تاريخ انتشار: 18 اسفند 1396 ساعت 22:57:36
دکتر فاطمه طباطبایی: بسیاری از مشکلات ما به خاطر عدم گفت و گو است/ در امر به معروف و نهی از منکر مدارا لازم است/ امام بارها فرمودند که از متحجرین به ستوه آمده اند/ کسانی که حقیقت حضرت زهرا (س) را نشناختند به انحراف رفتند

اگر بخواهیم پیرو واقعی حضرت زهرا (س) باشیم باید شخصیت او را بشناسیم و بفهمیم که بود و چه می خواست. اگر ما حقیقت حضرت زهرا (س) را نشناسیم نمی توانیم ادعا کنیم که پیرو او هستیم و طبیعی است که به بیراهه می رویم. بعد از اینکه او را شناختیم در پی عمل برآییم.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی با تأکید بر اینکه خیلی از مشکلات ما برای این است که گفت و گو نمی کنیم، گفت: اگر گفت و گو نکنیم چطور می توانیم حرف همدیگر را بفهمیم؟ اگر به فکر اصلاح دیگران هستیم باید خودمان را اصلاح کنیم. امام می فرماید در همه کارها مدارا لازم است؛ به خصوص معاشرت با مردم. در امر به معروف و نهی از منکر هم مدارا لازم است.

به گزارش جماران، دکتر فاطمه طباطبایی در همایش خادمین افتخاری حرم امام خمینی (س) با تبریک تقارن میلاد حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س) گفت: امام برای لحظه لحظه زندگی ما راهکار دارد که متأسفانه این راهکارها مغفول مانده است.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی افزود: امام فرمودند یک روز برای زن کم است. وقتی مسئولان مربوطه به امام گفتند که این موضوع در کل دنیا رسم است، فرمودند اگر قرار است یک روز به نام زن باشد چه بهتر که روز تولد حضرت زهرا (س) باشد.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم پیرو واقعی حضرت زهرا (س) باشیم باید شخصیت او را بشناسیم و بفهمیم که بود و چه می خواست. اگر ما حقیقت حضرت زهرا (س) را نشناسیم نمی توانیم ادعا کنیم که پیرو او هستیم و طبیعی است که به بیراهه می رویم. بعد از اینکه او را شناختیم در پی عمل برآییم.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: دانش نور است و وجود ما را روشن می کند. اما تا علم تبدیل به تصویق نشود و نتوانیم آن را به ساحت عمل درآوریم طبیعی است که آن علم نمی تواند ما را به کمال برساند. خود کمال موجب عشق و عشق ما موجب کمال است.

وی گفت: شاید بهترین راه شناخت این باشد که به اسماء حضرت زهرا (س) دقت کنیم. چون در روایت آمده که خداوند این اسماء را انتخاب کرده است. شخصیتی که بی کران است یک اسم نمی تواند همه خصوصیات او را نشان دهد. هر کدام از این اسماء یک وجهه از شخصیت آن بزرگوار را به ما نشان می دهد.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم علم را درست بشناسیم باید به کلام بزرگان توجه کنیم، افزود: حضرت زهرا (س) راضیة المرضیه، محدثه، طاهره و زکیه است. هدفی برای این نامگذاری وجود دارد و خداوند روی حکمتی این اسماء را انتخاب کرده است. اگر با اتصاف به صفاتش حرکت کردیم می توانیم ادعا کنیم که پیرو او هستیم و راه کمال برویم؛ و الا به تعبیر امام یک پیروی متحجرانه داریم و امام بارها فرمودند که از متحجرین به ستوه آمده اند.

وی تأکید کرد: کسانی که حقیقت حضرت زهرا (س) را نشناختند به انحراف رفتند. ما برای اتّصاف به حضرت زهرا (س) باید به درون خودمان توجه کنیم. یک انسان آلوده به رذائل اخلاقی نمی تواند دم از حضرت زهرا (س) بزند. البته ایشان کریم است و با کریمان کارها آسان بود. باید طهارت باطنی پیدا کنیم تا به آن شخصیت مطهر نزدیک شویم.

دکتر طباطبایی یادآور شد: در شرح چهل حدیث امام خمینی (س) هرکدام از این رذائل، علت بروز و راه رهایی از آنها ذکر شده است. کتاب امام جنبه دارویی دارد و مخاطب می تواند از این شرح ها استفاده کند. امام با بیان حکمی و مقدمات فلسفی حقیقتی را اثبات می کنند. امام می فرماید ظاهر و باطن بر هم تأثیر می گذارد. یعنی رفتارهای ظاهری بر روی خلقیات و ملکات نفسانی ما اثر می گذارد.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی یادآور شد: یکبار حاج احمد آقا امام را خواب دیدند؛ امام گفته بود اگر دستت را تکان دهی همان را آنجا (در عالم برزخ) می بینی. یعنی حتی حرکت دست ما یک باطن دارد. امام می فرمایند حتی در کیفیت نشستن و راه رفتن و گفت و گو کردن، شریعت دستوراتش را دارد.

وی اظهار داشت: یک وقت خدمت آیت الله عزّالدین زنجانی در مشهد رفتم. ایشان فرمودند، آیت الله صدر (پدر بزرگ من) سر درس بودند و ظاهرا بین دو طلبه اختلاف می شود که ناشی از ضعف اخلاقی دو طلبه بوده است. آیت الله صدر گله می کند و امام می گوید، دلیلش این است که درس اخلاق نگذاشته اید. متأسفانه آن موقع در زمینه تدریس درس اخلاق در حوزه ضعف وجود داشته است.

دکتر طباطبایی افزود: خیلی از مشکلات ما به خاطر این است که گفت و گو نمی کنیم. اگر گفت و گو نکنیم چطور می توانیم حرف همدیگر را بفهمیم؟ اگر به فکر اصلاح دیگران هستیم باید خودمان را اصلاح کنیم. امام می فرماید در همه کارها مدارا لازم است؛ به خصوص معاشرت با مردم. در امر به معروف و نهی از منکر هم مدارا لازم است.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی مستحبات برای ما بسیار پررنگ می شود و از واجبات عقب می مانیم و این انحراف است. حسن آقا ده یازده ساله بود و امام متوجه شد نماز شب می خواند و به او گفت لازم نیست؛ نماز واجبت را بخوانی کافی است. متأسفانه خیلی از ما یک سری مستحبات انجام می دهیم و از واجبات دور می مانیم.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی در پایان اظهار داشت: امام می گوید اگر قصد اصلاح جامعه دارید راه این است که از راه قلوب مردم وارد شوید. اگر قلب مردم را به دست آوردید مطمئن باشید که پیروز خواهید شد. امام می فرماید فتح قلوب از فتح ممالک بالاتر است. آن سوی کره زمین حقیقت امام را فهمیده اند و قلبشان برای امام می تپد. حقیقت جاذبه دارد؛ کمال، زیبایی و عشق می آفریند.

  تعداد بازديدها: 2756
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79462
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.