تاريخ انتشار: 07 فروردين 1397 ساعت 21:23:14
نگاهی دیگر (قسمت دویست وسی ام)

گفتم: آقاجون کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در دیدار با مقامات افغانستان اظهار کرد ایران از مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند موضع منطقی ، منطبق با رویکردهای عملی ایران در سیاست خارجه و قابل قبول است؟
گفت: کمال خرازی ۷۴ ساله برادر آیت‌الله سید محسن خرازی و از سوابق ذیل برخوردار است.
1- کمال پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان مدرسه علوی در کارشناسی زبان عربی (۱۳۴۷) و کارشناسی ارشد علوم تربیتی (۱۳۵۱) در دانشگاه تهران را گذراند.
2- خرازی پس از اخذ دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه هیوستون آمریکا(۱۹۷۶) به تهران بازگشته و عهده دار مدیریت برنامه‌های تلویزیون و معاون سیاسی وزارت امور خارحه شد.
3- خرازی سپس به مدیریت عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سپس مدیر عاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران منصوب و همزمان مسئولیت ستاد تبلیغات چبهه و جنگ را بر عهده داشت.
4- خرازی از ۷۶-۶۸ بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد به نیویورک رفت.
خرازی طی ۸۴-۷۶ بعنوان وزیر امور خارجه ایران مشغول به کار بود ارسال پیام تبریک تولد بمب اتمی اسلامی توسط خرازی به وزیر خارجه پاکستان از اقدامات حیرت انگیز این وزیر خارجه محسوب می شود.
5- خرازی بنابر حکم صادره توسط مقام معظم رهبری از سال ۸۵ تا کنون ریاست شورای تازه تاسیس راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد شورایی که طی ۱۲ سال فعالیت هیچ خروجی قابل ارزشیابی نداشته است.
6- خرازی علاوه بر عضویت هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ریاست هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی را نیز بر عهده دارد.
خرازی حداقل بدلیل سوابق بسیار طولانی حضور در عرصه سیاست خارجی باید بداند دقت و پختگی در بیان مواضع از ملزومات ابتدایی فعالیت در عرصه سیاست خارجه و روابط بین الملل است.

گفتم: یعنی مواضع اعلامی دکتر کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط بین الملل در خصوص نظر مثبت ایران نسبت به مذاکره مستقیم دولت افغانستان با رهبران طالبان خالی از اشکال نیست؟
گفت: طالبان در میانه اوج نبرد بین گروه های جهادی در ۷۳ تشکیل و تا ۷۵ بر عمده خاک افغانستان تسلط یافت ، طالبان پس از تسلط بر مزار شریف با صدور حکم حلیّت خون شیعیان به قتل عام هزاره ها پرداخته و ضمن اشغال کنسولگری ایران تمامی دیپلمات های کشورمان را به طور وحشیانه به شهادت رساندند.
1- طالبان توسط تفکر افراطی وهابیت عربستانی و فعالیت میدانی سازمان اطلاعات پاکستان تشکیل گردید.
2- رهبران طالبان مانند ملا عمر و عمر منصور از دانش آموختگان مدارس وهابی و عناصری مانند بن لادن شاهزاده وهابی عربستان حامی مالی و فکری عملیاتی در فعالیت خشن علیه شیعیان افغانستان و ایران محسوب می شوند.
3- القاعده بعنوان گروهک تروریستی از تولیدات فکری طالبان می باشد.
4- طالبان مظهر خشونت کور مذهبی و قطعا پدر معنوی گروه های تکفیری و حیوانی مانند داعش شناخته می شود.

گفتم: با این اوصاف خرازی با اتکا بر کدام منطق عقلی و شرعی مذاکره با طالبان را به مسئولین افغانستان توصیه می کند؟
اگر مذاکره با گروه های افراطی و جنایتکاری چون طالبان می تواند قابل توصیه و عمل باشد چرا ما گروه هایی به مراتب معقول تر از طالبان را برای خود غیر قابل مذاکره می دانیم؟
گفت: آقاجون مذاکره یا مقابله رویکردهایی هستند که باید ذیل راهبردهای تدوینی در خصوص موضوعات انتخاب و متناسب با شرایط مبتنی بر تحقق راهبرد های ابلاغی بکارگیری یا اصلاح و متوقف گردند بنابراین خرازی نیز باید توضیح دهد توصیه رویکرد مذاکره با طالبان براساس کدام راهبرد توصیه و پیشنهاد شده است و با کدام یک از اهداف راهبردی ایران همخوانی دارد.

  تعداد بازديدها: 3539
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79603
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.