تاريخ انتشار: 07 فروردين 1397 ساعت 20:14:17
نگاهی دیگر (قسمت دویست وبيست و نهم)

گفتم: آقاجون بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس پس از انتصاب بولتون به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ اظهار کرد آمریکایی‌ها بنا دارند سیاست‌های تندتری را نسبت به ایران اتخاذ کنند و ما باید در مقابل نگاه به شرق به ویژه چین و روسیه را تقویت کنیم.
گفت: مبنای شکل گیری روابط سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی ، علمی-صنعتی ، نظامی و فرهنگی ایران با دو کشور روسیه و چین چیست؟
آیا جز دشمنی ایران و آمریکا و رقابت سیاسی و اقتصادی روسیه و چین با آمریکا وجه مشترکی بین ایران و دو کشور وجود دارد؟
نابودی اقتصاد تولیدی ایران با تحریم بین المللی یا واردات کالای گسترده چین است؟
نسبت تحریم بین المللی ایران و حضور بی بدیل روسیه در صنعت اتمی و نظامی ایران چیست؟
آیا چین و روسیه از هیچ دلیل قابل اتکایی برای برقراری روابط استراتژیک با ابران برخوردارند؟
چرا روسیه و چین همگام و دقیقا همطراز آمریکا در تحریم همه جانبه بین المللی ۱۲ ساله علیه ایران گام برداشتند؟
سهم روسیه و چین در ۱۲ ساله شدن پرونده هسته ای ایران چیست؟

گفتم: یعنی روسیه و چین در خباثت علیه ایران ، آمریکایی تر از آمریکا هستند؟
یعنی باید بجای تمرکز بر مقابله با دشمنی آمریکا به ویران سازی و نفوذ همه جانبه ، فزاینده و شاید غیر قابل مهار روسیه و چین فکر کرد؟
آیا می توان تصور کرد که مسئله هسته ای ایران دسیسه چین و روسیه هم بوده باشد تا به تمامی ناچار از اتکا به آنها باشیم؟
گفت: دشمنی آمریکا با تفکر مبتنی بر انقلاب اسلامی ایران غیر قابل انکار و نیازمند تامل و چاره اندیشی مستمر می باشد خباثت های تاریخی و همراهی مکارانه انگلیس و فرانسه با اهداف و اراده آمریکایی نیز موضوع جدیدی نبوده و نیست.
لذا با درک دشمنی و کینه ورزی با تفکر انقلاب اسلامی از سوی آمریکا و هم‌پیمانان مانند انگلیس و فرانسه باید از مکر و تلاش برای تسلط همه جانبه روسیه و چین بر مقدرات ایران غفلت نکرد.
نباید از همراهی لحظه به لحظه روسیه و چین در شکل گیری و اعمال تحریم های همه جانبه بین المللی شورای امنیت علیه ایران غفلت کرد.
نباید فراموش کرد که روسیه و چین می توانستند با رای منفی به قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل تلاش آمریکا و هم پیمانانش علیه ایران را ناکام گذارند.
فراموش نکنیم ، اگر چه بازی ضد انسانی تحریم همه جانبه با میدان داری آمریکا و همراهانش آغاز و ادامه یافت اما روسیه و چین طی ۱۲ سال شریک دزد بودند و رفیق قافله که از هر دو سو بردند و بسیار خوردند که در اقتصاد امروز ایران از هر راهی رفته باشیم جز به چین نخواهیم رسید و صنعت اتمی کشورمان نیز در حوزه نیروگاهی ، تامین کیک زرد و فروش پسماند حداقل در چند دهه آینده راهی جز روسیه نخواهد داشت.

گفتم: چرا بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی بدلیل یک انتصاب ، چنین بی محابا و آشکار چنین فریاد روسیه و چین باوری و ضرورت تغیر استراتژی کشور سر می دهد آیا با این فریادها آمریکا از انتخاب بولتون و نگرانی شدید ایران آگاه و روسیه و چین را از اجتناب ناپذیری استمرار گرایش ایران به دو کشور ، مطمئن نخواهند شد.
گفت: آقاجون دستگاه سیاست به صد همراه غیر قابل اتکا اما موثر گره خورده است که هر کدام می توانند بسیار بیش از سکاندار دستگاه سیاست خارجه موثر باشند که همگی خارج از حدود اختیارات وزیر قرار دارند.
سیاست خارجه باید محل و موضوع هم صدایی و هم پوشانی تمام عوامل موثر باشند باید همه آنهایی که طی چهل سال نیاموختند بیاموزند که سیاست خارجه عرصه شعار و من گویی نیست.
سیاست خارجه باید محل تبیین اندیشه هایی باشد که به عقل جمعی و تخصصی مبتنی بر منافع و مصالح حکیمانه کشور متکی و شکل گرفته باشند.

  تعداد بازديدها: 3718
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79598
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.