تاريخ انتشار: 23 بهمن 1396 ساعت 19:00:19
کمک ۱۱ میلیون دلاری دولت ژاپن برای حل آلودگی هوای تهران

صبح امروز سفیر ژاپن در تهران با حضور در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، کمک ۱۱ میلیون دلاری دولت ژاپن برای حل آلودگی هوای تهران را طی تفاهم‌نامه‌ای به شهرداری تهران در قالب تجهیزات آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل آلودگی هوا اعطا کرد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز تفاهم‌نامه پروژه بهبود تجهیزات تجزیه و تحلیل آلودگی هوای تهران فیمابین معاون حمل و نقل و ترافیک تهران و سفیر ژاپن در تهران به ارزش ۱۱ میلیون دلار به امضاء درآمد.

محسن پورسید آقایی در ابتدای جلسه با بیان اینکه همکاری فیمابین دولت ایران و ژاپن به زمینه تأمین تجهیزات اندازه گیری، تجزیه و تحلیل آلاینده‌های هوای تهران محدود نمی‌شود، گفت: جایکا پروژه‌های زیادی را در کشورمان اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه در راستای کاهش آلودگی هوای تهران این تفاهم‌نامه به امضاء رسیده است، تصریح کرد: مجری این طرح در ایران "شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری" و مجری این همکاری در دولت ژاپن نیز "آژانس جایکا " خواهد بود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه سابقه همکاری ایران و جایکا به سال ۱۹۹۶ می‌رسد که در آن برای اولین بار جایکا در برنامه مقابله با آلودگی هوا شرکت کرد و نتیجه آن ارتقای استاندارد بنزین بود، گفت: بطوریکه در پی آن همکاری، اکنون سرب به سطح سالم رسیده است و این امر نتیجه تجارب موفق قبلی بوده است.

وی با بیان اینکه موسسه جایکا پروژه‌های متعددی در زمینه محیط زیست اجرا کرده است، گفت: همکاری جایکا و شهرداری تهران در دوره جدید از سال ۲۰۱۷ شروع شد و این همکاری‌ها در راستای ارائه تجهیزات فنی در دوره جدید خواهد بود. به گونه‌ای که در پروژه دوم کمک‌های تحقیقاتی بر اساس ارائه تجهیزات کامل در خصوص اندازه گیری، تجزیه و تحلیل منابع آلایندگی خواهد بود و در پایان پروژه، اولین آزمایشگاه بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی خواهیم داشت.

پورسیدآقایی با بیان اینکه از طرف ما شرکت کنترل کیفیت هوا با اختیارات کامل وارد خواهد شد تا هر کاری که به موفق شدن پروژه می‌انجامد، انجام دهد، گفت: من از حمایت و مساعدت دولت و سفارت ژاپن و همچنین دفتر جایکا تشکر می‌کنم و امیدوارم این پروژه شروعی برای حل مشکل آلودگی هوای تهران باشد.

وی با بیان اینکه با حضور سفیر ژاپن و موافقت دولت ژاپن تجهیزات آزمایشگاهی کاملی برای اندازه گیری ذرات معلق و آلایندگی خودروهای دیزلی سنگین و اندازه گیری سموم در سواری‌های بنزینی به شهرداری تهران اعطا می‌شود، گفت: ارزش این موافقت‌نامه ۱۱.۳ میلیون دلار است که ظرف مدت سه سال از سوی ژاپن این آزمایشگاه تجهیز خواهد شد و به موازات آن کارشناسان ژاپنی نیز آموزش‌های لازم را ارائه خواهند کرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر در ایران آزمایشگاهی که با دقت بالا، خروجی خودروها به خصوص موتورهای دیزلی را آزمایش کند، نداریم، گفت: این آزمایشگاه کمک می‌کند تا خروجی اگزوز موتورهای دیزلی را بررسی کنیم تا بر پایه آن بتوانیم تصمیم گیری بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه ابتدایی شهرداری با جایکا در سال ۲۰۱۷ بیشتر جنبه کمک فنی و کارشناسی داشت اما این تفاهم‌نامه جنبه تجهیزاتی دارد و برای اولین بار است که رخ می‌دهد، گفت: امیدواریم با آزمایشات دقیقی که در خصوص خروجی اگزوزهای موتورهای دیزلی انجام می‌شود بتوانیم برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

پورسید آقایی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال چرایی کمک دولت ژاپن به تهران گفت: در سازمان ملل این کمک کشورها طبیعی است و دولت ژاپن نیز در راستای تعهدات خود از این نوع کمک‌ها به کشورهای دیگر انجام می‌دهد، چرا که آلودگی هوا یک چالش جهانی است و به دلیل تاثیراتی که بر روی لایه ازن و ... می‌گذارد جامعه جهانی باید به کشورهای درگیر کمک کند.

به گزارش ایسنا، همچنین هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران نیز با بیان اینکه افتخار بزرگی است که در این مراسم از طرف دولت ژاپن صحبت می‌کنم، گفت: امروز کمک بلاعوضی در راستای تأمین تجهیزات اندازه گیری دقیق از طرف دولت ژاپن به شهرداری تهران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از زمان شروع دولت روحانی، این دولت سیاستگذاری‌های زیست محیطی را در اولویت کار خود قرار داده و ژاپن نیز با درک مشکلات زیست محیطی، برنامه‌هایی را در راستای مدیریت منابع آب، مقابله با گرم شدن هوا و ... در ایران به اجرا درآورده است، گفت: یکی از پروژه‌هایی که توسط ژاپن در ایران انجام شد مشارکت در برنامه احیاء دریاچه ارومیه است که نمونه بارز همکاری بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه دولت ژاپن ۱۱ میلیون دلار را برای تأمین تجهیزات اندازه گیری آلاینده‌های تهران تحت عنوان کمک بلاعوض به شهرداری تهران خواهد داد، گفت: این پنجمین پروژه کمک از زمان انعقاد برجام تا کنون است؛ چرا که پرواضح است به دلیل توسعه سریع شهرنشینی و مختصات زمین شناسی تهران، آلودگی هوا به یک چالش تبدیل شده که اثرات مخربی بر زندگی مردم دارد و امیدواریم با اجرای این برنامه علاوه بر حفاظت از محیط زیست به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی شود.

وی با بیان اینکه دولت ژاپن در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی به خصوص در شهر توکیو با چالش بزرگ آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی مواجه بود اما در اواخر دهه ۶۰ با کمک مردم، دولت، بخش خصوصی و ... این چالش حل شد، گفت: امیدواریم از طریق تأمین تجهیزات اندازه گیری مردم تهران هوای سالم‌تری داشته باشند.

همچنین دکتر حسینی رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت نیز با بیان اینکه در خصوص روند همکاری‌های فنی سوالی مطرح است که هزینه‌ها چگونه تامین می‌شود؟ گفت: باید بگویم همه هزینه‌های پروژه توسط دولت ژاپن و از طریق جایکا تامین می‌شود و شهرداری تهران فضای اداری لازم را در اختیار آنها قرار داده است.

وی با بیان اینکه مواد سمی در آلایندگی تهران از نظر غلظت سطح پایینی دارند اما برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند، گفت: اولین مولفه در احداث آزمایشگاه جدید بررسی سطح آلاینده‌ها در یورو۶ و ذرات معلق منتشر شده از خودروهای دیزلی و سنگین خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه این اولین آزمایشگاه مجهز در کشور است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه بررسی دقیق‌تری در خصوص خروجی خودروها داشته باشیم.

همچنین یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با بیان اینکه تهران به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر کشور هر روز با کیفیت پایین هوای محیط، دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: صرف نظر از دلایل مربوط به کیفیت پایین هوا، باید آلودگی هوا برطرف شود و در یک قرن گذشته بسیاری از کشورها با اینکه با چنین مشکلی مواجه بودند؛ اما توانستند این مشکل را حل کنند.

وی با بیان اینکه ما آموخته‌ایم که سرمایه گذاری در اقدامات زیست محیطی برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور بسیار مفید است، گفت: سابقه همکاری جایکا با شهرداری تهران در زمینه کنترل آلودگی هوا به مدت‌ها قبل بر می‌گردد و پروژه موجود در قالب همکاری فنی با عنوان توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا در شهرداری تهران در حال اجرا است و در این راستا ضروری است که تهران به تجهیزات به روزی مجهز شود تا ابزار اندازه گیری، تجزیه و تحلیل را در اختیار داشته باشد که در این راستا دولت ژاپن کمک بلاعوض حدود ۱۱ میلیون دلار آمریکا را به شهرداری می‌دهد و برای تک تک افرادی که در تهران زندگی می‌کنند هوای سالم‌تر و پاک‌تر آرزو می‌کنیم.

  تعداد بازديدها: 1285
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79298
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.