جاری است که می تواند از حیث سابق حضور مدیریت مستمر ارزشمند باشد.
2- واعظ زاده باید توجه کند که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان سیاست گذاران عالی فرهنگ کشور همواره منتقدترین افراد از حوزه فرهنگ هستند بی آنکه هرگز به مسئولیت و نقش چهل ساله خود اشاره کنند. چنانکه امروز و پس از شش سال صرف وقت و تحمیل بودجه های کلان به کشور تاکید می کنند که مردم نباید درک و مشاهده نتیجه خاصی را داشته باشند ضمن اینکه اعلام نتیجه سال ها فعالیت و صرف هزینه ، تعیین زمان نتیجه گیری را از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سلب و به عهده رهبری محول کردند.

گفتم: مقام معظم رهبری در حکم تاسیس و انتصاب اعضای (۳خرداد۹۰) مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر فراهم سازی مقدمات تدوین این الگو و توسعه‌ی گفتمانی و تولید علم در این حوزه‌ تاکید فرمودند آیا عملکرد شش ساله مرکز جهت آماده سازی الگوی جامع ، مانع و دارای قابلیت اجرا ، گام مثبتی داشته است.
گفت: بیانیه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید می کند
1- مرکز براساس ماده ۳ اساسنامه سه وظیفه اساسی ذیل را به عهده دارد.
⏺ تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه‌پردازی در زمینه های مرتبط با الگو
⏺ گفتمان‌سازی با هدف شکل گیری دلبستگی و چشم انداز مشترک نخبگانی در زمینه الگو
⏺ طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
2- تشکیل 14 اندیشکده
3- ارائه بیش از ۱۳۰۰ مقاله علمی در ۲۶۰۰۰ صفحه
4- برگزاری ۳۳ نشست اندیشه ورزی با سخنرانی ۳۳ اندیشمند شناخته شده برای ۲۰۰۰ نفر از اساتید و اندیشمندان در مرکز
5-  برگزاری ۲۵ نشست گفتگوی راهبردی با هدف بهره گیری از دیدگاه‌ و تجارب مسئولین عالیرتبه آشنا با موانع و چالش های قوای مجریه، مقننه و قضائیه، نهادهای نظامی- امنیتی و نهادهای مردمی و بخش خصوصی با حضور ۲۰۰۰ نفر از اندیشمندان علاقمند
6- برگزاری ۵ نشست‌ تخصصی-علمی شامل مبانی عدالت اجتماعی (۹۳) دفاع و امنیت (۹۴) و ۳ نشست هم اندیشی عدالت پژوهی
7- برگزاری ۱۱ کنگر پیشگامان پیشرفت با حضور بیش از ۷۵۰۰ نفر از دانشجویان و طلاب جوان برگزار شد.
8-  چاپ  بیش از ۶۰ جلد کتاب مقالات کنفرانسها و کنگره‌های ، ۵۵ ماهنامه خبری-گفتمانی ، تولید بیش از ۴۰۰۰۰ صفحه متن علمی
9- تعیین ۱۲ مسئله اصلی کشور

گفتم: واعظ زاده اظهار کرد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، موفق شد پیش نویس الگوی پایه پیشرفت مشتمل بر مبانی ، آرمان ، رسالت ، افق و تدابیر را تدوین کند.
گفت: آقاجون تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله دقیقا مدعی است تمام مسیرهای مذکور را طی کرده است که باید هم چنین باشد لذا با صرف شش سال و میلیاردها تومان حداقل انتظار ارائه الگوهای رفتاری بود نه تکرار سند چشم اندازی که لباس پنجاه ساله دارد.

  تعداد بازديدها: 3628
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79234
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.